En lyckad affär

Av Ulf Boström
Ulf Boström är en femtiotalare som hållit på med hobbyn i många år. Han driver även webbsidan www.classic-caravans.se
Uffe har skrivit en del artiklar för Power Magazine genom åren. 

För bara några år sedan stod en Cheva Bel Air -58 inte högt i kurs. Men tiderna förändras och modellen har blivit intressant.
Fler och fler hittar hit över Atlanten. Familjen Pålsson i Grycksbo har ett fint exemplar som togs in 2003.
Ett köp som visade sig vara rena vinstlotten.


1958 var det enda året Chevrolet hade denna kaross.

Tommy och Anette Pålsson har under många år varit sugna på att skaffa en egen jänkare. Och bor man i Dalarna där det snart sagt finns en USA-bil i varje familj är det svårt att inte påverkas i den riktningen. Ekonomin har tidigare inte tillåtit några större utsvävningar men hösten -03 dyker möjligheten upp tack vare Anettes mor. Hon har precis sålt sitt hus och fått en slant över som hon delar upp mellan sina barn.

Inte nog med det, hon mer eller mindre kräver att barnen gör något roligt för pengarna! I Anettes fall var valet inte svårt, nu fanns plötsligt möjligheten att förverkliga drömmen om en jänkare att ställa i garaget.
En bil i bra skick var önskemålet, men märke och modell hade inte så stor betydelse. Ett krav fanns däremot som de inte var beredda att tumma på. Årsmodellen. Eftersom båda är födda 1958 var det inte förhandlingsbart.
Köpte första bästa
Med pengar på fickan blir bilannonser så mycket roligare att läsa och Tommy ger sig snabbt i kast med att kolla utbudet. Sökandet ger snabbt resultat på en av Sveriges större internetsajter. En nyimporterad Cheva Bel Air -58 till rätt pris ligger ute till försäljning sedan några timmar och Tommy är inte sen att ringa och bestämma tid för ett besök. Samma kväll. Och tur är väl det för det bildas snabbt en telefonkö av spekulanter som väntar på sin tur. Men de väntar förgäves. Vid besöket på kvällskvisten står det klart för Pålssons att de hittat rätt direkt. Trots att bilen ännu inte är besiktigad blir det affär och den plockas bort från sajten i ett nafs. Så utan att ha speciellt stor erfarenhet av jänkare, ingen alls förresten, gör de något som de flesta spekulanter inte gör. Dom slår till redan på första bästa, vilket kommer att visa sig vara ett mycket bra beslut.

Sommar och sol och en femtiotalare, mycket bättre än så här blir det inte.

Bra dokumentation
Bilen tas hem till Grycksbo samma vecka och Tommy börjar med att gå igenom den hög med papper som följt med från USA. Många nyimporter har ofta bara registreringsbeviset med över Atlanten, men här är ett undantag. Bilens öden de första 40 åren är visserligen höljda i dunkel men de senaste 10 åren är bra dokumenterade. Tommy upptäcker snabbt att mycket är gjort på sistone.

Bilen är renoverad 1997, och det är mr Sonny Flores i Vacaville, Californien som stått för fiolerna. Han har kostat på bilen en rejäl slant. Vad sägs om en omlackering till en kostnad av 1459 dollar? Bara att läsa innantill på kvittot. Burnetts Custom Upholstery i Fairfield har sytt upp och monterat både den nya inredningen och innertaket till en kostnad av 666 dollar och 53 cent.

Det framgår att man även givit rabatt och inte debiterat för monteringen av tätningslisten i bagageutrymmet. Här kan man prata om detaljerade kvitton…
Mr Flores monterar också ett rostfritt avgassystem, och ser till att bilen får nya hjul, Chrome Reverse ’Smoothie’ fälgar med Baby Moon kapslar. Till det sprillans nya BF Goodrich radialdäck. Bilens siste ägare i USA, mr Russell Palacio har sedan tagit vid och ligger bakom ett helrenoverat bromssystem, arbetet har Puertolas Performance i San Fransisco stått för. Fakturan landade på nästan 1400 dollar.

Lugn körning på en skogsväg en sommardag! Livskvalité.

Motorn är en 350 från 1970 men ser äldre ut med målade ventilkåpor. Det som avslöjar åldern är väl oljepåfyllningsröret.

Annan motor och låda

Mr Palacio har tagit väl hand om sin bil men kan inte ha ägnat speciellt mycket tid till att forska i historiken. Då borde han vetat att motor och låda är bytt. För under huven väntar en ovanligt glad överraskning. Det som skulle vara en original 283:a stämmer inte. Bilen känns alldeles för pigg och rapp för det. Så med lite efterforskningar och kontroll av blockets gjutnummer visar det sig att motorn är en 350:a från ca 1970.
Lådan kollas också upp för någon Powerglide kan det inte vara när treans växel snällt hoppar i. Där sitter i stället en TH350 låda i bra skick.

En påkostad lösning under huven, och inte alls den originalbestyckade bil som nämndes i annonsen i USA. Men det kanske inte är så lätt att upptäcka skillnaden med blotta ögat, vad vet jag. Tommy har i alla fall inget emot bytet, den saken är klar…

Inredningen är nysydd enligt kvittot nedan.

Cromereverse fälgar med babymoon
kapslar passar hur bra som helst.

Småfix innan besiktning
Allt i Chevan är naturligtvis inte helt ok, något ska väl ändå Tommy göra. Hastighetsmätaren är trasig, vilket är en vanlig åkomma på den här modellen. Det fixar JiGe instrument i Leksand och passar samtidigt på att dreva om den till att visa kilometer. Så nu gäller det att undvika att köra fortare än 120. Vänster bakdörr går inte att stänga men det beror på att en fjäder till låsmekanismen gått av, en baggis att byta. Vindrutetorkarmotorn kärvar men efter en rengöring fungerar torkarna som de ska.

Avgassystemet har fått sig en tryckare under transporten så det är pressat mot underredet. Men med milt våld så hoppar det tillbaka i rätt läge igen. Apropå transportskador har Chevan fått sin beskärda del, med ett par rejäla repor på ena långsidan. Men det ordnar sig sedan Falu Bil och Industrifärg AB blandat till den rätta kulören, Colonial Cream.

Förutom reporna passar de också på att bättra på den nedre delen av instrumentbrädan som varit en aning anfrätt. Men på det hela taget är det ovanligt lite fix för att vara en importbil. I februari -04 är bilen klar för inspektion och Tommys besök på Bilprovningen i Falun blir mest en formsak.
Tommy och Anette med sin Cheva -58a. Grattis till en fin bil.
Inga fler bilar
Nybörjartur? Ja, kanske. Klart är i alla fall att Tommy och Anette drog en vinstlott. Redan på första försöket. Kvar att göra innan bilen är färdig är montering av en originalradio och kanske en omkromning av stötfångarna. Men det är ingen brådska. Så det är bara att gratulera till ett lyckat bilköp och många mil i den välrenoverade Chevan.

 Så här presenterade Chevrolet sin nya modell 1958