Sören goes East!

 
Av Sören Fjellstedt



Sören är ute och åker på väg österut i sin Excalibur. Han kommer att skriva här på Usabil var dag förutsatt att Internet fungerar på vägen annars kommer det dagen efter.

Häng med och följ honom på hans resa ut i det för många helt okända markerna.

Bara på Usabil.nu!


Sören hade problem med internetuppkoppling i Ryssland så reportagen är ett par dagar försenade.

DAG 13
Stockholm klockan sex en onsdagsmorgon och det är full fart, vi är glada att resan gått bra och en av de få gångerna under resan kör vi fel är på väg norrut på E4:an istället för tvärtom och det är nog Lapplands vidder som suger i lappblodet men med en motorvägsavfart vänder vi och får solen i ansiktet istället för i ryggen.
 
Vår frukost tar vi efter vägen då vi inte orkade upp till båtens buffe men bara vi kommit ur Stockholm är det bara en transportsträcka på en sex sju timmar och det är tyst under långa långa sträckor i bilen, frun och barna som tillbringat sommaren i Sankt Petersburg och jag som haft två underbara veckor med mig själv och bilen.
Man minns när man tog adjö av Magnus i Karlskrona och hur resan genom Polen och de andra länderna gick tämligen smärtfritt.

Minns haveriet i Kaliningrad som gjorde att bilen blev repad av riktiga proffs och nu går bättre än nånsin, minns all god mat och dryck man provat på, minns regnet i Littauen som stod som spön i backen men som plötsligt blev tagen av blåst så det regnade genom bilen.

Minns så klart alla vackra damer som jag mött efter vägen som man mött ett kort ögonblick. Tänker på de som gjort denna resa möjlig, vilket är många det är bland annat Peder i Vilhelmina och Håkan i Göteborg såklart min familj och alla vackra tjejer efter vägen samt usabil.nu såklart och så får vi inte glömma du ja just du som läser det här.
För under hela resan har ni som läst varit med och jag vet att en del gillar det och en del tycker jag är tokig men det viktigaste är att du tyckt något och vem vet en dag åker vi kanske i en grupp denna eller nån annan väg och då kanske det är ljust dig som upptäcker en värld vi inte visste fanns bakom ratten på din gammelbil..

Over and out för denna gång
Sören Fjellstedt för www.usabil.nu
Vi hittar en frukost på Mc Donalds i Södertälje och det är harmoni i
magen i bilen och på vägen. Barna längtar hem till sina gamla
leksaker som nu kommer kännas som helt nya!
Vi fyller på hälften så mycket bensin för lika många pengar och en glad bensinmacksföreståndare i Järna berättar att han har en Corvette
hemma i garaget och många tittar på vårt ekipage men nästan
ingen fotar för vi är i landet med allt i bilväg…
Mellan Norrköping och Linköping ligger en av landets bästa
rastplatser Herrbeta, rent snyggt och med allt bara ett
stenkast från E4 tom lugn och ro som ger harmoni.
 
Bensinen från Ryssland fylls i bilen några mil hemifrån och vi tar oss
nu ända hem utan fler stopp. Härligt och gasa lite extra
med sju kronors bensin i tanken….




Så nu står största hjälten i denna historia hemma på gården och
tar igen sig. Femtioåringarna Excalibur och Sören Fjellstedt
klarade detta galant och inte för en sekund tvekade vi………….TACK

DAG 12
Sista dagen i Ryssland och äventyret börjar gå mot sitt slut och vi väcks klockan sju av svärmor som gärna vill få oss på vägen och lite oroligt har jag sovit då jag inte varit helt säker på att bil och släp skulle ta sig genom grinden till huset och det skulle ju vara snopet om hemresan skulle ta slut redan innan den börja.
Men rysk gröt i magen och alla passagerare gåendes vid sidan så gled vi ut som en varm kniv ur ett smörpaket och sen ut på vägen de 15 mil som vi har till gränsen mot Finland.
När vi kommer ut på vägen mellan Sankt Petersburg och Helsingfors håller vi en hastighet om ca 80 km/h som känns rimlig med tanke på resväg och tid. Nu börjar också fru och barn pladdra i bilen och på många sätt är det underbart att ha familjen med men visst saknar man att ligga ensam och åka och bara ha sin egen sångröst att lyssna till. Man är nog en ensamvarg när det gäller äventyr och trivs med det men allt har sin glädje och charm.

När vi närmar oss gränsen fyller vi på alla förråd då allt är billigare här i Ryssland och betala med Rubel än att i Finland betala dyrt med Euro. Full tank och mat i magen och lite småplock på en bensinmack så är vi på väg mot gränsen.

Väl vid gränsövergången är det lång kö och det står vissa stunder helt stilla och det tar oss nästan 3,5 timme att ta oss över gränsen och visst frågas och öppnas det i alla lådor och det är skönt att frun har koll på gods språk och juridik.

Inne i Finland så bygger de motorväg mellan Helsingfors och gränsen mot Ryssland då de har ett jätteutbyte med Ryssland men det slår ner på vår genomsnittshastighet så när vi anländer Silja Lines Terminal så har båten lämnat kaj för några minuter sedan, vi såg hur båten gled ut och ifrån oss. Kändes som när man i sjuan bjöd upp snyggaste tjejen i skolan och hon precis tackat ja när en stor kille från nian glider upp tar hennes hand och glider ut ifrån en på dansgolvet, fy fan det suger….
Men det finns en båt som Silja kör mellan Åbo och Stockholm och står vi på så ska vi nog klara de 16 extra milen utan problem,
och det gör vi men med nöd och näppe
Här fann vi ett ställe som fyllde på luft i däcken och för några rubel
fick vi luft i alla däck och ett lycka till på färden, nu får vi klara oss
själva och behöver vi hjälp får Finnar eller Svenskar rycka in.
Vi fyller i Full tank och hoppas ta oss till Sverige på den sen lite
mat i magen och ut på vägen igen tut tut det är ca en mil till gränsen
Gränsövergången var den längsta och långsammaste på många år och det tog oss 3 timmar att korsa gränsen denna dag och visst är det lite
nervöst för alltid har man nån liten grej som de kan jävlas om men än en gång går allt vägen och det enda vi förlorar är tid.
Går inte beskriva hur härligt det var att köra ombord på båten
för färd hemåt mot vårt kära Sverige, hade inte varit kul om vi missat
denna färjan också…. Men nästa gång kör vi ett par timmar tidigare

Resan och solen går ner och själv somnar man i en hytt som man inte hinner annat än sova i då båten anländer 06 på morgonen i stockholm, God natt…
Dag 11
Huvudet spränger hårt och så svärmor kommer med två tabletter och säger ät dom här. Dricker ett glas vatten jag somnar om sover två timmar till.
Vaknar igen och mår banne mig SuperPrima. Att äntligen få vara på rätt sida om 50 strecket känns skönt äntligen får man vara en Riktig Man!

Vi äter frukost och jag konstaterar vi hade en underbar fest igår och vi drack ändå inte mer än ca hälften av vad som duckats fram men all mat var uppäten ?
Skiljer en del från 20 års festen en gång för länge sedan. Men livet förändras och jag med den.

Familjen packar släpet och jag sover ett par timmar till sen kollar jag att jag är nykter och tar bilen för en tur för sista gången runt Petersburg denna gång. Är kul att köra runt stanna lite här och där kolla lite på nån affär och kommunicera med de ryska människorna ett nöje man kan kosta på sig när man är en 50 plusare……
Det är nästan mörkt när jag kommer till sommarstugan och jag backar upp mot släpet kopplar det och ser min familj lasta in de saker som de tycker vi ska ha i det trånga utrymmet i coupen inför de kommande två dagars resan hem till Göteborg.

Svärfar har gjort en liten eld och vi sitter och ser månen och natten komma innan vi går i bädd imorgon är en jobbig dag för mig och min familj då det alltid är jobbigt lämna sin ryska familj men God Natt imorgon är en annan Dag!

Vi har kommit på den norra delen av Sankt Petersburg cirkelväg och här finns två rastplatser nästan mittemot varandra som är utrustade med en rejält förstärkt smörjbrygga för att kunna göra nödvändiga reparationer
och hit åker förstås även de som behöver byta avgassystem en Fredagskväll…
På bryggan står en lastbil fått problem med bromsarna och en skåp budbil fått hål i avgassystemet samt en gammal rysk personbilstjänare som verkade ha fel på allt
Bryggan på andra sidan i norr har en Rysk Lada fått missljud i mellanaxeln som de höll på byta och bil nummer två en Tysk BMW hade styrproblem och bil nummer tre är också en Tysk BMW som hade fjädringsproblem och han satt vid sidan av och väntade på att en kompis skulle komma med reservdelar.
Dessa bryggor är oerhört intressanta då det kan bli väntetider för bil 1 om han är färdig 2 timmar före bil 2 eller 3………..

Toyota sålde under 2013 nästan 200.000 bilar i Ryssland
varav ca 10.000 var den lyxiga Lexus.
Det går bra för Toyota i Ryssland
IKEA har i hela Ryssland elva butiker varav två är i sankt Petersburg.
IKEA äger också Rysslands största köpcenterkedja med 14 köpcentrum som förfogar över mer än två miljoner kvadratmeter affärsyta den heter Megamall och just denna IKEA ingår i ett Megamall. I hela Ryssland är det mer än 64000 personer per dag som besöker ett Megamall.
Under flaggorna kommer den en IKEA buss varje kvart som kör runt i Petersburg och hämtar upp människor som vill
handla på vårt svenska varuhus

Sankt Petersburg som idag har sju miljoner innevånare anade redan
1965 att staden behövde en ringväg för att klara den förväntade befolkningsökningen. Ringvägen fåbörjades på 1990 talet och
var färdig att inviga år 2007.
Rinvägen är 142 kilometer lång och går i cirkel runt staden den innehåller
1 tunnel, 105 broar, har oftast 110 km/h. Vägen är som smalast 17 meter
och som bredast 32 meter och fotot är taget där vägen är som ensligast och smalast. Kom ihåg Sankt Petersburg är en mycket vacker
storstad endast 30 mil bilväg från Stockholm…….
Avslutar min sista dagen tripp med att stanna på ett fik nära sommarstugan här hade jag tänkt köpa en kopp kaffe och en skål glass men får in en dubbelexpresso och en paj…… nåja ganska nära i alla fall.
Det är inte alltid man får exakt vad man vill
DAG 10
Eder redaktör fyller 50 år idag och hela den här resan är min present till mig själv och alla ni som läst och följt med på de händelser som skett har på så vis blivit mina gäster på mitt födelsedagskalas och givetvis förväntar jag mig presenter på min högtidsdag och att just du läser dessa rader är för mig present nog. Tack!!

Jag hade länge planerat Cruising och Disco samt tårta på Stenmans i Vilhelmina min hembygd men när väl planeringen kom igång blev jag egoistisk och planerade denna enmansresa istället…. Förlåt!

Vaknar på morgonen och tar en rejäl dusch… man ska väl vara ren en sån här dag sa Lappen… Sen frukost med familjen innan jag och barnen tar bilen och åker till en biltvätt och jag instruerar min rysktalande tio åriga dotter exakt hur jag vill att dom ska tvätta den och hur försiktig de ska vara. Sen översätter hon och jag är imponerad över översättning och hur de går till väga när de tvättar en bil de nästan inte får använda vatten till.

Sen cruisar vi ut i solskenet och det är ett perfekt jobb som de gjort och vi glider nedströms Neva River och viker in en sväng på Nevsky prospect för att för sista gången denna sväng åka upp och ned några varv.
Sen åker vi ut mot sommarstugan och här har övriga familjen dukat upp och gjort färdigt för födelsedagsfirandet och jävlar i min låda nu blir det musik, dans whisky, vodka, öl, god mat och allt annat man kan drömma om men sorry det är inget jag visar bilder eller berättar om ”Vad som händer i Vologrostock stannar i Vologrostock”




För 90 svenska kronor tvättar ett gäng på en biltvätt min bil och de är mycket glada och vänliga och visar upp bilar som de tidigare fotat på en bildskärm i väntrummet men vi tittar istället på och ser hur basen springer runt och instruerar. Vi imponeras och dottern ser nöjt att hon översatt korrekt

Ren tvättad och bara å hoppa in, nu slår det mig att både jag och bilen fyller 50 under 2014 så Grattis bilen…
Den här helgen har Harley Davidson fest i stan och
utmed paradgatan firas ST. PETERSBURG Harley Days
Sista gången som vi erbjuder till fri fotografering, jo alla frågar om det kostar att ta kort och här väntar vi snällt på att en dam poserar vid
bilen och två fluktar på henne och en tar kort av henne och bilen sam två precis tagit kort av bilen, med tjejens objektiv funderar man
om hon fotat flugliket på rutan.




Ett 300 år gammalt hus fasad ska helrenoveras och då tar de och
hänger för ett skynke som ser ut som ett perfekt hus. Nevsky Prospect
skall aldrig se ut som en byggarbetsplats, men visst är det snyggt!
Vi åker de sju milen till sommarstugan och på radion spelar vi
givetvis musik från Radio Dacha (Radio Sommarstuga)


Här firar jag nu i minst tolv timmar och denna bild är lugnet före stormen, bilder på mat och vinflaskor hänvisas till Facebook…..
TJOOOO HOOO ÄNTLIGEN FEMTIO….
 
Dag 9
Nu en av de roligaste dagarna under denna resa, jag verkligen gillar storstäder i gryningen, innan allt börjar rulla innan alla börjar rusa tuta och ila till och från butiker och jobb.
Vi befinner oss i Sankt Petersburg, Rysslands näst största stad med mer än 7 miljoner innevånare och som växer varje år. Här finns allt en storstad kan erbjuda plus allt nästan inga andra storstäder i världen kan erbjuda.
Sankt Petersburg är världens nordligaste stad med mer än 1 miljon invånare och ligger på fastland och 101 öar. Här finns sådana byggnader som lätt skulle bli i bokform om man skulle beskriva dom. Störst av dem alla är Vinterpalatset som uppfördes i början av 1700 talet och under ett par hundra år av världshistorien styrde en sjättedel av jordens landmassa från denna byggnad.

Vinter palatset innehåller 1786 dörrar, 1945 fönster, 1502 rum, och en oräknelig mängd konstskatter. Jag besökte det själv år 2003 och det är världsunikt att kunnat samla så många skatter på samma plats och i denna byggnad som i sig är så otroligt intressant.
Klockan är strax efter 04:00 jag kliver ur den varma sängen och dricker en god kopp kaffe innan jag går den halvtimmeslånga trippen till bilparkeringen.

Finner bilen och släpet orört och går upp i vakttornet vid sidan av. Vakten ställer några frågor om bilen och säger nej till lite dricks för att han bevakat min bil.
Åker och parkerar mitt släp utanför vårt boende . Strax före fem på morgonen är vi ute på Nevsky Prospect och nu har jag stan helt för mig själv och när jag kommit in på Nevsky Prospect ser jag hur de städar upp efter senaste dygnet. Nästan ingen ryss slänger en fimp på gatan och INGEN skulle få för sig kasta ett glasspapper på marken det är mycket rent men trots detta städas det för grus damm och så vidare ska bort inför dagens händelser.

Vinkar till morgonflanörerna och glider längst upp på Nevsky Prospect och
blinkar höger här ligger Vinterpalatset och jag svänger in på det fordons trafik förbjudna torget och ställer bilen för fotografering.
Nu klappar hjärtat lite extra för om polisen inte gillar mitt tilltag så blir det böter och rapport men tydligen tyckte det mitt uppträdande var ok för jag stod där nästan en timme innan jag åkte vidare.

Åkte sen runt och kollade olika ställen några timmar bara för att jag kunde, stannade på ett cafe och tog en morgonkaffe med en macka och en liten söt sak.
Åkte sen åter till vårt boende och vi planerade inför morgondagens femtioårsfirande oj oj…..

Klockan är strax efter fem på morgonen och nu borde de flesta sova men det är full fart på Nevsky Prospect men lugnt ändå på nått sådär härligt vis.

Likt en jägare visar upp sin fällda björn visar jag upp min Excalibur som tagit mig ända in till mitten av torget utanför Vinterpalatset. De statyer som står på taket är 177 till antalet och de totalrenoverades för 10 år sedan och de väger mellan 500 och 2000 kilo stycket och är mellan 80cm och två meter höga. Det är mäktigt när det händer och varje gång jag tittar på bilden kittlar de till i kroppen för då minns jag hela resan som vi nu nästan gjort till historia

Klockan är 05:15 men nog kommer en vacker kvinna förbi i högklackat
och blå sommardress som gärna vill bli fotad av sin pojkvän i bilen
och visst får hon det bara jag får ett kort av sötsaken….
Hon hälsade till alla bilentusiaster i Sverige
På andra sidan bron från Vinterpalatset ligger dessa före detta fyrtorn
och här hade jag och min ryska hustru vårt första riktiga samtal om
hur vårt liv skulle bli tillsammans. Det är tolv år sedan ganska precis på dagen men jag minns det väl och i min värld tycker jag att det blivit
ungefär som vi tänkte och drömde om. Så som jag tänkte så blev det………… Tankekraften är något vi borde använda mer för att lyckas,
det funkar för mig, och hoppas det gör det för dig med!
Svänger förbi min kompis kontor och strax efter 6 är det faktiskt en
av de anställda där så vi får oss ett kex och en kopp
te tackar och åker vidare
En gammal rysk veteranbil har fått konstgräslackering och står
nu ute 24 timmar om dygnet ett kvarter från Nevsky för att göra reklam
för en presentaffär. Och presenter det köps i massor av våra vänner i öst.
DAG 8


Idag har vi bara haft en softa dag med lite god mat vin och sitta å titta på bilarna som rusar förbi på gatan nedanför. Sett åska och hur Neva River flyter förbi ut i finska viken. Är sådana här stunder man kommer drömma sig bort till när det är minus 20 och snålblåst hemma i Sverige i Vinter.
 

Nåja lite fick man allt röra på sig  så en promenad ned till Neva River 
gjorde gott för hälsa och själ. Hittade då detta fartgupp som i
Ryssland kallas för liggande polis. Fartgupp finns ju över hela världen
men i Ryssland även på trottoaren för att begränsa hastigheten.........
När gatan är full är det tråkigt nog många som väljer trottoaren 
och då måste framfarten begränsas..... nä nu tar jag fika korgen
och sätter mig vid Neva och tittar på båtarna som glider förbi....

 

När vi ändå tog en promenad gick vi förbi vår säkerhetsparkering.
I den där kabyssen turas en farfar och hans sonson om att 
bevaka bilarna som står i deras inhägnad. Då parkeringen var full blev vi erbjudna att stå på gatan och här stod bilen tryggt övervakad i
dryga två dygn. Grabben som satt där när vi titta förbi sa att om han tagit
1 rubel per kort som folk tagit som gått förbi så har han varit miljonär.
Den här typen av parkering var ett måste för tio år sedan men numera
är det sällan som inbrott görs. Jag parkerade här endast på grund av
att jag hade släp och gods på flaket men allt är lugnt så vi vandrar vidare........... till hemmets lugna vrå....

Dag 7

Sov till klockan 12 på dagen och var skönt att sova i nästan egen säng efter några nätter på hotell. Idag skulle nog släpvagnen få göra nytta så jag åker över till min barndomskompis och hans företag www.roxor.ru och www.rox-box.ru och här råder full aktivitet. Alla utom min kompis är här då han för tillfället är på affärsresa i Tyskland men vi får en pall lastad med plastbackar jag beställt och halva personlastyrkan är ute och fotograferar bilen utanför deras kontor.

Företagets mellanchef muttrar om att produktion nog var sämre denna dag då jag var på besök då personalen var ute och fota varandra……..
Sen Cruisa vi runt lite innan vi åt middag med några Ryska vänner.
 
Här ett par hundra meter från Sankt Petersburgs paradgata ”Nevsky Prospect” har Vilhelmina sonen byggt upp ett litet företag sedan
1992 som idag har med drygt 20 ryska anställda och här träffar vi kontoristen fantastiska Elsa som hjälpt till med inbjudan
och annat praktiskt tack också Andreij för du lasta och fixa med lådorna.
Givetvis passa vi på att Cruisa lite på Nevsky Prospect ZAZ Zaporozhets 968M årsmodell ca 1965 står bortglömd i ett ryskt rikemanskvarter och den här bilen har nog under sina 50 sett
och upplevt det mesta. Mycket ovanligt med gamla bilar i Ryssland idag

Vi har stannat till på ett ställe och ett par som kommer gående passar på att ta ett snack och några kort.
Förvånar mig att det inte är ofta jag ser svenska män ta kort på sina flickvänner/fruar, vad beror det på??

DAG 6

Vi tar igen oss och nyttjar hotell Felicia i Riga till fullo, konstaterar via internet att det även i Riga finns en del del Usabils entusiaster så jag lovar mig själv att söka upp dem vid nästa besök. Besöket från igår för att se museets bilar gav verkligen blodad tand. Och när de åter öppnar det nyrenoverade bil museet år 2015 lär jag vara en av besökarna.
Vi kramar hotell personalen och tar adjö och lovar vi inte ska dröja så länge innan nästa besök. Då vi tankade fullt igår lär vi utan problem ta oss till Ryssland för att få tanka 95 oktan för sju kronor. Vi blåser på direkt ut ur Riga och kan konstatera att vägarna vissa sträckor både i Estland, Lettland och Litauen är på många ställen sämre än de vägar vi har i Sveriges Norra inland. Så ni som kört på Inlandsvägarna i norr vet vad jag pratar om.
Dagsetappen är idag ca 60 mil men då måste vi också passera två gränskontroller. Jag minns när jag för tre år sedan åkte över gränsen till Ryssland, då tog passagen 17 timmar från en av de baltiska länderna men jag hoppas det tar max 2timmar denna gång.

Väl vid den ryska gränskontrollen kommer högsta chefen ut och vill jag skall köra åt sidan efter jag blivit insläppt i Ryssland. Jag gissar på att det är något gott ändamål och yes en av underhuggarna och tullchefen kommer ut efter mig och frågar snällt om de får ta ett kort på chefen bakom ratten på bilen. Sen när kortet är taget säger de att chefen skall ha det till Facebook för att ragga kvinnor. Vi hoppas han lyckas säger jag och åker vidare.

Strax innanför den Ryska gränskontrollen är en bensinmack och vi lyckas pumpa in 63 liter för 449 Svenska kronor så inte är det konstigt man gasar lite extra…….
Åker sen norrut och det har hunnit bli sen kväll och konstaterar att man nog borde startat lite tidigare på dagen men njuter ändå i fulla drag de nästan 40 mil jag får köra i natten. Fördelen med öppen bil är att man hör syrsorna spelningar och på radion hörs olika Ryska popartister. Bilarna som kör förbi tutar och vinkar alla verkar så glada.
Kommer till frun och barnen uppe i Sankt Petersburg vid 2 tiden på natten och äventyret har gått bra hitintills och vi somnar åter en natt utan att nån behöver sjunga för en….
Natasha på Hotel Felicia i Riga hälsar alla bilentusiaster från Sverige välkommen efter att hon burit ut väskorna till bilen. Ca 10 mill norr om Riga kom jag till denna järnvägsövergång, den hade bommar och blinklampor som manövrerades av en kvinna i huset till höger i bild. Här är ett jobb man måste anse vara ett av de viktigaste att hålla tiderna på…….


Svårt att tro vi fortfarande är i ett EU land. Lettland ca 4 mil från
Ryska gränsen där stannade vi till vid detta trevliga matställe där
man kan köpa en god ost sallad till förrätt en rejäl huvudrätt med kött
och potatis sen avsluta med en glassdessert och ovanpå detta
två koppar kaffe och två dricka för det ynka priset av 125 sek
och visst smakar det bättre när det är billigt……
Innan man får köra in i Estlands gränskontroll måste man köpa en
köplats för 4 euro ett idiotiskt fördröjningssystem som bara tar tid
och känns onödigt och krångligt. Detta är något så dumt att bara
en idiot kan ha kommit på det men det är bara att hålla käft
och ställa sig i ledet å vänta.
Här är Ryska gränskontrollen och nu har man snart svettats för sista gången vid Ryska gränspassagen för sista gången under denna tur.
Nu är vi i Sankt Petersburg klockan är två på natten och ut från bensinmacken kommer en söt tjej som frågar om hon får fylla på bensin.

Dag 5
Så efter några timmars sömn i Riga så bestämmer jag mig för att ta en hyggligt lugn dag då jag vet att gårdagen var en tuff resdag och morgondagen blir ännu värre för vi ska in i Ryssland via Estland och den gränspassagen är sådär. Men efter en rejäl frukost så åker vi ut till bilarna som tillhör Rigas Motormuseum. Museet är under renovering och under tiden har man knuffat ihop bilarna på ett minimalt område i en industrilokal. Ska bli spännande när de öppnar det nyrenoverade museet år 2015. Bilarna dom har är de finaste man kan tänka sig…..
Sen middag på en fin restaurang och sen hem till hotellet för att ladda batterierna. Har ju gått ganska bra så här långt eller va säger ni?

I Ryssland kostar bensinen drygt 6 kronort och här i Riga är priset
runt 12 kronor så det är inte lika roligt att tanka denna dag
då priset är dubbelt så dyrt.
I Riga under år 1979 byggde man två specialbilar anpassade för att
kunna på ett säkert sätt eskortera den olympiska elden till
Sommar OS i Moskva 1980 bilarna hette RAF -2907 1979
årsmodell och yes de klarade uppgiften.
Snyggaste amerikanska bilen är helt klart en
Dodge D24 S Coupe 1948
Horch 951a 1939 ser ut att vara en likadan som en av killarna i
Kaliningrad samlat på sig.
Även gamla arbetsfordon från början av 1900 talet fanns det gott om
och det är kul se hur bilarna förändrats på 100 år
Här kan man även hitta en del kuriosa från Sovjet tiden såsom telefonkiosk, bensinpump och en båtmotor men när det nyrenoverade museet
öppnar nästa år lär en hel del mer plockats fram.
Leonid Iljitj Brezjnev var ju som bekant en stor vän av gamla fordon och även glad i spånken och i nattens Moskva våren 1980 gick det så
illa att han i fyllan och villan braka rätt in i en stolpe och straffet blev att han för evigt får sitta som vaxdocka på museet i Riga och
skämmas för sina synder i den krockade Rolls Royce Silver Shadow 1966
Även en Vaz kan se lite lyxig ut med extra lampor och extra krom I Riga fanns när det begav sig en mopedfabrik som hette Riga och de tillverkade många tuffa modeller som vi aldrig hört talas om i Sverige
Leonid Iljitj Brezjnev blev under kalla krigets dagar inbjuden av sin vän Richard Milhous Nixon till Washington och under det besöket fick Brezjnev en Lincoln Continental Town Car 1973 och såsom skicket är så lär
det gått lugnare med denna bil än andra han körde. Fin bil.
Hur bilarna från Sovjet tiden såg ut bakifrån är inte ofta man
får se men här är ett gäng paradbilar från ca 1930 till 1990
Här är en av de vackraste bilar jag sett en Horch 853 Convertible från 1936 Oldsmobile var ledande med nyheter inom GM och redan på
1930 talet var det dom som var först med det sista.
Oldsmobile släppte den kanske då världens modernaste bil år
1934 och för att visa världen vars skåpet skulle stå byggde
man ett gäng ramar komplett med drivlina där man tog
upp hål så man kunde se in i motor, koppling, bakaxel osv.
Sen skicka man dom runt världen och detta exemplar av
Oldsmobile Six 1934 visades på
Nybilsutställningen i Oslo 1934.
 I baskgrunden museets äldsta fordon som är en Reo årsmodell 1905 inköpt från Danmark.

 
Hela vägen från Kaliningrad har jag haft ett gnissel skrapljud från bak och
jag hörde att det inte lät så allvarligt men när jag körde runt i Riga börja
jag även hur de eka i detta gnissel och då var det inte värre än att navkapseln snurra mot fälgen i sitt fäste så oj vad den går tyst nu bilen min

Så olja och luft kollad men ingen navigering men jag har en karta
från 1998 köpt på konsum och det mesta är nog sig likt sen dess.
Så imorgon åker vi mot Sankt Petersburg

Dag 4
Spännande dag vi skall laga bilen på en rysk verkstad som reparerar ALLA märken i Kaliningrad, visst är jag skeptisk och visst är jag orolig att min resa kommer sluta här på en bilverkstad i västra Ryssland men min guide Yuri är lugn. När jag frågar om hur de gör om det behövs delar flinar han bara och sa låt dom jobba så går vi och dricker kaffe.
Så följ med på ännu en dag som börjar i Rysslands Kaliningrad ett område på 15000 kvadratkilometer där 1 miljon ryssar bor utan gräns mot det väldiga moderlandet. De gränsar mot Polen och Litauen. I staden Kaliningrad bor det 400000 personer. Dagen slutar i Lettlands Riga efter att ha passerat Litauen.

På morgonen när Hotellet skall lämnas kommer tjejer springande från alla håll och vill bli fotograferade i olika
vinklar och man är ju den som ställer upp när en kvinna har önskemål…..
Ryska kvinnor klär sig väldigt snyggt och de är ofta väldigt vackra både på nära och långt häll så åker ni dit gör som jag va en ful gubbe titta å njut!

På verkstan så visar de in mig och lyfter bilen och frågar vad de ska göra. Jag säger laga vänster sida sen är det bra men de visar mig hur nära det är att även hö sida håller på gå av och hur slitna bultar och bussningar är i krängningshämmaren och jag låter mig övertygas när de säger det ska vara
klart på 3 timmar och det ska bli billigt. Funderar sen om detta var ett klokt beslut men tänker att jag får lita på min magkänsla.

Efter ca 2,5 timmar återvänder vi från ett cafe och jo dom hade bara lite kvar och när jag tittar ser jag att de kortat distansen så att fjädern kommer
lyfta bilen, hur mycket är frågan och kommer det belasta något negativt. Kör ut och det känns direkt att bilen är högre och allt känns perfekt åker åter till verkstan säger att jag är nöjd och kostnaden blev för arbete och delar totalt 4000 Rubel men då stod det Mercedes 1915-1930 på kvittot och de hade tagit bussningar från Mazda, bultar från lastbilen Gaz-53B, brickor och distanser från Mercedes Vito, samt några andra delar som jag glömt.

Beundrar hur den lilla reservdelsavdelningen kunde ha så mycket grejer det måste vara en bunker under fylld med reservdelar….
För mitt ändamål blev bilen bättre än jag kunnat drömma om, priset 4000 Rubel motsvarar 767 svenska kronor men då ingick ju delarna också i priset så det får man säga är mer än humant.

Så hej då Kaliningrad nu åker vi så långt västerut det går och kommer ut på en landremsa som är 10 mil lång som går rakt norrut. Remsan är under dessa 10 mil
300 meter som smalast och 360 meter som bredast och ändå ser man inte Östersjön som ligger i väster eller sötvatten sjön i öster som heter Kuriska sjön.
Här skall visst finnas en av Europas vackraste sandstränder och på sina ställen skall sand dynerna vara mer än 60 meter höga.
Längst i norr är staden Klaipeda som tillhör Litauen men det finns ingen bro utan det är färja som gäller och vi är sista bilen på för just denna resa över vattendraget som mynnar ut från Kuriska sjön ut i Östersjön.

Tycker ni det är långt borta…..?? Vi är ca 20 mil från Ölands södra udde… längre bort ligger inte Klaipeda och Kaliningrad. Så nära men ändå så långt borta. Från Klaipeda åker vi mot Villnius för att efter några mil vika av norrut mot Riga dit vi anländer trötta och utmattade efter dagens verkstadsupplevelser, naturupplevelser och de på vissa ställen extremt dåliga vägarna i Lettland. En trevlig tjej hälsar mig välkommen till hotellet och skönt å somna åter en natts vila.

DAG 3 KALININGRAD RYSSLAND





Ja den här dagen börja där den andra sluta, härligt med tjejer som vill provsitta bilen man blir som glad. Härligt att bli gubbe snart så man får kalla sig fulla gubben när man öppnar godispåsen..

 

Gårdagens hurra över att få bilen reparerad diskuterades nu på morgonen och vi kom fram till att det var extremt bra att få bilen lagad
så att den gick att köra men att jag skulle få hjälp att ta den till verkstad så fort dom öppnar. Bilderna visar vänster sida gatlagad och höger sida original.
Det var bestämt sedan länge att denna dag skulle vara åka runt å titta dagen i Kaliningrad så vi åkte runt å titta
på lite objekt hos flera samlare av gamla objekt och en samlare av finbilar. Han som samla finbilar sa att han inte ville få sin
samling exponerad utan vi fick komma till den bilparad som hålls i mitten av maj varje år där visar han alltid upp minst en bil….
Men det blev en händelserik dag med många konstiga saker man inte visste fanns.


Ordförande i Kaliningrads motorklubb visade sina egenhändigt
renoverade Mercedes en kompakt Coupe Mercedes som har
6cyl bensinmotor och en Ving Merca med 4cyl Diesel motor.
Riktigt bra renoverat och rejält med fina nya originaldelar som
köpts från Tyskland. Kul med folk som gör fina
renoveringar och har delvis jordgolv i garaget.


Här fick vi titta in i ytterligare två garage men även här med
fotoförbud men var två fina tyska gamla bilar.




Här en skrot och bilsamlare som tagit några timmar ledigt från jobbet inne på Kaliningrads historiska museum dagen till ära.
Han visa oss fina modellbilar, fina kromade detaljer som renoverats i granlandet Litauen samt bilar jag vet är väldigt ovanlig nämligen en
4dr Wanderer 1937 och en Mercedes 1938 och Horch 1943
båda byggda av Pullman i Limo utförande…..
Stort att se sådana även om än bara som repobjekt
Hade planerat bo några kilometer utanför stan i det fina fräcka riddarhotellet men blev ett fint litet hotell som heter Hotell Severin och hela personalen
där tyckte det var fräckt med gamla bilen och dom ville gärna fotas tillsammans med bilen, överallt gillar dom gamla bilen
Här står jag med webbansvarige Yuri Goliak till höger om mig och ordföranden i Kaliningrads motorklubb och de här grabbarna
hade en särskilt trevlig dag i Kaliningrad regionen. Trött stupar man i säng efter en lång lång dag!

DAG 2
Färjan slår i kaj i Gdynia klockan 07:30 och nu är det till att snurra runt dryga timmen innan vi hittar norra Polens bästa och enda bilmuseum.
Är ett trevlig ställe som inryms i en fin gammal verkstadslokal och här rymmer man ca 40 fordon MC och bilar. Vi är mest nyfikna på Trabanten utanför och vi får mycket beröm för Excaliburn vilket är extra trevligt när det kommer från bilfolk.
Sen kryssar vi på småvägar de 20 mil vi har till dagens mål Kaliningrad. Här blev jag sittande i tullen i 1,5 timme och de kolla chassinummer 2 gånger och fota å babbla. Sen stoppade polisen mig och fråga om Green Car å jag förstod inte. Polisen viftar med batongen SKAKAR PÅ HUVET å säger GREEN CARD….. Aha han menar försäkringsbeviset, gröna kortet
Sen glider vi in mot Kaliningrad och åker å tankar fullt inför morgondagens äventyr och här fångar vi Elsa som gärna ville bli fotat i bilen.

Sen 2 kilometer från centrum i en järnvägsövergång kör jag ned i ett hål jag inte såg och bulten som håller bladfjädern bak smäller rakt av. I backspegeln ser jag ett gnistregn i asfalten. Kör in och parkerar på trottoaren, här i Kaliningrad känner jag ingen och kan inget språk,….. men orsaken till mitt besök är att träffa webbansvariga Yuri Goliak dag tre… så jag ringer honom på lördagskvällen halv sju.
Inom loppet av en halvtimme kommer Yuri med buss och ordföranden i klubben med pick up och svets samt en kille på vespa som åkte å hämta en snarlik kopia av den bult som gått av
Dessutom en verkstadskille i närheten låna ut lite verktyg.

Bilen repades på två timmar utan att flyttas en meter och när jag skulle betala vägra dom ta emot pengar… sen när polisen kom förbi fråga dom om vi ville ha eskort. Till hotellet men det avstod vi.

Väl på Hotellet så lovade den härligt söta blondinen komma upp med en macka, kopp kaffe å en öl….. å ändå har jag inte berätta att jag fyller år snart.

Somnar nu snart och hoppas det är blondinen som ger massagen jag beställt till imorgon bitti.
Sånt här kan banne mig inte hända på så många ställen i världen Ryssland Ja och Sverige troligen men sen……..

Sören Fjellstedt på äventyr i det stora landet i öster för sin egen del främst men också för dig som läser på usabil.nu

Over and out Go Natt

Bilmuseum i Polen
Elsa ville gärna bli fotad i bilen Här blev det stopp
Ett hål i gatan gjorde att bulten till stötdämparen gick av. Tur att det finns hjälpsamma människor.
Efter ett par timmar var allt fixat och vi var på väg igen.
Roomservice från en blondin var välkommet.
 

DAG 1
Resan har planerats länge men än in i det sista får man hålla på och jobba så klockan var närmst fyra på morgonen innan man kom i sänghalmen. Sen upp klockan 6 när mamma ringer och väcker mig. In i byxorna äter en frukost sen startar upp bigblocken och vi rullar ut mot nya mål. Allt var lastat igårkväll med hjälp av Håkan.
Känslan är obeskrivlig när hjulen rullar på och man inte har den blekaste aning om vad som kommer hända. Livet går inte i repris å inte i slow motion å kom ihåg ingen minns en fegis… Jag kan berätta att jag ibland gråter mig till sömns av rädsla och skräck för sånt jag inte vill berätta om men ibland så gör jag sådana där saker som jag verkligen hoppas mina barn inte ska göra, nämligen ta onödiga risker…….
Rullar på sakta mot Karlskrona vi har en båt som rullar ut klockan sju och då vi är några timmar tidig glider vi in i Bilsport garaget där Magnus Karlsson får hjälpa till med ljusinställningen och det är ju lagom reparation på de första 43 milen. Alltid trevligt och vara där å hälsa på så får man en aning om vad som komma skall i Fabas tidningar och om en tidning skall läsas får det bli någon av deras blaskor.

Väl på båten äter man än räckmacka och en stor stark, ser hur folket börjar fylla på innan man går ut på däck och håller kameran i handen och ser solen krypa ner i horisonten. Vi går hand i hand till hytten i källaren där vi båda lägger oss utmattade i sängen, imorgon börjar ÄVENTYRET.

På väg mot ett äventyr Magnus på Bilsport Classic justerar ljuset
På färjan, nu väntar lite sömn. Solen går ner

2014-08-01


Än en gång är jag på resa och den här gången mot österland. Var vi landar och vad vi kommer se är osäker, kommer bitarna hålla ihop kommer folket ta emot oss väl. Endast framtiden vet och det är här på Usabil du får veta men det blir spännande så Häng med.

 

Excaliburn står och darrar i morgonljuset är det så att  dem vet vad som väntar?