Ovanlig version av populär modell
Black Beauty

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO) (Reportage från Bilsport Classic nr 1 2010)

Sett en Chevrolet Bel Air Coupé -58 förut? Jaså, inte det? Niklas Karlsson från Sölvesborg satsade på den ovanligare versionen framför den mer välkända Impala-modellen.

Vid första anblicken känns det som om det är något som inte stämmer med Niklas Karlssons Chevrolet -58. Nog för att det är en Coupé alltid men den
skiljer sig från de exemplar som man normalt ser på bilträffarna.
– Helt rätt, erkänner ägaren. Det här är ingen Impala utan den billigare Bel Air-modellen. Något enklare version med andra ord men betydligt ovanligare.
Av de drygt 1,2 miljoner personbilar som Chevrolet tillverkade 1958 var endast 17.000 exemplar av versionen Bel Air Coupé.

Nyhetens behag
År 1958 ville alla köpa den nya modellen Impala. Den gick endast att få som cabriolet och 2-dörrars hardtop. I öppet utförande
såldes 55.000 exemplar och av Coupé-modellen hela 125.000 stycken.
Eftersom det bara skilde 150 dollar mellan Bel Air 2-dörrars hardtop och Impala-coupén valde majoriteten den dyrare versionen.
– Impalan har ju lite fräckare design, erkänner Niklas. Min bil saknar exempelvis det falska luftutsläppet på taket samt de kromade ornamenten på sidorna av karossen.
Han förklarar att Bel Airen även har två centimeter högre tak än Impalan samt att det skiljer en hel del invändigt.

Orörd vagn
Niklas köpte sin udda Cheva våren 2007. Den var då i originalskick och utrustad med en 145- hästars sexa på 235 cui.
– Den hade kommit till Sverige fyra år tidigare och det enda som var utbytt var klädseln invändigt, säger Niklas.
Han misstänker att det var tack vare den originalmonterade sexan som Chevan klarat sig från buskörning och customisering.
– Motorn, och så att bilen inte var en Impala, gjorde att den fick vara ifred. I varje fall tills jag fick tag i den, säger Niklas med ett skratt.

Ny 350-maskin
Det var med andra ord en mycket orörd Bel Air som transporterades hem till Sölvesborg.
– Ett litet hål, stort som en enkrona, var den enda rost jag hittade. Bilen hade även rullat genom Bilprovningen med rent papper.
Det första som dock behövde åtgärdas var motorn som hade gjort sitt efter nära 50 års tjänstgöring.
– Jag köpte en sprillans ny Cheva 350-maskin som försågs med Edelbrock-insug och 4-portsförgasare. Passade även på att skifta den gamla Powergliden mot en 700-automat som renoverats av EAT i Osby.


Niklas Karlsson höll på med Camaro när han var 17 år.
– Har alltid gillat 50-talare och med familj åker man bättre i en större bil,
resonerar entusiasten från Sölvesborg. Numera finns det även en Kromvicke i garaget.

Prisvinnare
Niklas misstänker att bilen fått ny färg någon gång på 70-talet och tycker att lacken klarat sig mycket bra genom åren.
– Jag har även lackerat underredet, vilket var ett roligt arbete eftersom bilen tidigare rullat i Kalifornien. Den var som ny undertill trots att den aldrig underredsbehandlats.
Den modifierade Bel Airen drar många blickar till sig, inte minst tack vare 20-tumshjulen.
– Chevan har blivit utnämnd till årets bil på vår lokala bilträff samt fått flera priser på utställningar i södra Sverige.
Han vill dock poängtera att alla originaldelar sparats.
– Det är ju en ovanlig modell och det var ju ”matching numbers” på drivlinan och man vet ju inte i framtiden …


Luftfjädring
Plötsligt hade Niklas en betydligt roligare Chevrolet -58 med 300 friska kusar under huven.
– Nu var det bara vägegenskaperna som behövdes förbättras. Monterade luftfjädring av sorten ”Shock Wave” med kombinerad stötdämpare/luftbälg.
Han var dock inte nöjd med konceptet och har nu bytt till Air Ride.
– Bilen kändes stötig. Nu går den däremot som en dröm och Chevan är perfekt vid långresor, typ till Classic Car Week i Rättvik.

Svårt med delar
Niklas har även monterat skivbromsar fram, vilket ytterligare förvandlar den gamla Chevan till en betydligt modernare bil.
– Newbridge Car i Nybro tog hem ett kit med ok, bromsservo, skivor och fästen som bara var att bulta dit. Jag har även bytt ut alla slitagedelar i såväl framsom bakvagn.
Han har även skaffat det mesta i kromväg men just Chevrolet -58 är en svår modell att skaffa nya originaldetaljer till.
– Det är inte mycket som nytillverkas. Listerna till framskärmarna är samma som till Impala och därför så gott som omöjliga att få tag på.


Bel Air-modellen har bara två bakljus på varje sida till skillnad mot Impalan som har tre. Blue dots höjer känslan!
En ny 350-maskin på 300 hk har ersatt originalsexan.


Nästan original invändigt förutom ratt, extra instrument samt reglage för
luftfjädring förstås.

En hel del detaljer skiljer Bel Air mot lyxigare Impala. Den billigare modellen saknar bland annat det falska luftutsläppet över bakrutan och de kromade ornamenten på sidorna. Taket är dessutom två centimeter lägre på Impalan.

20-tummarna som är av fabrikatet Victory köpte Niklas hos Chromefälgar AB i Skillingaryd.

Niklas dotter Isabelle fyller snart 18 och kommer att ta hand om Chevan nästa sommar.