Företagsbesök!

 

 
Av Sören Fjellstedt
Vi kommer då och då göra företagsbesök som är intressanta för vår hobby och det kommer vara hos företag som på ett eller annat sätt berör vår hobby. Besöket vi gör kan både vara genom besök på plats men också genom telefonintervju och Internet.
Idén med detta är att du som läser får veta lite mer om företaget och vad de sysslar med. Det kan vara allt från enmansföretag till större företag med flera anställda. Vi granskar inte företaget och vi försöker bara lyfta fram positiv information om företaget ifråga. Vi hoppas att du får nytta av dessa artiklar.
Bildmaterialet fotar vi om möjligt själva eller så får vi bilder från företaget vi väljer berätta om.
Vi börjar med ett fraktföretag som vi känner bäst som ett av de företag som fraktar roliga USA bilar från USA hem till Sverige.

NORDTRAFIK AB
Företaget är beläget i Göteborg och grundades redan 1946!
Nuvarande ägare Tomas Harring har inte varit med så länge men säger han när trycket är som störst känns det som han varit där mer än 100 år…..

Nordtrafik har två lokaler i Göteborg, en där man sköter allt pappersarbete som ligger på Stålverksgatan dit företaget kom 1994. Samt ett där man förvarar en del av godset man hanterar som ligger på Ångpannegatan from år 2007.


Man är oftast fem personer på kontoret och två på godsterminalen. Men det är flera av de anställda som får rycka in där det behövs.
En del dagar finklädd en del dagar i overall. Omväxling förnöjer!

Bilarna som vi är intresserade av fraktas från både Canada och USA från mer än tio olika hamnar. Det mesta går i container men också som roll on roll off last på fartyg som korsar atlanten. Om någon kund köpt en bil mitt inne i USA ombesörjer Nordtrafik transport av fordonet till lämpligaste hamn.

Tomas skrattar å säger ”Vi fraktar allt du kan drömma om från främst Nordamerika, till din dörr om du så önskar här hemma i Sverige i samarbete med bland annat Eurotransport”.

Här har precis en ursnygg Camaro 69 Conv lämnat containern och på tur är en Buick Coupe sen en Ford 1959 plåt cabb och sist en GMC Pick Up.
Ibland händer det att containers har fyra bilar men oftast är det två
eller tre. Det blir nästan aldrig skador men det krävs god vana och rätt verktyg för att lasta och lossa containers på
detta sätt och Nordtrafik har det.
Här tre ”nya” bilar från USA i ett trepack först en Pontiac Catalina 1964 2dr HT sedan en Ford Galaxie 500 XL Conv 1963 och sist en Pontiac Bonneville Coupe 1965. Är som Hjulaftonskvällen varje gång
en container töms med godis från USA. Är en upplevelse att få vara
nära när en container öppnas och töms hos Nordtrafik för de
gillar verkligen det dom gör och även om de inte är
bilfanatiker så spirar stor glädje vid varje tömning.

Nordtrafik har varit orädd och ofta tagit nya vägar, de var bland de första att transportera fler än två bilar i en container. Att hitta möjligheten att importera via Holland för veteran importbilar och därmed ge kunderna möjligheter att endast få sex procent i importavgifter var de absolut först med. Många var det som sa att detta sätt var omöjligt men med facit i hand har flera speditörer börjat erbjuda transport via det mindre tullkrångliga Holland.

Lättast hittar du Nordtrafik på www.nordtrafik.se  och här kan du på ett ganska lätt sätt få ett hum över vad det kostar att ta hem en bil genom att följa instruktionerna efter klickat på importkalkyler.
Men vill du få hjälp via mänskliga röster ringer du Mån tom Fredag 09:00 till 17:00 på 031-656180.

Förutom den stora mängd fordon som Nordtrafik hanterar som kommer in i Sverige så sysslar de med en exportsatsning där de ombesörjer export av bilar och styckegods till Afrika och mellanöstern. Hit sänds gamla Toyota bilar och annat för oss ointressanta bruksfordon. Men visst packas några containers per år med entusiastbilar som går åter till USA.

Vi tackar för titten och önskar Nordtrafik Lycka till med sin hantering av bilar och gods

Sören Fjellstedt, Usabil.nu

Ibland så förundras man över vad som köps och tas hem från USA men
den här bilen var importören nöjd med trots att den haft en av de
kraftigaste askoppsbränder jag sett. Men Nordtrafik har aldrig något
med inköpet att göra utan de hjälper bilköparen transportera godset
på ett så bra sätt som möjligt oavsett skick!
En kille i sina bästa år boende i Östersund Jämtland Sverige bestämde
sig för en Peterbilt 1949 i Wellington Colorado Sverige och med hjälp
av Nordtrafik lyckades han få den till Göteborg. Härifrån valde
importören att köra trucken hem till Östersund trots Att han erbjöds Landtransport från Nordtrafik. Men precis som alla andra Fordonsimportörer fick importören välja själv.
Lastbilen genomgår nu renovering på ort i södra Sverige där den
kommer bli reklampelare för ett fint företag.
Här står ett tiotal fina amerikanska bilar från 50 och 60 samt 70 talet
som nyss kommit in i vårt land och gemensamt för dem är att
Nordtrafik skött transporten och att alla dessa förtullats
med totalt 6% i imoportavgifter i Holland.
Den största exporthamnen för gamla Usabilar i USA ligger i Los Angeles
och härifrån skeppas gamla bilar till hela världen och på den
terminal som Nordtrafik använder är en tredjedel
av veteranbilarna skeppade till Sverige
Hans som lossat bilar ur containers i många år är populär men ville
inte va med på bild, däremot kan vi visa tröjan han fått
*av en bilimportör som besökt Hooters i Texas……
För ett tag sedan kom tre motorcyklar som fraktats från USA efter
att ett svenskgäng kört runt i Sydamerika så vad som finns i en
container är upp till din förmåga och fantasi!

Nordtrafiks Exportavdelning skickar allt möjligt främst till Sydafrika men oavsett vars i världens hörn du vill ha något sänt så fixar de det .
Här en pall med ett gengasaggregat till Los Angeles och
en annan pall med ett litet möblemang till Phoenix.
Tomas och Tommy visar runt i Terminalen där det kan förekomma
allt möjligt intressant som är på väg in eller ut men oftast är det
precis som när denna bild togs gamla jänkejärn som väntar på
att dess ägare ska hämta bilarna
Michael är en av de som sköter telefon och pappershanteringen, han trivs med den variation av människor och saker som strömmar igenom företaget Tomas äger Nordtrafik en orädd kille som inte är rädd att sticka
ut hackan när det är något som han tycker är galet.