Veckans salubil vecka 42, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.

Denna veckas annonsbil är
CADILLAC Eldorado Biarritz Two-Door Convertible 6P 1959

Cadillac Byggde alla sina bilar på Clark Street Plant I Detroit, Michigan sedan fabriken färdigställdes 1927.  Även 1959 byggdes alla Cadillacs där.
Detta år lyckades Cadillac pressa fram och sälja 142.272 exemplar till de kräsna Cadillac köparna.
De som hade störst krav på sin nya personbil från Cadillac valde ur Eldorados program där vi idag tittar närmare på Convertible modellen.

Cadillac lyckades sälja 1320 exemplar för 6817 USD styck. Priset var 25% högre än den enkla Serie 62 cabben men så ingick nästan all utrustning i Biarritzen.
Den enda utrustningen som gick att köpa till var
1. Cruise Control
2. Air Condition
3. Bucket Seats
4. Hel Halvljus Automatik

Av de 1320 bilarna var den första en ljusblå som kom till Sverige år 1977 och där finns den fortfarande kvar hos importören.

Här på en loge i Wisconsin USA stod bilen bortglömd och
övergiven i drygt 40 år i väntan på att svenska
bilentusiaster skulle släpa över den till Sverige

Idag finns det i Sverige totalt 57 exemplar av denna lyxbilsikon där det nästan är en garanti på högre värde varje år och en av de bilar som flest av oss entusiaster drömmer om.
De 57 Biarritzerna är spridda från en Ystad i Söder (en Blå) till Kiruna i Norr (en Vit) men den stad som utmärker sig mest är Luleå där hela fem bilar finns, kanske beror detta på att det lätt går att finna reservdelar hos lokala www.tamotor.se .

I standardutrustningen ingick ju soffa och av de bilar som finns i Sverige har 65% soffa och 35% bucket seats.
Vanligaste färgen är Röd eller Vit som finns i 12 exemplar vardera.
Av de 57 är det 13 stycken som aldrig kommit till regbesiktning och ytterliggare tolv är avställda.
Vilket fint objekt det ser ut att vara, då alla emblem och lister verkar sitta på plats där de hör hemma, och dessutom går den att starta. En stor bil kräver ett stort garage och ett
jätte tålamod samt en hel del pengar.
Har du dessa tre saker är förutsättningen god att du lyckas.

Att skriva något nytt om Eldorado 1959 är omöjligt men har du möjlighet att utföra en riktig renovering av en bil så kan detta vara något för dig och det är troligt att bilen under renoveringen stiger med mer i pris än vad du hinner lägga ut. Bilen kallas för många för den ultimata drömmen och är det även din dröm slå till för det lär dröja innan ett liknande objekt kommer ut på marknaden.
Veckans salubil vet vi att karossen tillverkades som kaross nummer 769 av de totalt 1320 cabbarna på Body ByFishers kaross fabrik i Detroit.
I karossen vet vi att det då satt fram och baksäte samt panel bak i vitt skinn och det var soffa fram, tonade rutor, elfenbensfärgad sufflett, vanligt värmesystem. Sen gick karossen troligen på järnväg de 3000 meter som skilde Body by Fishers kaross fabrik och Cadillacs sammansättningsfabrik.
Vi vet också att den för första gången på okänd plats i USA, fredagen den 24 April byttes olja i bilen för första gången vid 7797 miles (12545,4 kilometer).

Helt säkert finns det behov av goda svetskunskaper men det är
svårare att hitta ett projekt i den har klassen än att lära sig svetsa.
Man kan misstänka att Läderinredningen aldrig varit urskruvad
sedan den där dagen senhösten 1958 när den monterades hos
Body by Fishers karossfabrik i Detroit.
Kolla inredningen om man vill kan man nog åka med den efter renovering av kaross och lackering gjorts, ju förr du får din renovering i rullning desto roligare blir det att färdigställa. Här i bagaget ser man det första som saknas är
reservhjulet och verktygen, den jakten är enkel för det
är samma delar som vilken Cadillac 1959 som helst.
Vi vet även att på adressen 2578 North Farwell Avenue, Milwaukee, Wisconsin i lokalerna där Hupmobile tidigare haft återförsäljare hos Belleview Garage så lämnades bilen in för oljebyte och full genomsmörjning Lördagen den 31 Juli 1971 vid 71688 miles (115346,0 kilometer).
Vi vet att den de senaste 42 åren rullat totalt 1992 miles (3205,1 kilometer)
Vi vet att vägmätareställningen idag är 73860 miles (123668 kilometer) Jag finner det troligt att bilen gått endast drygt 12300 mil sedan ny och vi kan ju bara hoppas att det döljer sig mer information hos säljaren för desto mer historia en bil har desto mer värdefull är bilen.
Om bilen kommer ut på vägarna igen är upp till dig som köpare, men ägarna säger att den är körbar och går den verkligen att köra är det ett mycket bra objekt då det troligt visar att de flesta delarna är kvar!

Glöm inte kolla bilen ordentligt för att själv konstatera bilens skick.

Finns den kvar hittar du den här:  http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=106051
 

Här visas vad som gör Cadillac 1959 till så bra bil, filmen till för återförsäljarna

Rejält skitigt motorutrymme med Cadillacs 390 som från fabrik rustades med tre två ports förgasare. Gav i sin begynnelse
hela 345 hästkrafter vid 4800 RPM men de flesta hästarna
ser ut att ha lämnat detta stall.
Men om inga sprickor finns i block relativt billig att renovera.
Så här trevligt är det med original luftfjädrings
dekal i bagaget som man vet suttit där i nästan 55 år.
Små klisterlappar i dörrarna visar spår av att bilen haft ett
riktigt liv en gång i tiden som vanligt fortskaffningsmedel.
Skall bli spännande att se om denna bil någonsin
kommer få rulla upp til 74000 miles?
Här visas vad som gör Cadillac 1959 till så bra bil, filmen till för återförsäljarna

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej.
Biarritz 1959 är en original bil på 73800 miles. Oskruvad förutom att tyvärr airride är bortplockat. Har stått sen 70-talet på loge och plockades fram hösten 2012 med ett tjockt lager damm på sig. Bilen köptes från Wisconsin och kom hem våren 2013. Det finns lite rost i trösklar, skärmkanter bak samt limporna bak men för övrigt riktigt hyfsat rostmässigt. Uppstartad och driver fram och bakåt men bromsar och avgas behöver bytas. Original inredning i bra original skick. Bil som man inte hittar nuförtiden i detta skick som är ÄKTA Biarritz. Fullt möjlig att göra körbar och besikta till sommaren 2014 och ha som rullande renovering. Laga trösklar och montera på nytt avgas samt bromsar så är bara att tuta och köra sen.
Mvh Richard

Första sidan i Cadillacs broschyr 1959 visar det som de trodde skulle sälja bäst nämligen designen på fenorna
och visst är det så att när man säger Cadillac 1959 så tänker man på dess fenor.

KALL FAKTA: CADILLAC Eldorado Biarritz Two-Door Convertible 6P 1959


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken December 1958 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2295,2 kilo
Hjulbas 330,2 cm
Bredd 203,7 cm
Längd 571,5 cm
Höjd 150,1 cm
Spårvidd fram 154,9 cm
Spårvidd bak 154,9 cm
Tankrymd 79,5 liter
Hel ram med lös kaross ovanpå
Fjädring fram spiralfjäder
Fjädring bak spriralfjädrar
Thunderbird V8 390 kubiktum (6,39 liter) som original gav 345 hästkrafter
Fyr Stgegs Automatic Hydramatic
Körförbud råder bilen obesiktigad

Bilprovningens papper säger där det finns:
Saknas besiktningspapper då den aldrig är besiktigad.
Här visas vad som gör Cadillac 1959 till så bra bil, filmen till för återförsäljarna
Cadillac visade stolt sin exklusiva Convertible och berättade att det fanns en Cardiff Florentine inredning i sju olika färger.
Renoverar du en bil är det faktiskt du själv som avgör hur den ska färgläggas men säkrast för att bibehålla värdet är att göra den exakt som när den lämnade fabriken och näst bäst att göra den som den kunnat vara när den lämnade fabriken.

Även om det är karossen som är extrem så la Ingenjörerna stort arbete på chassi
och drivlina och de visade stolt upp vad som döljer sig under skalet.

Här visas vad som gör Cadillac 1959 till så bra bil, filmen till för återförsäljarna den bästa av de fyra

Helt underbar bild som i svart vitt ännu mer förtydligar Cadillacs extremaste designår någonsin.

Här en bild från den tid på Clark Street ungefär när vår bil tillverkades och vem vet en av bilarna vi ser här kan vara veckans salubil.

Om Du var tolv år 1959 och drömde om en Cadillac Eldorado Biarritz 1959 och du fortfarande inte köpt den än, då är det banne mig dags!

Så här snygg kan även denna bil bli om Du lägger rätt kraft och kunskap i renoveringen.