Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer nästan varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Cadillac Eldorado Two-Door Convertible 6P 1965

Cadillac kom till modellåret 1953 med något som skulle visa att de var det enda bilmärket som kunde bära namnet
”Standard of the World” när de presenterade sin lyxigt påkostade serie 62 cab med Eldorado tillbehör.

From år 1956 kom de att säljas i en egen serie ”Eldorado” och cabben fick namnet Eldorado Biarritz.
Eldorado Biarritz erbjöds de kräsna kunderna fram till årsmodell 1964. 1965 försvann namnet Biarritz i alla Cadillacs papper och handlingar. Inför denna artikel sökte jag material som kunde visa hur Cadillac exponerade sin dyra Eldorado modell och jag fann nästan ingenting. En Cadillac expert nämnde att de som ville ha det bästa General Motors kunde erbjuda visste att de kunde gå in till sin Cdillac återförsäljare och köpa en Eldorado och dessa köpare var inga man fann genom broschyrer eller annonser i tidningar.

Dessa köpare kom in och köpte sin prestige Eldorado hos sin återförsäljare. För modellåret kom det att tillverkas och säljas totalt 2125 exemplar och det får man anse vara bra utifrån att marknadsföringskostnaden låg på minimala 0 dollar….
Bilförsäljningen gick på högtryck och den amerikanska bilförsäljningen nådde alla för då tiders säljrekord. Chevrolet som sålde flest personbilar under året 1965 sålde totalt nästan 2,4 miljoner enheter. Av dessa nästan en miljon fullstora Chevrolet från billiga Biscayne till dyra Caprice . Chevrolet var ju ingen konkurrent till Cadillac men speglar ändå hur mycket bilar som såldes under modellåret.

Vad som krävs i livet för att göra en riktig lycklig är det ingen som har svaret på men helt säkert att Du som tror att inte lycka går att köpa
för pengar har aldrig haft en riktig snygg Eldorado i garaget. Precis som bordellerna ute i världen brukar lova så kan nog Lars-Åke
lova samma sak dvs ”Satisfaction Guaranteed!!”
Cadillac kom att sälja 182435 Cadillac årsmodell 1965 och av dessa var det endast 2125 exemplar som var producerade ur Cadillacs Fleetwood serien som Eldorado Convertible till priset 6754 USD (Cadillacs De Ville Convertible såldes för 5639 USD)
Av de som finns registrerade i Sverige idag kom de två första att registreras först 23 år efter att de introducerades i USA år 1987.

Totalt kom fyra att registreras under åttiotalet
Under nittiotalet kom så ytterligare tio exemplar
För att 40 år efter lanseringen år 2004 nå ett svenskt rekord av registrerade Eldorado 1965 med hela sju ”nya” vagnar
Under 00 talet registrerades totalt 32 nya exemplar
Under 10 talet har hitintills sex nya exemplar anlänt
Ovan 52 exemplar är de som klarat sig igenom en registreringsbesiktning.
Det har också kommit sex exemplar som aldrig kommit i trafik och som idag endast är för registrerade
Så idag finns alltså 58 exemplar i varierande kondition ute i vårt land och vanligaste färgen på dom är Röd med hela 16 exemplar som god tvåa är Blå och Grön med nio exemplar vardera.
I Sverige finns modellen representerad på flera orter från Trelleborg i söder till Luleå i norr.
Alla Cadillac 1965 sammansattes på sammansättningsfabriken på Clark Street i Detroit Michigan.

Karossen till vår bil kom att tillverkas nästan mitt i produktions modell året 1965 som kaross 1227 av totalt 2250 Eldorado Conv Under första veckan i februari 1965. Karossen tillverkades av ”Body By Fisher”
Inredningen var i skinn med färgnamnet Tan (Ljusbrun/Guld)
Lackeringen bar färgnamnet Saddle Firemist (Guldnyans)
Suffletten bar färgnamnet Sandalwood (LjusBrunGuld nyans
I övrigt var den utrustad med en hel del annan utrustning som jag inte fått verifierad.
Sen gick karossen ca 3 kilometer på järnväg upp till Clark Street Assembly plant där den monterades ihop med den kompletta ramen och i övrigt sammanställdes som bil nummer 70903 av alla 182435 tillverkade Cadillac årsmodell 1965.

I Juni 2006 kom bilen till Sverige till Eskilstuna där den några månader senare registreringsbesiktigades. Bilen har renoverats och är idag det närmaste man kan komma en utställningsbil utan att vara det. Finns lite att göra för att få bagageutrymme, motorutrymme perfekt.

Du som drömt om en Cadillac Eldorado Convertible 1965 bör inte vänta då det helt säkert inte kommer fler till salu i detta skickunder en överskådlig tid.
Bilen går och fungerar perfekt en bil färdig att njuta i.

Som extra krydda kan nämnas att ägaren är en kamrat till artikelförfattaren och Lars-Åke kommer aldrig äga en bil längre än ett par år för han är extrem pedant och han älskar gamla fordon och det finns alltid nått att göra på en gammal bil så när denna är såld kommer han snart leta en ny bil (läs Cadillac) och återigen köpa en perfekt bil för att efter nått år vilja byta igen. En sak är säker Lars-Åke köper aldrig en dålig bil och när han säljer är alltid bilen ännu ett snäpp bättre än bra!!

Finns bilen kvar hittar du den här:

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=107276
SÄLJAREN BERÄTTAR

Så här fint kan en Cabbställning se ut om en bil är riktigt bra!


Hej den här bilen köpte jag av en kille i Eskilstuna för ett par år sedan i nästan samma skick som nu. Bilen var då nästan lika fin som den är idag.

Säljaren i Eskilstuna kunde inte hålla med om att bilen hade två olika nyanser efter omlackering. Men efter jag kollat detta noga (Det såg inte så bra ut) så tog jag bilen till en bil lackerare som lackade om halva bilen så nu är lackeringen riktigt fin och i samma färg. Samtidigt passade jag på att köpa till några nya emblem för att höja finishen lite till.

Jag vet inte varför jag säljer men det kryper lite i kroppen och det skulle vara kul att prova något nytt annorlunda. Men jag har ingen panik utan kan lugnt glida runt med bilen några år till. Då kan jag fixa det som inte är perfekt som injustering sidorutor hö sida. Sen skulle lite omvårdnad i motorutymme och bagageutrymme göra bilen riktigt fin! För övrigt är Motorn är helrenoverad av Customracing i Örebro och samtidigt så gicks automatlådan igenom i samband med detta kom ny förgasare, generator startmotor på så drivlinan fungerar nu helt perfekt. Framvagn är också renoverad genomgånget bromssystem nya fjädrar o dämpare nytt avgas, synd att de var dubbelt….. bilen låter för högt enligt mej, cabben har killarna på Vargön fixat ny cab glasruta pads säck cabkolvar slangar motor målad cabställning, nya gummilister, inredningen är uppsydd av nån i Helsingborg tror ja de va.

Dörrsidor paneler är i fint originalskick, däck och fälg var köpt på GO Trading. Bilen kommer från öken området runt den stora spelstaden Las Vegas i Nevada innan den kom till Sverige år 2006. Det är nog en av anledningarna till att den är rostfri och så bra i karossen

DEN HÄR BLIR SÅLD INOM KORT OCH DET LARS-ÅKE KAN HJÄLPA TILL MED LASTBILS TRANSPORT HEM TILL DIN DÖRR OM DU TYCKER DET ÄR FÖR LÅNGT ATT KÖRA HEM FRÅN LAPPLANDS SYDPORT DOROTEA

Vad som är lagomt muller är du som äger som avgör men Lars Åke tycker det skulle varit ett enkelt system med låg ljudnivå
och han kallar sin Eldorado för Bullerkusen. Gillar du det du hör är det ju bara ett plus av många!
Inbjudande om du köper bilen kommer alla brudpar i trakten försöka
boka transport i detta baksäte. Om man vill får man säkert köra
nästan varje helg eller så kan man ta med hela familjen och ut
och åka och till fullo njuta i Sommarvärmen
Vackert prydligt rejält med plats. Man får enormt mycket bil för pengarna!
Cadillac Fleetwood Eldorado Two-Door Convertible 6P 1965 KALL FAKTA:

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1965 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2113,8 kilo
Hjulbas 328,9 cm
Bredd 202,9 cm
Längd 569,0 cm
Höjd 138,7 cm
Spårvidd fram 158,7 cm
Spårvidd bak 158,7 cm
Tankrymd 98,4 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fyrlinks stel bakaxel med spiralfjädrar
Cadillac V8:a på 429 Kubiktum som ger 340HP vid 4600 RPM
Vilket ger 1 hästkraft per 6,21 kilogram
Trestgegs Automatic Transmission med namnet Turbo Hydramatic 400.
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Notera att karossen delas helt (exkl tillbehör) med De Ville convertible
Bilprovningens papper säger där det finns:
2011-07-15 i Eskilstuna vid miltal 3611 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning.
Bromsar väldigt jämna C/O halt ej uppmätt.
2013-08-27 vid miltal 4968 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning.
Bromsar extremt jämna C/O halt ej uppmätt
Nästa kontrollbesiktning senast 2015-08-31

När de Backljusen tänds när bilen backar är ett annat gott tecken på att nån brytt sig om att bilen fungerar.
All belysning skall funka och här är ett bevis på att mesta belysningen utvändigt funkar

Motorn går och fungerar perfekt men Lars-Åke
tycker att här kan flera punkter förbättras.
Perfekt för den normale Cadillacägaren,
Fint för den petiga Cadillacägaren
I behov av renovering för den Pedantiska Cadillacägaren
Vi tycker olika så även denna gång, döm själv vilken
typ av Cadillacägare du är.
Vad som inte är original på bilen är de vackra ekerfälgarna och en parkeringsljuslampa i kurvljuset samt en blondin i passagerar stolen Men skrattar Lars-Åke det fina kan alltid bli lite finare!

Här ser du hur vackra bakljusen är på den vänstra bilden ser man hur bilens färdljus och bromsljus lyser notera att det är ett röd rosa sken då glaset är vitt och det röda ljuset kommer från lampor som dolts i rött prisma. När ljuset är avslaget är alltså glaset vitt. Titta sen på den högra bilden där är Färdljus bromsljus samt backljus tänt och då backlampan är synlig genom det vita glaset slår den ut det rödrosa ljuset….. SÅÅÅÅ vackert Åk inte till Lars-Åke och förvänta dig smuts, bilen är minutiöst polerad överallt ”Men inte i motorutrymme och under” Ropar ägarn

Power top finns på alla Cadillac sedan fyrtiotalet men kolla in skicket på ställningen.

 

 Här ser man hur fin den är framifrån!

Största skillnaden från tidigare år är att kryssramen försvann, detta innebär att bilen får en lägre tyngdpunkt och det
märks inte i 80 km/h men i 130 är det stor skillnad plus att bilen får en lägre höjd och profil.
Så här exponerades en annan Eldorado såld i USA för nått år sedan
Här en bild från Cadillacs originalbroschyr på en Cadillac cabb, Eldoradon exponerades inte i någon broschyr. Vill man ha en Eldorado hittar man den ändå…. Cadillac skrev Det här är året Du skall skämma bort dig sjäv För Livet. Och om du inte gjort det förr så är det banne mig ett bra tillfälle att köpa nått du kanske inte tidigare visste du måste ha!