Bilrenoveraren från Blekinge
Sven-Erik Pettersson har alltid projekt på gång

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT), PETER TÖRNQVIST (FOTO) (Reportage från Bilsport Classic nr 9 2009)

Hos Sven-Erik Pettersson i Lyckeby lyser flitens lampa till sent om nätterna. De senaste åren har flera fina renoveringar rullat ut från garaget i Blekinge. Det senaste projektet är en Buick Special Convertible -55 som importerats från Filippinerna.

Ett av kofångarhornen har Sven-Erik lagat med hjälp av en svarvad kupol som skarvats samman med originalet.

Ju sämre objekt, desto större utmaning. Så tycks Sven-Erik Petterson i Lyckeby utanför Karlskrona resonera. På några få år har den energiske renoveraren från Blekinge återskapat ett antal fordon från totalt skrot till utställningsskick.
Senaste bilen är en öppen Buick som inte var alltför vacker när den importerades från Filippinerna.

– Första anhalten i Sverige var Mariestad där en kille påbörjade renoveringen. Han tröttnade dock och jag tog över för ungefär två år sedan, berättar Sven-Erik som inte hade en aning om vad som fanns i alla kartonger som han transporterade hem.
Han erkänner att det fattades mycket prylar men att det även ingick en hel del extra delar som hämtats från olika donatorbilar.


Interiören är sydd av Björns Bilinredning i Listerby.
Baksätet har Sven-Erik tillverkat själv eftersom originalet saknades.

Listerna saknades
En del rostlagningar var gjorda redan innan exporten till Sverige och Sven-Erik berömmer reparationerna av bland annat tröskellådorna.
– Jag har dock fått svetsa en del själv eftersom aktern var helt intryckt. Fick med en annan bakdel men den var från en Roadmaster och mycket bredare.

Han hittade emellertid ett bakparti från en Century som skarvades samman med den öppna Specialen. Inte nog med att det fattades plåt till Buicken – alla sidolister saknades också.

– Jag lyckades faktiskt att få fatt på samtliga. Det var främst genom annonser i biltidningar och på internet men även auktionssajten eBay gjorde det möjligt att göra listuppsättningen komplett.

Instrumentpanelen är den mer påkostade från Buick Century,
vilket syns på dekoren i aluminium.

Egen tillverkning
När det gäller bilens krom köpte Sven-Erik den främre stötfångaren i Sverige.
– Den fick förstås riktas innan jag skickade den på kromning. Bakre kofångaren är den som följde med bilen. Även de kromade stötfångarhornen i fronten har renoverats.
– Slipade hål på den ena så det var bara att svarva till en kupol av massivt stål och skarva i, säger Sven-Erik och får det att låta som den enklaste sak i världen.
Han har även tillverkat rutramarna i dörrarna eftersom de var omöjliga att hitta i bra skick.

– Ingenting passar från Chevrolet 1955-57. Det hade ju varit smidigt annars eftersom allting finns nytillverkat till de modellerna.

Olds-delar passar
De invändiga listerna har Sven- Erik hämtat från en Oldsmobile från 1955.
– Jo, de var identiska. Däremot var det omöjligt att få tag på ett baksäte. Fick tillverka en ny stomme och montera nya ”sicksackfjädrar”. De finns ju numera på metervara. Björns Bilinredning i Listerby fick sedan uppdraget att ta fram rätt mönster samt att klä fram- och baksäte i korrekt lädermaterial.

– Björn Winkler har även fixat matta och dörrsidor samt monterat suffletten, säger Sven-Erik.
Även rutorna är nya runt om.
– Vindrutan är gjord i Finland. Sidorutorna, som har samma toning, beställde jag från Veterania i Söderköping.

 

Karl-Erik Ramström på Ramströms Lackering i Karlskrona såg till att bilen fick originalnyanserna Cherokee Red och Dover White.
Originalmaskinen på 264 cui var försvunnen. I stället fick Sven-Erik med en 322-motor som han renoverat. Den satt i Century, Super och Roadmaster.

Större motor
Innan bilen skickades iväg till lackering hjälpte kompisen Sture Svensson till med att rikta upp karossen. Sven-Erik gjorde själv tennspacklingen samt den sista finslipningen innan Ramströms Lackerings AB i Karlskrona lade originalkulörerna Cherokee Red och Dover White.

Originalmotorn på 264 kubiktum hade bytts ut redan när bilen hade sin hemvist i Filippinerna.

– Jag fick med en 322-maskin istället. Den satt ju i de dyrare Buick-modellerna det här året och har några fler hästkrafter, säger Sven-Erik.
Han förklarar att spisen helrenoverats med nya delar rakt igenom.

– Kjells Veteranbilsdelar i Kumla skaffade fram delarna och borrningen av blocket utförde Staffan Serring här i Blekinge. Själva monteringen gjorde Sven-Erik själv.


Cheva och Ford

Det låter enkelt när Sven-Erik berättar om renoveringen av Buicken men för att kunna återställa en nedgången bil på bara två år krävs noga planering, goda kontakter och inte minst erfarenhet.
Det här med att renovera amerikanare började Sven-Erik med för cirka tio år sedan.

– Köpte en Chevrolet -29 som behövde allt. Fick bland annat tillverka en ny trästomme, säger Sven-Erik som även utförde lackeringsarbetet själv.
Efter Chevan gav han sig på en Ford Sunliner -54 som sett sina bästa dagar.

– En masstillverkad bil som jag trodde skulle vara enkel att renovera.
Det var dock inte så lätt – fick tillverka en massa delar själv.
Han berättar om renoveringen av den öppna Forden som var enormt rostig. Bland annat saknades golvet och för att enklare kunna utföra plåtarbetet kapade Sven-Erik karossen i två delar …

Sven-Erik har själv tillverkat rutramarna i dörrarna.
Glaset kommer från Veterania i Söderköping.
Akterpartiet är hämtat från en donatorvagn. Golvet hade bytts i Filippinerna. Ett snyggt jobb!

Nytt projekt
När Sunlinern stod färdig 2007 började Sven-Erik leta efter ett nytt objekt att sätta klorna i.
– Det var då Buicken dök upp. Nu när även den är färdig vet jag inte vad jag ska hitta på, säger han med ett skratt.
Han avslöjar dock att en Indian - motorcykel just inhandlats.

– Jodå, det är ett objekt som stått sedan 50-talet. Det är en del jobb och det saknas en del prylar, säger optimisten och renoveraren från Blekinge.
Hur var det nu? Ju sämre objekt, desto större utmaning.
 

Från objekt till pärla på bara två år. Sven-Erik Petterssons renovering av sin Buick Special -55 håller dessutom högsta klass.
Sven-Eriks tidigare renoveringar består bland annat av en ovanlig Husqvarna 50 TVX från 1930 samt en Ford Sunliner -54
(se reportage i Nostalgia 1-2007).