Sörens USA Dagbok 2015

 

 

Av Sören Fjellstedt

Är återigen Januari och åter en resa till USA och vi får ännu en gång chansen att träffas på det här sättet. Jag hoppas Ni som jag ska trivas i detta äventyr som spänner sig över lite drygt två veckor.

Ni som läst tidigare berättelser kommer se att många aktiviteter är som förut och mångt och mycket detsamma som tidigare. Vid planeringen försökte jag finna nya annorlunda ställen att åka till och göra men kom då på att om man väljer till något så måste något annat tas bort och fann då att nyheterna får vara det som man bara plötsligt ramlar på.

Sen är det vissa saker man måste göra varje år och för mig är det bland annat Power Meet, Wheels & Wings fira födelsedagen och fira Hjulafton och sedan många många år i Januari åka över på en resa till USA. Mina vänner det återupprepas med ungefär samma mönster varje år. Trots detta är dessa nämnda händelser något jag längtar till varje år och det är lika roligt varje gång och jag är likt ett barn på hjulafton jättelycklig när det händer.

Hoppas att just Du som läser också känner att Du är med på min resa och att du själv gör något som är sådär extra roligt som att åka till USA. Så följ med här på Usabil.nu är det din chans att få följa med i min drömresa 2015 till USA

Nu så åker vi Hej Hopp!!

Tisdag Dag 18
Slut är det inte förrän det är slut men morgonens frukost var stillsam tyst och utan glädje så det är bara att inse att resan är i princip över för denna gång, allt som vi skulle ha gjort i USA denna vinter måste nu vara gjort och förbi, sitter och tänker och förstår att det mesta nog var gjort och vi bestämmer oss för att fara till Venice Beach för att titta till tjejer i bikini och köpa solglasögon och några T-tröjor, här finns allt man kan behöva ha extra i resväskan hem från Los Angeles, ser några lokala världskändisar njuter av solen och värmen.

Åker upp till Viking Motors tar farväl över en kopp kaffe ser något paket som skulle varit i bilarna igår men det får sändas över på annat sätt. Utan Viking Motor hade dessa resor varit möjliga så vi tackar extra för den service och hjälp vi fått här!

Hoppar in i hyrbilen åker i full fart ut mot flygplatsen 15 kilometer bort och konstaterar att vi nyttjat en bil som är byggd i November 2014 och som hade gått lite drygt 700 mil när vi hämtade ut den. Nu på väg ner så konstaterar vi att mätaren står på strax 1500 mil så visst har den fått bekänna färg och i Cave Creek lyckades jag med konststycket att backa in i familjen Crabos vägg som till följd gjorde att det blev några fula repor på bakstötfångaren på vår hyrbil. Så med viss oro lämnades bilen in åter till hyrbilsfirman och på under 1 minut gick dom igenom bilen och reporna var inget de brydde sig om. Tittar på vår kära bil och känner sorg över att det nu är färdigkört. Vi använde en två år gammal navigering och nästa år då jädran ska vi ösa på med en flång ny navigering så vi slipper köra fel nån gång....

Vi är i god tid inne på flygplatsen och vi får riktigt bra platser i flygplanet som är världens största passagerarplan som vi flyger till Paris.

Är kul att avsluta med stil........ tittar på en film och när man vaknar upp på riktigt är man hemma med familjen......

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu,  sista gången för denna gång.
Venice Beach är så härligt ställe att ta adjö på, här röks det marijuana, hasch och folk går smålulliga men även studenter och unga människor
som drömmer om att lyckas i Amerika och med facit i hand vi
har lyckats i Amerika men nu åk vi hem!
 
Det är allt lite häftigt att det filmas till tv serier och filmer lite varstans i
Los Angeles och visst måste man stå och titta för att se om man
känner igen nån, när det står vakter kameror och filmstjärnor.
Men den här gången var det bara okända ansikten,
säkert världsberömda men bara lokalt.....
Att lämna åter hyrbilen går på en minut men så såg de inte reporna
på bakstötfångaren heller, eller så brydde de sig inte, vi hoppas att livet
för vår slirvarg fortsättningsvis blir på högre växel och lägre varv
annars blir livet kort för den lilla bussen!
Håkan B2 och B1 pustar ut och vad jag förstår är vi alla grymt nöjda över resan och för några av oss var det första gången till USA och för andra den 30:de usa drar och vi är så glada att vi kunnat göra resan även denna gång.
Airbus A380 världens största passagerare plan tar oss till Paris där vi får byta till ett mer normalt plan men A380 har en mängd häftig information.
Max vikt 560 ton, Längd 73 meter ,Bredd 80 meter, Höjd 24,1 meter, Tankrymd totalt 320 tusen liter, Pris 428 miljoner USD
Normalt har planen tre olika sätesklasser och då tar planet 555 passagerare men om alla säten är turistklass rytms hela 853 personer.
Planet har tre våningar och den nedersta är för last i och de två övre för passagerare.
Planet är jättetufft och ger hela vår resa en smakfull inramning. Tack för denna gång!
Måndag Dag 18

Sista hela dagen i USA tillbringar vi på olika ställen i Los Angeles men det börjar redan när klockan är tio minuter i sex jag ligger i sängen nyper mig i armen och känner till slut att det gör jävligt ont, Aj Aj Sluta dumskalle så jag släpper taget men har svårt att förstå att jag får vakna upp hemma hos en av mina bästa vänner i Världen Ove och det känns som om han tycker det är kul att ha oss på besök...... Riktiga Vänner har man inte många av och inte är det så tokigt att en av dom bor i världens största stad för bilnördar Los Angeles. Och idag ska han följa med till världens största Bilnörd Jay Leno och hans garage " Jay Leno Garage" Jag nyper mig hårt som fan i armen och jag vaknar inte det är ingen dröm det är verkligen på Riktigt och det som händer i min dröm händer faktiskt på Riktigt!! Tack Livet för att jag har sådana här vänner och får Uppleva sånt här inte bara i Drömmen utan även i Verkligheten! Viktigt man vet att det är en Speciell dag när den kommer, det blir så mycket lättare att njuta då!

Klockan ringer klockan sex och alla är uppe och ute på två minuter vi hoppar in i bilen och styr upp till Mc Donalds i Burbank bara nån kilometer från Jay Leno Garage. Här käkar vi frukost och inväntar Jens som tagit första flyget från Phoenix till Los Angeles för att kunna vara med och kolla i Garaget,

Jay Leno Garage är det sjätte gången jag besöker och det är härligt se hur det utvecklas år från år, här finns det senaste inom bilrenoveringsvärlden och tidigare år har det varit väldigt hemligt vars Jay Leno Garage är och hur det ser ut där inne med fotoförbud med mera. Men nu blir det mer och mer öppet men fortfarande måste man ha kontakter för att komma in och det finns inga biljetter att köpa för att få se samlingen Så vi Tackar först och främst Svensken som jobbar i garaget sedan drygt 20 år utan honom kanske vi aldrig kommit in Tack Per!

Har sin charm att det varit fotoförbud mm men nu kan vi ju istället visa fler vad vi sett där men innan.

Jay Leno behöver ingen egentlig beskrivning han är född i en arbetarfamilj i New York i April 1950 han drog västerut för att söka lyckan inom showbuisness och omkring 1970 kom han till Los Angeles och började med olika småjobb och det gav han pengar att köpa en bil att åka omkring med en Buick Roadmaster 1955 och den använde han både till att köra med och bo i..... Han satsade alla sina dollar och all sin kunskap på rätt ställe vilket gjort honom oerhört rik och är den miljonär som plöjt mest pengar i sin "vår" Hobby. Jay har en ide han vill ha bilar han gillar och som går att köra och som gärna har nån sorts historia. I hans garage finns idag 143 bilar och 92 motorcyklar och i princip alla är med nycklarna i låset och redo för att tas en tur. Jay kör olika bilar i princip varje dag.

Kolla på filmen här visas en hel del av Jays bilar och han blir intervjuad på ett enkelt sätt av en bilnörd!

https://www.youtube.com/watch?v=UkMQfOJkQqQ

Klockan är fem minuter i åtta och vi kör sakta fram emot grinden som sakta öppnas och vi kör in och ut från garaget kommer Per och Bob och vi tar ett kort snack sen tar oss Bob genom flera byggnader och totalt mer än 15 garage rum och här står bilar som är helt otroligt snabba, stora, tunga eller bara med en bra historia och bland alla sportbilar är det en tom plats och Bob ler och säger Jay tog nog den där Lamborghini igår när han åkte hem igår och det stärker känslan av att de allra flesta bilar faktiskt körs då och då.

Att beskriva garaget är i princip omöjligt då det inte har något tema eller mönster annat än att om Jay gillar det så köps det in till garaget. Jay letar aldrig någon ny bil att köpa men om han ser nått han gillar så köper han det och här i garaget finns allt men även utrustning som 3D skrivare, Ytbehandlingsutrustning men framförallt sex anställda som ser till att hjulen alltid är beredda att snurra.

Det börjar gnissla borta vid Ångmaskin där porten till denna avdelning är och in kommer en Orange Lamborghini och bakom ratten en glad Jay som kommer direkt ur bilen och mot oss och Per berättar att här är några svenskar på besök. Hello Swedes säger han kommer fram till oss alla och välkomnar oss till sitt garage och skakar hand, tittar oss i ögonen och ställer några frågor om Barrett Jackson då han ser min T -tröja.

Tack Jay Leno för din avslappnade still vi känner oss verkligen hemma i ditt garage. Tack också till Ni som jobbar där då vi får titta på vad ni jobbar med.

Vi går runt ett tag i garaget och konstaterar att gengasaggregatet som vi tog till garaget ifjol står fint till och att en
fantastisk vägg plansch vi sände över för år sedan äntligen kommit upp på väggen. Vi är glada över att fått vara där och är stolta att vi som svenskar satt några små avtryck i Jays Garage.

Vi hoppar in i bilen men grinden går inte upp och då Jay är ute för något springer han ner till vår bil och visar hur vi ska köra för att komma över den del som öppnar grinden så nu kan jag säga att Jay Leno lärt mig köra bil.........

Jens är nöjd med besöket vi kör honom till flygplatsen och han tackar för en god morgon och innan klockan är 12 är han hemma i Phoenix igen. Fränt att kunna göra så men så har han ju klippkort på flyget vilket är en god arbetsförmån när man jobbar på flyget.

Sen kör vi ner Ove till sitt jobb och där har några få kartonger kommit in så vi hastar ner hem till Oves Garage där vi hämtar allt smått å gott som ramlat in till verkstan. Vi lastar hyrbilen och den El Camino som tidigare köpts och kör ner till Paramount varifrån vår container skall seglas ut inom några veckor.

Jag kör El Caminon som en kompis köpt på Ebay och det är gott att köra 60 tals jänk om än bara en liten bit när man är i USA

Väl nere på fraktbolaget kollar vi in bilar som kommit in och flera av dom skall till Sverige vilket är kul och vi blir rejält bemötta med kaffe och kramar och det ser ut som det mesta kommit till vår uppsamlingsplats även denna gång.

Vi åker åter upp till garaget och städar ur garaget och passar sen på att besöka några företag för att fylla dom sista tomutrymmena i resväskorna.

Dagen avslutas med fantastisk god Korv å Spagettimiddag och vi Tackar Ove, Kjersti och Amalia för att vi under några veckor fått komma till dom och störa och röra om i deras liv! Tack STORT tack!

Ikväll kommer jag somna ovaggad utan saga för bättre dag än så här kan jag inte tänka mig i mitt liv! Tack alla som gjort det möjligt!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 
B1 fortsätter sitt historieberättande och han säger sen om ingen annan skrattar får jag väl göra det själv och han ser inte ut att
längta efter 2 meter snö och minus 28 som är verkligheten hemma i Piteå......... Än hinner vi njuta än lite till......
När man kliver in genom första porten i Jay Leno Garage är detta vad som möter en motorkonst och Lamborghinis
man tappar andan varje gång så även denna gång! (lånad bild från internet)
Här står två bilar som Caroll Shelby byggt en 1965 Shelby Cobra 427 SC och längst till vänster en 19565 Ford Mustang GT 350 Shelby Mustang
en likadan både i färger och modell som vår kung har. Skillnaden är att vår kung flög över och köpte bilen direkt av Caroll Shelby.
Jay Lenos GT 350 köpte också direkt av Caroll Shelby men i detta fall levererade Caroll Shelby bilen (lånad bild från internet)
 

 

 

 

Mercedes 300 Sl 1955 Gullwing är den enda bil som Jay inte
helrenoverat och givetvis kör han den ibland så frän bil,
finns också en anpassad Mercedes Race transportbil, så fränt
(lånad bild från internet)

Bredden på Jay Leno Garage är stor men visst här finns både stora glidare från 50 talet och muskelbilar från 60 och 70 talet
här styr en mans vilja! (lånad bild från internet)
Ungefär 100 motorcyklar huserar i garaget uppställda på många
ställen men här är största samlingen. (lånad bild från internet)
Duesenberg samlingen som finns här är en av de mäktigaste i
Världen och den enda som körs kontinuerligt. här några få
av samlingen (lånad bild från internet)
Jay gillar konstruktionslösningar och olika drivmedel därför har han Jet driven bil, bensin och Diesel, Turbo kompressorer, gas och
ånga samt givetvis el. Känns som allt finns här samlingen!! (lånad bild från internet)
Här en dålig bild på ett konstverk av en Mercedes 300 Sl Gullwing 1955
som Sveriges bästa motorkonstnär Sune Envall gjort. Vi såg till att konstverket kom hit för fem år sedan och nu är det på väggen,
bilen är i naturlig storlek och tavlan är stor och detta konstverk är
det enda som finns i Jay Leno Garage av en Svensk konstnär kolla
länken nedan för att se något som Sune gjort!

www.photowall.se/photo-wallpaper/designers/sune-envall
Här står Gengasaggregatet som jag tog till Jays Garage för ett år
sedan och kanske om 4 år finns det ett bygge på G och om 6 år
har de en körbar gengasbil, dom har många projekt på G här och
det är inte ens säkert det blir nått om andan faller på och Jay får lust
ja då händer det va så säker. Kul om det så blir vi får bara hoppas!
Vi pratar lite med Per innan vi lämnar garaget och vi hoppas att vi
än en gång får komma åter och se detta trevliga Garage än en gång
här skulle man få tillbringa nästa liv som en fluga i taket kanske!
Via Ebay har vi fått köpa den här fina El Camino 1965 som Ove
haft i sitt förvar några veckor och givetvis lastar vi laståsnan full innan
den drygt 30 kilometer långa vägen ner till shippingen. Bilar skall nyttjas
när det går göra så! och Bilen gick perfekt i filen längst till höger i
ca 80 km/h timmen tut tut..........
Paulina och Andreea sköter frakten av bilar och delar som ska hem
från Los Angeles och det är skönt att ha alla prylar i deras positiva händer!
En pall med gott och blandat, lite surt, lite sött, lite salt men allt är
godsaker från olika ställen och marknader runt usa som ska hem
till gamla Svedala blir hjulafton längre fram igår.


En söt liten tös i Vilhelmina har köpt denna och hon hittade den med
hjälp av sin pappa som också kommer se till att bilen blir i bra körbart
legalt skick när den väl kommer till Vilhelmina
Bilen är en Oldsmobile 1950 och hamnar längst in längst upp i containern
Uppe i Colorado nära klippiga bergen hittade min brorson en Saab 900 cab som han skall ta hem och renovera. Han var mycket nöjd och han lovade berätta för mig varför han importerar en Saab från USA och inte ett jänkejärn ska bli intressant att veta.
Sen drar vi ner på Staples vi brukar köpa kontorsprylar här som inte
finns i Sverige och det är gött kunna köpa dom där fina gemen i plast papperna blir så lätt å hitta med dem............. finns mycket roligt tro mig!
Sista natten med gänget skulle givetvis varit en riktig fyllefest men då vi alla blivit vuxna inser vi fördelen med att äta Körv å Pasta en macka hårt bröd och ett glas mjölk. Det har varit härliga veckor tack för allt roligt
vi fått vara med om det skall sent glömmas
Söndag Dag 17

Upp tidigt och plocka ur hotellrummet för nu har vi sovit på hotell för sista gången på denna resan vi tar en kort snabb frukost och fort ner till Turlock för att avnjuta sista dagen på marknaden. Söndagen är lugn fin behaglig, inte så mycket folk inte så stressigt.

Nu kan vi verkligen fynda om man vill det och jag tar sikte på ett extraljus till en A Ford 1929 som kostat 150 USD under helgen men nu fick jag lyktan och tom en påse för 100 USD. Går runt pratat med dom som är kvar och är väldigt sugen på ett par nummerskyltar men jag blir för snål och irriteras också över att säljaren vägrar pruta......... Är ett roligt spel mellan köpare och säljare där båda är vinnare när det blir affär och båda är förlorare om det inte blir affär. Men det jag ville ha men inte köpte kommer jag köpa nästa gång jag kommer till Turlock och då ska jag pruta mindre.....

Vi är fem gubbar som lite i slow motion tar sikte söderut efter Interstate 99 och vi kryssar förbi Merced Fresno Kingsburg och slutligen Bakersfield innan vi tar 5:an ner mot Los Angeles givetvis hittar vi ett Dennys där vi får insupa lite mat för dagen.

Väl nere i Los Angeles hämtar vi några paket som kommit in på Viking motors och dom tar vi hem till garaget då vi under morgondagen skall köra ner dom till shippingen där vår container väntar.

Vi har även en av höjdpunkterna under resan i morgon så vi får raskt natta kudden och tacka livet för att vi fått genomleva ännu en Härlig Dag!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
B1 är frusen av sig, det är ju ändå mitt i vintern....... så tre lager kläder så fryser man inte..... dryga 50 års vana i Norrbotten har gett honom
erfarenhet att klara de mest bittra vinterdagarna men idag hade han nog glömt att han var i Norra Californien inte Norra Sverige.
Men han bjuder alla på karra och berättar härliga historier om en
cigarr rökande bussresenär innan han småspringer
runt marknaden för att hitta det han missa igår
Pontiac 1937 i fantastiskt Trevligt skick med modern drivlina
varmkördes här då ägaren tyckte det var en alltför kall
morgon begärde 24000 USD vilket kändes som rätt
Här är en Chevrolet Bel Air Two-Door Sedan 1955 levererades från fabriken i Los Angeles med V8a och Powerglide. Bilen brukades i vardaglig trafik i staden Fresno tills den 1975 ställdes undan och år 2012 såldes bilen till en drömmare och bilrenoverare. Han la över 2000 renoveringstimmar på den och det innebar modern fram och bakvagn Chevrolet LT1 motor TH400 automat och diffad bakaxel ABS bromsar med mera med mera.
Bilen extremt fin och extremt dyr kostade 85000 USD vid snabb affär............ Dagens finaste bil.....
 

 

 

Oavsett vad du köper inne på marknaden kan du vara lugn för ett tiotal sådana här golfbilar kör omkring och tar dina delar till parkeringen
helt utan kostnad. Det gäller att få alla att trivas och det här
är ett bra sätt att locka till affärer.
 

Söndagen var hade få besökare och redan vid 11 började säljarna
plocka ner sina prylar för att bege sig hemåt.
Nu finns det tillfälle att göra bra affärer men det som är
så där extra bra är det ändå många som rycker i!
Parkeringen för säljarna är imponerande på sitt sätt här syns
15 bilar där 14 bilar är Pick Up och en är Kombi.
Pick Up är stort i USA bland veteranbils entusiaster...
Helt ljudlöst passerar en Packard Super Eight årsmodell 1949
Brutalt vacker bil.
Roligt med bilar man inte visste fanns en Chevrolet 70 Truck från länge sedan med en Chevrolet Big Block som mullrar grymt!
Modern bil gammalt skal bilen är till det yttre en Chevrolet Master De Luxe 1939 till det inre en Corvette från 90 talet kostade 35000 USD Klockan är strax två och vi är på väg att lämna området vi konstaterar att bästa dagen var igår för att vara på marknad i Turlock

Väl nere i Los Angeles så fyller vi garaget med alla småprylar som
vi samlat på oss och det ser ut att vara en rejäl dos bildelar som
ska hem till gamla Sverige många kartonger blir det.......
Ove ber Håkan ta fram en kartong under bordet och Håkan kryper in under pingisbordet sen kommer han springande och viftande ut fy fan en spindel och vi vet alla att många giftiga spindlar trivs bra i California....... Vi kollar på kartongen med respekt och rädsla och B1 petar lite försiktigt på spindeln sitter som limmad på kartongen........ Ove säger inget men vi konstaterar efter mycket snack att det är en spindel i plast som är limmad på kartongen med klister.....hugaligen.............. Håkan Blänger på Ove.........
och lovar att på nått sätt ska han få igen...........
Detta var ett av de roligaste rackartyg vännen Ove hittat på.....
Lördag Dag 16

Halv Sju går larmet å en snabb dusch innan vi klämmer en rejäl frukost på Days Inn i Modesto. Vi är alla rätt så upprymda då Marknaden i Turlock alltid är bra och alltid massa med prylar man inte visste om att man måste ha men lika gärna kan vara utan.

Vi kommer leta både bilar och delar men främst njuta av Californiens vinter som så mycket påminner om Sveriges Sommar. Är en sagolik känsla att kunna gå omkring lyfta på gamla prylar känna på gummilister och bara prata skit med några andra bilentusiaster och det är många som har drömmar i sina blickar. Drömmar om att hitta det där ni vet som man så gärna vill ha och till halva priset............. Drömmar om att hitta köparen som bara kommer fram och säger jag köper den vad billigt.......

Vi har inte turen att slå till på någon bil men vi hittar alla nått att ta med hem, lampor, gummi. plåtbitar, böcker och broschyrer och en massa hemliga pluttar med tillbehör........ och vi skummar marknaden så gott det går men vi vet också att vi får en andra chans imorgon då vi kanske får ännu bättre priser.

Vi är svårt skadad av bilar och delar för direkt efter marknaden åker vi till USA:s motsvarighet till Biltema "PEP BOYS" här blir vi ytterligare en timme bara för att kolla på såna där prylar som kan vara bra att ha!

Vi hittar sen en bra restaurang där vi intar lördagens middag innan vi åker till hotellet för några öl och en välbehövlig sömn!

Tack för idag å God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Peterbilt säljs bra i USA och utanför vårt motell står tre nya som är på väg ut till en återförsäljare i Californien och man knyter ihop tre bilar och låter den första sköta grovjobbet. Blir billiga leveranser på detta sätt. Bara man håller ögonen öppna får man se många konstiga saker i USA som vi inte är vana vid i Sverige. Och i USA är man riktigt duktiga på kapa kostnader



Hotell kedjan "Days Inn" kan jag varmt rekommendera och bäst
bokas det via www.hotels.com. Billigt, rent och bra frukostar.
Viktiga ingredienser när man färdas i USA och har
begränsat med tid och resurser.
Finns överallt i hela USA.

Mina resekamrater har redan tagit för sig och här lyssnar de på
nyheterna och diskuterar vilka fynd de kan hitta på dagens marknad.
Jag påminns om att det är bråttom för bästa grejerna säljs alltid före klockan 09:00 på en marknad och speciellt i USA då de första i regel är
på marknaden vid 04:00 då med ficklampor och kaffetermos.
Vid 13:00 åker alla hem vilket gör att vi morgontrötta svenskar är
lite förvånade när allt är borta vid två tiden på eftermiddagen eller
som Ove sa " På kvällen får den late bråttom"
Järnet in på Stanislaus Coynty Fair i Turlock i dagarna två skall vi
här vara och fynda bland många nya och gamla ansikten.
Är många förväntningar och på väg in möter vi de som var här
vid 4 i morse de har redan gjort sina fynd och är på väg hem!





B2 visade stort intresse för denna Chevrolet Bel Air Two-Door Sedan 1960 som de byggt in en modern Chevrolet 350 motor i, som dessutom var preppad och skulle enligt uppgift ge ca 400 hästkrafter som sen gick
via en TH 400 automat och ner i asfalten med en 10 Bult diffad bakaxel. Mycket trevlig bil med ny inredning och kromade instrumenthus precis som en Chev 60 ska vara säger B2 Priset var satt till USD 23.900 vilket var för mycket för B2:s budget men kul att få se och lyssna på den, den kändes
rätt på nått vis, mumlar B2 i ljudet av mullret.

Här något av de ca 500 bilar som såldes under helgen och det var allt från helt orörda original bilar som bara
åldrats av väder och vind till vacker Patina, till super renoverade utställningsbilar
 

 

 

En original Ford Coupe 1937 som för fyra år sedan genomgått en helrenovering till perfekt skick och genom åren har den vunnit priser på många små och stora träffar i trakten en prisvinnare för 35000 USD

Här står min favorit på denna träff en Chevrolet Two-Ten Four-Door Sedan 6P 1955 som alla dokument från fabriken följer med både
"window sticker" och försäljningskvitto, Rustades från fabrik med rak sexa och PG hade enligt säljaren rullat ca 25000 mil sedan har
den renoverats till originalskick. ett fynd för 13.500 USD Bättre enklare än så här är det inte
Förmiddagen gick till att kolla bilar så då får eftermiddagen bli delar och mitt på dan fick vi äta en god lunch och till bordet kom ytterligare två
svenskar men dessa gossar är från Lidköping och de klagade på dollarn som rusat iväg till över 8 kronor. Dollarn gör att det vi redan har i
Sverige blir mer prisvärt men trots det kan vi ju inte låta bli att tro att bästa priserna och klippen är just här säger Lidköpingsborna å skrattar
Det sägs att det är ungefär 800 säljare här och de finns överallt under gamla skärmtak, på en grusplan och inne i gigantiska byggnader men Turlock är en småstad och därför kommer också många goa gubbar som bara åker på den här vintermarknaden och det känns i alla fall som det är genuina ärliga gubbar som vi har att göra med och en A Ford lykta för 80 USD samt en startvev till en T-Ford för 15 dollar får räknas till mina fynd
Här går vi runt i biltillbehörsbutiken i två timmar........ och nej detta år var inga barn eller fruar med så vi fick gotta oss
åt bilpryttlar under 24 timmar om dygnet
Fredag Dag 15

Vi vaknar hemma i Los Angeles i "våra" rum hemma hos Ove och Kjersti men tydligen har jag haft sovmorgon då alla mina resekamrater är borta och så också hyrbilen när jag vakna vid 8:30. Kokar en kopp kaffe och gör mig en macka och kommer på att B1 skulle titta på en Cadillac som han skulle köpa och den skulle dom åka och titta på morgonen. Vid tio tiden är de åter och med sig har dom en riktigt fin Cadillac 1960. Både pris och skick var helt rätt det ser man på B1:s flin han ser riktigt nöjd ut när han glider upp och parkerar framför huset. Alla dricker kaffe och packar in i bilen för helgens äventyr, vi låser huset och åker upp till Ed`s Airportservice och hämtar några prylar B1 köpt. Här får vi också kolla på lite olika bilar en Nova som B2 är intresserad av och ett par 50 tals Cadillacs som alltid är kul att kolla på. Vi är nöjda med besöket och åker på en enkel lunch hos Mc Donalds och cruisar sen vidare till Viking Motors där några nya paket kommit in från olika affärer runt om i USA.

Vid fyra tiden kommer Ove loss och vi köper en karta öl och åker 40 mil norrut till helgens bilträff i Turlock. Men då vi inte varit ute i tid med beställningen av hotell så hamnar vi 30 kilometer norr om Turlock på Days Inn i Modesto. Här är den stad som George Lucas växte upp i och det var hans uppväxt i början av 60 talet som filmen"American Graffiti" handlade om. Men trots att det var fredagskväll såg vi inga spår av något roligt i Modesto utan den bästa tiden var nog 1962......... precis som Lucas vill att vi ska minnas.

Vi pratar lite skit i hotellets foajé men då vi ska stiga upp sju imorgon så lägger vi oss ganska omgående Tack för idag!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 
B1:s fynd är en Cadillac De Ville 4dr Hardtop 4w Sedan 1960 som både går och fungerar kanon förutom några
småfel men det fixar nog B1 när bilen väl är hemma i Roknäs
Här är Ed´s Airports service och det är fränt att se hur lyxiga
Cadillacs och Lincolns från 50 och 60 talet servas till folk som
vill ha en frän bil att åka med. Och under disken i gömda lådor
finns även en del Cadillac godis om man frågar snällt

Bara för att man är Cadillac Specialist innebär det ju inga hinder för
att man är specialist på Lincoln också . Här har man gjort färdig en växelådsrenovering och bromsrenovering av en förnämlig
Continental Mark V Convertible 1960. Slutpriset var 3250 USD
vilket får anses som rimligt för övrigt tillverkad i 2044
exemplar vilket reparatören stolt berättar.

Cadillac byggde inför årsmodell 1957 en egen lyxbil Eldorado Brougham som skulle konkurrera med Rolls Royce och andra extrema lyxbilsmärken.
Det las massor med pengar men bara några hundra bilar såldes åren 1957 och 1958 och då med förlust så några kloka killar hos Cadillac i Detroit
kom i kontakt med Design fabriken i Turin Italien Pinifara. Cadillac skeppade över mer eller mindre kompletta lyxkarosser i 4dr utförande men
utan tak och vind och bakruta. 99 bilar 1959 och 101 bilar 1960 och sedan gjorde karossavdelningen i Turin sitt och när de hade karosserna
färdiga så levererade Cadillac i Detroit över 99 kompletta ramar för 1959 årsmodell och sedan 101 ramar för 1960.
Bilen på bilden är bil nummer 2 av 101 från Turin årsmodell 1960 och den såldes till tre gånger priset av en normal 4dr Cadillac och priset i USA
var extremt höga 13075 USD och alla såldes i USA men i och med 1960 årsmodell var experimentet över för denna gång.
Bilen på bilden har lämnats in på Ed´s med önskemål om att reparera tretton olika punkter och då listan innehöll bara
småfel så lär den rulla runt på Los Angeles gator när du läser detta.
Torsdag Dag 14

Vi har under natten bott på ett finare Days Inn Hotell och får oss en rejäl frukost och även lite kläder tvättade. Vi var sist ut ur frukosten så vi blev mer eller mindre utkastade Vi tyckte vi hade gott om tid så vi njöt av ögonblicket och planerade inför dagen.

Vi är strax söder om San Fransisco och utmed Stilla Havs kustens finaste vägsträckor och vi har bestämt att köra ner till Los Angeles under dagen. Är nog det vackraste området i Californien och vi njöt alla av skådespelet som utspelade sig utanför bilrutorna. när Chaffisen fråga "Ska vi stanna ungefär mitt i mellan Los Angeles och San Fransisco där ligger ett mindre slott "Hearst Castle" och trots att jag åkt här ett dussin gånger har jag aldrig stannat till här men nu blir det av och det på riktigt.

William Randolph Hearst föddes 1863 i en rik familj och hans intresse för tidningar gjorde honom till världens största tidningsägare och oerhört rik. I sin barndom fick han följa sina föräldrar och tälts på en vacker plats utmed Stilla Havs kusten och exakt där började han vid 50 års ålder uppföra Hearst Castle som han nämnde som the Ranch byggnaden var helt färdig 1947 men nyttjades under hela 30 talet för att bjuda in kändisar för att övertyga dom att stötta Hearst idéer.

Killen hade makt och valde man säga nej till en inbjudan kunde ens karriär vara över på några månader då alla tidningar slutade skriva om kändisen. Slottet kallades av ägaren för Ranchen och här byggdes vägar djurpark flygplats och massor av annat var färdigställt 1947 och William Randolph Hearst dog mer eller mindre barskrapad 1951. Hela egendomen skänktes till State of California 1957 som sedan 60 talet nyttjad det som museum över svunna tider.

Mäktig att besöka och väl värd de timmar besöket tog.

Sen eftermiddag letade vi oss så småningom upp på motorvägen för att köra ner till Los Angeles.

Väl i säng nere i Los Angeles hos Ove så konstaterat jag att den gångna dagen har man varit en riktigt typisk turit, Vilket känns riktigt bra det också!!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 
Är ni i Californien passa på att se Pacific Coast Highway garanterat svårt att beskriva och svårt att smälta, vägen byggdes med små
medel från mitten av 1920 talet och Framåt!! Någon har sagt att när Route 66 var färdigbyggd 1926 i Santa Monica så spreds
arbetarna norr och söderut från Los Angels och byggde vidare på och, vem vet!
Hearst Castle är inte att jämföra med de jätte slott som finns i Europa men är ett mäktigt verk av en person Mr William Randolph Hearst
som skapade ett eget litet palats där han spenderade det mesta av sina enorma tillgångar.

Fanns åtta Jättestora öppenspisar men dessa fick byggas om fyra gånger då de ej gav den värme som Mr Hearst önskade
men i slutet av hans liv elektrifierades värmen och öppna spisarna blev bara ett mysigt ställe att vara på!
Här är själva hjärtat i besöket Matsalen med plats för herr och fru Hearst och maximalt 20 gäster här dracks det och slöts avtal som gjorde 1900 talet till en stor del av Mr Hearst idéer här har alla kändisar av rang suttit som Greta Garbo, Charles Lindberg, Charlie Chaplin och alla andra!! Ingen skulle ha tråkigt som besökte Hearst Castle man kunde rida
ut på tur i bergen runtomkring eller ned till Stilla havet för en
båttur eller kolla på djuren i den egna djurparken eller så
kunde man bara ta en drink en cigarr och spela lite biljard!
Efter middagen gick alla in i den privata biografen och här fick man se de bästa filmerna innan de gick upp på biograferna i USA.
Om ens filmer visades här så hade man lyckats med sitt livsverk........

Givetvis fanns det en stor utomhuspool för bad men också två stora tennisbanor med USA:s bästa belysning för
tennisbanor för sin tid. Under de två tennisbanorna finns en inomhuspool helt klätt i marmor och andra exklusiva stenar helt i Romersk stil!

Vi tar eftermiddagsfika utanför besökscentrumet till Hearst Castle en kopp kaffe och en stor Amerikansk Muffin
gör att man stöder sig till middagen som med största sannolikhet kommer ska på Dennys.
Onsdag Dag 13

Vi är några mil norr om Petaluma en liten avsomnad korsning där ett typiskt amerikanskt motell inkvarterar oss för natten och är som Amerika på riktigt när man somnar med skramlet från AC:n under fönstret som ibland kyler och ibland värmer det lilla rum man sover i och när den jäveln är tyst hör man trafiken från vägen utanför som dånar förbi i natten. Precis som en norrländsk sommarnatt i tält fast tvärtom och utan mygg...... var plats på jorden har sin romantik och jag älskar detta område av världen.

Klockan åtta är alla gubbar uppe och vi söker oss till en behaglig frukost som täcker vårt morgonbehov och vi styr in mot Petaluma en stad där det nästan aldrig händer något och det känns som klockan stannat. Vi befinner oss nära stilla havet bara ca sex meter över havsytan. Här bor vid senaste folkräkningen 58453 personer men här har också Georg Lucas sitt sommarboende och här är staden där största delen av filmen American Graffiti spelades in några heta sommarnätter 1972. Staden har alla de gamla byggnaderna kvar och det är fränt att se de platser man känner igen från filmen. Man börjar nog åldras då man gillar se samma saker fler gånger än en men Petaluma är unikt varje gång.

Vi hittar Mikés Glas en kille som spenderat vinsten i sitt glasföretag till det smakfulla att köpa in lådbilar som han dekorerat sitt företag med.
Hans fru berättar att bilar är hans liv men olyckligt nog var han ute på jobb men fota fick vi Tack Mike!
Vi åker PCH (Pacific Coast Highway) söderut och stannar lite innan Golden Gate och fotar denna fantastiskt vackra bro och njuter av utsikten hit kommer vi landa fler gånger.

Håkan har sedan tidigare lagt handpenning på en Plymouth 1948 Coupe som ska finnas ca 400 meter från Golden Gates södra brofäste. Vi ringer säljaren och berättar vi är fem minuter bort och åker över bron och kör några minuter höger, höger vänster höger så var vi där och fick möta en bil som inte lämnar San Fransisco sedan 1972. Säljparet var mycket trevliga och tyckte deras bil skulle passa fint i Sverige, vi lämnade dom och tog sikte på Los Angeles men utefter PCH för att under morgondagen få köra kanske världens finaste väg. Vi tar in på hotell en bit ner och tackar för att vi ännu en dag fått njuta av det bästa i Amerika men denna dag även med riktiga äkta amerikanska människor.

Tack å God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu

Så här är det mest amerikanska sättet att bo när man är ute och åker, ett motell utmed vägen där man parkerar bilen tar två steg så är man inne i rummet och runtomkring är det ljud hela tiden både bra och obra ljud.
Vi viftar bort diset och vet att frampå dagen kommer vi att få möta solen vilket gör att diset inte känns så besvärande

B1 skall ta ut pengar på Bankomaten och B2 följer med för att lära sig
hur det fungerar och vi som sitter i bilen å väntar ser med glädje hur de resonerar om uttag. Att kolla hur andra gör är bästa sättet att lära
sig men ibland kan det bli lite trångt i gluggen muttrar B1
Hos Mikés Glas i Petaluma hittade vi en stor liten samling av trampbilar från 1930 talet till 1970 talet, bilar i olika storlekar och kvalitéer
men otroligt häftigt att få se och en del hade tom skyltdockor i förarsätet och vägar att köra på. Härligt när man hittar nått nytt
ovanligt fräckt där man aldrig varit tidigare! Fränt
Mustang sålde till Jularna 1964 och 1965 ca 93000 bilar hurvida
denna är en äkta Ford Produktion eller kopia vet vi inte men
visst är det en frän trampbil i bilhistorien
Exakt vid det här trafikljuset stod Tiger med sina lånade vingar och när ljuset slog om till Grönt drog han full gas på backen in i bilen bakom.
Jag blundar och plötsligt är jag där och hör Tiger säga...:
Låt det gå för den här gången, jag ska inte anmäla dig.
Han hoppar in i bilen och åker ut i den varma sommarnatten, i mörkret hör jag en irriterad B1 NU ÅK VI FÖR HELVETE KOM.........

Så här vackert är det både på kort och i verkligheten vi ser staden
som inte kan växa åt nått håll den är 7 miles bred och 7 miles lång
vilket gör den till 49 kvadratmiles stor och den är riktigt stor
denna stad men aldrig större än 49.......

Håkan Andersson från Göteborg får göra en helt otrolig affär han får köpa en Plymouth Coupe 1948 av tidigare ägarna John och Anne Dallara.
John köpte bilen 1972 och har sedan dess kört bilen varje månad och nu skall Håkan axla detta ansvar att vårda sköta och köra denna klenod,
skall bli kul att möta den runt Göteborg i framtiden. John lämnade noggranna instruktioner som Håkan MÅSTE FÖLJA.
Vi lämnar bilen i Johns å Annes garage där den får stå till vi får en transport att hämta bilen. Håkan är fem år igen och har precis
öppnat hjulklappen han drömt om i flera månader, det är en Lycklig kille vi tar med oss från San Fransisco.
Plötsligt säger John och Anne vi har en trevlig restaurang här nere vi kan gå ner dit så bjuder jag på lunch. Döm av vår förvåning när vi kommer ner till Mels Drive In och visst är det häftigt att få rama in dagen med en måltid på Mels Drive in i San Fransisco, Känns som vi varit med i sista natten med gänget, så häftigt som på riktigt men på Låtsas, Tack Anne och John för att ni gjort denna dag till mycket speciell för oss.!
Tisdag Dag 12

Circus Circus hotell i Reno känns väldigt bra och på morgonen smaskar vi i oss en trevlig buffé som nog gör att vi kan bortse från mat ända till kvällen. Påminner lite om gamla tiders frossätande i Las Vegas. Vi åker några varv i Reno staden som kallas the Biggest little City in the world här bor i området drygt 400.000 människor och på vintern har här som kallast varit minus 27 grader både i Januari och Februari men vi är här när vintern är mild då det råder ca 15 gradig värme och solsken men runtom finns skidområden och skoterområden för de som söker den lyckan. Vi söker oss till traktens kända bilmuseum "National Automobile Collection" The Harrah Collection.
Affärsmannen från California William F Harrah lämnade vid sin död 1978 ca 1400 bilar efter sig och det är ca 250 av hans fordon som visas här. En mäktig samling som jag länge drömt om att få se.

Vi stegar in och hela lokalen är extremt trevlig här har man tagit sig tid att bygga upp gigantiska miljöer för att visa varje fordon och runt bilarna finns bilder och förklaringar vilket gör museumet till en skola för alla som vill lära sig mer om fordonens utveckling från första bilarna i slutet av 1800 talet till filmbilar och världsrekordsbilar från 70 talet. Ett grymt trevligt museum som denna dag visade sin absolut bästa sida!

Efter fyra timmars bilorgie tar vi oss ut via en kopp kaffe och en glass, allt man stoppar i sig i USA smakar bra på nått vis. Vi söker oss rakt västerut och klättrar med bilen över Sierra Mountains (den bergskedja som skiljer Nevada från Californien) Vi passerar Californiens huvudstad Sacramento för att ta oss ända ut till kusten norr om San Fransisco väldigt nära staden Petaluma där det imorgon väntar nya intressanta äventyr. Men först incheckning på ett billigt Motell nära motorvägen

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Circus Circus värnar verkligen om sina gäster och vill att de ska stanna
inom hotellets lokaler för här finns allt under ett tak och man behöver
inte gå långt för att hitta billiga souvenirer billig mat, lekplatser ja allt
du kan behöva men framförallt platser där man kan spela och vinna på
spel. Nu tror vi att lyckan får vi genom hårt arbete och inte genom spel
så vi lämnade lokalerna mätta och med nästan lika mycket pengar
som vi kom in med vilket vi nog bara var ett fåtal som klara.
Vi är väldigt spända över den samling som finns här på the Harrah Collection för Mr Harrah var under 60 och 70 talet världens största bilsamlare med god smak för speciella bilar av alla märken och här
skall de finaste bilarna ur hans 1400 bilar stora samling finnas.
 
Vi såg två garagemiljöer där det stod dels bilar som var under renovering och som senare skulle in i Museum miljön och just nu jobbade man med en jättedyr Ferrari och i ett annat garagehål stod en Buick 1954 som börjat läcka ur automaten och nu hade den på renovering för att inte göra fula oljefläckar i utställningshallen, de vill inte bara ha världens finaste bilsamling utan också världens bäst fungerande
Museumet består av sju olika bilhallar som innefattar olika årgångar av fordonsutvecklingen plus en biosalong och reception mellan dessa är gångar
som också är fyllda med bilar och allt i olika teman som krigsfordon, kitcars, convertibles osv osv, ingenstans finns tråkiga utrymmen.
Och Ärlige Johns plank från 1930 talet fanns på plats och även ett
tiotal av de bilar som sålts där om än något renoverade och
i bättre kondition än när John krängde iväg kärrorna.
Här finns det som saknas på många museum nämligen luft och
information, Vi förstår att om man vill lära sig något nytt då är
detta rätt plats att vara. Här fanns tom en skolsal där
det hålls undervisningar ett par gånger i månaden.
Cadillacs första produktionsår var 1903 och givetvis kunde vi hitta
en sådan här. drevs av en encylindrig motor på 6,5 hästkrafter.
Visades första gången på New York Auto show i Januari 1903
och hit hade man tagit sina tre först byggda bilar. Alla tre såldes och
man tog emot beställningar på utställningen och hela 2286
beställningar togs in under utställningen mot en förskottsbetalning
av 10 USD. Bilen såldes för totalt 700 USD men då var den tvåsitsig,
för 100 USD extra kunde man få ett extra säte som bultades
direkt uppe på ramen och plötsligt hade man en fyrsitsig bil.
Häftigt med bilhistoria på riktigt.
Cadillac 60 Special Four Door 1938 tillverkad i 3703 exemplar och kostade 2090 USD som ny och detta var den billigaste 4 dörrars modellen Cadillac erbjöd för året. Den kända affärsmannen La Vere Redfield köpte den ny och lär ha betalt den kontant då han var vida känd för sitt goda affärs sinne.
Han hade bilen i sin ägo fram till sin död 1974 då hans brorsdöttrar ärvde honom. Bilen stod kvar på samma ställe till år 2014 då
brorsdöttrarna gav bilen till Harrahs collection.

La Vere Redfield var känd för sitt intresse av silver dollars och dom samlades i grå små säckar med 1000 exemplar i varje påse vid hans död 1974 fann man 400 tusen säckar i hans källare med 1000 st Silverdollars i varje säck. Allt såldes på Auktion för en check på 7,3 millioner USD och förutom dom säckarna sägs det varit över 200 000 lösa silverdollars och värdet på marknaden skall då varit mer än 20 miljoner USD i 1974 års värde.

La Vere Redfield hade alltså mer än 20 tusen kilo endollarsmynt i sin källare när han dog. Så den här bilen lär ha kontrollerats noga innan den
gavs till detta fina bilmuseum. Så kom ihåg en bil utan historia
är inte lika mycket bil som en bil med historia.
1913 Mercer J35 lanserades med slogan " Young mans dream car"
var rustad med en 4 cylindrig motor på 4,9 liter och med en 4vxl låda
som gav ca 50 hästkrafter och skulle haft en topphastighet på ca
140 km/h och detta mitt herrskap var världens
snabbaste bil för 102 år sedan.
Inne på museumet fann vi inte bara bilrelaterade prylar utan även allt
annat roligt intressant som denna TV apparat som har hela åtta
olika rattar för att kunna få bild och ljud så perfekt som möjligt är och det var en film som visades på den igen och igen nämligen Casablanca!!!!!
Här är en Chevrolet värsting på många olika sätt det är en Chevrolet D5 Touring 1917 med en hjulbas på 120 tum vilket är en av de längsta
hjulbaser som Chevrolet någonsin haft. Men det riktigt unika är att
den var utrustad med V8:a på 286,3 kubiktum som gav 36 hästkrafter. Kostade 1385 USD och 511 exemplar tillverkades. å jag som trodde Chevrolets första V8:a kom 1955........
T Ford 1921 som en karosstillverkare byggde husbil av och körde tvärs
över USA med familjen redan 1922. Detta är Världens första husbil.

Mercedes 500 K 1935 är enligt många världens vackraste bil och jag är inte den som säger emot Otroligt vacker bil!


En mycket speciell bil som byggdes i ett exemplar 1938 och användes flitigt av byggherren tills den blev bortglömd i en lada. 30 år senare bogserades
den fram ur en lada och totalrenoverades och nog är det långt fler som de
senaste 150 åren försökt bygga personbilar än som lyckats. Men att lyckas bygga ett körbart ex måste räknas som en av de bättre prestationerna!

Miljonärspojken William F Harrah visste redan 1966 vad som var värst
när han stegade in hos Plymouths återförsäljare och beställde en
Plymouth Belvedere Satelitte Two-Door Hardtop rejält utrustad med Automat och Air Condition och det sägs att han fick strida för att få både 426 Hemi och AC på sin bil men han hade både dollar och mod han
visste hur varmt det kunde bli i Reno på sommaren så han fick vad
han ville. Helt otrolig muskelbil, både i utrustning historia och skick!
Ett Bilmuseum som säger sig berätta bilens historia måste givetvis ha en Edsel från 1958 och visst fann vi en sällsynt vacker Edsel 1958 även här.
Inte bara en Tucker 1948 utan även en reservmotor en vätskekyld boxersexa som var något alldeles extra om man får tro
Tuckervännerna i bakgrunden kan vi nämna står en Cadillac Eldorado Brougham 4dr HT 1957 i extremt skick även den.
Ed "Big Daddy" Rooths kanske mest kända bygge stod här kallades
Roths Beatnik Bandit en helt enorm skapelse som gjorde honom världsberömd och hans byggen gjorde att Hot Rodding blev lite roligare
över hela världen. I bakgrunden står Originalbilen som James Dean
körde i filmen " Rebel without a cause" eller som den
hette på svenska "Ung Rebell"
Plymouth Superbird 1970 gjorde som bäst ungefär 150 miles/hour
men denna med namnet Fly Rod som gjorde det näst intill omöjliga
då man på Bonneville nådde hela 216,4 miles per hour vilket är
imponerande 348 kilometer i timmen vilket under många år
var världsrekord för denna typ av bil.
Av alla bilar är nog denna det häftigaste vi såg då det är original bilen som vann racet från 1908 som gick från New York till Paris och den vanns av denna bil som byggts av Thomas Motor Company och efter vinsten gick affärerna som smort men då ägaren Thomas Flyer tyckte om att ta risker lyckades han med att 1913 driva företaget utför stupet i konkurs.
Tack för en fantastisk titt i ett fantastiskt bilmuseum.
Vi åker rakt västerut över bergskedjan Sierra Nevada och på den högsta höjden har man byggt en rejäl skidanläggning som dagen till ära var fylld med folk, vi tittar i farten och ökar gasen för att komma
till Californiens kust.
På mina resor brukar jag stanna när det står Vista Point det betyder utsiktsplats och brukar vara lätt att komma till och från och även något trevligt att se och här lär man sett folk komma vandra runt 1880 talet
på väg mot ett fruktigt bördigt och nästan folktomt California. Drömmen
om ett bättre liv levde för dom och så ock för vi Go West Young Man!!
Vi åtnjuter än en gång Dennys trevliga och goda meny, denna gång strax utanför Petaluma innan vi söker oss till nattens boende. Tack å Godnatt
Måndag Dag 11

Vaknar i Las Vegas och är förundrad över att man är helt fri från ångest och dålig andedräkt, bara att planera för dagen vilket är något så tråkigt som 80 mil på landsväg i öknen med bara sand sand och sand oavsett vilket håll man tittar. Men först får vi beskåda Hoover Dam och åka genom Las Vegas i dagsljus innan vi ger oss av norrut på Interstate 95 som under dagen kommer ta oss till spelstaden Reno i norra Nevada. 85 mil so i princip är en lång raksträcka kan plåga tom den mest luttrade resenärerna. Men då vi är fyra som turas om att köra går ändå resan rätt så hyggligt.

Vi anpassar vårt boende till Hotels.com, vi äter på Mc Donalds å hittar där lämpliga hotell och priser i den ort vi planerar åka till aktuell kväll.

När man har det sådär tråkigt är det spännande att se alla hus som vi passerar ute i ingenstans vi kör två timmar och inte ett hus sen kommer vi till två hus och man vill både gå in och inte för vilka människor har sökt sig till världens ände å bosatt sig där? Bakom dom här väggarna finns säkert kloka svar och anledningar men känns svåra att förstå en dag som denna.

Landar på anrika hotellet Circus Circus i Reno som servat folk i farten i mer än 40 år och som denna natt får serva några trötta goa svenskar!!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 

Colorado floden har sitt huvudinlopp uppe i Klippigabergen i norra Colorado sen har floden runnit tusentals år och format det vi idag kallar Grand Canyon och under 1930 talet färdigställdes här Hoover Dam för att i första hand kunna reglera vattenbehovet i Californien innan de sista dropparna rinner in i Mexico. Hoover dam är imponerande och något vi kan se en extra gång! innan vi drar oss norrut

Vi kan inget annat säga än att det är olämpligt att köra bil
mellan Las Vegas och Reno, det är lika intressant som att
kolla in när färg torkar men då vi absolut vill besöka
Reno är det bara att låta hjulen rulla.

Här är en bild av det kanske mest intressanta mellan Nevadas två mest kända städer. Sitter och åker jag gnuggar ögonen och ser vad jag kallar för snöstickor och efter lite tänkande förstår jag att här ute i öknen är det knappast troligt att det blir ett snödjup på dryga två meter så funderar lite mer........ först är det ett metallrör ca 2 meter långt som är tryckt ner till hälften i vägbanken och sen i den är det stoppat en ca tre meter lång orange pinne i plast med reflexer längst upp som stoppas i metallröret. Så när det blåser ordentligt blir det bilens ljus som ska reflekteras och leda dig till Reno eller Las Vegas...... Precis som i Norrland fast varmare.

 

 

Mitt ute i ingenstans en ort utan namn men med några hus där några stannat och bosatt sig, troligt har det med USA:s försvar att göra här är massor av områden som är utan namn och spännande på olika sätt.
Piggar den annars så grå tillvaron.

Vi stannar i Hawthorne på McDonalds som är enda öppna ungdomsgården för ungdomarna i bygden. Här samlas man kväll efter kväll i staden där
ca 3000 personer bor varav 600 jobbar inom försvarets minskande vapenreserv som en gång i tiden var världens största.
Vi nyttjar Mc Donalds wifi och bokar hotellrum på Renos tredje största Hotell Circus Circus som är ett hotell på 6000 kvadratmeter som
öppnades den 1 Juni 1978 och har idag 1572 rum till uthyrning. Mäktiga siffror för ett litet hotell. Imorgon är en annan dag!!
Söndag Dag 10

Resa är underbart, härliga människor som ler mot en och nya ansikten varje dag, är en obeskrivlig känsla att vakna upp och känna hur det doftar torr sand och ser hur solen redan målar stora långa skuggor över landskapet. Vi bor hos familjen Jens och Julie Malmborg i Mesa Arizona. För flera timmar sedan vid 5 åkte Jens på jobbet då han skulle flyga till Boston men vi fick ligga kvar å sakta känna morgonen och dagen än en gång komma över denna del av världen.

Och vi kan misstänka att Söndagsmorgnar är sådana dar man tar det lite mer lugnt även i Mesa för det är alldeles tyst och stilla när jag tittar ut genom fönstret och ser hur ingenting rör sig, öppnar fönstret och hör ingenting...... härligt börjar klä mig och precis innan man får dra ihop magen och knäppa Jeansen så drar ett jävla oväsen igång på gatan bil larmet går på en bil. Skrattar för mig själv och tänker nu är det nog färdigsovit för de som bor här, stänger gläntan som jag har i fönstret och tittar bakom gardin för att se om tjuvarna får med sig bilen eller om de kommer springa förbi. Tar fram kameran och tänker när polisen kommer kanske jag kommer få fin fina bilder att visa och från övriga huset börjar jag höra aktivitet, de som inte var vakna tidigare är det nu och B1 ropar "vem fan har nycklarna till hyrbilen? det är vår bil larmet går på!!" funderar......... "JAMEN DET ÄR JU JAG!" Samtidigt fattar jag att nycklarna nog kommit ikläm i fickan när jag klädde mig Panic knappen......... Jag trycker en gång på den och larmet på vår bil tystnar....... Husvärdinnan som passerar sovrumsdörren ser kostigt på mig, hon vet nog att grannarna kommer fråga vad som hände på hennes uppfart senare under dagen.

Ove flyger hem till Los Angeles och vi tar sikte mot Las Vegas.

Men innan vi lämnar Phoenix åker vi förbi svensken Bo Målefors och hans företag http://www.arizonaclassic.com/ där vi imponeras över storleken av hans utrymmen och antalet smårum som rymmer allt du drömmer om till Chrysler 1955 till 1960 och Cadillac 1957 till 1964 plus massor massor av annat. Men framförallt är Bo en fantastisk historieberättare och verkar ha ett otroligt minne över vad som hänt de bilar och delar som huserar i hans lokaler. Hoppas varje pryl och fordons historia finns nedtecknade någonstans för prylar utan historia är just bara prylar. Vi Njuter i stora drag och Bo tipsar oss om en gruvstad som ligger utmed vägen vi ska åka och vi nappar på tippset och åker därför genom staden Jerome en gruvstad som grundades 1876 och som idag har ungefär 400 innevånare. Vi gillar byhålor så visst såg vi massor med kul hus, bilar och människor, gled sen upp till sagolika Sedonna för sen lunch innan i vi i skymningen tog sikte på Las Vegas och efter många timmar i bil så äntrar vi efter midnatt staden Las Vegas

Och Vi åker Las Vegas Strip ett par vänder upp och ner tittar på människor som Lyckats, misslyckats eller bara varit i Las Vegas och det är med sorg jag skriver att i Las Vegas hände just precis ingenting för oss Gubbar .

Människor från hela världen drömmer om att få åka till Spelstaden nummer ett i världen för att spela, dricka och träffa prostituerade och här är vi nu ett gäng gubbar som är någorlunda friska och som troligen skulle kunna klara av det mesta av nöjesutbudet, men vad händer....... Två svängar på byn och sen in på hotellet och isäng...... Ligger i sängen och nyper mig i armen Aj........... Vet inte om det är en mardröm eller sanndröm men det sägs att det som händer i Las Vegas Stannar i Las Vegas och efter en sån här kväll är jag glad för det!!

God Natt

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Bo Målefors nya lokal är härlig för här inne finns Jukeboxar, flipperspel, leksaksbilar och massor med rum som vi inte har en
aning om vad de innehåller. Som Jultomtens tomteverkstad här finns allt du drömmer om att få i julklapp.




Bo renoverar bilar till folk och här finns mest Cadillacs 1955-62
och Chrysler 1956-59 men allt som går att renovera finns här.

En del bilar totalrenoveras här och en del får bara ny lack
men med sådana här lokaler finns möjligheten att ha många
projekt igång och det har Bo. Mer än 40 bilar finns här i olika
skeenden från rent skrot till utställningsbilar. Imponerande!!

Volvo Duett 1957 såldes ny i Phoenixområdet har hittat en ägare som
nyttjar Svenskens kunskap i bilrenovering när han skall fixa sin
entusiastbil och ler Bo, klart jag känner folk som på ett eller
annat sätt jobbat med dessa Duetter hemma i Sverige och det är
sånt han har nytta av nu när han renoverar.

Dodge Coronet 1959 Bo berättar en lång historia och nu när den ska fixas till så väljer han sätta färg både på bilen och på inredningen som
från början var Grå och Grå....... Bosse flinar, livet är för kort för att måla den i grått!!!! Och där ute i världen finns olika människor
som hjälper oss vanliga grå människor få en mer färgglad tillvaro, Bo är en av dem!
För några år sedan bestämde en svensk fd sjöman att köpa en Cadillac 1960 Convertible. Sjöman har fått välja färg och options så den är nu vackert svart å vit med massor av utrustning. Tanken var att bilen skulle vara färdig redan 2013 men nu är det nära. Bilen är körbar, motor, värmesystem och
allt el är provkört så vi som besöker gissar att ungefär 10 dagars hårdjobbning är bilen klar för att kunna cruisas i sommaren 2015 på en
cruising nära dig med en löjligt glad sjöman bakom ratten. Den som väntar på nått gott väntar alltid för länge!
Med sixpack, hardboot, cruise control. Bara hårda paket i tomtens säck!!



Två röda Fordar som hör hemma hos ägare lokalt i Phoenix som har hört talas om svensken och hans företag. Han får lägga ny lack och ny inredning samt div övrig renovering som kunderna beställt.
Bo säger att det gäller att ha jobb för ibland går det upp och
ibland ner, har man mycket på G så är nedgångarna knappt märkbara.
Bo har flera Cadillac Eldorado 1962 och här en som skall renoveras inom de närmaste åren. Bilen strax över 3000 mil på mätaren (exakt 18255 miles). Första ägaren var en rik företagare som var omtyckt bland traktens damer. En dag i slutet av 1962 kom företagarens fru hem lite tidigare en dag och fann sin make i oäktenskaplig samvaro med en av beundrarinnorna. Kvinnan fann en nyslipad yxa i garaget som hon gick ut och nyttjade på makens nästan nya bil hon slog sönder samtligs rutor och så även cabben. Maken lät sedan gömma bilen ute bakom garaget och när han sedan dog i en hjärtinfarkt lät änkan bilen stå kvar som ett bevis på hennes styrka när något går henne emot. Efter änkans död fann så Bo bilen och nu drömmer
han om att få kryssa på Phoenix gator igen med denna Eldorado 1962. Alla bilar har historia men denna är lite över det andra,

Dodge Coronet 1959 ägdes av en svensk i California som skeppade hem den till Sverige för att ha en sommarbil och när han åter sänt den till USA sålde han den till Bo och när Bo var på väg med den från Florida hem till Arizona ringde en kille från Australien så nu går den åter i container ut från USA men nu till den södra delen av jordgloben Sydney Australien är dess nya hemstad.



