Lasse Brandows senaste projekt
Ford Roadster 1933

Av Magnus Karlsson  text och foto, Bilsport Classic


Lasse Brandow i byn Bjäsäter utanför Vreta Kloster är en man med många strängar på sin lyra.

Förutom att han blivit en profil inom SSRA är han även en idéspruta i hot rod-klubben Flatlanders.

Senaste projektet är en Ford Roadster som inte varit i trafik på flera era decennier – inte förrän herr Brandow satte klorna i objektet.

Ett rostigt tomt skal samt en massa kartonger med 75 år gamla bildelar – det var vad Lasse Brandow transporterade hem den 18 juli 2007.


Ladugårdsfyndet som alla drömmer om? Lasse Brandows Roadster
hittades 1989 i Buddy Hollys hemstad Lubbock, Texas.
Därefter har objektet stått undanställt i nästan 20 år.
Prylarna som fyllde två kombibilar samt ett släp härrörde från en Ford Roadster -33, ett mycket ovanligt fordon i dag samt en av de vackraste bilar som någonsin rullat ut från Ford-fabriken.
– Roadstern kom till Sverige 1989, säger Lasse som känt till objektet i många år men aldrig lyckats övertala ägaren att sälja.
Han berättar att det var en Ford-entusiast i Jönköping som hittade bilen i Lubbock, Texas, och tog den med sig hem.
– Den blev dock stående hemma hos honom i nästan 20 år innan en kompis till mig fick köpa karossen och delarna som hörde till. Polaren insåg snart att han inte hade tid med projektet. Det var då som jag kom in i bilden, förklarar Lasse.

Gjord i 235 exemplar
Brandow är som de flesta – det vill säga samlare. Garageytan var välfylld med bildelar och fordonsparken bestod bland annat av en Cadillac -56, en A-Ford Roadster samt en Ford Coupé från 1942 som ni kunde läsa om i Bilsport Classic 8/2006.

– Frågade en god vän om han ville köpa 42:an och det ville han ju. Jag begärde samma pengar som 33:an kostade.
Snart var affärerna klara och istället för en besiktigad och körklar street rod hade Brandow nu en Roadster i lösvirke. Men det var inte vilken hög med delar som helst. År 1933 gjorde Ford endast 4.442 bilar i Roadster-utförande av dessa var bara 235 exemplar av den enklare standardmodellen som bland annat saknade askopp.
Den nyinköpta högen med gamla bildelar var just en sådan – en av 235 tillverkade!


Renoveringen, eller rättare sagt återuppbyggnaden av 33:an,
tog drygt ett år.
Avsaknaden av askopp avslöjar att bilen är en Standard och inte en DeLuxe. Den enklare versionen gjordes i endast 235 exemplar.
Roadstern saknar som bekant sidofönster och var ganska omodern 1933.
Lite hot rod
– Målet var att få den genom Bilprovningen, det där med lackering fick bli en senare fråga, säger Lasse. Saknade eller för dåliga prylar ersattes med nya eller tillverkades.
Medlemmar i SSRA känner säkert till Brandows kluriga lösningar som ibland presenteras i klubbtidningen. Till 33:an byggde Lasse bland annat en ny soffa med den gamla som mall. Med hjälp av hustruns symaskin klädde han sedan stommarna med vinyl.

– Bakluckan hade blivit förstörd vid importen men jag fick tag på en svärmorslucka istället. Vindrute-ramen var helt bortrostad så jag har ersatt den med en nytillverkad som är två tum lägre än originalet.
För att få lite hot rod-känsla har Lasse monterat ett par 18- tumshjul från 1932 i aktern medan frampartiet fått behålla de ursprungliga 17-tummarna.
Sonen Henrik kör hemmabyggd 32-kupa. I bakgrunden Lasses A-Ford Roadster som blev klar 1987 och som han kört 8.000 mil med. Gälarna på huvsidorna är mer svängda på 33:an jämfört med 1934 års Ford.
Den tidigare årgången har bara ett handtag medan den senare har två.
Sydamerika
Motorn som följde med satt fast men Lasse hade sedan tidigare en 100-hästars 59AB-motor från 1946 stående.
– Växellådan är en 3-växlad från 1939 men bromsar, framvagn och bakaxel är 1933 års, förklarar han. Lasse visar vissa lagningar i torpeden som avslöjar att Forden en gång i tiden varit högerstyrd.
– Den har nog varit en sväng i Sydamerika innan den kom till USA. Ändringen till vänsterstyrning gjordes långt innan den skeppades till Sverige.

Bilprovningen
Den första september 2008 rulllade Roadstern igenom Bilprovningen utan en enda anmärkning. Då hade Lasse under drygt ett år arbetat med bilen så gott som varenda kväll.
– Det blev en 20-40 timmar i veckan men det är ju alltid roligt med ett nytt projekt, säger Lasse som redan i början av 1980-talet började bygga på en Roadster -31 med glasfiberkaross från Karl-Ola Englund och som SFRO-besiktigades 1987.
Den ”nya” bilen byggdes upp lite annorlunda där driftsäkerhet och funktion stod högst upp på önskelistan.
– Nya däck och genomgångna bromsar är ju bland det viktigaste om man ska våga använda prylarna, anser han.


Motorn som följde med satt fast men Lasse hade en 100-hästare stående.
Den är i sin tur kopplad till en 3-växlad låda från 1939.
Hustrun Eva väntar otåligt vid Bilprovningen. Jodå, besiktningen gick fint och herr och fru Brandow kan njuta av den patinerade och helt lagliga Forden.

Charmigt ekipage
Med godkänd 33:a hoppas Lasse nu på att det blir en fin Roadstersommar.
– Det blir väl inga längre turer.
Det händer ju en hel del här på hemmaplan, säger han och syftar på årets Euro Nat’s på Mantorp Park dit det väntas roddar från i stort sett hela Europa.
Arrangemanget äger rum i samband med Veidec Festival och en av medarrangörerna är hot rod-klubben Flatlanders där Lasse Brandow är en av förgrundsfigurerna.

– Jag fungerar väl mest som idéspruta, säger han med ett skratt och tillägger att han även är medlem i Linköpings Antikbilklubb. Han berättar att han nyligen tog 33:an med sig till Ombergs-loppet som anordnas av Östgöta Classiker Club.

– Jag vann faktiskt ”Charmigaste Ekipage” i hård konkurrens med tidsenligt uppklädda människor med fint renoverade vagnar.
Men det var nog bilen och inte mig som de tyckte var charmig.

Roadstern var den billigaste Forden 1933 och Brandows exemplar är dessutom en Standard som levererades med baklucka. Numera sitter en svärmorslucka därbak eftersom originalluckan skadades vid importen.
Bättre bromsar
Framtiden ser ganska ljus ut för Forden som levt en törnrosasömn i alltför många decennier.
– Har köpt en droppad framaxel och så får det bli hydrauliska bromsar från en 46:a, meddelar Lasse bestämt. Ska även se om det inte går att fixa till originalbakluckan. Första steget i projekt Roadster -33 är dock avklarat.

– Jo, nu är den ju besiktigad. Det var ju målet då jag började. Nu får vi se vad som händer, avslutar Lasse Brandow och trycker till på gasen så att den gamla Forden försvinner i ett moln av grus och damm.





Lasse Brandow köpte sin Roadster som ”lösvirke”.
Förutom en tom kaross ingick det flera kombilass med delar.
Att jycken är från 1933 ser man på att de vitala delarna finns på plats. Nytillverkade hundar saknar detta.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic