Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt och Mats Carlsson
Usabil.nu kommer nästan varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Imperial Crown Southampton Four Door Hardtop Sedan 6P 1962


Veckans salubil är en bil som krigar om att vara USA:s lyxbil nummer ett, och det är en god motståndare till Cadillac och Lincoln.
Detta var det vräkigaste Chrysler koncernen förmådde göra i början av 60 talet.

Vanligtvis hör man folk kall bilen för Chrysler Imperial och då skruvar Imperial ägarna på sig. Imperial är ett eget bilmärke tillverkad på Chryslers sammansättningsfabrik delvis med delar från Chrysler familjen.

Till årsmodell 1961 hade nästan samtliga biltillverkare i USA designat bort sina fenor men Imperial vräkte fortfarande på och till 1962 var alla överens och fenorna togs bort till nästan ingenting. Tillsammans med en delad grill var detta den största stora skillnaden från året innan.
 

1962 kom också Chryslers nya Automatlåda ”Torqueflite 727” och det gjorde kardantunneln betydligt mindre så mitten passagerarna fram fick betydligt större benutrymme än tidigare år. Annars var Imperial 1962 väldigt lik årsmodellen innan.
För årsmodel1 1962 var ännu ett år all Imperial tillverkning till en fabrik, nämligen Jefferson Plant i Detroit och det skulle stärka varumärket än mer och deras slogan var ” Americas most Carefully Built Car”.

I slutet av September 1961 genomförde man en landsomfattande marknadsföring i några tidningar plus mer än 2000 brev ställda till doktorer, advokater, folk med ledande ställning i stora företag och här erbjöd man alla med status att provköra en Imperial 1962 så länge de ville på köparens villkor. Säljaren skulle köra ut bilen till den intresserade på jobbet eller i hemmet och sedan visa de funktioner som var nödvändig för provkörningen. De utlovade att inget säljsnack skulle förekomma och kunden fick den tid han ville. Till viss del lyckades marknadsföringen då man ökade försäljningen med ca 16% från året innan.



I fronten ändrade man det endast grillen som blev tvådelad
för året 1962 annars var det väldigt likt året innan

Men totalt sålde ända bara 14337 exemplar för årsmodell 1962 inkluderat 613 exemplar byggda för export. Med dessa 14337 enheter hamnade man på plats 14 i statistiken över tillverkade bilar i Usa Modellåret 1962. Man tillverkade ca hälften än Lincoln som låg på plats 13. Men den inbitne Imperialvännen sa vi byggde hälften så många bilar som Lincoln men vi gjorde dom dubbelt så bra….. Köp och avgör själv hur bra en Imperial kan vara.

De 14337 tillverkade fordonen fördelades över tre olika serier

Imperial custom som var den billigaste tillverkades i ca 4400 enheter

Imperial Crown mellanmodellen tillverkades i ca 8500 enheter

Imperial Le Baron lyxmodellen tillverkades i ca 1400 enheter.

Linjespelet är rent snyggt och sportigare hela 43 mm lägre bil än året innan av samma modell

I Sverige skall en av de som finns registrerade idag, registrerats i vårt land redan som ny 1962 och det är en Imperial Le Baron givetvis Svart… Måste väckt enorm uppståndelse som ny och den rullar i Oskarshamn fina dagar
Under 80 talet kom så ytterligare fyra
90 talet blev det elva till
Under 00 talet kom så 18 till
Det som varit under 10 talet har gett oss sju nya fina Imperial

Så nu är det hela 41 exemplar i vårt land av Vackra Imperial 1962 och av dessa är det en som sticker ut då den under sina år i Sverige haft totalt 21 ägare sedan den gled in i landet 1981. Men sista ägaren i Luleå har haft bilen i mer än 3 år nu så den kanske äntligen hittat hem.

Av de 41 är det nio ur modellserien Imperial Custom (vet inte vad som är 2dr HT eller 4dr HT) Men gissningsvis är det sju 4dr HT och två 2dr HT.
29 exemplar ur modellserien Imperial Crown (där vi vet att en är en Convertible) Här gissar vi att av de övriga 28 är det 25 4drHT och tre 2dr HT.
Två exemplar är Imperial Le Baron (fanns endast i 4dr HT utförande)







1961 var Chrysler den enda biltillverkaren som behöll de stora vingarna och kravet till sina designers för 1962 var tydlig.
Ta bort vingarna och gör bilen så clean som möjligt och visst försvann dom nästan i alla fall. 1961 till vänster och 1962 till höger.

Det innebär att det borde finnas ungefär 24 exemplar av exakt vår salubil registrerad i Sverige och det gör den ovanliga bilen rätt så vanlig men troligt är denna en av de som är i bäst skick
Av de 41 är 25 exemplar i trafik och det är 16 exemplar som är avställda och av dessa 16 är det sju exemplar som aldrig varit in och gjort Registreringsbesiktning.
De 41 bilarna finns från Trelleborg i söder till Luleå i Norr
Vanligaste färgen är Vit som hela 17 av de 41 har.
Längd bredd och utrustning mellan åren 1961 och 1962 är väldigt lika men till år 1962 är bilen i leveransutförande hela 80.2 kilo lättare och några av dessa kilon kommer från vingarna men också från växellådan där gjutjärnslådan 1961 ersattes med en aluminium låda 1962.
Invändigt är den stor rymlig och bekväm här får minst sex personer plats och nytt för året är att mitten passageraren
fram fick betydligt mer utrymme då kardantunneln kunde minskas på grund av den nya mindre automatlådan.
 

Prydligt bagageutrymme med plats för två extra passagerare….
Om det krävs
Imperial 413 motorn hade 340 hästkrafter vilket var 10 mindre än
året innan men det sas att prestandan för bilen var densamma
dessa två år och att de tio extra hästkrafterna användes
till att driva den tunga gjutjärnslådan
Med Imperial 1962 ville man visa den riktiga mannen att det fanns saker ute i världen som för de flesta var nästintill ouppnåeligt men genom ett besök hos Imperial handlaren kunde han inte bara titta å åtra skönheter utan även köpa å äga dem….. Sen gjorde den moderna tekniken den så behaglig att nyttja att tom den egna chauffören blev överflödig.

Men här visar man även att Nya Imperial testats på alla sätt till och med Toronadotesten vilket verkar som tuffare än trafikmagasinets 80 tals tester.


KALL FAKTA:
Imperial Crown Southampton Four Door Hardtop Sedan 6P 1962
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1962 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2122,0 kilo
Hjulbas 327,7 cm
Bredd 207,5 cm
Längd 576,8 cm
Höjd 144,3 cm
Spårvidd fram 156,9 cm
Spårvidd bak 157,9 cm
Tankrymd 87,1 liter
Kaross över Ram som är extra förstärkt med kraftigt kryss.
Fram fyra länkarmar, Med två torisionsstavar.
Bak stel axel med bladfjädrar
Motor: Imperial 413 V8:a på 340 hästkrafter vid 4600 RPM
Trestegs Automat Tryck knapps automat” Torqueflite ”
Bakhjulsdrift
Bilprovningens papper säger där det finns:
2013-05-31 vid miltal 248 miles Registreringsbesiktigad utan anmärkning
2013-06-19 vid miltal 300 miles Kontrollbesiktigad med ett ”bra att veta” :styrarmslagring höger glapp.
Bromsar i det närmaste perfekt
Co Halt ej uppmätt
2008-06-09 vid miltal 89660 miles Ombesiktigad åtgärdade fel (Bromsar fram
Co Halt ej uppmätt
Bilen har körförbud from Onsdagen den 1 Juli 2015.


SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej !
Vet inte så mycket om bilens historia, mer än att den är en äkta California bil!
Säljer den åt en kompis som köpte den pga det schyssta skicket o den minst sagt grymma designen. När jag först fick hem bilen tänkte jag " Men va faen e detta ".. men nu efter att gått o sneglat på den i två veckor älskar jag den !
Detta är kanske inte en bil för mannen i gemen ,men ingen går förbi en 62 Imperial med en axelryckning!
Tycker det vore kul med en USA bils marknad där folk vågar tänka lite mera fritt och gå sin egen väg! Handen på hjärtat! Hur många höjer på ögonbrynen när ännu en 65a Bonneville kommer förbi?......

Finns bilen fortfarande till salu hittar du den här!

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=110066
 
Snygga bilder på en snygg bil hjälpte till att öka försäljningen för årsmodell 1962 med ca 16%
Även perfekt byggda bilar hamnar på bilskrot och här en bilskrot i Fresno California.
Vi gissar att det är Turners Auto Wrecking en gigantisk skrot på ett gigantiskt område lite söder om Fresno
Vår bil är lyxig men lyxbilarnas värsting var Imperial Le Baron där det mesta var standard
För att få en bil så bra som Imperial 1962 måste man givetvis ha utprovat bilarna och materialet under många år.
Här en film där de kör skiten ur Chrysler och Imperial 1957.
I original broschyren nämns lite kort några få options som man kunde köpa till på denna lyxvagn 1962
Alla hög utbildade doktorer i USA fick ett brev hem där de erbjöds att få provköra Imperial 1962 på sina egna villkor på jobbet eller i hemmet.
För att vara säker på att ingen missat brevet annonserade man i olika tidningar som man antog läkare skulle läsa och det är en sådan annons ni ser här. Det skickades ut brev till ledande advokater, jurister, tandläkare mm och det sägs att det skickades fler
personliga brev än vad de sålde av Imperial 1962 dvs 14337 brev……