Monarch Richelieu 1956

 

Av Glenn Johansson  text o foto, Bilsport Classic

Stig Börjesson från Skene som ligger strax söder om Borås äger en riktigt ovanlig vagn. Den Kanada-byggda Monarch Richelieun från 1956 tillverkades i endast 913 exemplar och är svårfunnen såväl i Kanada som USA. I Sverige finns emellertid en handfull sådana här bilar idag.

 

Stig Börjesson från Skene söder om Borås körde flera amerikanska vagnar i slutet på 70-talet. Sedan flyttades fokus från bilar till familjen och att bygga upp det egna skoföretaget. Flera år senare började intresset för gamla amerikanska järn åter göra sig påmint och Stig började leta efter en lämplig bil.

Efter en hel del letande föll valet på något så ovanligt som en Monarch Richelieu från 1956 – Kanadas variant av Mercury –en vagn som det bara finns en handfull av i Sverige.

– Det var faktiskt inte planerat att det skulle bli just en sådan här Monarch. Jag ville mest komma till skott med det så kallade återfallet, säger Stig med ett skratt men tillägger att visst är det extra kul med en riktigt ovanlig bil.

Det tillverkade endast 913 av Kanada-byggda Monarch Richelieu tvådörrars hardtop 1956.

En hel del lister och emblem skiljer Kanada-tillverkade Monarch från Mercury.

 Luften till ac-systemet tas in från de båda snygga, kromade intagen på bakskärmarna.

Stå tillbaka för Edsel

Monarch introducerades 1946 för att konkurrera mot General Motors och Chrysler som såg möjligheterna med biltillverkning i Kanada.

Monarch-fabriken ligger i Oakville och drivs fortfarande av Ford Motor Company. Under 60-talet byggdes Monarcherna på

Fords mindre karosser.
 

År 1958 var det uppehåll i Monarch- tillverkningen då Ford trodde stenhårt på nya Edsel som såg dagens ljus hösten 1957. När de snabbt insåg att Edseln inte blev den succé som man hade hoppats kom Monarchen tillbaka i produktion redan 1959.

 

Kanada-byggd

Stigs Richelieu från 1956 tillverkades i endast 913 exemplar. Kanada-byggda Monarch gick under tre modellnamn 1956 och gjordes i elva olika utföranden. Modellerna var Monarch Richelieu, Lucerne samt Custom. Mellanklassbilen Lucerne baserades på amerikanska Monterey. Billigast var Custom som delade namn med sin amerikanska förlaga. Richelieu var toppmodellen på samma nivå som amerikanska kusinen Montclair. År 1956 stannade den sammanlagda tillverkningen av Monarchen på drygt 10.000. Namnet Richelieu kommer från kardinalen och statsmannen Armand Richelieu som var en av Europas mäktigaste på 1600-talet.

Stig Börjessons Monarch är utrustad med air condition.

Maskinen på 312 kubiktum och 225 hästar har en annan färgsättning än på Mercury. På Monarchen ska luftrenaren vara guldfärgad istället för blå och blocket grönt istället för guld.

312-maskin

Under huven på Stigs bil sitter en 312 på 225 hästkrafter som i princip är identisk med den amerikanska. Färgkombinationen på snurran är emellertid annorlunda. Den amerikanska maskinen har blocket guldmålat och ventilkåpor samt luftrenare är blå. Monarch-motorn har grönt block, blå ventilkåpor och guldfärgad luftrenare. Många delar är lokalt tillverkade i Kanada och tändspole, generator, fördelare och startmotor har ”Made in Canada” ingraverat.

 

Ytterst ovanlig

Det mest synliga detaljerna som skiljer Monarch från en Mercury är i första hand emblem, lister och stötfångare. Monarchen såldes endast i Kanada och Alaska så bilen är ytterst ovanlig även i USA. Genom de småländska fantasterna Roine Nilsson och Roger Helander (Bilsport Classic 11-2005) rullar det idag fem stycken av de ytterst ovanliga Monarcherna i Sverige. Stig Börjesson från Skene lyckades verkligen träffa mitt i prick när ”återfallsbilen” äntligen dök upp.


Stig Börjesson från Skene hade inte ägt en USA-bil på många år innan han fick tag på denna ovanliga Monarch Richelieu från 1956. En vacker cruiser med ovanlig historia.

Inredningen är i ett fantastiskt skick. Stig har inte behövt skruva något med bilen sedan köpet.

                            

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic