Oldsmobile 1958
Tidlös elegans och lyx

Av Magnus Karlsson  text o foto, Bilsport Classic


I Sverige har Oldsmobile -58 alltid varit en populär glidare. Tidigt fick den smeknamnet ”Kromolds” som syftade på bilens mångfald av blanka delar.
Anders Larsson i Skara har renoverat den mest eftertraktade versionen  – den lyxiga Ninety Eight-modellen.
I öppet utförande dessutom!

Oldsmobile -58 var blev tidigt en favorit bland 50-talsdiggarna här i Sverige. Vem minns inte ”Seeburgs” blå convertible som 1978 vann tävlingen ”Sveriges Snyggaste Bil”.

Plötsligt var ”Kromoldsen” det mäktigaste man kunde äga, en bilmodell som då på 70-talet slog både Ford Crown Victoria och Cheva 55-57 i popularitet.

Anette och Anders i Skara föredrar en av bilhistoriens mest
kromtyngda pjäser – Oldsmobile -58.
Bilmodellen blev populär i Sverige redan på 1970-talet.
Därefter kom en period då Cadillac Eldorado, fenprydda Mo- Par-vagnar och Fords plåtcabbar började importeras. I dag ligger förmodligen Buick Limited -58 högst upp på topplistan.
Vad hände med den en gång så populära Kromoldsen? Jodå, den har väl alltid funnits där i bakgrunden bland svenskarnas bilfavoriter från 50-talet. Då och då dyker det upp ett nyrenoverat exemplar som får allting annat att blekna i jämförelse.
För cirka tio år sedan dök Tomas Karlsson i Lyrestad dök upp med sin superfina gröna Coupé som 2002 vann titeln Sveriges Snyggaste Bil.

Riktig 50-talare
En annan västgöte, Anders Larsson i Skara, blev nyligen färdig med sin lilafärgade Ninety Eight Convertible. Modellen är ett gott exempel på att Oldsmobile -58 fortfarande ligger i täten bland de bilar som för många gestaltar det riktiga 50-talet.
År 1958 firade General Motors ett halvt sekel och alla fem personbilsdivisionerna visade upp stora tunga vagnar som inte var helt olika varandra designmässigt.
Oldsmobile var mellanprismärket och stoltserade med tre olika serier. Enklast var Dynamic 88 som gick att få i en mängd versioner – från billiga 2-dörrars Sedan (stolpe) till den dyra herrgårdsvagnen Holiday Fiesta (4-dörrars hardtop). Standard under huven var här 2-portsversionen av 371-maskinen.

Längre kaross
Nästa steg i Oldsmobiles modellutbud var Super Eighty Eight. Den var två versioner fattigare än Dynamic-serien och saknade 2-dörrars Sedan och herrgårdsvagnen i 4-dörrars stolpeutförande. Här satt en 4-portare som standard på 371:an men man kunde även köpa till J2-arrangemanget som bestod av tre stycken 2-portsförgasare.
Dyraste Oldsen 1958 var Ninety Eight och gick att få som 2-dörrars Hardtop, 4-dörrars Sedan och Hardtop samt som Convertible.
98-serien var inte bara bättre utrustade än de andra modellerna – de hade även en betydligt längre kaross.

Interiören är ett verk av firmorna RD Autoline, Läderdoktorn och Solberga Bil och Smide.
Det är just den längre lyxversionen i öppet utförande som Anders Larsson kom över för cirka fem år sedan.
– Bilen kom egentligen till Sverige redan på 1980-talet men i stället för att renoveras vandrade den runt bland olika entusiaster, berättar Anders.
Slutligen hamnade bilen hos Kalle Söderberg på KS Import i Trollhättan och det var där som den kände renoveraren Joakim Lundberg i Vänersborg hittade den. Detta blev början till en renovering som Anders Larsson tog över 2005.
– Karossen var uppsvetsad och grundmålad när jag kom in i bilden, säger Anders och tillägger att det följde med en hel del NOSprylar som Kalle Söderberg hade köpt till bilen.




Renoveringen håller högsta klass med korrekt nyans på grundfärg  samt rätta stämplar på ram, torpedvägg med mera.
Många inblandade
Året därpå var karossen lackerad, ett arbete som utfördes av Billy Dahlgren i Falköping. I samma veva sydde Roy Jansson på Läderdoktorn i Älvängen upp inredningen efter att Solberga Bil och Smide fixat pressningarna i skinnen. Instrumentpanelen är ett verk av Tony Zetterqvist på RD Autoline i Bodafors.
Suffletten har Bengt Davidsson i Vargön fått till stuket på och Torbjörn Gräns i Ryssby har renoverat cabställningen. Slutligen köpte Anders nya rutor runt om från Seeburgs Top&Parts i Skövde.
– Många inblandade, men ska det bli bra gäller det att lämna bort jobb till de som arbetar professionellt, säger Anders.


Köpt en Limited

Motorn har han däremot satt ihop själv.
– Mycket strul innan allt fungerade. Hade bland annat problem med en felslipad kamaxel.
Anders misstänker att det är just Oldsmomiles dåliga 371-maskin som gjort att 58:orna är så sällsynta idag.
– Det gjordes 5.605 stycken 98-cabbar det här året och man undrar vart alla tagit vägen. Det finns ett 20-tal i Sverige men jämför med Buick Limited där man bara gjorde drygt 800 öppna exemplar 1958 och det verkar finnas hur många som helst bevarade.
Det står till och med en Limited Convertible i Anders Larssons garage i Skara.
– Jo, jag har alltid varit förtjust i den modellen, säger han.

Med tanke på hur fin Oldsen blev får Bilsport Classic säkert anledning till att återkomma när den andra kromtunga GM-vagnen är färdig.

Anders har förgyllt 371-motorn med ett J2-insug som köpts på eBay.
De tre 2-portsförgasarna har renoverats av Stefan Callin i Västerås.
Anders Larsson köpte Oldsen i delar 2005. Tre år senare var den färdig.
Den djuplila kulören heter på GM-språk Moutain Haze. Oldsen kom till Sverige redan på 80-talet men det skulle dröja till
2008 innan den stod körklar. Kalle Söderberg i Trollhättan ägde bilen under tolv år och samlade delar till en renovering.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic