Lars Johanssons -32 Coupé

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT), JOACHIM CRUUS (FOTO) (Reportage från Bilsport Classic nr 9 2009)

Vässat ekonomibygge

Lars Johanssons Ford -32 är ett bevis på att det går att bygga en utställningsbil utan att det behöver kosta skjortan. Egna lösningar samt massor av arbetstimmar är dock en förutsättning om man vill hålla ekonomin nere.

Lars Johansson i Alingsås började bygga på rodden 1998 och tio år senare var den körklar. Notera kylarmaskeringen med
stylingnät och huvkråka av okänt ursprung! Vindruteramen har Lars gjort själv med hjälp av en plåtbit han hittade på jobbet …



Redan 1998 startade Lars Johansson sitt 32-projekt.

– Det var då jag köpte karossen, säger bilbyggaren från Alingsås. Hann väl knappt påbörja bygget förrän det lades på is. Köpte hus och byggde dubbelgarage innan det blev tid över till rodden.

I affären med coupékarossen följde det även med en påbörjad ram, men den var så dåligt gjord så den skrotades. Därför fick Lars tillverka en egen.

– Karossen var en dålig avgjutning utan golv och krävde massor med jobb, säger Lars som bland annat fick kapa upp och plasta om dörrarna för att få delarna att passa.

Han har även byggt om taket som hade helt fel design.

– Hittade ett plåttak på skroten som hade rätt rundning.

Golvet har han gjutit upp själv och inuti glasfibern har han lagt 4-kantsprofiler som förstärkning.

– Man vill ju ha något att skruva fast bälten i och kunna bulta samman kaross och ram på ett säkert vis.



Byggde lowrider


Lars Johansson har hållit på med USA-bilar sedan 1970-talet.

– Jag har faktiskt besökt alla Power Big Meet sedan starten på Anderstorp 1978.

På den tiden körde jag Ford Fairlane -66. Har förresten kvar den bilen fortfarande, säger Lars.

En bil som han köpte 1980 finns även den kvar hemma i garaget.
– Det är en Chevrolet Impala -64 som jag byggde om till lowrider.
 

Den var klar 1982 men efter ett par år fick jag för mig att choppa taket så det blev en ny version och ännu en ny version när jag byggde om inredningen vintern 1987/88.

Behöll 454:an
Under en mellanperiod ägde Lars en El Camino -59 med en pigg 454-maskin under huven.

– Sålde bilen i samma veva som jag började med rodden. Behöll motorpaketet eftersom det funkade jäkligt bra. Tänkte att det skulle passa bra i 32:an, säger Lars.
 

På 1980-talet byggde Lars lowrider av en Cheva
Impala -64. En bil som han fortfarande har kvar.
Avgassystemet har Lars byggt av ett gäng rörböjar i rostfritt.
4-link-framvagnen har brorsan Tage skurit fram med laser. De flesta detaljerna har Lars konstruerat själv som
exempelvis stagen till strålkastarna.

Maskinen är kopplad till en 400-låda som i sin tur fördelar kraften till en Ford 9-tummare som kommer från en Lincoln -73. Justerbara coil over-dämpare ger bilen både väghållning och behaglig framfart.
– Fick prova olika dämpare fram och tillbaka beroende på vikten på karossen. Dessutom blev de mjukare efter att jag kört en tid med bilen, säger Lars och tillägger att bromsarna bak är eget smide med Mercedes-skivor och ok från Saab 900.

Rostfritt
Framvagnen är byggd på traditionellt vis med en droppad Ibeam- axel, spindlar från Ford -39 och skivor och ok från Volvo Amazon.
– Bromssköld , styrstag och 4-linksfästen har brorsan laserskurit på sitt jobb. Hela avgassystemet är
tillverkat i rostfritt material.

– Fick en mängd med böjar några år innan jag började med rodden. Tänkte att de kunde vara bra
att ha i framtiden. Avgassystemet med ljuddämpare är väl det billigaste på hela bilen, det enda som kostat är väl alla dessa polertrissor för att få upp glansen, säger Lars med ett skratt.
Även kylaren är av eget smide där Lars har gjort tankarna som sedan sammanfogats med ett nytillverkat cellpaket.


Karossjobb
Lars har lagt massor med tid på glasfiberkarossen. Dels var det mycket plastande för att få till passformen, dels en hel del trixande med att bygga golv som även skulle vara uppflyttat en bit eftersom Lars ville ha karossen sänkt en bra bit över ramen.
Förutom förstärkningar i både 4-kantsbalk och rundjärn har Lars ljudisolerat glasfiberskalet invändigt.
– Torpeden visade sig vara urusel i passformen så jag gjorde en ny i plywood som jag sedan klättmed en rostfri plåt som jag fick av grannen.
Även defrostern var gratis.
– Hittade den i min fars garage där den legat i 30 år. Har ingen aning om var den suttit i för bil.

Sätesstommen har Lars tillverkat själv och rattstången är Ford Falcon. Blå metallic och flakevinyl ger härlig 60-talskänsla.
I dörrarna sitter låsmekanik från ett fällbart Volvo-baksäte och rutornas vevmekanism är hämtade från Morris Minor.

Ekonomibygge
Lars har verkligen byggt ekonomiskt. Han har använt delar som han haft liggande men han har även fått prylar här och var samt fyndat på veteranmarknader.
– Kylarkråkan fick jag av en kompis, har ingen aning om dess ursprung!
– Hjulen är American Racing som jag köpt begagnade. De var i dåligt skick och jag har nog lagt 50 timmar per fälg för att få ordning på dem.
Modellen med de raka ekrarna passar emellertid perfekt in i helheten.
– Man läste ju Colorod på 70-talet. Där var det ju låga roddar lackade i metallic eller flake som gällde.


Elmia-mässan

När Lars lämnade karossen hos Citylack i Alingsås varnade lackeraren om att delar i glasfiber måste brännas före och helst ligga en tid och finspacklas ytterligare eftersom det annars kan bli sjunkningar.
– Jag var givetvis alldeles för het på gröten och mycket riktigt hände det grejor redan första säsongen.
Sommaren 2008 körde Lars ett par hundra mil med 32:an. Vintern som följde fixade han till sättningarna i glasfibern och lät lackera karossen igen.
– Visade bilen på Custom Motor Show nu i påskas och ville ha en fräsch lack inför Elmia.



Tio år tog det

Lars vill passa på att tacka alla som hjälpt honom med delar och diverse jobb.
– Birger och Gunnar på One Stop Shop fixade hela inredningen i vitt och blå flakevinyl. Och
min bror Tage som hjälpte mig med framvagnen. Min sambo Anette såg inte röken av mig våren 2008 då jag hade bestämt mig för att äntligen bli färdig med rodden. Jobbade i garaget dygnet runt de veckorna, säger Lars.
Nu har Forden rullat drygt 600 mil och med dubbla Edelbrockförgasare uppe på 454:an är bilen ändå inte jättetörstig.
Tio år tog det men rodden är ett bevis på att det inte behöver kosta skjortan att bygga sig en 32:a.
Ford-spindlar och Amazon-bromsar är en klassisk kombination i Sverige.

Publicerad med tillstånd Av Förlags AB Albinsson & Sjöberg och Bilsport Classic