Bilar, inredningar och motorer av alla de slag. Skrot för en del men
guld för en del. Men alla med en historia som gör de gamla
sakerna så levande!
Tack Bo för en sagolik historieberättelse.

www.arizonaclassic.com/

Jag är säker på att bakom den här dörren finns allt jag sökt i USA,
alla pluttar till min inredning, alla mätare, alla options, jag vill ha och
tre rullar originalmaterial till min Pontiac 1965. Men Bo sa att han
inte hittat nycklarna till alla små rum i denna gigantiska lokal.
Jag tror Bo också har sånt som han inte vill visa för det
håller mina och andras drömmar vid liv.....
När Bo:s privata telefon ringer en söndag klockan 11 blir vi inte förvånade när det är samtal från en bilnörd på USA:s östkust som letar en omöjlig
del till sin renovering. Bo har byggt sig ett gott namn här borta i USA.
Han säger att han är vän till familjen därför har han mitt privata nummer. Är nog så att en riktig bilnörds vänner är också bilnördar.... och då
snackas det nog bara bilprylar även vid ett samtal en söndag!
Ni som sett Steven Spielbergs skräckfilm "Christine" vet att Plymouth Fury 1958 kan bli livs levande bara man trycker på rätt knapp och på väg ut från Målefors lokaler tycker jag mig se några lampor blinka och rök stiga ur ett avgasrör och visst kom alla läten från den här blå Plymouth Fury 1958 Convertible och man ryser vid tanken att den kan vara tillverkad nästan samtidigt som systerbilen Christine!
Härligt med småsamhällen och hit kommer jag åka fler gånger för efter en bergs sluttning kom Guldletare i mitten av 1800 talet och några som blev kvar grundade år 1876 Jerome i Arizona en småstad som kom att leverera okända mängder med guld och guld mina vänner drar till sig drömmare, westernhjältar prostituerade och allt annat gott och dåligt som följer med den gula sanden. I början var det bara en hanfull människor som så småningom växte sig till hela 5000 innevånare i mitten av 1930 talet sen den storhetstiden har allt minskat allt blivit mindre å färre och år 2000 slog man i botten med endast 300 personer skrivna på platsen men allt går i vågor för nu år 2015 är det på väg uppåt igen och nu är det hela 450 personer bosatta i Jerome.
Men nu växer inte samhället för guldets skull utan för att folk från olika delar av USA vill ha en egen plätt att bo på där solen lyser när de får pension.





På väg från Jerome mot Sedona stannar vi och tankar på en stor Shellmack och jag går in för att köpa en motortidning till en svensk vän.
Men här inne så säger de vi säljer inga tidningar...........
Jag flämtar Hot Rod Magazine....... en söt tjej ler förstående mot mig och säger om du vill ha en papperstidning kolla på utsidan dörren där brukar de finnas, Annars finner du de flesta bra tidningar på Internet.........
Väl ute hittar jag en antik tidnings säljlåda och här stoppar jag 50 cent och plockar stolt ut ett ex av veckans Jeromy Valley nytt.
Jag ser lite irriterat på plåtlådan och förstår att min
bästa framtid ligger bakom mig......

Vi kommer in rakt från söder till Sedona så vi missar de vackraste vyerna som man får se om man kommer öster ifrån men till ni som vill se bilder
från en av världens vackraste ställen på jorden kolla in http://visitsedona.com/ Jag lovar ni blir inte besvikna, på min
bild ser ni bara en skymt av underverket!!
Mitt inne i Sedona står ett regnskydd och under det står några
instrument och på dessa stod några ungdomar och spelade, plötsligt
så är det väldigt vackert och så lite kan verkligen göra skillnad.
Allt blev mycket trevligare.

www.thegeniebottle.com/ drivs av Mark och Nancy som byggt denna husvagn av en gammal VW buss och med den åker de
land och rike runt på olika VW bilträffar och plockar hem priser av olika storlek.
Mark å Nancy har varit gift i mer än 30 år och när vi stannar efter motorvägen för att köpa en kopp kaffe så bjuder de gärna på sig själv och
säger vi är en del av Amerika vi är här bara för att glädja Er vistelse här och de visar sedan vattensängen kristallkronan och berättar att de
älskar sin VW buss. Bland annat berättar de att den vita färgen är husfärg och den kulöra färgen är från mer än 6000 små nagellacksflaskor
som tömts med pensel och gjort deras husvagn till ett konstverk..... ONLY IN AMERICA!!

Till Las Vegas kom vi runt midnatt det vill säga när det är som roligast som bäst och orsaken till varför kan vi bara fantisera om för vi åkte
två svängar och parkerade på vårt hotell sen sov vi som ritiga svenska bilgubbar.... Whats happend in Vegas stays in Vegas å tur är väl det!!
Lördag dag 9

Barrett Jackson väntar på oss och Lördagen skall vara den bästa dagen att vara där ur underhållnings synpunkt så vi tar en stadig frukost och kastar oss i bilen för att åka de ca 30 kilometer som skiljer Jens Hus i Mesa med Barrett Jacksons Auktionsområde i Scottsdalen. Här kommer vi tillbringa hela dagen och här är det bilsnusk härligt hela dagen.....!

Auktionsveckan i Phoenix området kallas numera för Arizona Auction Week in Arizona och här auktioneras det under sju dygn ut mer än 20000 bilar för priser på några tusen dollar till mer än tio miljoner per bil. Namnen på auktionerna är för att nämna de flesta
RM
GOODING
BONHAMS
RUSSO STEELE
SILVER AUCTION

Men vi ägnade dagen åt den största av dem alla nämligen Barrett Jackson Auction Scottsdalen 2015 som för 44 året i rad slog upp portarna för världens största Auktionsvecka Under sju dygn sålde man under 2015 1617 fordon såldes för en nätt summa av 292,8 miljoner US Dollar. Den dyraste bilen som de sålde under veckan var en 1966 Shelby Cobra Super Snake som klubbades för exakt 5 miljoner 115.000 USD.

Området är gigantiskt som Barrett Jackson nyttjar huvud byggnaden är ca 5 fotbollsplaner stor och utöver detta tillkommer sju tält utomhus där varje tält motsvarar en fotbollsplan dessutom, dragracingbana, banracingbana matställen mm. Här är under veckan mer än 2 miljoner besökare........... Helt jävla otroligt Trevligt!!

Här går vi så runt och bara njuter av människor och bilar från hela världen som av olika anledningar hamnat här i Phoenix en solig Vinterdag Vintern 2014-2015.

Vi orkar med att vara här mellan klockan 08 till 18 men showen och föreställningen fortsätter fram till midnatt och det sägs att auktionspriserna blir högre ju längre dagen lider.

Alla som bjuder på bilarna får fri mat och drinkar vilket säkert hjälper till att priserna blir höga......

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 
Börjar ju bra redan på parkeringen ser vi många fräcka bilar däribland
en 2015 Dodge Challenger SRT Hellcat Som driva av en gjutjärns V8:a på 370 kubiktum med Alu toppar som ger 707 hästkrafter vid 6000 RPM och som i basutförande klarar 1/4 milen på 11,9 sekunder/200km/h med en topphastighet av 322km/h (databegränsad) Hugaligen
Och som vanligt efter att vi betalt inträde så möter oss
Fords Bilprogram 2015 och i dess mitt punkt två Ford Mustang som
man kan köra 1/4 milen i på en sorts rullande landsväg, och på stora bildskärmar bakom såg man om Ted från Florida slog
Ron Från California med alla intressanta tider, Såå fränt
Finns massor med små matställen inne på området med lokala aktörer
men de största försäljningsställena är proffs som kört mer än 200 mil
för att komma hit och kränga burgare och kycklingklubbor och ska
man platsa här så gäller det att det ser Tufft ut och detta grillgäng
från Oregon ser ju ut att platsa in alldeles Perfekt
Välkommen och provåk!
Till höger Dodge Challenger SRT 2015 Hellcat hoppa in till höger
rulla fram mot Hjulgran för att få åka en bit och känna det
djävulska draget från 707 hästkrafters motorn
Till vänster Dodge Vipers på rundbana ett par varv vi som stod vid
sidan av njöt i fulla drag och sniffade bensinångor och gummirök
med stor glädje Chryslers monter över Fords mäktig föreställning.
Snabbast får alltid största pokalen så är det bara!! Tack Dodge!
Från Lidköping har Stefan Wernestrand tagit en Dodge Coronet Custom Royal Convertible 1959,
tidigare prisvinnare i Sverige nu såld här på auktion för 165.000 USD kul när svenskar lyckas med det dom tar sig för!
Fränast behöver inte alltid vara dyrast VW buss 1966 ombyggd
customizerad till Shorty var det roligaste jag såg i Scottsdale
och den såldes för ynka 38.500 USD
Här finns ett stort gäng människor som har svarta byxor och svarta handskar med lila skjorta och på ryggen står push team dom ansvarar
för att flytta bilarna som inte beräknas sälja för mer än 100 tusen usd. 
Dom på bild som har ljusa byxor och handskar samt lila skjorta och på ryggen står det pro team dom ansvarar för att flytta bilar som beräknas säljas för 100 tusen usd eller mer.
Här är så många fräna människor att man häpnar
tom när man tittar på korten en vecka efter.......
Airstream husvagnstillverkaren visade sitt nya program för 2015 och
det roligaste nya var eluppvärmd toaring även om själva skalet är
samma som 1958......... Om nått säljer i USA ändra det inte!!
www.shelbyamerican.com/ förvaltar arvet utmärkt efter en av bilhistoriens största uppfinnare och hjältar Caroll Shelby. Trots att Caroll lämnade oss för tre år sedan lever hans minne, företag och skapelser kvar länge än.
Den dyraste bilen på årets Barrett Jackson auktion var just
en Shelby Cobra är ju inget som förvånar någon.
 
När man inne i auktions området blir trött finns massor av utrymme ute där man kan sitta å pusta och under en sådan vilopaus kan i princip vilken bil som helst cruisa förbi på väg till eller från Auktion eller polering, den här fyrhjuliga farkosten är bland det konstigaste jag såg i år och vad det är för nått står skrivet i stjärnorna men såldes här på Barrett Jackson Scottsdalen 2015 här finns allt även bilarna som inte finns!
Här en godbit en Chevrolet Corvette Coupe 1965 som har dokumentation sedan den var ny och från fabrik så rustades den med Chevrolets värstingmotor 1965 en Chevrolet Bigblock på 396 kubiktum som gav hela 425 hästkrafter styrdes upp av en 4vxl manuell låda var härligt se hur den såldes för 154000 USD gammalt enkelt jänkejärn räcker långt ännu idag! Här var det tjockt med folk på tre läktare och ett golv fullt med spekulanter.
Nämen titta en Subaru 360 av sista årsmodellen 1970 i mycket fint
skick stod i skuggan av de stora men såldes för den ärbara
summan av 8500 USD
Chevrolet Bel Air Convertible 1957 super renoverad till extremt bra skick hade 283 med insprutning som gick underbart vackert
klubbades för 127000 USD
En modern HotRod en Chevrolet Impala Convertible 1963 som hade modifierad framvagn med bl.a. bromsskivor. Insprutningsmotorn kom
ur en modern Corvette och bakom styrs den upp av en 6 växlad låda
och en rejäla kraften i motorn når slutligen asfalten via en Ford 9 tums bakaxel. När gammalt och nytt blandas på bästa sätt såldes för
47000 USD och vem vet kanske nån svensk var med å bjöd på
den då Impala 1963 är extremt populär i vårt land
Varje år är det minst en Superbird som klubbas på auktionen och i år var det en Vit som från början rustats ordentligt nämligen 426 Hemi med 4vxl låda och 4,10:1 Dana bakaxel klubbades för 295000 USD en klenod
som hittat nytt hem för många år framöver
Cadillac Pheaton B341 Salon G 1929 en extremt vacker vagn som såldes för 110000 USD
Här har ni tält nummer 1 av 8 som fotats ur lite olika vinklar i varje tält rymms några hundra bilar och här kan man under auktionsveckan i lugn och ro krypa och granska den bil eller bilar man är intresserade av och prata med andra bilnördar från hela världen om bilar, bilar och lite mer bilar. Kunskapen hos besökarna är extremt hög och det är härligt höra hur de lägger ut sin kunskap, frågar man dom berättar de gärna vitt och brett vilket är kul.
I Tält nummer 7 hittade vi en Oldsmobile 98 Convertible med
continental kit som sedan 1953 haft endast två ägare och bilen såg
i princip helt orenoverad ut. Bilen klubbades iväg för 110000 USD
vilket jag anser vara billigt för den här vagnen.
Sådana här dragbilar som dragit tusentals auktionsbilar till årets Barret Jackson auktion står lite varstans på området och de är en fin omboning av själva tillställningen. Kan tänka mig att max fem bilar har för egen maskin körts till Auktionshallen men det är ingen bilträff utan en bilauktion och dessutom världens största!!
Vi Tackar Barret Jackson Arizona USA för denna gång genom att visa ett av dragplåstren en av de tolv byggda 1950 General Motors Futurliner Parade of Progress Tour Bus som auktionerades bort för den hiskeliga summan av 4 miljoner USD (ca 32 miljoner svenska kronor)
en summa som är nästan svår att greppa men den var unikt fin.
Ägaren hade skänkt den till välgörenhet vilket innebär att han får göra avdrag för samma belopp på sin deklaration som den säljs för, så man
kan anta att det är en givare med goda intäkter som skänkt den. Häftiga affärer sker här i Scottsdalen och vi börjar förstå hur det funkar.
Fredag dag 8

Klockan sex ringer klockan och en efter en vaknar gubbarna till liv och Husfrun Julie skämtar om att hon kallar oss Swedish Maffia därför vi både kommer och åker när det är mörkt........ Hon ger oss en riktig amerikansk frukost vilket innebär hårdstekt Bacon och ägg stekta på bara en sida och ett par skivor bröd Juice å Kaffe. Julie är det mest amerikanska vi träffar under resan då hon är en äkta Seattle tjej och vår bild av en äkta Amerikansk medborgare och en mycket trevlig sådan.

Vi har köpt en El Camino 1973 på Craigslist som vår vän Jens i Phoenix hjälpt till med. Med nytt batteri nytt däck å lite bensin i förgasaren så spann den som en katt sen var det bara att beställa transport till vår container i Los Angeles där den landar om ca 10 dagar. Tack Jens utan din hjälp har inte detta varit möjligt

Sen säger Jens vi ska åka ner på ett ställe där han får låna maskiner genom ett medlemskap i www.techshop.ws/ som har anläggningar i flera stora amerikanska städer. Här finns verktyg för miljoners kronor som du genom ett billigt medlemskap kan nyttja. Här är Jens favoritplats på jorden här kan han pilla i oändliga timmar från klockan sex på morgonen till midnatt sju dagar i veckan. Detta är nog något vi måste se om det går att kopiera till Sverige. Fränt! Här kan nästa geni formas av geniet självt......

Vi blir hungrig och åker till en grillrestaurang av rang alla som jobbade där hade tröjor där det stod jag är ny här och en massa annat negativt om maten och restaurangen men gud förbjude det var himmelskt gott!

Dagen avslutas hemma hos Jens där han visar upp några av de prylar han gjort på sin Tech Shop och frun Julie ler och säger Boys will be Boys! Ove har flugit upp från Los Angeles så han blir i sällskap med oss imorgon. Vi skålar i en nubbe Absolut och njuter av kvällsvärmen i Phoenix (+19C)


Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
 
Jens har alltid varit ett energiknippe och får en Duracell kanin att verka slö så Jens matar på med vars ska vi, hur mycket tid har vi på oss och efter exakt fem minuter och 30 sekunder är vi på väg i 120
Jen kör oss till Camino 73:an och cu ser att vi måste köpa ett däck som håller luft och nytt batteri så vi får igång V8:an som
sovit i ungefär fyra år och efter vår medicinering mullrar den så fint så!
TechShop i Phoenix här fanns allt man drömmer om som teknikintresserad och för ca 1000 sek/månad fick
man tillgång till alla maskiner som du bara kan drömma om.
Vi såg alla olika maskiner där man kan kapa/såga/skära i alla material från ingen storlek alls upp till 6cm stål, håltagare för alla material från ett litet lufthål på 0,1mm till fyrkantigt hål på ca 12,7cm, kopieringsmaskiner från vanlig kopiering till 3D kopiering med 3D skrivare.
Symaskiner som tar upp till tjocklek 4mm skinn, slipmaskiner, blästring, lackering och FRAMFÖRALLT VEM SOM HELST
KAN NYTTJA DOM EFTER EN DAGS UTBILDNING.... paradiset för oss meknördar!!
Vi åker till en Grill som först beklagar att dom har öppet så de kan servera oss, sen kommer vi in till ett betong golv likt en ladugård fullt med sågspån för att suga upp eventuell avföring borden dörrar som fått ben i trä från lastpallar över detta en plastduk som är olika på alla bord, stolarna är vikstolar av bättre kvalitet och maten serveras med olika tallrikar, bestick och glas, personalen trevlig och många skämt på väggar och golv men maten var såå good!

Så är vi hemma hos Jens och Julie igen och åter en dag till ända i det stora landet i väster..... Vi är allt spända då
morgondagen innehåller bilauktioner och även kanske koll på lite fler bilar Tjooo Hoo
Torsdag dag 7

Klockan är halv sex på morgonen det är mörkt ute och alla sover men då man vaknat denna tidiga timme kan jag inte låta bli att öppna balkongdörren sätta mig på en stol med ett täcke om ryggen och sätta mig att vänta. Ute är det helt tyst och nästan magiskt mörkt och sakta känner man hur luften blir kallare hur det börjar ljusna i öster..... God Morgon mina vänner åter gryr dagen över de som vill och kan.

I takt med att ljuset kommer hör man på långt håll hur prärievargarna yl sitt skall till världen även i buskarna närma vårt hus börjar skallerormarna föra sånt ljud att jag stänger dörren för när spindlar, ormar, vargar börjar röra sig i morgonljuset är det skönt att ha en stängd dörr mellan... Men det är som en riktigt spännande film fast på riktigt

Värdparet signalerar strax efter åtta att frukosten är serverad och vi får avnjuta svensk ost och kaffe samt bröd från olika kanter av USA men framförallt en hemgjord citronmarmelad gjord på frukt från sonens hästgård. Nu när detta skrivs kommer smaken igen och jag är säker att den kommer finnas där igen och igen tills vi åter får sitta vid frukostbordet i Cave Creek och äta citronmarmelad........ Mums å tack för vi fick besöka er ännu en gång.

Varje möte på vår färd måste avslutas med ett farväl och vi dröjer oss kvar en extra minut och vi hoppas vi satt små små spår inte bara i era själar utan även i ert hus! Vi hoppas ses snart igen.

Vi åker till några bilskrotar för att köpa små intressanta prylar som passar våra bilar. Är helt enkelt underbart att ströva omkring i 25 gradig värme och kolla på bilar från förr men också hitta prylar till den egnas bilen som hjälpstyrarm, varningslampa parkeringsbroms, samt yttre backspegel. Vi är i ett paradis med sol värme och bildelar.

När vi shoppat färdigt åker vi till före detta Vilhelminabon Jens och hans familj. Det är trevligt med gamla bekanta och efter god middag och några öl somnar vi djupt in för att vara pigg när nästa dag gryr.

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Ljuset kommer och innan vi kan röra oss helt fritt runt husets pool
så går hunden en vaktrunda för att checka att ormar och
prärievargarna lämnat ägorna först då kan vi röra oss fritt runt poolen.
Vi åker mycket bil och så fort vi ser en gammelbil så blir vi intresserade och får vi dessutom se en For Sale skylt i vindrutan så blir det extra spännande och Håkan är först ut springer till bilen och ropar Auburn 1931 pris 4500 USD och Vips är alla gubbar ute ur bilen och lite ledsna konstaterar vi att priset på denna Auburn 8-98 Sedan 1931 är 45000 USD och inte som
Håkan sa 4500 USD. Vi hoppar in i bilen och glider vidare för
där ute någonstans finns bilen med rätt prislapp och rätt skick.
Direkt innanför grindarna hos Dessert Valley Auto Parts finner vi körbara eller nästan körbara objekt som inte säljs i delar utan bara
kompletta men inget här är för oss intressant vi bara går förbi för att hitta begagnade delar.
Här en Pontiac Catalina 1965 som lämnat vägen för sista gången
och som nu blivit donator för de som fortfarande rullar,
glatt pekar jag ut vad jag vill ha och företagets personal
plockar snabbt bort det jag pekar på.
Inne på skroten finns flera tusen skrotade fordon och allt
sorterade på märke modell och årsmodell.
Här var alla stora Chevrolet 1964 tom 1973.
Här är stora Pontiac 1963 tom 1972 massor med delar och massor med bilar. Stora Oldsmobile 1971 till 1980 massor i alla
utföranden och väldigt kompletta!
Buick Special Skylark 1964-1972 stod i en annan hög i ett annat hörn men även här fanns hjulhuslister, dörrar, skärmar mm mm.
Bland högar av Fordbilar skymtar jag en Thunderbird 1966 i fjärran och jag är glad att jag denna dag inte letade delar
till en sådan utan kunde lugnt på avstånd beskåda skönheten! Härligt
Onsdag dag 6
Upp i ottan och på väg mot Phoenix och vinterns höjdpunkter Auktionsveckan i Phoenix men vi kommer landa en natt hos våra vänner i Cave Creek innan vi åker in till stora staden.

Resan kan bil ganska så påfrestande då många vägavsnitt är bara långa raksträckor och vi är alla lite rädda för polisen...... så det tar sina timmar men ett och annat hinner vi i alla fall se efter vägen och vi njuter av dagens sol och nu är det goa gubbar som pratar om att köpa bilar på Barrett Jacksons auktioner men blir nog inget på denna resa då vår reskassa inte tillåter för stora utsvävningar.

Men strax innan Phoenix ringer en av mina vänner som köper bilar på auktion och vill att jag följer honom för att få ännu större inblick i auktionsvärlden i USA men tackar nej då jag egentligen vet att jag inget ska köpa. Har två kompisar hemma i Sverige som kollat ut varsin bil på auktionen men jag är bara ombedd kolla skick och till vilket pris de säljs för att sen köpa likadana till bättre pris någon annanstans.

Så i år blir nog min titt i Phoenix ännu ett år med fönstertittande men nästa år är jag nästan säker på att man ska kunna köpa loss en bil eller två? Kanske en billig till sig själv och en dyr till en kompis!

Vi anländer våra härliga vänner i Cave Creek som lämnade Sverige år 1969 för att söka lyckan i det stora landet i väster och de har lyckats med råge för i september äter de middag på slottet i Stockholm ett bevis om något att de gjort det mesta rätt!

Så kul med människor som når de mål som vi andra vanliga människor bara kan drömma om, det är tack vare Er vi håller våra liv igång genom stora drömmar som vi ska erövra om än inte idag så imorgon eller dagen efter.

Tack Bo och Margaretha att vi i vår drömresa fick dela en vardagskväll med Er!

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Klockan är strax efter sex upp och ut i bilen som nu ska ta oss Österut till delstaten Arizona man kan fundera vad som kan hända denna gång roligt med Håkan och B2 för vad de upplever är helt nytt och det är kul att höra deras reflektioner! Frukost intas på Mc Donalds i Pomona och här möter
Håkan en bilvän som åker en Elhybrid bil.
En Chevrolet Volt och vad de diskuterar laddstationer och framtidsbilar och vem vet kanske Håkan en dag bygger en HotRod i framtiden. Istället för en frän fungerande Chevrolet V8a så har han en plast attrapp som ser ut som en V8a och ljudet får han lösa genom ett finurligt högtalarsystem.
Oj nu spinner fantasierna igång på alla åtta......
Hos http://playtoysclassiccars.com/ i Redlands California stannar vi till en timme och här säljer de
olika gamla amerikanska bilar som vi verkligen gillar, mycket hög standard och priserna varierar
från riktigt bra till riktigt absurda men kvaliteten var genomgående mycket bra på alla bilar
Vi tyckte alla att finaste bilen är denna helt superba Cadillac Sedanette 1946 lackerad i Crimson Red.
Modern Hot Rod med 472 Cadillac motor och TH400 Automat med skivbromsar runt om
och massor av annat kul modern tjafs men vilken bil! endast 79.995 USD
Hos http://playtoysclassiccars.com/ är det bara bilentusiaster som äger och driver företaget
och det syns inte minst på deras val av kontorsmöbler här ges fem poäng av fem möjliga!
Utmed Interstat 10 hinner vi ifatt många roliga ekipage som ska till Auktionsveckan men 99% av bilarna kommer på lastbil men vi får ändå se t.ex. jättestor Airstream och en Ford Pick Up shoppingbil bakom en jättestor Husbil!
Väl hos våra vänner i Cave Creek får vi välkomstdrinkar vid den sprakande öppna spisen, Vi känner oss verkligen välkomna till våra vänner.

Vad är väl en bal och middag på slottet mot detta................?
Tack för er gästvänlighet till oss vanliga motorentusiaster från Lilla Sverige!

Tisdag dag 5
Vi bestämmer oss för att kolla stan och åker runt lite i Down Town Los Angeles sen upp till Hollywood och alla gossar är lite möra och vi äter lunch på en av alla Mc Donalds.

Att resa kan ibland vara väldigt påfrestande och dagen ägnas åt att åka långa gator upp och ner och flera av våra vänner sitter och sover bak i bilen man kan sammanfatta denna dag med INGENTING.....

Jag förstår att Ni som läser precis som vi som reser vill att det ska hända något men ibland gör det inte det och det kan faktiskt också vara helt ok, Så inga bilder från varken Los Angeles eller Hollywood idag.

Sen åker vi och shoppar lite bilgodis på www.opgi.com/ ett härligt ställe för bilentusiast semesternördar.
Dagen avslutas med enkel fantastiskt god middag som våra värdar Ove och Kjersti ordnat. Vi bugar tackar och lägger oss tidigt inför morgondagens nya äventyr.

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu

Lite rolig bild vi är i skogen ovanför Hollywood och tittar ut från en utsiktsplats och det vi tittar på är hus, hus en jävla massa hus och de som är i husen tittar säkert upp till oss och tänker precis som vi vilken vacker utsikt....
Vi ser här stora delar av Los Angeles och det småregnar
men vi får hoppas att efter regn kommer sol

Original parts Group har verkligen brett sortiment å så stora lokaler att det tom ryms ett gäng
vissningsbilar som renoverats med delar från företaget

Frun i huset har lagt en Bal med toapapper utanför våra sovrum hon ler bara som en norsk tjej kan å säger nu
har ni nog så ni kan ta hand om skiten er...........
Jag lovar med fyra svenska Gubbar blir det en hel del skit både här och där och Norskan har ett hjärta av Guld!
Undra om Los Angeles är Bästa stället att äta
spagetti och Köttförsås på?? För godare än så här
kan det bara inte vara! Tack Kjersti och Ove de va GÖTT
Måndag Dag 4
Uppe i ottan nu börjar de bli fart på gubbarna och för B2 och Håkan som första gången besöker USA är ofta STORA OOO och AHHHAAAAAA som vi får höra men vi imponeras över vad det stora landet i väster har att erbjuda och gläds över att än en gång få göra fotspår i Amerikas landmylla. Vad vi gör kan de flesta av er göra med lite vilja och gnista men det är så jävla häftigt att göra det där man får se och uppleva så mycket nytt gammalt skrot.

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu

Vi har köpt egen frukost som vi stoppat i Oves kyl så vi
förser oss själva med mackor och te innan dagens äventyr.
Vi åker tidigt ner till www.classicindustries.com/
här finner vi ett par dörrar som bara måste hem
till Sverige snarast då en kompis har en bil
som väntar på delar inför lackering.
Sen hastar vi vidare på motorvägarna runt Los Angeles tills vi kommer upp till Pomona och här hittar
vi inte någon marknad denna gång utan vi gör ett trevligt museum besök
NHRA Museum


www.museum.nhra.com/ är ett sånt trevlig museum.

Efter att vi kommit in i museumet försvinner alla åt
olika håll och hela 3,5 timmar granskar vi och letar
efter det där fräna tidningsklippet, dragracebilen
eller annat som har med extrem Drag Racing motorsport
att göra och alla är glada och trötta och mycket nöjda
med dagen som gått bilens tecken!
Söndag, dag 3
Nu börjar gubbarna på få lite färg i ansiktet och dygnsrytmen börjar hitta sig själv och vi vaknar och funderar på vad vi ska hitta på och det blir en dag i bilens tecken . Vi kollar runt lite på datorn och finner att ett roligt ställe är www.backinthedayclassics.com/ så efter frukost är vi på väg mot nya äventyr. Idag är det senare på dagen och det går lite mer i normalt tempo och inte så uppskruvat som i början av resan.

Killen som äger detta ställe är samma gubbe som ägde det för oss svenskar relativt kända bilskroten Memory Lanes i Los Angeles. Skroten las ner och han öppnade bilförsäljning.

På adressen hitta vi inte bara uppåt 60 jättefina bilar vi hitta även ett tiotal billigare normala vagnar som en vanligt dödlig kan köpa. När vi gått igenom de flesta bilarna tog oss en kille vid namn Jon Dino vidare in i lokalen och här hittade vi massor av prylar som var till stor glädje bland annat en uppmålad och kluven tre växlad manuell låda från en Chevrolet Bel Air 1957 plus flera kluvna motorer så vi kunde se hur de är uppbyggda och hur de fungerar

Vi fikar lite kaffe å bullar på företagets cafe innan vi går vidare in i detta härliga Mekka för bil och tekniknördar

Sen kommer vi in i prylrummen här finns biljardbord, räknemaskiner, ja allt annat smått å gott som fanns förr i tiden.

Hela anläggningen är som ett stort trevligt Museum där det finns två stora skillnader. Det första är att vi inte behöver betala inträde och det andra att allt är till salu!

Vi hittar en prisvärd Plymouth 1950 utannonserad och efter att ha kollat och provkört bestämde vi oss för att höra av oss senare för det klart ett gäng bilar måste ju komma över innan vi åker hem

Vi drar vidare till IKEA och äter middag, Köttbullar och mos känns helt okej och vi är väldigt nöjda efter de första dagarnas äventyr. Ännu en härlig dag i Paradiset.

Sören Fjellstedt i USA för Usabil.nu
Lördag, Dag 2.
Lördagsmorgon ringer klockan redan vid halv fem och vi gör oss redo för nästa bil träff. En bilträff som varje Lördagsmorgon hälsar besökarna välkommen redan strax efter fyra på sommaren eller något senare på vintern, Allt startar i gryningen och nu i Januari är det några minuter innan sex. Kolla in www.yelp.com/biz/adams-avenue-donuts-huntington-beach

Pratade med en av besökarna som berätta att på Sommaren kan man redan vid fyra höra första mullret komma närmare och närmare och vid fem när Adams Donut öppnar är parkeringen full för att några minuter efter åtta vara helt tomt igen.

Man håller till på ett köpcentrums parkering så det är lite av grejen att nyttja parkeringen när ingen annan gör det.

Efter att traskat runt här några timmar och sett så många vackra bilar vänder vi åter mot vårt högkvarter hos vännen Ove. Om man tyckte gårdagens fikaträff kändes speciell uppe i Burbank så känns denna frukostträff närmast unik för vi motorburna brukar ju föra mer oväsen på kvällen än på morgonen.

Vidare tar vi det lugnt under dagen och softar och njuter av Solens California, är ett helt ok nöje så här mitt i vintern.

Sören Fjellstedt i USA för usabil.nu
Fredag Dag 1

B1 visar HA på lite olika annons sidor samt kartor över de ställen vi skall besöka vi är
rätt spända och hoppas att vi bara ska finna roliga ställen och vänliga människor
Vi flyger över Amstersdam med KLM och det var en fullständigt otroligt bra service med god mat och härlig personal. Med perfekt flyg (som tar totalt 15 timmar
och kostar t&r ca 5000 ) är det enkelt att vara glad
när man i 20 gradig värme stiger ut på gatorna i
Los Angeles en Fredagseftermiddag! Måste komma
ihåg att inte fota genom fönster rutor kom jag just på!
Vi har förbeställt en hyrbil i klassen minivan och vi får välja mellan ungefär 40 olika och vi tar en tråkig vit istället för de snygga i metallic då vi kollar skicket noga på den vi tar är USA byggd för tre månader sedan och har endast 700 mil på mätaren. Kostar med fria mil ungefär 6000 sek och då
har vi full försäkring, fria mil och allt som tillkommer är bensin, det blir billigt när man delar på fyra!
Kvällen innan samlas vi i Olofstorp/Göteborg på Cafe Mary Ann för att baka två sockerkakor inför vår resa till USA.
I år är det Bernt Björk, Bernt Husebö och Håkan Andersson som är med och för enkelhetens skull får de namnen B1, B2 och HA. Vi sitter och pratar om resan natten igenom och vid fyra tiden kommer vår skjuts å hämtar oss så vi är på Landvetter redan vid 5 på morgonen. Pengar växlas och vi checkar in för att lyfta exakt 6:30 Resan går smidigt och i Los Angeles klockan 12:00 lokal tid samma dag.

Hämta hyrbil och järnet ut till Viking Motor och vår vän Ove här är vår sambandscentral och uppsamlingsplats. Efter att ha gått igenom förutsättningarna och tre fikat tar vi sats till kvällens bilträff nämligen den återkommande Fredagskvällsträffen i Burbank hos www.bobs.net här har man träffats med sina fräna fordon varje Fredagskväll året runt sedan 50 talet mellan klockan tre och tio. Vi får dock detta år äta middag hos grannföretaget snett över gatan då Big Bobs var totalt fullproppat med fordonsentusiaster.

Efter denna 34 timmar långa dag blir det så lite sömn, Tack för idag slut för idag!

Sören Fjellstedt för Usabil.nu i USA
Hos Viking Motor har man som vanligt svenska flaggan stolt hissad och hit strömmar kunder som har problem med sina Europeiska bilar främst Volvo här är en av mina viktigaste punkterna i USA och denna verkstad äger min vän sedan 1977 Ove Stenlund. Hit hade vi med oss två sockerkakor i en kartong och på grund av hanteringen på flyget var det mesta i bitar men oerhört gott ändå! Grabbarna på Viking gillar Svensk sockerkaka.
Hamburgerstället Bobs Big Boy Hamburgers har sedan urminnes tider haft en liten bilträff från skymningen varje Fredagskväll sedan tidernas begynnelse och troligen innan det också. Här finner man bilentusiaster från trakten så ibland dyker det upp filmstjärnor med sina glittrande åk men denna Fredagskvällen fick vi nöja oss med "Vanliga Hyllowood och Burbank-bor. Men både dom och bilarna gjorde starka intryck på oss, Här hitta vi Cadillac 1939 med modern drivlina från Chevrolet Corvette som gick helt underbart, En Cadillac 1959 cab som vid första anblick såg original ut men var ombyggd till Shorty plus en massa annat vackert i bil och MC väg. Bil med högst pris var nog den Äkta Shelby AC Cobra som tillverkats 1965 med en 427 Cobra Jet motor och ja den kördes både till och från träffen och det var härligt att lägga handen på kylarslangen och känna värmen från motorn. Det här var bilporr när det är som bäst.!

Japanska Företaget Fuji Industries Subaru Division började serietillverka en bil 1958 med namnet Subaru 360.
Just den bilmodellen tillverkades mellan åren 1958 och 1970 och var den första Serietillverkade bilen från Japan.
Bilen hade tvåtaktsmotor och såldes som en stadsbil.
Bilen på bild är en Subaru 360 De Luxe årsmodell 1960 som köptes ny hos Stighall Motor i Palo Alto California.
1961 fick första ägaren en son som åkte till Big Bobs denna kväll och han sa att det var stor kärlek redan från början. Strax innan första ägaren gick bort 1984
så gav han bilen till sin son Jeff.
Den här kvällen satt Jeff i passagerarstolen och Jeffs son körde, i baksätet satt Jeffs sonson. När de startade upp och la Big Bobs i ett rökmoln log de alla tre gjorde Tummen upp och gled ut i den varma Californiska Vinternatten efter dom låg ett smatter och blå rök som jag länge kommer minnas. Helt klart Dagens bästa Bilminne!