EXCALIBUR PHEATON 1973

 

 

Av Sören Fjellstedt
Så här ser bilen ut på lite olika platser i olika vinklar, lika snygg från alla håll!

Är många som frågat om den Excalibur som jag åker runt med och därför har jag sammansatt lite information om Excalibur och främst min egna Excalibur
Two-Door Pheaton 4 passenger 1973.

Excalibur som sägs vara den sista handbyggda bilen i USA:s historia grundades hösten 1964 av Brooks Stevens som började tillverka bilar i barndomsstaden Milwaukee, Wisconsin, USA. Bilen fick namnet Excalibur.

Den kom att tillverkas under 25 årsmodeller 1985 till 1989 i totalt 3188 exemplar i fem olika serier. Alla Excalibur är mer eller mindre kopior på Mercedes tävingsvagn Mercedes SSK (Designad av Ferdinand Porsche 1927) som tillverkades i 33 exemplar under åren 1928 tom 1932. Min är en Excalibur Pheaton serie 2 årsmodell 1973 som såldes och tillverkades from maj 1972 tom September 1973 i 122 exemplar.

Bilens längd är 432 centimeter utan amerikakoffert
Bilens bredd är 183 centimeter
Hjulbasen är 284,5 centimeter
Tjänstevikten är 2020 kilogram
Motor Chevrolet Corvette 454 BigBlock 1973 på 250 hästkrafter
Växellåda TH 400 trestegs Automat
Diffad Corvettebakaxel
Corvette 1973 Framvagn inkl rsattstång
Kaross i glasfiber delvis gjord för hand. Har dubbel tjocklek jämfört med Corvette
Ramen är byggd av 6,4 mm tjockt stål och är extremt tung och vridstyv.
Av de 3188 exemplaren är ungefär fortfarande ungefär 3000 fortfarande körbara och de flesta av dem finns i Europa. I Sverige finns det totalt 33 exemplar registrerade men av årsmodell 1973 endast sju exemplar.
Ovan är i princip den viktigaste informationen i bildtexterna finner ni ytterligare information. Bilen köptes av en slump och är det roligaste jag ägt i bilväg.

Sören Fjellstedt

All plåt runt motorn framför torpedväggen är rostfritt stål. Även Amerika kofferten bakom karossen är helt i rostfritt
sen är den klädd för att få den där gammel känslan.
Inredningen är helt i skinn och från fabrik satt även AC men den är numera urkopplad.
Kommer troligt ändras i riktning mot äldre utseende med lite rostfritt….
Corvettes BigBlock motor från 1973 är en 454 kubiktum stor motor
som är pigg trots de ynka 250 hästkrafterna men bara känslan
att ha 454 under huven är gott nog

Oavsett var du kommer me bilen så vill tjejer bli fotograferad i och runt bilen vilket ju är trevligt för en mansgris som jag….

Bilen var fullutrustad från fabrik förutom den vanliga suffletten (soft top) fanns även glasfibertak (Hardtop) och en galon Tonneau som gör att man kan begränsa sittplatserna till två eller endast en. Men vi har även satt i ett parasol fäste så detta är världens enda Excalibur med Parasol och Dragkrok



Innan vi fick dragkrok var det jobbigt att åka långt med mycket packning för vi var tvungen lasta runt hela bilen på tak, på bagageräcke fotsteg mm
Många kändisar har ägt och kört Excalibur, i Sverige är nog
Ingemar ”Ingo” Johansson och Frank Andersson de mest kända
före detta ägare till någon av dessa vagnar.
I dagsläget är nog Arnold Schwarzenegger den mest kända brukaren.
 Han har en 74:a å han ser ju lycklig ut….
Ramen är byggd av fyrkantsprofiler med godstjocklek 6,35 mm och den är både längsgående och kryssad.
Helt säkert den tyngsta starkaste personbilsramen tillverkad före 1990
Med dragkrok kan man dra lite vad man vill efter bilen tex gödsel och lite barkmull eller en trailer me en Ford 1950 på flaket.
Med så låg tyngdpunkt går den som på räls på vägen, helt underbar att köra med släp.


Vindrutan är drygt 20 cm hög och lite svår att få bra sikt i men
är ändå härligt titta ut över den långa huven och se världen
komma emot en under sig i olika hastigheter.
Burago leksaksbil av Mercedes SSK 1928 och det är kul
för de är många likheter.