Veckans salubil vecka 44, 2013

Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.

Denna veckas annonsbil är

DODGE CHALLENGER R/T TRIBUTE TWO-DOOR HARDTOP COUPE 4P 1971

Dodge kom in i Ponybils kriget 1970 och då på en plattform som kallades E-Body som delades med Plymouths Cuda/Barracuda.

Värsta modellen av Dodge Challenger hade tilläggsbetäckningen R/T. Dodge Challenger R/T tillverkades bara under två år 1970 i tre utföranden och 1971 bara i 2dr HT utförande. R/T modellen hade främst en uppstyvad fjädring Road/Track men också muskler under den speciellt framtagna R/T huven.
1971 var standardmotorn i R/T 383 (en fyrportare 300 hkr) Magnum motorn och som option kunde man köpa till 340 motorn en fyrports förgasare 275 hkr) eller 440 Magnum motorn (en fyrports förgasare 300 hkr) och 440 Six Pack motorn (Tre två ports förgasare 385 hkr) och så givetvis juvelen av motoralternativen 426 Hemi motorn (två fyrports förgasare och 425 hkr).


Ett ånglok från 1880 talet eller en muskelbil från 1970
talet båda fordonen har flertalet imponerade
betraktare men bara en ryms i ditt garage!
Dodge Challenger R/T 1971 tillverkades i totalt 4630 exemplar och det finns lite olika uppgifter om hur många som tillverkades med de olika motoralternativen men vi vet att absolut vanligaste motorn i bilen är 383 - 4 ports standardmotorn.
I Sverige finns totalt 23 äkta Dodge Challenger R/T 1971 från en Blå i Halmstad i söder till en brun i Kiruna i norr.
Av dessa 23 är det hela 22 exemplar som från fabriken rustade med standard 383 High Performance motorn. Av de 23 är det bara två som från fabriken hade en 440 six pack motor. En i trafik och en avställd. Imponeras över att alla 23 har klarat registreringsbesiktningen.
Av dessa 23 är det 15 exemplar som är i trafik och åtta exemplar som är avställda.
Den som varit avställd längst av de åtta är en mörkgrön som ställdes av torsdagen den 4 Oktober 1984
Lite vitt runt bilen gör den galna färgen ännu galnare.
Plum Crazy i en passande miljö.
Orange parkeringsljus får man inte ha enligt svensk lag
men man köper inte en Challenger 1971 med preppad
440 diffad bakaxel skivor runt om för att följa lagen….
Även om vi så klart rekommenderar detta!!

Nu har vi gått igenom de äkta bilarna som finns i Sverige och de är åtråvärda och mycket svåra att över huvud taget hitta till salu.
I USA är det likadant att R/T modellen vill alla ha men få har de pengar som behövs, därför började man bygga kopior av R/T modellen på vanliga Challenger HT bilar och kopiorna blev mer eller mindre lik den äkta varan R/T men det ger också byggaren valfriheten att välja den färg man gillar mest när den ska färgsättas.

Artikelförfattaren vill vara 18 igen VILL VILL……..
tror man blir det bakom ratten på den här bilen
Ångloket får en väldigt blek färg med denna Challenger i förgrunden
70 tals sportig inredning hel ren och snygg!
Bara kliva in vrid om nyckeln vänta på våren och åka iväg.
Om Du har Barn eller Barnbarn kan du spänna fast dom i baksätet
på en tur de sent ska glömma den här är pigg när 440 får tala.
Kopiorna av äkta bilar brukas anges som Clone (Kopia) om det är näst intill exakta kopior av originalet och Tribut (Hyllning) om det är snarlikt till väldigt likt originalet
I Sverige finns idag 39 exemplar registrerade av ”vanliga” Challenger Hardtops 1971 och hur många av dessa 39 som är R/T Clone eller tribute är omöjligt att säga men det är nog några.

Veckans salubil är en Tribute på Dodge Challenger R/T 1971 och av alla fräna färger som Dodge erbjöd sina kunder 1971 såsom Green Go, Light Gunmetal Metallic, Hemi Orange så är den populäraste färgen som veckans salubil Plum Crazy Metallic
Kontakta säljaren och hör om den är kvar. Finns den kvar hittar du den här:  http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=106113
 

Vilka tider det var -7! Till och med en slyngel hade råd med en Challenger 1971 ”Anyone can afford it”
Nu gräver det ett rejält tag ur plånboken för att få åka ut på de vida öppna vägarna.

Alla vinklar är tilltalande om det är en snygg bil om den är tillräckligt snygg för affär avgör köparen

KALL FAKTA: DODGE CHALLENGER R/T TRIBUTE TWO-DOOR HARDTOP COUPE 4P 1971

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1415,2 kilogram
Hjulbas 279,4 cm
Bredd 193,9 cm
Längd 485,9 cm
Höjd 129,3 cm
Spårvidd fram 152,9 cm
Spårvidd bak 154,2 cm
Tankrymd 71,9 liter
Självbärande kaross
Fjädring fram två individuella torrisionsstavar fram
Fjädring bak bladfjädrar
Bakaxel modern Chrysler axel med diffbroms
Bromskivor fram och bak servoassisterad
Servostyrning
440 Magnum 4 port renoverad preppad i USA440 kubiktum (7,21 liter) som enligt motorrenoveraren ger ca 400 hkr
Uppskattat ger den 0,28 hästkrafter per kilogram
Tre Stegs Automatic Torqueflite
Körförbud inträder 31 Juli 2015


Av alla Plum Crazy lackerade bilar är det nog en av de mest
sällsynta tillbehören en tidigare ägare kopplat in
nämligen Plum Crazy instrumentbelysning.
Byttes då originalet svartnat, ej ombyggt

 Bilprovningens papper säger där det finns:
2013-07-19 vid miltal 52257 miles besiktigad utan anmärkning ganska jämna bromsar CO halt 2,7%

Snyggt rent bagage där batteriet monterats som brukligt är på hö sida

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej!
Har länge drömt om en Challenger Big Block bil och kunde inte låta bli när den här kom upp i bildskärmen på min dator och när jag äntligen fick hem den var det en härlig känsla att låta motorn sparka iväg mig på resor runt min boende ort och det ska erkännas att bakhjulen nån enstaka gång fått mer bråttom än bilen till min stora glädje. Det här är Detroit järn när det är som kraftigast och roligast. Men så bjuder jag min fru och hund på skjuts och de är inte lika imponerade av de vibrationer och dofter som uppstår i en muskelbil och inte ens mina vuxna barn vill följa med.
Så en kväll tittar jag mig i spegeln och där ser jag inte den grabb som en gång så hett ville ha en het Challenger utan en yngre farbror…. som faktiskt vill ha med både fru och hund samt barn när det ska bära till för utflykt. Därför säljer jag denna härliga maskin och om jag kommer köpa någon rolig bil igen kommer jag titta mig i spegeln först och sen köpa nått som har mildare temperament. Men fan om jag var 20 igen då skulle jag köpt den…..äsch!

Ledsen Säljare

Inget utställningsunderrede men ändå väldigt fint och får
fortfarande Bilprovningsgubbar att imponeras.
Motorutrymmet är prydligt rent och snyggt inte helt
original men passar bra ihop med bilen i övrigt och
framförallt så fungerar allt mycket bra

Visst kan man ta ut svängarna REJÄLT med en Challenger från 1971

När Dodge marknadsförde sin värsta Challenger 1971 så var den en Plum Crazy lackerad och vi som gillar färgen kan lätt förstå varför!
När du gjort slag i saken är det bara stoppa 6 dollar i ett kuvert och ansöka om DODGE SCAT PACK CLUB.
Men glöm inte ange storlek på drivlinan så klubben kan skicka ut Trimtips till dig när det kommer nya tillbehör på
marknaden och sen när jackan dimper ner i brevlådan är du förmodligen Coolaste grabben/gubben på gatan.
En annan Challenger som såldes i USA för ett tag sedan, titta jämför vilken färg gillar du bäst Svart eller PLUM CRAZY