Ovanlig dussinbil

Av Magnus Karlsson  text och foto, Bilsport Classic OBS! Ett reportage med ett par år på nacken.

När såg ni en Impala -61 i 4-dörrars hardtoputförande senast? Jasså aldrig!
Jan Åke Severinsson i Varberg äger ett exemplar av de 174.000 som gjordes. Men vart har alla de andra tagit vägen?

Västkustens pärla brukar man kalla staden som i bilkretsar mest blivit känd för motorträffen Wheels & Wings.
Ett evenemang som arrangeras av Warbergs Automobile Club, Varbergs Flygklubb samt tidningarna
Nostalgia och Bilsport Classic.

Den som är träffansvarig sedan ett år tillbaka är Jan-Åke Severinsson. En kille med brinnande intresse för USA-bilar och som de senaste åren synts cruisa i en Chrysler New Yorker -65.
 

Redan 1988 hade han en Oldsmobile Dynamic 88 Convertible -59 som väckte stor uppmärksamhet.
– Modellen var mycket ovanlig här i Sverige då. Den blev faktiskt utsedd till ”Finaste Bil” när Bilsport var här 1992.

Massproducerad
Senaste tillskottet i garaget är en Chevrolet Impala -61 – en vagn som i 4-dörrars hardtoputförande är mycket ovanlig i det här landet.Jan-Åke hade sökt länge efter just den här modellen men trots att den tillverkats i över 174.000 exemplar fanns det inte någon i vettigt skick till salu.
– Var jag än sökte dök det bara upp coupéer, säger Jan-Åke.
Den så kallade Bubble Topmodellen där både vindruta och bakruta sträcker sig en bra bit upp på taket har under flera år varit mycket populära vilket givetvis har påverkat prisbilden.

Två exemplar i Varberg
Men det var 4-dörrars hardtop som Jan-Åke ville ha.
– Det finns en gammal svensksåld i Varberg som rullat här under flera decennier. Såld ny 1961 till en pälshandlare i Kungsbacka men efter ett hårt liv och många ägare är den bilen i ett starkt behov av renovering, säger Jan-Åke.
För drygt ett år sedan fick han med hjälp av kompisen Micael Tornell napp på ett exemplar i nyskick borta i USA men innan JanÅke hunnit bestämma sig såldes den iväg.
– Bara någon vecka senare dök den här bilen upp och det var tur att jag missade den första, medger han eftersom den senare var i ännu bättre skick.
Jan-Åke Severinsson i Varberg har hittat sin favoritmodell i form av en 1961 års Chevrolet Impala 4 door Sport Sedan.
En udda bil i Sverige trots att karosstypen gjordes i hela 174.141 exemplar det här året.
Välutrustad
Jan-Åke visar den gamla beställningssedeln från 1961 som visar vilken utrustning som den första ägaren valt till sin Impala.
– Den speciella 2-tonsfärgen i Fawn Beige och Almond Beige kostade 16 dollar extra. Tonade rutor 38 dollar och breda vita däcksidor samt heltäckande navkapslar ökade på prislappen med ytterligare 46 dollar, förklarar Jan-Åke.
Det dyraste tillbehöret på den här bilen är emellertid den 3-stegade Turbo Glide-automaten. Enligt den gamla fakturan gick lådan
på 210 dollar extra.
Impalan är även originalutrustad med en 4-portsförgasare uppe på 283-maskinen. En kombination som hette Super Turbo Fire och kostade 29 dollar.

Lågmilare
Jan-Åke fick hem sin Cheva veckan före Wheels & Wings 2008 men det är först i dagarna som han hunnit med att besiktiga den trevliga 61:an.
– Enligt mätaren har den bara rullat 6.000 mil och det enda som är omlackerat är taket, säger JanÅke som synat bilen noga och inte hittat en enda rostlagning.
Vid intullningen gjorde värderingsmannen Sören Fjellstedt en kontroll av bilen.
– Enligt Sören finns det visst 15 exemplar av modellen i Sverige.
Då handlar det om både körklara vagnar och de som står under renovering.
Interiören ger nybilskänsla trots att bilen är 48 år. Enligt mätaren har den bara rullat 6.000 mil sedan ny.
Orört så det förslår. Inga nytillverkade dekaler här inte!

Wheels & Wings
Just nu är det bråda dagar för medlemmarna i Warbergs Automobile Club och Varbergs Flygklubb. Wheels & Wings närmar sig med stormsteg och att vara träffgeneral är inte det enklaste.
– Vi har fått mycket kritik för det här med cruisingrundan och att vi i år kommer att ta betalt även för chauffören, säger Jan-Åke.
Han förklarar att den speciella rundan med cruisingvakter var ett krav från kommunen och om klubben inte fixade detta så skulle man inte få tillstånd till något evenemang på Getterön.

Cruisingvakter

– Vi skulle ha höjt entrén för flera år sedan till 120 eller 130 kronor eftersom allting har blivit dyrare. Hyra av staket, toaletter, flyguppvisning med mera kostar mer för varje år men för att slippa hantera en massa växelpengar som dessutom stoppar upp flödet vid infarten till träffområdet valde vi att ta 100 kronor av alla i bilen.
Jan-Åke tillägger även att man får hyra in en hel del funktionärer och det nya med cruisingvakter under fredag- och lördagkvällen blir en utgift som man inte haft tidigare.
Han hoppas emellertid att alla ska få en trevlig weekend i Varberg och att Wheels & Wings ska kunna fortsätta i många år framöver.


Jan-Åkes exemplar är originalutrustad med 4-portsversionen av 283-motorn. Ett option som kallades Super Turbo Fire och gav 230 hästkrafter.
Faktaruta:

Full av nyheter Chevy -61

År 1961 är lite av en milstolpe i Chevrolets historia.
Det här året introducerades bland annat SS-modellen (Super Sport).
Den gjorde entré mitt under säsongen och skulle egentligen göra reklam för nya 409-motorn. Den 360 kusar starka motorn kostade hela 484 dollar extra och kunde beställas till vilken modell som helst.

Endast 453 fabriksbyggda SS-bilar gjordes premiäråret och alla var försedda med 409- eller 348-maskin (142 exemplar med 409). Super Sport-paketet gick att få i alla karossversioner (utom stationsvagnen Nomad) men idag finns inga kända exemplar i annat än Coupé- och Convertible- utförande.

En ny version var Impala-modellen i 2-dörrars stolpeutförande.
Den blev ingen succé och slopades redan året därpå.

Totalt gjordes det drygt 64.000 öppna Chevor det här året och årsproduktionen hamnade på 1,6 miljoner bilar vilket gjorde Chevrolet till USA:s bäst säljande märke.
www.348-409.com






Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic