Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer nästan varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt.
Vi kommer ta fram all intressant data som vi tror både säljare och köpare har ett intresse och glädje av. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.

Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är

Cadillac Fleetwood Eldorado Two-Door Hardtop Coupe 6P 1972


Cadillac grundades år 1902 ur spillrorna av ett av Henry Fords tidiga företag och år 1972 firade man således 70 år.
Idag när årsmodell 2015 presenteras i internets skyltfönster gör man det som världens äldsta biltillverkare.

Cadillac slår sig på bröstet även idag och en slogan är

Vi är inte bara världens äldsta billtillverkare vi är även den biltillverkare som sedan 1902 tillverkat bättre bilar varje år.

Kolla in denna Cadillac Eldorado 1972 och se om det är det bästa som Cadillac gjort under sina första 70 år på bilmarknaden.

 

I augusti 1971 påbörjades produktionen för årsmodell 1972 på Cadillacs då enda sammansättningsfabrik Clark Street i Detroit. I september samma år visades så den ”NYA” Cadillacen upp, lite bättre och lite häftigare än året precis som alla år innan Cadillac presenterat en ny årsmodell.
Fleetwood Eldorado Brougham kom i två utföranden Eldorado Convertible och Eldorado Coupe.
Lång Bred Snygg Mäktig, en Cadillac Eldorado går ingen obemärkt förbi.
Fleetwood Eldorado Coupe 1972 kostade när den lämnade produktionsbandet 7360 USD och var en av de dyraste serieproducerade bilarna i Nordamerika, trots detta så sålde man hela 32 099 bilar av denna modell
Av de som är registrerade i Sverige idag av denna modell registrerades två för första gången redan som nya. Den första 1972 och den andra 1973.
Totalt registrerades nio under 70 talet
80, 90 och 00 talet kom en ny för varje årtionde
10 talet har hitintills två nya kommit.

Ovan gör att vi idag har totalt 14 registrerade i vårt land, av dessa är sju i trafik och sju är avställda. Detta gör att det är unikt att se en sån här bil på Sveriges gator. De 14 finns på lika många olika orter från Bunkeflostrand i Söder till Piteå i norr.

Inredningen är inbjudande här finns plats för sex…… tre fram och tre bak och då kardantunnel saknas helt ger
det helt makalös sittkomfort även på mittenplatserna. En långfärdsbil där alla njuter.

Säljaren berättar.


Jag är drygt 60 år och har sedan 60 talet gillat att åka runt med gamla jänkare och en Cadillac Eldorado har alltid stått högt på önskelistan.
Men nu har jag provat det några år och siktar därför på försäljning.
För att sedan prova på en 50 talare. Jag har ingen brådska att sälja och har ställt in bilen i garaget för vintern och om du som köpare vill köpa den nu och hämta till våren är det ok.

Bilen har sedan ny rullat i trakterna av San Fransisco i Kalifornien och sedan den kom till Sverige här i Vilhelmina hos mig. Den har aldrig varit i närheten av vinterväg och är helt rostfri och i bra skick. Ring om du vill veta mer, svarar inte på email då dator är för modernt…

Med vänlig hälsning
Hasse

Hittar man ingenstans att sova så finns här plats för två…….

En likadan i modell som sålts i USA men visst är vår bil trevligare i färgerna?

Den 500 kubiktum stora motorn är den största motorn som suttit i en serietillverkad bil 8,2 liter och 365 hästkrafter.
Ofta sågs pojkspolingar i USA på sjuttitalet bli frånåkta av grånade farbröder i en Cadillac Eldorado går bra fort om man vill.

KALL FAKTA:
Cadillac Fleetwood Eldorado Two-Door Hardtop Coupe 6P 1972


Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1972 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2213,6 kilo
Hjulbas 320,8 cm
Bredd 202,7 cm
Längd 568,5 cm
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med lösa spiralfjädrar
Fjädring bak spiralfjädrar
Original var det Cadillac V8:a 500 Kubiktum som gav 365HP vid 4400 RP
Växellåda är TH400 3växlad automat.
Framhjulsdrift
Stel bakaxel

Bilprovningen:
2013-08-29 Besiktigad utan anmärkning
Besiktigad tom 2015-09-01

Cadillac slog som vanligt på stort i sina broschyrer för att locka nya spekulanter.
Härlig bil som trots sin fulla utrustning även hade ett fåtal extra tillbehör.
Äger du bilen gör du vad du vill med den, vad som är snyggt är det först å främst ägaren som avgör sen du!
Richard M. Nixon kontaktade GM inför ett statsbesök i Moskva för att träffa Leonid Brezhnev, han ville ha en gåva till den biltokige Brezhnev.
Bilen skulle vara svart med röda ränder och svart inredning och vinyltak. Den skulle vara levererad till flygbasen inom två veckor.
Det bestämdes att Eldorado Coupen var det bästa materialet och Cadillac började leta ÖVERALLT och precis innan de gav upp hittade de en hos
Body by Fisher som precis gjort färdig en kaross. Den togs ner till Clark street och monterades ihop provkördes och lastades i ett fraktflygplan och sändes till Moskva så Nixon kunde ha den med när han anlände 22 maj 1972.
Brezhnev blev så glad att han hissade USA:s flagga vid Duman för första gången och lät den sitta uppe i tre dagar.
Ödet för bilen är okänt det finns inga spår av den men i Sverige finns två svarta en i Enköping och en i Oskarshamn,
så en av de två kan vara Brezhnevs gamla…..
Sollucka är det ovanligaste tillbehöret för 1972 Eldordo Coupe och ett fåtal tillverkades.
Fränt är att det faktiskt finns en sådan i Sverige också och det är den ljusbruna i Piteå.
På ett fordonsmuseum i Detroit finns en visning om hur man dockade en kaross från Body By Fisher med en komplett bilram från Cadillac
och ungefär så här har det sett ut sedan 40 talet imponerande….
Nycklar i guld medföljer de ligger nu i ett smyckeskrin
och väntar på dess nya ägare.