Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer nästan varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Buick Electra 225 Four-Door Sedan 1966


Livet är en konstig resa och för oss bilnördar. Kan en bil göra
så att vi blir påverkade bara genom att vi en gång ser en bil på en parkeringsplats. Den här resan börjar 1976 när en kille i Göteborg som heter Roger annonserade ut sin Buick 1966 i Bilsports Fyndbörsen. I Vilhelmina fanns Leif och att motorn var sprucken var inget han såg som ett hinder.

Han tog sin Amazon och körde de 110 milen till Göteborg och på några ögonblick var affären ett faktum och från Göteborg åkte så ekipaget mot Vilhelmina. Två dagar senare var bilen i Vilhelmina och våren 1977 kom bilen i trafik och blev lika vanlig på Vilhelminas gator som postbussen.

Leif njöt av sin fullsize och alla flickor i Vilhelmina som är födda i början av 60 talet har avnjutit allehanda premiärer i baksätet på denna Buick.

Grabbarna fick stå vid sidan av och titta på och ägaren till denna Veckans Salubil var en av de som stod vid sidan av och såg på. Ove köpte sin första Buick 1966 när han var 20 år men den gick ett hårt liv på raggen i Umeå så när han många år senare fick se en till salu annons på denna Buick 1966 år 2005 så slog han till.
Bilen han hitta hade precis rullat 10000 mil och han kände sig som en kung när han körde hem den från San Diego i California. Ove bor sedan 1990 i Los Angeles. 2006 bestämde han sig för att sända hem bilen då han behövde den som sommarbil när han vistades i Sverige.

Ove har två grabbar som älskade åka till Rättvik med pappa i stora Buicken varje Sommar. Men grabbarna växer upp och inte vill de hänga i baksätet på farsans raggarbil längre utan nu har de egna kärror att glida runt med. Ove känner sig lite ensam i stora fina bilen så därför säljer han den. Ove säger var sak har sin tid och Buicken har gjort allt den kan och som jag vill nu får det bli nått nytt!.
1966 betraktas av många som den mest tilltalande av alla stora Buicks från 60 talet och vem som har rätt vet du om du bara tittar ett tag på bilderna
Personligen imponeras jag mest av bakljusrampen både dagtid då den är bildligt vacker men Mamma Mia på natten är den förföriskt underbar när den obrutna röda glaset avspeglar en hel obruten rött sken
Roger i Göteborg åker Imperial, Leif i Vilhelmina kör Buick 1959 och Ove i Los Angeles funderar på en liten motorcyckel, så allt har sin tid.
Frågan är om det är din tid att åka Buick Electra Four-Door Sedan 1966.

Bilen är rostfri och i mycket bra skick, men behöver några timmar med putstrasan och det är nog det roligaste man kan göra med en bil ” polera fram glansen”

Vill du ha en bekymmersfri bil i sommar kontakta Oves kompis Bernt så kommer ni nog överens. Så är du strax som Leif var 1977 i Vilhelmina ”Kung i din bygd”

1966 var första året som stora Buick hade en ljusramp som täckte hela bakdelen och det är mäktigt att se denna ramp förgylla mörka varma sommarnätter
Redan som nya var Buick åtråvärda i hemlandet USA 1966 intog Buick en femteplats med sina 553 870 st försålda fabriksnya Buick årsmodell 1966.

Av dessa var det 11 740 st bilar som var av exakt samma modell som Veckans salubil. Av dessa är det tre exemplar som finns registrerade i Sverige och vi har svårt at tro att inte Oves bil skulle vara den finaste av de tre!
Inredningen är hel ren och fräsch och den går helt i grått och silver vilket gör bilen väldigt elegant med den fräscha silverlackeringen
och Ove betona att man behöver inte tvätta bilen varje dag utan en silverbil är fräsch i alla väder.

Klassiskt vacker hastighetsmätare med liggande mätare precis som en Raggarbil ska va men här får du också allt som funka när bilen lämna fabriken fungerar nu också inkl värme, och AC. Klocka och Radio är undantaget… Ligger en stereo i handsfacket med både radio och klocka så bilen är komplett fungerande Tut Tut

Karossen till vår bil kom att tillverkas sent i produktions modell året 1966 som kaross 132 098 där vi inte känner till hur Body By Fisher räknade men vi gissar det är kaross 12098 av alla Fullsize karosser som Fisher producerade av Fullstora Buick 1966
Intressant är att bilen är sammansatt första veckan i April 1966 så om du skyndar dig göra klart affären så äger du bilen helt klart på bilens födelsedag nummer 39.

Bilen såldes ny i San Diego USA 1966 och rullade där fram till 1985 där Ove köpte den och efter ett år i Los Angeles bar det av till Umeå och Sveirige. Bilen har rullat mellan 14,500 och 15000 mil och allt fungerar förutom klocka och radio.

SÄLJAREN BERÄTTAR

Sören har berättat nästan mer än jag vet…… och vill bara säga att den är rostfri Californiabil och den lackerades om i Silvermetallic för fem år sedan och fram ock baksoffan fick nytt tyg innan jag skicka den till Sverige 2006. Jag har fått allt jag drömt om och önskar från en Buick Electra 1966 nu ska jag hitta nya drömmar att fylla så får bilen uppfylla dina!

Finns bilen kvar hittar du den här:           http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=107355
Roger, Leif, Ove, Jag vet vad man kan stoppa i detta bagage och
göra och det är upp till dig att nyttja det på det sätt
som känns för dig rätt efter att du köpt bilen.
Motorn är en Buick V8:a på 401 kubiktum som ger 325 hästkrafter.
Motorn heter dock Wildcat 445 på grund av att
vridmomentet är 445 footpound

Som synes är det en hel del pulver i dessa gamla jänkejärn bara man vågar gasa……

Buick Electra 225 Four-Door Sedan 1966 KALL FAKTA:

Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1966 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1946,9 kilo
Hjulbas 320,0 cm
Bredd 203,2 cm
Längd 57,7 cm
Höjd 142,0 cm
Spårvidd fram 161,0 cm
Spårvidd bak 160,0 cm
Tankrymd 94,6 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fyrlinks stel bakaxel med spiralfjädrar
Buick Nailhead V8:a på 401 Kubiktum som ger 325HP vid 4600 RPM
Vilket ger 1 hästkraft per 5,99 kilogram
Trestgegs Automatic Transmission med namnet Turbo Hydramatic 400.
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Notera att karossen delas helt (exkl tillbehör) med Electra 225 Custom
Bilprovningens papper säger där det finns:
2010-06-16 i Umeå vik okänt antal mil Kontrollbesiktigad utan anmärkning. Papper saknas men besiktigad utan anmärkning
2012-06-13 i Piteå vid miltal 85918 miles Kontrollbesiktigad utan anmärkning.
Med två bra att veta
1. Krängningshämmare fram vänster glapp
2. Länkarmslagring fram höger glapp
Bromsar väldigt jämna C/O halt ej uppmätt.

Körförbud inträder 1 Juli 2014 om bilen inte kontrollbesiktigas före.
När en Buick ägare 1966 köpte ett hus på landet så blev det naturliga valet en Electra 225.
Så har du ett hus på landet och känner att något saknas dig, så är svaret här!

Om Du inte vet hur mjukt en Buick från 1966 eller 1967 kan gå? Kolla den här reklamfilmen så vet du exakt
hur bra du kan få det bara du vill och är först att göra klart affären.

Vad denna Dam upplever är inte svårt att förstå men oerhört svårt att beskriva, ta en minut titta in i bilden
så vet du också hur det känns att sitta vid sidan av en sådan skönhet.

Här visas en del av den utrustning man kunde få och redan 1966 hade Buick en inbyggd hållare i handsfacksluckan där
man kunde ställa ölen, groggen, kaffet eller glassen och vad du ställer ditt efter du köpt den är upp till din smak!
Här ser man hur den stadiga ramen är uppbyggd en del av hemligheten varför den går så mjukt och rejält är tyngden och kvaliteten i bygget.

Här ett kort från USA 2006 strax innan den skeppades till Sverige
Ove Buickägaren är eder skribents vän sedan 70 talet då vi först körde moped tillsammans och sen ragga vi brudar i Klimpfjäll med Oves Epa traktor och som ni ser så njuter Ove av Livet. Han har jobb, hus, bil och familj plus en massa andra leksaker så nu när han säljer Buicken frigörs plats och kapital till nya leksaker. Livet när man njuter mest hela tiden flinar Ove. Vad det blir vet endast framtiden.





Dom svart gula nummerskyltarna monterades när bilen var ny 1966
och idag sitter de kvar dolda under dom Svenska. Bara för att folk
ska veta att detta är en äkta California Black Plate bil.
Till höger om bilen står en VW Buss och en VW Bubbla.
Med en längd på 6 meter behövs nästan två parkeringsplatser.!

Bilden togs Lördagen den 18 Juni 1977 när Bilsport besökte Vilhelmina
och i täten av alla fina bilar så var Leif med sin Electra 225, 1966 och
då var Ove nyss 16 fyllda och kanske var det sådana
här bilder som gjorde att Ove blev Buick älskare.....?????