Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt

Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.

Denna veckas annonsbil är

Ford Fairlane 500 Galaxie Sunliner Two-Door Convertible 6P 1959

Av många Ford kännare och Ford älskare betecknas Ford 1959 vara den vackraste Forden som någonsin byggts och redan 1959 belönades den med en Guldmedalj på Världsutställningen i Bryssel samma år. Dessutom erbjöd Ford köparna en enorm mängd modeller från Ford Ranchero Pick Up till den extrema Skylinern (plåtcabben) och där mellan fanns allt i både två och fyra dörrars utförande, allt på i princip samma plattform och alla ”vanliga” Ford hade samma frontclip dvs framskärmar, huv, front på alla sina modeller.
Ford kom att producera hela 1.450.953 personbilar tillverkningsåret 1959.
Med dessa siffror hamnade man på andra plats i den amerikanska försäljningstoppen med nästan retfullt endast 11000 mindre sålda bilar än ettan Chevrolet.

Detta är en enorm prestation med tanke om de problem som de måste haft med sorgebarnet Edsel som tillverkades som tre årsmodeller (1958-1960).
Sista Edseln tillverkades torsdagen den 19 November 1959 och det hjälpte nog Ford i försäljningen när de visade styrka att stänga ner sitt bilmärke som inte var populär hos folket.
Vad är det som väntar Dig? Inom ett par månader är sommaren här och vill du ha en bil som bara är att
köra med men som också helt eller delvis kan renoveras till vettig peng så är denna bil ett bra val för dig.
Fords mest sålda karossmodell 1959 var Fords fyradörrars sedan som pressades upp i 532894 bilar i tre olika utföranden och sammansattes på 14 olika sammansättningsfabriker runt om i USA.
”Vår” Veckans salubil tillverkades i 45868 exemplar och kunde fås med både sex och åtta cylindrig motor. Bilen i artikeln kom att tillverkas lördagen (jo man jobbade sex dagar av sju 1959) den 20 Juni 1959 som bil nummer 215515 av de Fordar som färdigställdes under fordonsåret 1959 på fabriken i Dearborn, Michigan, USA.
Den var lackerad i en färg ”Raven Black”
Inredningen var helt i Vinyl i färgerna Röd och Svart
Motorn hette ”Interceptor” och var på 332 kubiktum som gav 225 hästkrafter.
Växellådan var förnämliga ”Cruise & Matic
Bakaxel var den bakaxel som hade den lägsta utväxlingen 2,69:1 vilket ger mycket god bränsle ekonomi.
Bilen torde bara dagarna efter det lämnat fabriken kommit till sin första ägare och helt säkert lär tygtrasan fälts ned för att kunna Cruisa öppet in the Summer off 1959. Vill Du göra samma sak in the Summer off 2014 kontakta säljaren för vi kan lova att precis som sommaren 1959 är det med Sommaren 2014. (Den kommer en gång och aldrig mer!!)
Just den här modellen kom att färdigställas i 45868 exemplar. I Sverige har det hitintills hunnit registreras 32 exemplar som sammansatts på 10 olika sammansättningsfabriker i USA

Bilen har fortfarande originalkulören svart men då den är billig och kan behöva en omlackering kan det ju vara bra att
då man ju faktiskt kan välja vilken färg som helst. Titta på linjerna det är en snygg modell.

Nästan alla bilar som såldes i USA 1959 hade dubbla
liggande strålkastare på varje sida och Ford var inget undantag!
Fälgar och däck är utbytt från originalet men till ungefär samma
storlek som original och fördelen med det är att
köregenskaperna inte förändras från originalet
Ford Fairlane 500 Galaxie Sunliner Two-Door Convertible 6P 1959 KALL FAKTA:
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1956 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1749.1 kilo
Hjulbas 299,7 cm
Bredd 195,1 cm
Längd 528,3 cm
Höjd 147,1 cm
Spårvidd fram 149,9 cm
Spårvidd bak 143,3 cm
Tankrymd 75,7 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak bladfjädrar
Ford V8:a 332 Kubiktum ”Thunderbird Special 332” V-8 som ger 225HP vid 4600 RPM
Vilket ger 1 hästkraft per 7,77 kilogram
Trestgegs Automatic Transmission med namnet Fordomatic.
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Notera att Fairlane 500 1959 fick tilläggsnamnet Galaxie så det är enda året en Ford kan ha ett sådant fordonsnamn som denna.
Cabben ser ut som original men kan vara bytt för länge sedan.

Om pengar växte på träd du hade skulle det spara din ekonomi men här gör man sken av att Ford var den bil där man fick
mest bil för pengarna och nog blir den snål med denna motor och bakaxelutväxling som veckans usabil har


Röd Svart inredning precis som när bilen lämnade
tillverkningsbandet den där Sommardagen 1959.

Bilprovningens papper säger där det finns:
20110602 i Lindesberg vid miltal 59049 miles Registreringsbesiktigad utan anmärkning.
20110602 i Lindesberg vid miltal 59049 miles Kontrollbesiktigad med ett fel:

1: Säkerhetsspärr vänster funktion osäker
Och fyra stycken bra att veta
1: Bromsrör längsgående, fastsättning bristfällig.
2: Krängningshämmare fram vänster fastsättning glapp
3: Golv fram båda sidor rostskadad
4: Infästning kaross fram Vä rostskadad
Co halt 2,9%
Ganska jämna Bromsar
20130528 i Hagfors vid miltal 79393 miles Kontrollbesiktigad med fem fel
1: Svag parkeringsbromsverkan
2: Säkerhetsspärr dörr vänster funktion osäker
3: Stopplykta höger ur funktion
4: Körriktkningsvisare, bak ur funktion (flera)
5: Batteri fastsättning bristfällig.
Co halt1 1,3%
Bromsar ganska jämna
20110602 i Filipstad vid miltal 79682 miles Efterkonontrollbesiktigad med fem godkända poster
1:Stopplykta
2:Batteri
3:Körriktningsvisar
4: Säkerhetsspärr dörr
5: Parkeringsbroms

Bilen är besiktigad och godkänd tom 1 Juni 2015 då körförbud inträder
Dekalerna på luftrenaren säger 352 men vi gissar att bilen
fortfarande har original motorn som var på 332 kubiktum.
Men kolla detta ordentligt innan delar beställs till motorn
Just Sunlinern är den enda Ford Cabben från 1959
som har ett riktigt bagageutrymme.
SÄLJAREN BERÄTTAR

Jag köpte bilen nere i Alingsås maj 2012 och funderar än idag på varför jag gjorde det. Jag skulle ju egentligen ha en Galaxie Cab -63:a!? Sålde min Catalina Cab 65:a under våren och hade under flera år kikat sporadiskt efter just 63 Galaxie. Helst skulle det vara en svart Galaxie med mörkröd cab,63ans bakände & 64ans front men det skulle bli svårt att uppbringa……..

Har alltid älskat Pontiac 65-66 så det kunde även bli en sån igen. Men då såg jag annonsen på Galaxie -59an så jag for ner å kikade. Var i valet å kvalet om det skulle bli affär men efter diverse provkörningar, diskussioner och coca-cola drickande så blev det affär!!
Jag är en sådan person som helst vill ha med mej nått hem när jag åkt långväga för att titta. Det skadar inte att tillägga att den egenskapen är på både gott och ont…haha….

Hursomhelst så var kärringen överförtjust över bilvalet men jag var mindre förtjust när 2ports motorcraften hängde sej på hemvägen å började flöda. Som tur var så hade jag bara ett par mil kvar hem till garaget. Dagen efter plockade jag isär förgasaren och gjorde rent den och den har gått sen dess. En annan detalj med bilen är att det finns ingen servo, varken styr eller broms, så kärringen min ifråga fick slita ont vid första provkörningen. Vindrutetorkarna går på vacum så de funkar väl sådär, ibland bra och ibland inte alls. Enda gången jag körde bilen i regn var samma dag som den trevliga 5 byar cruisingen i Rättvik och då hör och häpna funkade de hela tiden. Jag har haft mycket roligt i denna bilen och det har blivit åtskilliga mil bland annat Classic Car Week i 2 år.

Men nu är det dags för något nytt. Får se om det blir Ford eller Pontiac? Men först ska denna säljas!

Bilen kom till Sverige 2010 om jag inte minns fel och då satt det nya däck, fälgar och bromsar på den. Har även originalfälgar + kapslar. Startmotorn + generatorn är renoverade utbytes. De gamla finns också.
Lacken är gammal och lite bättrad här och där. Har även krackelerat på flera ställen och på skuffluckan finns det en massa blåsor. Men i mina ögon ser den helt ok ut. Cd spelare med fjärrkontroll sitter i bilen. Högtalare under framsoffan. Bromsljuskontakten är ny. Besiktad i juli 2013.Framvagnen renoverad 2011 enl. uppgift från tidigare ägare så jag kan ej garantera detta, men den går mycket fint efter vägen.

Nya gummilister till cabben medföljer vid smidig affär + någon mer gummilist. Har även en extra kromlist till höger bakskärm.

Cabben är gammal men hel. Börjar dock krympa på sidorna. Bakrutan är i plast och mjölkig/solkig. Men den håller tätt i regn. Förgasaren är en Motorcraft 2-portare.Under huven är inget gjort på många år och ser därför ut därefter. Motor och låda är en V8 332 som där någon bytt luftrenarelock så det står där nu Interceptor 352 så man kan säga att den är dekaltrimmad… med en 3stegs cruiseomatic.

Cab-ställningen på vänster sida behöver en ny bult+ bussning till ett stag precis ovanför förarplatsen, borttaget just nu men det går att köra cabben upp och ner ändå. Trasigt värmepaket (på sista turen för säsongen) och fläkten saknas men kablarna sitter där. Finns inte PS ELLER PB. Det är muskelservo som gäller.

Tempmätaren, bensinmätaren och tutan fungerar. Det finns gamla lagningar som jag sett på vänster tröskel samt i kardantunneln under baksätet finns det rost som inte är åtgärdad. Fick se det då jag skulle fylla olja i cab-motorn. Den läcker lite olja i en anslutning kan tilläggas. Sofforna fram + bak och dörrsidorna ser bra ut och är inte nersuttna. Golvmattan är sliten men skäms inte för sej. Stötfångarna fram och bak är fina. Instrumentpanelen ser bra ut. Listerna på sidorna är buliga på sina ställen.
Det var nog allt jag kan komma på, man vill ju inte åka långt för å titta på en bil och hitta en massa fel som säljaren undanhållit. Kommer jag på något mer så lovar jag berätta det för den som ringer och är intresserad. Jag vill inte vara en som luras i bilaffärer. Bilen är ingen utställningsbil men ej heller ett vrak utan en bra bruksjänkare som du direkt kan köra och njuta i länge än.

Ford Sunliner 1959 när det var helt nytt!!

Tom första sidan i originalbroschyren berättar att Ford var stolta över Guldpriset man fått i Bryssel för just denna bilmodell

High Fasion Styling Ford var mycket nöjd över design och stil när de summerade hur Ford såg ut 1959
och det måste känts skönt att bygga en vinnande bil när man förlorat STORT på satsningen runt Edsel

Här ser man hur vår bil skulle se ut med vit överdel men också att redan 1959 var det mannen som skötte grillen utomhus på Sommaren.


http://www.uniquecarsandparts.com.au/classic_car_commercials_ford_25.htm
A good horse is as hard to find as a good wife och syftar förstås på hur svårt det är att hitta en bil man verkligen älskar!
Länken ligger på en webbsida, den gick inte att bädda in här som Youtube länkar.
 

Ford sålde 1959 fordon worldwide och försökte även komma in på marknaden i det forna Sovjetunionen med trevliga broschyrer.

Ford 1959 var även populär hos Amerikanska Polisen vilket den leende polisen från Tenneesse State Troper får vara Bevis på.