Lincoln Continental Four-Door Convertible 6P 1967

 
Av Sören Fjellstedt


Lincoln kom att tillverka sin lyxigaste modell Continental i en fyra dörrars Convertible under åren 1961 tom 1967.

Vita huset beställde en sådan redan 1961 som användes när president Kennedy blev skjuten 1963 och sedan dess vet alla människor i hela världen hur en Lincoln 4dr Conv ser ut.

Men att världens mest kända människa blev skjuten i en sådan hjälpte inte försäljningen av modellen utan man lyckades bara sälja ca 3000 exemplar per år åren 1961 tom 1966

Året 1967 som kom att bli det sista av denna modell lyckades man bara producera 2276 exemplar och det är bara om den vi skriver nu.
Detta var den dyraste Lincoln du kunde köpa 1967 baspriset var 6449 USD men då fick man både elhissar, elsäte, skinn inredning, elbagage och en massa annat lull lull som standard. Vi tror det var den dyraste ”normala” bilen som fanns att köpa det ¨året. Som jämförelse kan nämnas att man fick tre Mustang cabbar eller två Impala cabbar för samma slantar.
Alla 2276 bilar sammansattes på Fords fabrik i Wixom,Michigan, USA. Lincoln hade även egen karosserifabrik som byggde alla karosser. Alla bilar rustades med Lincolns 462 kubiktum stora V8:a som gav 340 hästkrafter vid 4600 RPM med vridmomentet 485 footpound vid 2800 RPM. Mer än 90% av bilarna rustades även med Air Condition trots att priset gav ett påslag på ca 10% på den redan extremt dyra bilen.


Tomas Stark i Forserum är en av ägarna av dessa vagnar och vi har fått några bilder av honom som vi
visar här hans bil är trippel svart och han har ju all anledning vara nöjd med sin fina bil

Till Sverige såldes vad vi vet ingen ny utan första bilen registrerades så sent som Torsdagen den 9 Januari 1986 och sedan har det fyllts på så att ca 1% av alla byggda bilar finns i Sverige. Det finns idag 21 registrerade bilar och vad jag vet ytterligare tre oregistrerade så totalt i landet är det 24 bilar.
Av de 21 är blå den vanligaste färgen där det finns hela sex exemplar sedan är det fyra vardera av Vit och svart. En av bilarna kan misstänkas gått på raggen då den haft hela 12 olika ägare. De alla flesta är registrerade för sex personer och de som är registrerad med den tyngsta totalvikten är en Brun och en Svart som båda har en totalvikt på 3150 kilogram. Bilarna finns fördelade från Trelleborg i söder till Luleå i Norr.

Tomas i Luleå är en av de få som vågat sig på att bygga custom av sin bil och om det är vackert eller inte det avgör den som ser den
och enligt Tomas är det många som fotar och berömmer han bil som kallas för vargen…..
Ägaren berättar lite om sin bil!
-Ja köpte bilen för 4 år sen osedd. Då ja fick bilen upp till Luleå såg ja att alla elfunktioner var som dom brukar så de var bara till o få sonen o gå igenom de så nu funkar allt som de gjorde 1967 .Då vi haft en -66 förut så kunde han elen bytte ut dom flesta relän mot Bosch mm
Då den va utrustad med de mesta el som fanns då att uppbringa så är de en hel del funktioner .Till o med nackstödet på höger sida är elstyrt sen är den stolen nerfällbar till sovläge med el .Sen hade ja tur o hitta en 4 dörrars från Holland som gått som direktionsvagn på en ölfirma där så den skrota ja o tog dom separata framstolarna från .
Sen va de till o leka lite med rondellen o ta bort hantag mm .
De är många som brukar fråga va de är för märke då alla emblem är borta så dom är inte så vanliga här uppe .
Som man säger en snickare bygger inte ett hus med källare utan dörr varför då ha en cab utan bakdörr .

Kall fakta om bilen
Vikt när den lämna fabriken utan vätskor och utan extra utrustning 2497,1 kg
Hjulbas 320,0 cm
Längd 561,1 cm
Bredd 202,9 cm
Höjd 138,4 cm
Spårvidd fram 157,7 cm
Spårvidd bak 154,9 cm
Motor V8 462 kubiktum
340 hästkrafter vid 4600 RPM
7,34 kilogram per en hästkraft.

Detta är en av de tyngsta bilar jag skrivit om, jag hoppas att ni tycker det var värt väntan
Sören Fjellstedt
Här är en orörd originalbil som behöver en del kärlek men som är oerhört vacker i färg och patina, en bil vi hoppas få se på gatan i detta skick.
Vi önskar importören Peter i Umeå lycka till. Bilen lämnade fabriken i Wixom, Michigan, USA Tisdagen den 16 Maj som Lincoln nummer 41660 av alla 45667 exemplar som tillverkades där som Lincoln årsmodell 1967, 3,5 veckor senare Lördagen den 10 Juni stegade den första (och enda ägaren i USA)
Mr John T Beher in hos återförsäljaren i Aurora USA. Mr John T Beher idag 89 år och bor kvar på samma gata i sitt tegelhus i Aurora han använde bilen sparsamt och under de nästan 47 år han ägde bilen den blev inte körd mer är totalt 28374 miles vilket motsvarar 45653 kilometer och om bara
mr John T Beher haft ett garage istället för carport hade nog bilen varit i alldeles extremt bra skick.
I Sverige är detta den nyaste Lincoln 1967:an dvs den som tillverkats senast under fordonsåret 1967.