Sommar i en Sunliner

 

Av Glenn Johansson  text o foto, Bilsport Classic


En Ford Galaxie Sunliner från 1959 har alltid varit en favoritmodell för Anders Gustavsson från Fritsla.

Med ett jobb som besiktningsman på Bilprovningen i Kinna är Anders van att noggrant syna bilar, men när en fin Sunliner -59 hittades i USA chansade han och köpte den enbart efter att ha sett bilder. Som tur var blev chansningen lyckad.

Anders Gustavsson från Fritsla gillar både amerikanska och europeiska, klassiska bilar. Han har bland annat renoverat en Volvo PV 444 från 1953, ett ladugårdsfynd med få mil på mätaren.

Anders Gustavsson från Fritsla köpte sin Ford Galaxie Sunliner -59
efter attendast sett bilder på den. Det var en chansning som gick hem,
bilen var lika fin som han hade hoppats.

Bilentusiasten Anders får dagligen stifta bekantskap med alla sorters fordonsmärken då han arbetar på Bilprovningen sedan 20 år tillbaka.

– Det är ett jobb jag trivs förträffligt med och givetvis är det extra kul när det rullar in en fin europé eller amerikansk bil i hallen, säger Anders och tillägger att han känner flera USA-bilsägare inom branschen.

När det kommer till just jänkebilsintresset är det mestadels Ford som ligger närmast hjärtat.
Anders gick med i The Club of American Ford redan 1979 och han har tidigare ägt en Thunderbird -60 och sedan en Sunliner från 1957 som han hade i flera år.

– När det blev dags att köpa hus runt 1989-90 sålde jag dock Sunlinern, berättar Anders.
Det dröjde emellertid bara ett år innan han återigen hade skaffat en Ford. Denna gången blev det en Galaxie Coupé från 1959 med havererad motor.

– Är född 1959 så det är lite extra kul med bilar av just den årsmodellen, berättar Anders som föredrar åren 1957-59 hos Ford.
Galaxie Coupén behölls fram till 1997 men inte heller då stod garaget tomt särskilt länge. En Ford -59 herrgårdsvagn som hade stått ute och var i stort behov av rostlagning inhandlades och var snart hemma i Fritsla.
Drömmodellen för Anders har alltid varit en Galaxie Sunliner -59 och när herrgårdsvagnen såldes 2005 intensifierades sökandet efter en sådan.

Klassiska årgångar
Åren 1957-59 är onekligen intressanta. Vacker design och nymodigheter som den exklusiva modellen Ford Skyliner med sitt nedfällbara plåttak. Förhoppningen var att kombinera hard topens fördelar med ombonat plåttak och med ett enkelt knapptryck förvandla den till cabriolet.
Det första året tillverkades 20.766 exemplar men konstruktionen var dock allt annat än simpel och Skyliner försvann ur Fords sortiment efter blott tre år. Tekniken användes därefter i ytterligare några år i sportmodellen Thunderbird fast då med vanlig sufflett som skickades ned i bagaget.
Skylinern gjorde emellertid stort avtryck i bilhistorien och sammanlagt byggdes trots allt 50.000 plåtcabbar under dess kortvariga livslängd 1957-59.
Men givetvis fanns det en konventionell cabriolet vid namn Sunliner att välja på också. Priset var lägre och tillverkningssiffrorna större. När Anders påbörjade sitt letande efter en öppen 59:a för fem år sen visade det sig att de tyvärr inte bevarats på samma sätt som den dyrare Skylinern.

Ford 59:an introducerades 17 oktober 1958 och fick ett gott mottagande tack vare sin vackra design. Det tillverkades 45.868 Ford Galaxie Sunliner 1959. Med ett nypris på 2.957 dollar var den nästan 400 dollar billigare än "plåtcabben" Skyliner.
Bildbesiktad
Skyliner är relativt vanliga på de svenska bilträffarna. Sunliner däremot är lite av en doldis och det var inte det enklaste att finna en till rätt skick och pris i Sverige.
Anders tog hjälp av en kompis från Borås som ofta letar bilar i USA.
– Bengt som han heter, hade fått nys om en Sunliner -59 i New Jersey. Det var dock alldeles för långt för honom att åka och titta på den, berättar Anders.
Det var istället en amerikansk kille vid namn Pete som skötte affären med Sunliner-ägaren.
- Han hade dock inte heller tillfälle att åka och kolla på bilen ”live” så Anders tog beslutet att köpa Sunlinern efter att enbart ha sett bilder på den.
– En oerhörd chansning förstås.
Jag fick visserligen bra bilder på alla detaljer men det är ju ingen garanti för att bilen inte är fusklagad. Man köpte grisen i säcken helt enkelt, säger Anders med ett skratt.

Positivt överraskad
Anders var givetvis mycket nervös när han öppnade containerdörrarna när bilen skeppats till Sverige i mars 2006.
– Lättnaden var enorm när det visade sig att Sunlinern var precis så fin som jag hade blivit lovad,
säger Anders glatt.
Han fick även fick med ett car cover, extra uppsättning däck samt slitdelar som bland annat nya cabkolvar till den elstyrda suffletten.
Hans nyköpta Galaxie Sunliner från 1959 renoverades och lackerades i originalkulörerna Indian Turquoise och Colonial White i Amerika redan för 20 år sedan men är fortfarande i gott skick.
Även suffletten byttes ut då.
Under skyddsplasten sitter originalinredningen från 1959 intakt.
Även dörrsidorna är bilens ursprungliga.
Maskinen i Anders Sunliner är en 332 på 225 hästkrafter.
Automaten är trestegade tillvalslådan Cruise-O-Matic.

Originalinredning

Under huven sitter en Thunderbird 332:a på 225 hästkrafter kopplad till den trestegade Cruise-O-Matic-automaten. Fälgarna är i modernare stuk för tillfället.

– Jag satte dit American Racingfälgar men har sparat originalfälgarna.
Hittade Sunray-kapslar på eBay så nu ska jag nog snart montera tillbaka originalhjulen igen, säger Anders.
Andra tillbehör på Sunlinern är styrservo, connie kit, samt stoppad instrumentbräda och tonade rutor.
En mycket kul sak med Forden är att inredningen inklusive dörrsidor är den ursprungliga från 1959 och fortfarande i bra skick för sin ålder.

– Det jag gjort med bilen är att fixa bromsar, lackat i kofferten och bytt vattenpump, bensinpump samt fixat till motorrummet.
Den har hittills rullat ungefär 200 mil utan några problem, berättar Anders.
Vinterns pyssel blir en översyn av förgasaren, lackera om golvet och lägga in en ny matta. Sedan är Ford Galaxie Sunliner 59:an som ”köptes på chans” redo för ännu en sommar med bilentusiasten
 

Anders Gustavsson från Fritsla bakom ratten.
Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic