11-sekunders Ford Coupé

Av Glenn Johansson  text o foto, Bilsport Classic

Rod för gata & strip


En dag på Strippen i Emmaboda är säsongspremiär för
många gasglada racers.
Kenta Jönsson från Kallinge
har traditionsenligt hetsskruvat inför detta event flera
gånger tidigare.
Då var det snabba Volvo Duett-byggen
som gällde.

Hans senaste bygge är emellertid en brutal
Ford Coupé som både kör snabba tider på strippen och
snällt drar SMV-husvagn mellan racen.

Kenta Jönsson från Kallinge presenterade återigen ett nytt bygge på Bilsports En dag på Strippen i Emmaboda den 17 maj i år.
Tidigare har han kört kvartsmilen med en trimmad Volvo Duett och en busig rod som även den byggde på Volvo-prylar. Nu är det istället en Ford Coupé med kraftfull Cheva 350 och lätt glasfiberkaross som gäller.

Bilen registrerades som amatörbyggt fordon i mitten av 80-talet. Glasfiberkarossen tillverkades av Karl Ola Englund och bygger på en roadster som vidareutvecklats och försetts med tak som är fem och en halv tum lägre än original.
Kylarmaskeringen från -32 är ett populärt val på dessa A-Fordbyggen.
Ramen är tillverkad av balkar i dimensionen 150 mm x 70 mm x 5 mm, kraftiga så att man kan gänga direkt i materialet för att fästa karossen och andra detaljer.
Om man jämför med en original A-Ford är den dessutom lite förlängd framför torpedväggen för bättre väghållning.
Maskinen är en välarbetad Chevy 350 med bland annat
MSD tändningssystem, Holley 650, aluminium Dart II-toppar,
Viktor JRinsug, Comp cams kamaxel, Eagles vevstakar och
Keith Black-kolvar. Rodden har i skrivande stund körts 11,28
som bäst på 402-meterstrippen.
Citatet på taket kommer givetvis från kultklassikern
Sista Natten Med Gänget.

Mer trim

Kupan hade rullat i trakterna kring Kallinge ett bra tag och Kenta hade varit sugen på bilen länge. När han ryktesvägen fick reda på att den eventuellt var till salu drog han iväg och tittade på den direkt och det blev bevisligen affär.
Forden var i körbart skick men hade inte genomgått någon större renovering sedan den byggdes 1985.
– Jag körde hem den och hann ett varv på stan innan 350-motorn oturligt nog började knacka. Bytte lager och ringar men det hjälpte inte så jag monterade en mindre 305-maskin som jag hade snokat reda på. Den hade följt med en bil från USA och legat i ett skjul men visade sig fungera.
Efter det införskaffades en original 350 med inte så många mil på nacken.
– Sedan kom ju tankarna på att få lite mer fart än en original 350.
Faktiskt spårade det ut så till den milda grad att inget av den fräscha 350-motorn användes utan en ny maskin på samma kubiktum byggdes istället upp från grunden.
Den gamla 305:an såldes vidare för mer pengar till trim, och 350- maskinen blev kvar i ett hörn i garaget som reserv motor.

Kenta bytte bakaxel till en diffad 10- bultad axel från en Nova.
Han tillverkade sedan egna fästen till fourlinken.
Genomslagsgummina i ramen ska kortas för bättre fjädringsväg
fram efter det att bilen provats ut på bana ordentligt.
Snabba Duetter
Kentas intresse för teknik startade som hos de flesta andra med ett antal vässade mopeder.
– Det blev närmare ett femtontal mopeder och sedan ett par epatraktorer innan körkortet, minns Kenta.
Efter några småtrimmade Volvobilar bland annat blev han inspirerad av Kallinge-bon Stefan Ekenberg som körde en vässad Camaro (se Bilsport Classic 2/2004).
– Ja jag blev sugen på att ha en bruksbil och en annan att vidareutveckla och tävla med som han hade.
Många som besökt Emmaboda - strippen kommer nog ihåg hans vassa, rostskyddsröda Duett som presterade mycket bra tider. Från början en vanlig bruksvagn med sovplats därbak men som snart eskalerade till att bli en racebil. Efter denna införskaffades som sagt en Duett-rod som också den gjorde snabba repor på strippen.
– Jag köpte den osedd och den var i fruktansvärt dåligt skick. Tog ett bra tag innan jag ens orkade ta av skrotet från släpvagnen.
När så Forden var hemma i garaget fanns det en leksak för mycket och Duett-rodden såldes.
Den gamla SMV-husvagnen snabbrenoverades ihop med garage polarna lagom till En dag på Strippen i Emmaboda.

Välarbetad maskin
Den mycket kunnige Stefan Ekenberg har hjälpt till mycket med motorbygget.
En väl genomarbetad Chevy 350 har bland annat försetts med MSD 6 AL-tändningssystem, Holley 650, förbättrade aluminium Dart II-toppar plus en massa annat godis som Viktor JR-insug, Comp Cams-kamaxel med cirka 600 i lyft, 1/6 vippor, Eagles vevstakar och Keith Black-kolvar. Kompet i maskinen är 12:1.

Premiärturen gick som vanligt till En dag på strippen i Emmaboda i maj.
– Det är ju tradition att lackera kvällen innan Emmaboda, säger Kenta.
Han tillägger att han bara hunnit testa bilen lite grann ett par kvällar innan strippenkörningen på en ödslig väg i trakterna och inte visste vad den gick för.
Kenta brottades därför med barnsjukdomar såsom tändningsproblem och otillräckligt bränsletryck samt för täta luftgaller.
Ändå gjorde bilen 11.64 på premiärkörningen på Emmaboda Flygbana.
Han har inte bromsat motorn så antalet hästkrafter vill han inte gissa på.
– Nä, men några av problemen är fixade och mina hittills bästa tider på strippen är 11,28 på 402 meter och 7,1 på 201-sträckan.

Kenta skar själv ut malteserkorset som gaspedal. Inredningen är spartansk som sig bör på en hot rod i racestil.
Egentillverkad bur
Automaten är en TH350 som är preppad med förstärkt lamell paket med mera. TCI tiotumsturbinen har en stallspeed på 3.600 rpm.
För att få ner kraften i backen sitter det numera en diffad Nova 10-bultaxel som är på 8,2 tum i stället för den tidigare odiffade.
– Jag bytte hela axeln och fick ju då göra nya fästen. Det blev ett jäkla mätande innan allt blev rakt men det gick till slut, säger Kenta.
Numera är utväxlingen är en för race betydligt lämpligare 4.10 än den tidigare 3.30.
Däcken är fyra tum smala fram och 16 tum breda sulor bak.
På den lätta hot rodden har Kenta även lagt vikter bak i skuffen.
– Bilen visar ingen tendens till att lyfta på framhjulen så det blir till att lassa ner mer vikter till nästa år.
Framaxeln är från Ford -39 och bromsarna är original Nova bak och Amazon-skivbromsar fram.
Fjädrar och stötdämpare kommer från Spax.
– Det finns även skärmar till rodden ifall man skulle vilja sätta dit det, berättar Kenta.
Kallinge-bon arbetar som svetsare och passade på att låna jobbets bockmaskin för att tillverka en bur.
– Jag lyfte av taket och jobbade sedan hårt från fredag kväll till söndag med att få till en bur som ligger så tight mot karossen som möjligt.
Bilarna är ju så små invändigt från början så han ville ju inte att buren skulle ta för mycket plats av utrymmet i kupén.
Buren är egentillverkad, ett tidskrävande jobb då
Kenta ville få rören så tight mot karossen som möjligt.
Vikter i skuffen för att få bättre grepp på bakhjulen.
Snabbkokt ägg
Den gamla SMV-husvagnen från 1965 var ett impulsköp. En jobbarkompis till Kenta hade kommit
över den som reservdelsvagn och Kenta hade varit lite småsugen på att köpa loss den sedan en längre tid tillbaka.
– Vi var ett gäng som satt i garaget en lördagskväll och hade tröttnat på att skruva. Då kom förslaget att vi skulle sticka och ta hem den gamla vagnen.
Sagt och gjort. Husvagnen drogs hem samma kväll ett par veckor före En dag på strippen i Emmaboda.
Det viktigaste såsom bromsar och lysen fixades till, plåten putsades med Autosol och en kompis flickvän sydde gardiner i hemtrevligt dödskalletyg.
Samtidigt som Emmaboda- racet och den stundade debutkörningen för rodden närmade sig allt snabbare började även vagnen bli besiktningsklar tack vare de flitiga garagepolarnas hjälp.
– Jag fick den första besiktningstiden på lördagsmorgonen.
Vagnen gick igenom och jag stressade tillbaka till garaget, där det hade börjat samlas mycket folk som tänkt köra ihop till Emmaboda.
Jag kopplade på vagnen efter rodden och så drog vi iväg lätt försenade till premiärkörningen i Emmaboda.
Han vill passa på att rikta ett stort tack till Stefan Ekenberg och Robbans Däck i Ronneby samt DN Bilradio i Hallabro för all hjälp och till övriga som visat intresse för bilen.
– Det är verkligen kul att det varit så många som varit och hälsat på i garaget, säger Kenta.
Den vassa Forden går knappast obemärkt förbi någon varken på strippen eller i ”civilt” utförande med glänsande SMV-husvagn bakom sig.
 
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic