Dodge Custom Royal 1957

 

Av Glenn Johansson  text o foto, Bilsport Classic

Kunglig familjebil


När Jessica och Patrik Ermin från Eringsboda skulle köpa sin första USA-bil föll valet på en Dodge Custom Royal -57.
De fick tag på ett välrenoverat exemplar av märkets flaggskepp det här året och Dodgen har dessutom varit i Sverige sedan den var ny.

Jessica Ermin från Eringsboda har växt upp i en mycket bilintresserad familj. Hennes far Sven-Erik har tidigare haft en likadan Dodge Custom Royal från 1957 som dottern och hennes make Patrik har idag.

– Det var den vackraste bil farsan sett och han ångrade sig när han sålde. Han köpte sedan en Cadillac -65 som han gav till Jessica när hon bara var tre år så att han inte skulle göra samma misstag och sälja en tuff bil igen, berättar Jessica.
Nu blev det inte riktigt så att bilen var kvar till 18-årsdagen men nu har hon alltså en likadan Custom Royal som han hade haft. Farsan själv kör numera radikalt ombyggd och trimmad Volvo Amazon.

Dodge Custom Royal från 1957 är en av de snyggaste modellerna från femtiotalet.

Jessicas make Patrik hade tidigare kört mycket motorcyklar men ville ju gärna
ha en trevlig USA-bil så de kunde åka iväg hela familjen. När de började leta efter lämplig första jänkebil tipsade såklart Jessicas far att det skulle vara en Dodge -57.

Den första bilen de tittade på var dock inte tillräckligt bra men när de fick syn på detta exemplar var det inget snack.


Välrenoverad
Patrik och Jessica Ermin köpte den fantastiskt fina Dodge Custom Royalen från 1957 direkt.
När de beställde papper på bilen från Riksarkivet visade det sig att den dessutom verkar ha rullat i Sverige under hela sin tid. Den såldes nämligen av Philipsons Automobil i Stockholm den 19 oktober 1957 och bilens första registreringsnummer var A3096.

– Den helrenoverades av tidigare ägaren Peter Malm från Södertälje.
Han plockade ner Dodgen totalt och lade ner åtta-nio år på att få bilen så här fin, säger Patrik och tillägger att detta var på 80-talet så det var oerhört svårt att få tag på delar och vissa bitar fick gjutas upp.
Det är tygklädsel på Custom Royal så detta fick specialbeställas från USA.
Jessica och Patrik köpte Dodgen sent på hösten 2006 och den stod då i en bilhandlares privata samling.

– Han brukar alltid inspektera bilen på varje Nostalgia Festival i Ronneby, säger Patrik som vill bevara bilens originalutförande.
Det enda avsteget numera är en modern växelströmsgenerator.

– Det gick inte så bra att cruisa med den gamla likströmmaren så jag fick göra ett undantag, säger Patrik som såklart har sparat originalgeneratorn på hyllan i garaget.


Ny design 1957
Dodge gavs en helt ny design 1957 och var en stor del i Chrysler-koncernens nya Virgil Exner-ritade så kallade Forward Look. Bilarna hade den längsta hjulbasen som Dodge haft sedan 1952 och var både lägre och bredare än tidigare Dodgar.

Strålkastarna var nu snyggt insjunkna i framskärmarna, den hade en rejäl grill och var försedd med ett snyggt listverk.

Innerbackspegeln monterades nu på instrumentbrädan istället för högst upp

på vindrutan. Inte den bästa lösningen för sikten om man hade passagerare i baksätet, men Chrysler använde denna design i flera år innan man bytte tillbaka till vindrutemonterad backspegel.

Stora kromlister längs takkanten, under vingarna samt inte minst de extra grillribborna skiljde Custom Royal från övriga Dodge-modeller 1957.
 
Maskinen i paret Ermins Dodge är på 325 kubiktum
och ger med tvåportsförgasare 260 hästar.
Custom Royal var den lyxigaste Dodge-modellen 1957.
En tvådörrars hardtop som denna gick på 2.865 dollar som ny.
Detta exemplar har bland annat Torquflite-automat som
kostade 220 dollar extra samt broms- och styrservo.


Kunglig custom

Coroneten var billigaste modellen och fanns i sex olika utföranden. Royal var snäppet dyrare men hade dock ingen cabriolet i sitt utbud. Det hade däremot toppmodellen Custom Royal som utrustades med flera guldemblem.
– Listerna runt taket och på sidorna samt de extra grillribborna i fronten är speciella detaljer på Custom Royal. Modellen har även tjockare lister under fenorna, berättar Patrik.

Paret Ermins Dodge har options som Torqueflite-automat, broms- och styrservo, värme och defroster, extra antenner till originalradion samt väldigt ovanliga kromade slutrör till avgassystemet.
Motoralternativ var en sexa på 230 kubiktum och 138 hästkrafter. En V8 på 325 kubiktum fanns i tre olika versioner och gav 245, 260 eller 285 beroende på förgasaruppsättning.

– Vår Dodge har 260-hästarsmotorn med en tvåportsförgasare, säger Patrik. Som tillval fanns även en Hemimaskin på 354 kubiktum med dubbla fyrportsförgasare. Denna Hemi-snurra gav 340 kusar. Dodge bjöd även på flera vackra herrgårdsvagnar som gick i en egen serie.

 Inredningen hade sytts om med korrekt tygmönster när Patrik och Jessica köpte bilen och interiören är fortsatt välbevarad.
Dottern Cornelia, 6 år, gillar att åka jänkebil.

Nytt projekt
Dodgen köptes som tidigare berättat färdigrenoverad och redo att tas ut på bilträffarna.
– Bilen har varit mycket uppskattad vart vi än har kört, berättar paret som lägger ner mycket tid på att hålla Dodgen välputsad. Jessica brukar även klä upp sig i tidstypiska kläder som kommer från Patriks mor.
– Vår dotter Cornelia, 6 år, är lika biltokig som sina föräldrar, säger Patrik med ett skratt. Hon har koll på skillnader mellan Volvo och USA-bilar och vet minsann att det inte heter raggarbil utan jänkebil.
Patrik håller nu på att renovera en Ford Sunliner -59 hemma i villagaraget.

– Det är lite trångt. Man får flytta bilen från sida till sida i garaget för att kunna öppna dörrarna, säger han. Men allting går med rätt vilja. Viljan finns och arbetet har ändå fortgått i rask takt – från vrak till fin bil på bara ett år. Nu är den lackerad, kromdelarna ligger skyddade i finrummet hemma i huset i Eringsboda och endast finliret är kvar.
Jessica och Patrik Ermin från Eringsboda lär ha två bilar att välja mellan till kommande säsong: En öppen Ford Galaxie -59 och en ovanlig svensksåld Dodge Custom Royal från 1957.

Det stora bagageutrymmet rymmer lätt ett gammalt ihopfällbart campingbord. Notera de mycket ovanliga slutrören till avgassystemet. Jessica och Patrik har även en Ford Fairlane Galaxie Convertible -59
som ska vara färdig till sommaren.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic