OLDSMOBILE NINETY EIGHT -57  

”FAMILJEPROJEKTET”

Av Johan Nilsson

Den här har vi renoverat tillsammans! Säger Per Eriksson utan omsvep.

Britt Grannas instämmer och tillägger att hon är uppvuxen på Caltexmacken i Nusnäs utanför Mora, som nu är deras gemensamma bostad.
 Det var mitt föräldrahem så jag är van vid att meka och skrapa underedsmassa säger hon skrattande. Per som står som ägare är inte heller någon nybörjare inom bilsvängen. 

Familjen Eriksson bredvid sin fina Oldsmobile från 1957

Det har nog blivit ett 20-tal Jänkare genom åren, och så börjar han rada upp. Mustang, Malibu, Bonneville, ja jag är väl allätare och gillar alla fräna bilar bara de har V-8.

På tal om V-8, under huven på Oldsen ligger ingen mesig 371 och skräpar. En 425 cu, ifrån Olds-66 på 350hp har tagit plats mellan rambalkarna. 425:an gick faktiskt att få på 385 hp i Toronadon -66(onödigt vetande kanske). Super Turbine 300 lådan som följde med är en 2-stegad specialare med variabel stallspeed. Originalbakaxeln var aldrig aktuell att byta ut då man förr ofta använde sig av dessa axlar inom dragracing, just på grund av sin kraftiga konstruktion. Jag lägger märke till tvärstaget framför kylaren och Per visar kanalen som byggts under grillen för bättre kylning.

Britt fixar rost med citronsyra. Bilen var ett friskt objekt som plockades ner totalt.

Bilen importerades av en kompis -02 som ett friskt objekt. Den plockades ner och slipades plåtren in och utvändigt. En sjunklack lades och under tiden den härdade renoverades en Pontiac Grand Prix ifrån -65. eh! Okej.  Per och Britt hade tidigt bestämt sig för att lacka i nått ljusblått. Dom fastnade för en Toyota kulör, som matchas av blå Pearl på svart bas baktill.

 När jag frågar vilken lackfirma som står bakom det fina resultatet så säger bara Per, den e” lackad hemma i garaget. Vi har gjort ”allt” själva på bilen. Vi hängde bara upp plast för väggarna och satte en utsug så fick vi en egen lackbox och så lackade vi i delar. Jag kan inte annat än nypa mig i armen (vad får vissa sin energi ifrån). Vi har försökt hålla renoveringskostnaderna på rimliga nivåer säger Per, då jag ser min chans att påpeka att kromet är kanon (och det är långtifrån billigt).

Per byggde tillfälliga lackbox i sitt garage.

Blå pearl på svart bas till höger

 Nej vi kom över en donatorbil, där bilen var dålig men kromet renoverat så vi plockade på det och sålde vidare bilen som objekt. De rostfria listerna riktades och polerades - men tröskellisterna är nya ”nos”. Jag säger inget utan tittar in på en blänkande ny inredning, och får över axeln höra – den sydde vi i vintras. Det är originalmönster fast i andra matchande färger.

Orginal V8 på 371 cibic inc. och 277 hk. som tillval fanns ett J2 pack med 
tre tvåportare då gav motorn 300 hästar. 32 099st Ninety Eight tillverkades 957 
och den  totala produktionen var 384 390st. grundpriset var 4 013 dollar.

För att ytterligare få en personlig touch monterades de snygga 15 tums Astro Supreme fälgarna
Jag förstår att Per och Britt njuter av sin pärla, då det är många som gillar det personliga stuket. Är det då tyst och fridfullt vid den gamla Caltexmacken i Dalarna?

Långt därifrån. En Chevrolet Impala cabriolet ifrån 1965 förbereds just nu för omlackering.

En bil med 283 och Powerglide som kommer ifrån Bosse Målefors i Arizona.
Med en potent Olds -57 i garaget, så kan ju inte Chevan vara sämre.
350 v8 med strokerkit hamnar på betydligt trivsammare 383cu och cirka 400 hp.
En sådan är således på väg över Atlanten.
En preppad 350 låda och 10 tums turbin får avsluta konceptet, som beräknas vara klart nästa sommar.
Jag lyfter på hatten för dessa entusiaster.

Oldsmobile från 1957 är en mycket trevlig bil som många uppskattar. 
Speciellt när den är i detta utmärkta skick.

Grand Prixen under renovering samt ihop montering.
Donator Oldsen i mitten.

Boneville -65 som familjen åkte med tillsammans med frand Prixen när Olds -57 an renoverades.
Grand Prixen nyrenoverad i gräset.

Mycket trevliga bilar!

Ladda ner hela reportaget som PDF fil