Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer nästan varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Ford Edsel Villager Four-Door Station Wagon 6P 1960

Edsel som vid sin födsel av många förutsågs att bli Fords nya storsäljare men på mindre än 2,5 år gick man från blivande succe till totalt fiasko.
Onsdagen den 19 November 1959 stoppades all försäljning och vi kan anta att nästan inga bilar såldes detta den sista månaden Edsel existerade. Under November 1959 tillverkade man 190 bilar vilka kom att bli världens sista Edslar. Modellåret 1960 tillverkades totalt 2846 Edsel. Ägarna till bilarna gav bort dem skrota dem och alla ville bara glömma detta fiasko. Men vad som är dåligt en dag blir succe en annan dag och med åren har dessa Edslar blivit högt aktade av Bilentusiaster över hela världen.
Vår bil tillverkades endast i 216 exemplar och är troligt den finaste av dessa då den genomgått en smått fantastisk renovering i Hällefors av nuvarande ägare.
Om du söker en riktigt fin entusiastbil där du i princip är ensam om oavsett vars du kommer är detta bilen för dig

Av de 2846 tillverkade årsmodell 1960 finns idag i Sverige Tolv exemplar registrerad som Edsel eller Ford Edsel 1960. I USA byggdes ett eget återförsäljarenät och här kallas en Edsel enbart för Edsel men i Sverige såldes Edsel av Fords återförsäljare och fick därför namnet Ford Edsel.
Av de tolv kom den första in år 2004 så om du aldrig sett en Edsel 1960 är det lätt att förstå. Och du kanske inte får chansen igen att äga en så ta en funderare det kanske är din nästa bil du just nu läser om.
1960 är den i särklass av alla tre Edsel årsmodeller som har linjer och detaljer som påminner mer om Ford än om tidigare årsmodeller av Edsel.
Men många anser att 1960 årsmodell är den vackraste av alla Edslar och är du en av dom har du tillfälle att bli ägare till en.
Bilens lackering är Polar White över Hawaiian Blue.

Vi gissar att Edsel hade liten personalstyrka de sista veckorna på Sammansättningsfabriken i Lousville Kentucky USA. Vår bil var planerad att färdigställas söndagen den 25 Oktober 1959 vilket är endast 26 dygn innan Edsels neonskyltar släcktes ned över USA.
Av de 216 Tillverkade av exakt vår modell finns det faktiskt idag två exemplar i landet som klarat Registreringsbesiktningen så vår bil är inte extremt unik, bara unik och extremt fin.

Beige tyg och Blå galon som sytts upp av ett inredningsproffs som numera lagt sysakerna på hyllan men även inredning är perfekt

SÄLJAREN BERÄTTAR

Ägaren heter Sune Ståhl och går under smeknamnet Mr Edsel och är mycket troligt den människa i Sverige som vet mest om bilmärket Edsel. Han väljer att sälja då han är sugen på att sätta tänderna i ett nytt renoveringsobjekt och då givetvis av märket Edsel
Finns bilen kvar hittar du den på denna länken:
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=108946
 
I bagaget har en tjockare matta monterats dels för att inte slita på den perfekta
original inredningen och dels för att den dämpar vägljudet väldigt effektivt.

Ford Edsel Villager Four-Door Station Wagon 6P 1960 KALL FAKTA:


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1959 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1827,6 kilo
Hjulbas 304,8 cm
Bredd 205,8 cm
Längd 555,8 cm
Höjd 143,5 cm
Spårvidd fram 154,9 cm
Spårvidd bak 152,4 cm
Tankrymd 75,7 liter
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Bak stel axel med Bladfjädrar
Edsel Economical 6:a på 223 Kubiktum som ger 145HP vid 4000 RPM
Vilket ger 1 hästkraft per 12,60 kilogram
Trestgegs Automatic Transmission med namnet Mile O Matic.
Bakhjulsdrift stel bakaxel
Bilprovningens papper säger där det finns:
2013-07-11 vid miltal 1274 miles i Filipstad Kontrollbesiktigad utan anmärkning med co halt 4,1% och jämna bromsat
Bilen skall kontrollbesiktigas igen senast 1 Augusti 2015

 

När man i USA visar det ovanligaste av Edslar ja då är det Villager 1960 som visas och något liknande kommer aldrig byggas såå passa på å köp.



Ovanligt att låta sexan sitta kvar vid super renovering av äldre bilar
därför blir det extra roligt när Edsels Economy six sitter kvar renoverad
och skönsjungande. Gick att få i alla Edsel 1960 mot att försäljningspriset blev lägre. Nu är det tvärtom.

Sune i Hällefors kontaktade en säljare i USA via en annons om Edsel 1960 och efter några veckor fick han ett brev med tre bilder och efter att ha tummat på dessa beslöt han att slå till och efter 10 års
renovering och 250 mil så ser ni här resultatet

Bakljusen är snygga och passar fint på bilen Man förstår de var nöjda över design occh utformning av emblemen.
Några månader sedan fanns det aldrig mer men tack vara bilentusiaster världen över kommer för alltid Edsel Villager finnas kvar
som märke och modell.
Sune lämnade bort detaljerna till servostyrningen på renovering och det
tog tid för renoveraren så bilen blev färdig så servostyrningsdetaljerna
följer med vid sidan av, allt förutom emblemet i ratten.
Man kan betrakta bilen i timmar och tom då finner man små detaljer
som man inte känner igen från andra märken som till exempel
parkeringsljusen fram och E emblemen
Original broschyren för Edsel 1960 är påkostad och väl detaljerad och döljer inget om det djupa hål de egentligen befann sig i.
Edsel var nog den perfektaste av alla bilar men den kom vid fel tidpunkt. Allt beror på timing……..