Tor köpte tillbaka sin T-bird efter 40 år
Rockkungens Thunderbird

Av Magnus Karlsson  text och foto, Bilsport Classic OBS! Ett reportage med ett par år på nacken.



År 1962 köpte den norske rocksångaren Tor Brynildsen en ny Thunderbird.

Efter några år såldes den men minnet av den sportiga Forden fanns hela tiden kvar.
Förra sommaren spårades bilen upp och visst var den till salu …

Tor Brynildsen är förmodligen den lyckligaste USAbilsägaren i Halden just nu. Han har fått tillbaka en familjemedlem som varit försvunnen i nästan 40 år.


Thunderbirden som han köpte för 85.000 norska kronor 1962 har nämligen hittat hem igen. Då var bilen sprillans ny och väckte stor uppmärksamhet vart han åkte under sin karriär som Østfolds första rockkung.

Den vackra T-birden som han sålde 1969 har alltid funnits där i Tors fotoalbum tillsammans med alla glada minnen från turnélivet.

När han för ungefär ett år sedan blev sugen på att återigen köpa en amerikansk bil stod självklart en Thunderbird -62 högst upp på önskelistan.

 
 

.

Tor Brynildsen har lirat rock’n’roll sedan mitten av 50-talet.
I december fyller Østfolds första rockkung 70 år

Den vackra Thunderbirden var Østfolds dyraste bil när det begav sig. I grundutförande kostade den 79.000 norska kronor och
med lite extra utrustning hamnade priset på 85.000, en ansenlig summa 1962. I Sverige låg nypriset på cirka 40.000 kronor.

Elvis kung
När rocken slog igenom 1954 var Tor Brynildsen 14 år.
– Den 12 april det året kom Bill Haleys Rock Around the Clock och jag minns det som igår. Före det datumet lyssnade man bara på jazz, säger Tor.
Men det var inte så enkelt att få tag på den nya musiken.
– Jag lyssnade på knastriga engelska radiostationer men efter ett tag snurrade rockskivorna även i jukeboxen på fiket här i Halden.
Tor berättar att den riktiga revolutionen kom i juli -54 med That´s All Right Mama.
– Elvis blev direkt den stora idolen. Jag lyssnade på texterna om och om igen för att kunna ta efter, minns Tor som därmed startade sin sångkarriär inom rock’n’roll.

Tors T-bird var inte bara extremt dyr 1962. Den var även futuristisk och skiljde sig markant mot övriga bilar vid den här tiden – inte minst invändigt. Den tyska Becker-radion var extratillbehör och kostade 2.300 kronor 1962.

Pappas USA-bilar

Vid den här tiden var det ovanligt med USA-bilar i Norge. Tors pappa Harry däremot kunde bara tänka sig att köra amerikanskt.

– Han sa alltid att det bara fanns ett land som kunde bygga bilar och när jag var liten hade vi en Studebaker som familjebil. År 1954 köpte pappa en Buick Sedanette -50 av första ägaren.

Tor berättar att bilen väckte stor uppmärksamhet i Halden och att den fick smeknamnet Grøna Dronningen.

– Därefter hade vi en Ford Fairlane -55 och vid slutet av 50-talet köpte pappa en nästan ny De Soto Firesweep -57.

Inredningen är helt intakt. Endast en liten skada i framsätet finns att anmärka på – den orsakade emellertid Tor själv för cirka 45 år sedan.

Efter 40 år är den vita T-birden tillbaka i Tor Brynildsens ägo. Bilen som han köpte ny 1962 och sålde 1969 är inte renoverad.
Till och med lackeringen i Corintian White är den ursprungliga.

Ny Ford Thunderbird
En ny bil med registreringsnumret B-51720 inhandlades sommaren 1962 från Ford Motor Norge i Oslo.
– Det var en otroligt vacker Thunderbird och jag fick fylla i ägarhandlingarna, minns Tor som använde bilen flitigt när han turnerade med sitt rockband.
Han var alltid noga med skötseln av Forden och tvättade och polerade flera gånger i veckan.
– När vi åkte på spelningar såg jag alltid till att parkera på ett säkert ställe. Ibland fick jag låna en villatomt i närheten och husägaren var alltid stolt över att ha en så fin bil parkerad vid huset.

Stal tjejerna
Tor förklarar att det där med rock’n’roll inte var så rumsrent under 50- och 60-talen.
– Det gick ofta hett till vid spelningarna och inte allt för sällan blev det bråk mellan olika ungdomsgäng.
Han minns att det var mycket svenska raggare som besökte de norska folkparkerna.
– Svenskarna hade det bättre ställt och kom i karavan över Svinesundsbron med sina amerikanare.
Bilarna imponerade på oss norrmän men så snodde de våra tjejer också och då uppstod det bråk, säger Tor och skrattar.
 
Maskinen på 390 cui och 300 hästar har bara fått en smärre översyn. Tor har monterat en ny förgasare samt ett brytarlöst tändsystem för att motorn ska spinna bättre än när den var ny.

Mästare i rock’n’roll
Åren 1958-1960 var Tor Brynildsen sångare i bandet Asbjørn Hansen’s orkester och 1959 vann han distriktsmästerskapet i rock’n’roll. Under 60-talet sjöng han i gruppen Cliftones. När Tor 1970 bildade familj lade han musiken bakom sig.
– Gjorde ett par inspelningar 1986 och 1988 men det var när jag släppte en cd 2007 som det kändes riktigt roligt igen, säger Tor som, tro det eller ej, fyller 70 år i december.
Det var i samband med utgivningen av cd-skivan som den norska motortidningen Amcar uppmärksammade rockkungen från Halden med ett stort reportage.
– Terje K. Larsen hette journalisten på Amcar och han blev mycket förtjust i de gamla bilderna på pappas USA-bilar.

Birden återfunnen
Tor som länge funderat på att återigen köpa en amerikanare blev entusiastisk när Terje erbjöd sig att försöka spåra Buicken, Forden, De Soton och den fina Thunderbirden som faktiskt var den enda som såldes ny i Norge 1962.
– Terje lade ett jättejobb och engagerade flera av sina kollegor i jakten på bilarna. Han hade ju bara de gamla nummerskyltarna att gå efter.
En dag ringde telefonen hemma hos Brynildsen.
– Det var Amcar-skribenten som berättade att alla bilarna var skrotade utom en – Thunderbirden.
Plötsligt föll alla bitarna på plats. Det var ju innerst inne en T-bird -62 som Tor ville ha. När han dessutom fick veta att bilen var till salu fanns det inte mycket som kunde stoppa rockaren Brynildsen från att åter bli USAbilsägare.

Efter en del korrespondens med norska myndigheter lyckades Tor få tillbaka bilens ursprungliga registreringsnummer B-51720.
Så ut det ut 1962. Tor Brynildsen putsar på ”Birden”
som väckte en hel del uppseende i Halden.
Familjen Brynildsen ägde en De Soto Firesweep -57 innan man
köpte en ny Thunderbird sommaren 1962.

Höll masken
Bilen fanns 30 mil norr om Halden och sades vara i bra skick. Tor ringde upp sin gamle vän Åge Gustavsen som är professionell Ford-renoverare och tillsammans åkte de för att titta på ”Birden”
– Jag såg direkt att det var min gamla bil. Vissa småskador i inredningen som jag orsakat var kvar. Det bästa av allt var att den tyska Becker-radion med sina vita knappar satt på sin plats. Den kostade 2.300 kronor extra 1962. Tor hade svårt att dölja sin entusiasm men höll ändå masken inför säljaren.
– Ville inte avslöja att det var min gamla bil. Prislappen hade säkert blivit en annan då.

Aldrig renoverad
Thunderbirden var i ett otroligt fint originalskick.
– Den har faktiskt aldrig renoverats. Det enda jag har fått byta ut är ett par gummilister, säger Tor och tillägger att han även köpt ny förgasare samt monterat elektroniskt tändsystem för att få en jämnare gång i 390-maskinen.
Han har även lyckats få tillbaka bilens ursprungliga registreringsnummer.
– Vi har ju den möjligheten här i Norge. Problemet var att föregående ägare redan hade skaffat en så kallad antik nummerskylt och det kan man bara göra en gång.

Åren 1958- 1960 var Tor Brynildsen vokalist i
bandet Asbjørn Hansens orkester.
”Grøna Dronningen” var en Buick Sedanette -50 som
Tors far ägde i mitten av 1950-talet.
Tor sjöng i gruppen Cliftones åren 1960-1965. År 2007 spelade Tor Brynildsen in den här rock’n’roll-skivan.

Samma nummer
Tor tog kontakt med Biltillsynet men de vägrade att hjälpa till men hänvisade till Norsk Veteranförbund som är den inrättning som ger tillstånd för gamla nummerskyltar.
– Jag skrev ett långt brev där jag förklarade varför jag ville ha B-51720. Jag sa att utan rätt nummer kunde bilen lika gärna stå i garaget.
Efter en vecka fick han beskedet att man skulle göra ett undantag. De hade aldrig tidigare varit med om en liknande historia kring en
veteranbil.
– När jag skruvade dit mina nummerskyltar kände jag att cirkeln var sluten. Birden var hemma igen.


(Reportage från Bilsport Classic nr 10 2009)
 

   

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic