Impala 1959
Drömbilen för många

Av Magnus Karlsson  text och Joachim Cruus foto, Bilsport Classic



Vem gillar inte Chevrolets måsvingeförsedda 59:or?

Jonas Andersson i Staffanstorp hade en Dinky Toy av modellen när han var liten och den speciella designen etsade sig fast ordentligt. Idag äger han en Impala -59 med en mycket speciell färgkombination.

Chevrolet 1959 är för många den mest fulländade 50- talaren som tillverkats.

Med sin speciella formgivning har modellen uppnått kultstatus, speciellt Sverige och Norge. I hemlandet USA har det inte visats något större intresse för bilen. Under årtionden har den till och med ansetts vara ful.

Idag är alla bilar från 1950- talet intressanta där borta – kanske lite för sent då mängder av 59:or skeppats över till Europa. En av dessa är Jonas Anderssons Impala Coupé, en vagn som kom till Sverige 1987 och som importören sålde till Veddige utanför Varberg.
– Jo, den hamnade hos mig. I hela 18 år dessutom, säger Kjell Runesson när Bilsport Classic ringer upp den före detta ägaren som även är den som renoverade Chevan direkt efter importen från USA.
Idag äger Jonas Andersson i Staffanstorp Impalan i den udda färgkombinationen Grecian Gray och Snowcrest White.

18 års ägande
Kjell berättar om hur den grafitgrå 59:an plockades ned i sina beståndsdelar.
– Den var i mycket bra skick. Enda rosten som fanns satt i framskärmarna vilka byttes ut.
Kjell har hållit på med USAbilar sedan 1970-talet och var faktiskt med och startade Warbergs Automobile Club för 30 år sedan.
Tillsammans med den lokala flygklubben och tidningarna Nostalgia samt Bilsport Classic arrangerar klubben årligen Wheels & Wings på Getterön i Varberg.
Efter 18 år med Chevan beslutade sig Kjell för att avyttra den vackra 59:an.
– Jag hade fått nys om en Buick Electra Convertible -59 – min absoluta favoritbil. Så det blev till att välja.

Spinnerskapslar är option och har köpts till av nuvarande ägaren Jonas Andersson.
Ovanlig kulör

Jonas Andersson från Staffanstorp hade letat Chevrolet under flera år men inte lyckats få fatt i något vettigt.
– Årsmodellen skulle vara 1959 – något annat var otänkbart, säger Jonas.
Han tvekade därför inte när han fick se den grå-vita Impalan i Veddige.
– Kul med färgkombinationen Grecian Gray och Snowcrest White. Den gråa kulören satt främst på de billigare versionerna och är mycket ovanlig på Impalan.
Under de fyra åren som Jonas ägt 59:an har han inte behövt göra så mycket med den.
– Det har väl mest varit allmän service. Jag har köpt till en del tillbehör samt bytt ut slitna delar mot nya originalprylar. Svåraste grejen var nog spolarvätskebehållaren. Letade länge men fick tag på den till slut.
Interiören har far och son Engborg i Bodafors gjort.
Lika fin efter nästan 20 år.


Matching numbers


Han har även monterat spinners på navkapslarna, ytterbackspeglar, fejkade avgasutsläpp samt bumper guards på stötfångarna.
Bilen hade bara tonade rutor och servostyrning i extrautrustning från fabriken. Jonas rekommenderar forumet www.chevytalk.org.

– Där finns olika avdelningar för respektive årsmodell. Har lärt mig jättemycket om 59:orna genom den sajten.
För att få bilen trevligare vid landsvägskörning har Jonas bytt ut de tidsenliga diagonaldäcken mot radial. Kjell hade redan ersatt den gamla Powerglide-automaten med en modernare 3-stegare så man kör bilen på 1,3-1,4 liter/mil.

– Jo, jag har givetvis sparat originallådan. Både 283-motorn och automaten är samma som suttit där sedan bilen var ny.
När Kjell Runesson i Veddige helrenoverade bilen i slutet
av 1980- talet lämnades inget åt slumpen.

Måsvingen, en klassiker Rattknopp med pinuppa är det senaste inköpet av 50-talsnostalgi.




Cranke Cruisers


Jonas är medlem i den mycket aktiva klubben Cranke Cruisers som har medlemmar spridda över hela Skåne.
– Vi är ungefär 75 personer i föreningen och har jättekul tillsammans.
Vi åker bland annat på utflykter och varje år i maj arrangerar vi en bilutställning i Eslöv. I år äger den rum den 16 maj, förklarar han.
Torsdagsträffen vid Lottas Café i Eslöv är ett populärt tillhåll för skånska motorentusiaster som Cranke Cruisers håller i.

– Jo, där samlas alla möjliga fordon under hela sommaren. Det börjar klockan 18.00, tipsar Jonas.
Han berättar att klubben även arrangerar cruisingrundan Skånska Slott och Herresäten i augusti (www.cranke-cruisers.se).



Inte till salu

Förutom klubbens egna arrangemang åker Jonas på en hel del evenemang utanför Skånes gränser.

– Torsdagsträffen på Öland är ju trevlig och så Wheels & Wings förstås!
I Varberg/Falkenberg brukar han dessutom träffa Chevans förre ägare, Kjell Runesson.

– Han frågar alltid om han får köpa tillbaka bilen, säger Jonas med ett skratt.
Men Impalan är inte till salu. Man säljer väl inte drömbilen som man haft i tankarna sedan Dinky Toys-tiden!

Vid presidentvalet 1960 var Impalan i samma nyskick som idag.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic