Veckans salubil vecka 41, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Pontiac Firebird Trans Am two-door coupe 4P 1974


Veckans Salubil är en bil som artikelförfattaren haft stor kärlek till under 80 talet. Vid min första USA resa till Californien 1988 så letade jag rätt på flera Trans Am som jag släpade hem till Sverige både för att köra med men också för att skrota då suget efter delar var stort.
Blev under åren ca 10st Trans Am från andra generationens Firbird. En modell som behölls i nästan likadant utförande fram till och med årsmodell 1981.


Pontiac Firebird och Chevrolet Camaro kom båda 1967 som nya alternativ och delade många komponenter i de delar som inte var synliga för ögat.
Generation ett var åren 1967 till 1969 och 1969 kom också den nya tillvalet Trans Am som var en av kandidaterna i muskelbilskriget.
1970 kom Camaro och Firebirds generation 2 och bilarna växte och blev både tyngre och större.

Firebird generation två hade i princip likadana karosser 1970 till 1981 största skillnaden är att bakrutan är platt och mindre på årsmodellerna 1970 tom 1974. From årsmodell 1975 tom
1981 hade man precis som vår bil en större bakruta
 som var svängd sk panoramaruta.
1974 tom 1976 är fronten snarlik på Trans Am men 1975
räknas som snyggast av de tre årsmodellerna 1974 mycket
på grund av de parkeringsljus som sitter i grillen vilket
var enda året som Firebird & Trans Am hade
lysen i grill åren 1970 till 1981.

1975 tillverkades alla Pontiacs fyra Firebird modeller på Pontiacs sammansättningsfabrik i Norwood Ohio, USA. De fyra Firebird modellerna var, Firebird, Esperit, Formula och så den dyraste Trans Am.
Veckans Till Salubil tillverkades i slutet av 1974 och kom att registreras som en av de första Trans Am 75:orna i Sverige redan Onsdagen den 26 Mars 1975.
Hela 26417 av de 27.274 Trans Am som byggdes som årsmodell 1975 hade precis som denna den populära 400:a motorn (L78) på papperet nedskrivna hästkraftsantalet 175hkr. Originalmotorn i vår bil är dessutom rustad med ett lustgassystem som ger ytterligare 100+ hästar när det behövs. Och när det inte behövs är det en sleeper som endast tar ca 1 liter milen.
Av de 27274 exemplaren var hela 20277exemplar precis som denna rustad med Hydramatic 350 Automatlåda endast 6140 rustades med 4vxl manuell.

Kollar man in denna bild känns sommaren långt borta men sluta dröm dig bort, ta dig till Haparanda och gör slag i saken så är
Du ute både på vägen och bensinmacken igen
när solen börjar lysa om några månader.
Det är väl ingen som är förvånad om varför
38% av alla Trans Am 1975 är svarta i Sverige,
när man ser den här bilden!!
Söker man en Trans Am i Sverige kan detta vara ett gott alternativ om man vill ha en bra snygg bil.
Av de 20277 exemplaren finns det i Sverige idag 124 exemplar av Trans Am modellen spridda i nästan varje stad från Malmö i Söder till denna i Haparanda längst i Norr.
Svart är kanske den snyggaste färgen på en Trans Am 1975 för hela 30% av de som finns i Sverige är svart (dvs 38 st av 124)
51 av de 124 är i trafik
73 av de 124 är avställda
3 av de 124 är aldrig tagna till registreringsbesiktning.
Den tredelade bakspoilern är original på alla Trans AM 1975 men många som sett denna bakdel har nog förvånats över hur fort den försvunnit. Vad de inte vet är att det i bagaget vilar en lustgastub som vid behov kan leverera högexplosiv gas som
ör att bilen tar skutt ja tom Jätteskutt.
Firebird och Trans Am fick dessa bakljus
första gången på 1974 årsmodell
och de fanns kvar tom 1978

KALL FAKTA:


Pontiac Firebird Trans am Two-Door Coupe 4P 1974

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1974 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1685,6 kilo
Hjulbas 274,3 cm
Bredd 185,4 cm
Längd 498,2 cm
Höjd 124,7 cm
Spårvidd fram 155,4 cm
Spårvidd bak 153,2 cm
Tankrymd 81,4 liter
Självbärande Kaross med så kallad subframe eller halvram. Ramen innehåller framvagn motor och växellåda ovanpå den ställs sedan
front och främre delen av karossen
Fram fyra länkarmar, Fjädring fram spiralfjäder med stötdämpare
stående i fjäder länkarm
Bak stel axel med bladfjädrar
Motor: Pontiac 400 (L78
Trestegs Automat ” Turbo Hydramatic 350 ”
Bakhjulsdrift stel bakaxel

Bilprovningens papper säger där det finns:
2002-06-07 vid miltal 22103 miles Kontrollbesiktigad med ett fel : Spolning ur funktion och ett ”bra att veta” Golv vänster rostskaddat
Co Halt 4,5% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2003-04-01 vid miltal 24075 miles Kontrollbesiktigad med två anmärkningar:
1:Läckage grenrör
2: Vindrutetorkare ur funktion
Co Halt ej uppmätt (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar

2003-05-16 vid 25129 miles Ombesiktigad där anmärkningarna från 2003-04-01 åtgärdats så besiktigad utan anmärkning
Co Halt 1,3% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar

Här ser man att det finns elhissar och att åtminstone
framsätena är omklädda vad som mer är gjort
får du höra med säljaren om när du ringer honom.

2004-04-13 vid 27354 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning
Co Halt 3,7% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2004-10-04 vid 28325 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning
Co Halt 2,0% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2008-05-29 vid 32321 miles Kontrollbesiktigad med en anmärkning : Startar i växelläge
Co Halt 4,3% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2002-09-05-22 vid 32737 miles Kontrollbesiktigad med ett fel: Kontroll lampa helljus ur funktion
Co Halt 3,8% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2011-07-13 miles Kontrollbesiktigad med ett fel : Krängningshämmare fram höger glapp
Co Halt 3,8% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
2013-08-20 vid 35906 miles Kontrollbesiktigad med en an märkning: startar i växelläge
Co Halt 0,5% (4,5%)
Bilen har jämna Bromsar
Bilen har körförbud from 21 September 2013 men vi gissar att ägaren gör en ombesiktning innan 21 Oktober 2013 för då
inträder körförbud den 1 November 2015

Intressant film som känns lite konstig, avslutas med orden Pontiac slår till igen!

Här är det lilla bagaget som rymmer exakt det du behöver för
både längre och kortare utflykter men även flaskan med
lustgas som får bilen bete sig som en verklig Eldfågel!
Här är ett kort i farten som visar den borstade aluminium
brädan och även att det sitter en stereo i den som ger dig
musik när du tröttnat på motorljudet men var är lustgasknappen?
SÄLJAREN BERÄTTAR

Bilen köptes i våras, min farbror ägde en -70 1/2 trans am 455 när jag var ung, så Pontiac intresset har varit starkt ända sen barnsben, och för att inte tala om 70 tals filmen nu blåser vi snuten som varit en favorit.
Var egentligen ute efter en 4 dörrars bil så vi ska rymmas hela familjen på somrarna.. men då såg jag denna i annons.
Men nu efter en härlig sommar med Trans Am så måste den säljas för att familjen ska få plats.
Miltal 36479 miles
10 bultad diff, 350 låda, 6.6l 400cui originalmotor som renoverats upp i våras av förra ägaren, Christer Johannesen. Motorn fick åka ur bilen 4gånger innan han var nöjd med resultatet. Han använde endast Edelbrock grejer såsom starkare oljepump mm.
Rpm performer insug samt kamaxel monterades, lite extra krome som generator, ventilkåpor, oljetråg, luftfiltermm och stålomspunna slangar.
Samtidigt monterades ett Edelbrock lustgas kitt som kan bestyckas upp till 150hk eftersom original kolvar sitter i så behövdes ingen kompsänkning göras.
Resultatet blev en mycket behaglig glidare med lite extra pulver i bagaget.
bilen går att köras landsväg på en förbrukning på 1 l milen om man kör enligt fartbegränsningar.
Jag har pendlat med bilen ett par gånger mellan Haparanda-Kiruna till jobbet, (37mil enkel väg) utan bekymmer.
Sitter nytt avgas system (-77 utblås) underreds behandlad, nya bladfjädrar.
helt sprickfria stolar och instrumentbräda.


MVH Danne

Finns bilen kvar hittar du den här.

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=105030

 

Pontiac 400 motor som renoverats och rustats med Edelbrock tillbehör med lustgas som grädde på moset torde ge runt 350 hkr i detta utförande, när knappen är tryckt.
Då det är en 1975 årsmodell så får man dessutom leka
lite mer i motorutrymmet, from 1976 SKA det vara original.

En film som gjordes för att visas inom GM:s Pontiac division för att visa vilken
kategori människor som tänktes köpa Pontiac Firebird Trans Am 1975

Det här uppslaget i Pontiacs broschyr över hela modellprogrammet 1975 är det enda intressanta jag hittat och med
dessa som reklam sålde man ca 80000 exemplar av Firebirds modeller 1975.

Här ser vi att man till denna Trans Am valt Rallye wheels och elhissar men Formula ratten var standardutustning på Trans Am

Är du intresserad av veckans salubil se denna film för den visar hur en riktigt bra Trans Am ska se ut
och nog verkar bilen i Haparanda vara ungefär som den i USA men titta jämför när du köper.