Driftsäker pickup med puts

Av Glenn Johansson  text o foto, Bilsport Classic

Redan 1995 var Hans Johansson från Skoghall färdig med sin Chevrolet pickup -36. Sedan dess har den fungerat klanderfritt och det märks knappast att bilen varit flitigt använd under snart 15 års tid. Det gedigna arbetet från start har onekligen betalat sig i en ytterst körvänlig street rod.

Hans Johansson från Skoghall har byggt en Chevrolet pickup från 1936 i street rod-stil. Bygget blev färdigt redan 1995 men det syns inga spår att rodden har brukats flitigt sedan dess.
– Bilen köptes av välkände bilhandlaren Benny Järudd 1984, inleder Hans som sedan lät sitt objekt stå och ”vila till sig” innan han satte igång för fullt i början av 90-talet.

Det var nämligen en hel del att ta itu med för att åter få den rostiga hytten i gott skick. Hans som har flera byggen bakom sig, bland annat var han inblandad i ett roadster- projekt i tidningen Wheels, tog det hela som en utmaning.

– Men om det inte varit en USAhytt hade jag aldrig börjat på ett sådant här omfattande projekt, avslöjar han.

 

Plåthytt från USA
De flesta amerikanska pickuper som importerades till Sverige under 30-talet levererades som rullande chassi med endast torpedväggen på plats. Hytten tillverkades sedan i Sverige och bestod allt som oftast av en trästomme klädd med fastspikad plåt. Hans exemplar var som tidigare sagts USA-tillverkat och då i princip helt i plåt.

 

Det är snart 15 år sedan Hans Johansson från Skoghall blev klar med sin pickis men trots flitigt användande är den fortfarande lika fin.

Bakskärmarna är i plast och kommer från ett Ford -32 roadsterbygge. Passar perfekt även på en Chevrolet -36 pickup.

För att undvika imma på rutorna regniga sommardagar har Hans installerat ett fläktsystem.

Förbättrat chassi
I Sverige hade pickisen gått som epatraktor och ramen var därför kortad. Hans hittade emellertid ett chassi från en Cheva 35:a som modifierades.
– I fronten finns fortfarande originalaxeln kvar och den är försedd med tvärställt fjäderpaket från Ford, skivbromsar från Volvo Amazon och fourlink-upphängning från Erik Hansson, berättar Hans.
Målet med pickisen var att bygga en trevlig och mycket pålitlig åkbil. Därför försågs den med en standardbetonad Cheva 350-maskin med tillhörande 350-automat. För att klara kraften från motorn är bakaxeln en Ford 8-tummare.
– Också den har fourlink-upphängning. Jag har även modifierat axeln med att montera skivbromsar från en Volvo 240 som stod på lokala bilskroten. Även bromsservot kommer från samma bil, säger Hans.
Pickisens forna ”lastbilskänsla” är som bortblåst och Chevan ligger nu mycket bra på vägen.

Egentillverkat flak
Något flak hade Hans inte utan det tillverkade han själv. Även det mesta av fotbrädorna är hemmagjorda och Lars-Göran Påhlsson har bistått med mycket plåtarbete. Inte heller bakskärmar fanns med men där hade Hans tur.
– Ja, vid ett garagebesök såg jag att polaren hade ett par bakskärmar i plast till sitt roadster-bygge. Han skulle inte använda dom och de passade perfekt på pickisen så jag köpte dom direkt, säger Hans glatt.

Bekväm inredning
När det blev dags att fixa inredningen ryckte Hans sambo Anneli Thorén in. Soffan är ett modifierat Volvo 240-baksäte och Anneli har sytt hela inredningen i grönt skinn. Tiltrattstången kommer från en Chevrolet Caprice och styrsnäckan är från en Toro gräsklippare.
– Den är faktiskt identiskt med Vega-snäckan som ofta sitter på hot rods, berättar Hans.
Instrumenten är nytillverkade Classic Moon. Valet av fälgar kan ibland vålla sömnlösa nätter men Hans visste redan från början att det var American Racing han ville ha på pickisen.

Skogsgrön
Slutligen lackerades Chevan i en grön kulör som heter Forest Green. Det är en Cheva-färg som vans ofta är lackerade i men som synes passar den perfekt på pickisen.
– Det är Göran Schönning som har hjälpt till med lacken.
Sammanlagt tog det fem år att göra bil av den gamla pickisen igen.
– Arbetet fick ta sin tid och i bland stod projektet helt stilla. Jag har ju en svensksåld Hudson-limpa från 1949 som kul sommarbil så det var ingen panik med att få pickisen färdig, förklarar Hans.
Hudsonen köpte han redan 1975, den blev klar 1980 och även den har rullat troget genom åren.

Flaket är egentillverkat och utrustat med en rejäl förvaringslåda.

Maskinen är en Cheva 350 kopplad till en 350-automat. Perfekt i en långfärdsvagn.

Trädgårdsfirman
Som sig bör på en pickup pryddes dörrarna med ett firmanamn. Hans Johansson egen firma förstås, eller hur var det med det?
– Jag ville ju ha någon rolig text på dörrarna på bilen men detta var inte det lättaste att komma på. När jag ögnade igenom gamla fotoalbum hemma såg jag ett gammalt kort på morfars och mormors handelsträdgård
som dock sedan länge var nerlagd. Firmanamnet Gustafsbergs
Handelsträdgård passade emellertid som handen i handsken på pickisen, säger Hans och tillägger att det är många som har frågat vad det är för en firma.

Han berättar sedan vidare att det också är en hyllning till morföräldrarna och deras företag. Det har snart gått femton år sedan Hans Johanssons Chevrolet pickup från 1936 blev färdig. Den används emellertid fortfarande lika flitigt så målet med en körvänlig street rod-pickis har verkligen uppfyllts.

Hans bestämde sig tidigt för att ha American Racing-fälgar på bilen.

Hans sambo Anneli Thorén har sytt den snygga inredningen i grönt skinn.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic