Ford -32 som blev ett långtidsprojekt
Orange Obsession

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO) (Reportage från Bilsport Classic nr 3 2010)

Göran Sundin började 1987 med ett par ramskenor, en glasfiberkaross samt lite chassiprylar. Att det skulle ta 22 år innan 32:an var besiktigad och körklar hade han förstås ingen aning om då.

Det är säkert fler än Huddingebon Göran Sundin som köpt på sig delar med resonemanget att ”en rod
slänger man väl ihop på ett par år”. Visst, en del bygger bil på rekordtid men majoriteten behöver dock ett eller fl era decennier för att slutföra ett omfattande hot rod-projekt.
– Jag köpte en kaross, ett par ramskenor från MEP, en bakaxel samt lite småprylar hösten 1987. Var precis klar med renoveringen av min Cheva -65 och var sugen på en ny utmaning, minns Göran.
Precis när han skulle sätta igång med själva byggandet blev han avbruten av andra intressanta projekt. Mellan varven köpte Göran på sig mer delar till 32:an men vid varje byggstart dök något nytt upp. Så höll det på år efter år.

Bytte karossen
Göran berättar om tjejens Cheva Step Side -69 som han renoverade mellan 1990-92 samt de olika Harley-hojarna som avlöste varandra i rask takt.
Sommaren 2000 fanns det åter tid att återuppta arbetet med rodden.
– Hade fått låna en kompressormatad Roadster -31 av en kompis vilket gav mersmak, förklarar Göran som snart hade fått chassiet på hjul med hjälp av en framvagn från Info-Design samt en Ford 9-tummare i aktern.
Vid det här laget hade han även införskaffat en Cheva 350-motor med Edelbrock-insug och 600-förgasare samt en 700-låda. Den första karossen, som var av fabrikatet Jago, byttes ut mot en rejälare variant från Plastfabriken.
– Den var choppad fyra tum och i affären ingick även en original rutram, skärmar samt ett par ProCaro-stolar.
Poolbygge försenade Därefter blev det återigen ett avbrott i byggandet.
– Renoverade källaren i huset och åkte även på att bygga ny motor till sonens Opel Calibra, säger Göran som snart åter var igång med 32:an.
Sommaren 2002 åkte rattstången på plats och Göran förstärkte samtidigt karossen med 4-kantsprofiler.
– Jag tog bort svärmorsluckan och ersatte den med en vanlig bagagelucka. Bilen blev mer användbar då.
Nu hade han kommit en bra bit på väg men altanbygge och anläggning av swimmingpool gjorde
att 32-projektet åter lades på is.


Göran Sundin från Huddinge kan känna sig nöjd med sitt 32-bygge.

Just nu jagar Göran nya främre ”slotmags”. De ska vara av samma modell som de bakre och trots att han hittills samlat på sig ett 20-tal exemplar är alla av ”fel” sort.

SFRO-besiktning
Nästa steg var att plasta igen onödiga hål i karossen, tillverka en kardantunnel samt bocka till en rörbåge mellan B-stolparna.
– Monterade även en ventilationslucka framför vindrutan precis som på originalbilarna. SFRO kräver att alla hembyggen med täckt kaross har ett fungerande friskluftsintag.
Därefter blev det renovering av sonens lägenhet ...
Nästa gång Göran kunde smita ut i garaget igen hade det hunnit bli 2006.
– Gjorde det sista före SFRO:s byggbesiktning, vilket innebar fästen för säkerhetsbälten, kylare och pedaler. Drog även elsystemet och passade in skärmar och fotsteg.

Hugger Orange
SFRO:s första kontroll gick bra och Göran kunde gå vidare med avgassystem och dragning av bromsrör och handbromswirar.
– Sadelmakaren kom och kollade så att nödvändiga fästen kunde göras innan lackering. Vi fi xade även med spiklister i lärkträ för att fästa inredning och innertak, förklarar Göran. Nu var bilen komplett och ihopsatt.
– Då var det bara att plocka ned alltsammans igen och lackera i delar.
Färgen Göran valde var GM:s Hugger Orange som fanns som tillval till Camaron 1969.
– Den giftiga nyansen som ju även finns på nya Camaron, säger Göran.
 


Ford Five Window Coupé 1932 – en modell som står högst upp på många önskelistor.

Det var med två ramskenor från MEP i Ulricehamn som det hela startade 1987. Ramkrysset köpte Göran av Erik Hansson.

Hela chassiet ger ett fräscht intryck. Göran har varit noggrann med detaljerna och camaronyansen Hugger Orange går igen på flera ställen. Huvudbromscylindern är från en Volvo 240 och har fått en traditionell placering under golvet.

Glasfiberkarossen är tillverkad av Plastfabriken och Göran har gjort en hel del förstärkningar. Notera den invändiga järnkonstruktionen!
I framvagnen kommer spindlar, skivor och ok från Mercedes 200 kompakt. Upphängningen är en konstruktion från svenska Info-Design. I aktern sitter bromsok från Saab 9000 tillsammans med Amazonskivor.


Bygger ny motor

Den 27 oktober 2007, på dagen 20 år efter inköpet av de första delarna, startade Göran motorn.
– Dagen därpå kunde jag ta en första provtur med 32:an utan vare sig dörrar eller rutor. Under vintern fixades massor av smådetaljer
och framåt vårkanten lämnades bilen till sadelmakaren.
Det tog Göran nästan halva sommaren att ordna resten före bullerprov och den slutliga SFRObesiktningen.
På grund av en trilskande bränsletrycksregulator blev det bara 170 mil den första sommaren men 2009 avverkade Göran och sambon Wivi 700 mil i den välbyggda rodden, bland annat till Bayern i Tyskland.
– Det som är kvar att fixa nu är ett par slot mags som matchar bakhjulen.
Fick ett par Edelbrock-toppar i 50-årspresent av tjejen, så till sommaren blir det betydligt mer kusar framför torpeden, avslutar Göran Sundin och kryper in i sin ”Orange Obsession”.


Ventilationsluckan är i glasfiber och har köpts färdig från USA. Underdelen däremot har Göran tillverkat själv. SFRO kräver friskluftsintag på en täckt bil.


Ratten är en nytillverkad av banjomodell. Mätare från Classic Instruments.

Recept
Ramskenor: MEP, kryss från Erik Hansson, i övrigt egen tillverkning.
Framvagn: Info-Design, rostfria bärarmar.
Styrning: Kuggstång från Saab.
Spindlar och styramar: Mercedes 200, kromade.
Coilovers: QA1, justerbara i 12 lägen.
Skivor och ok fram: Mercedes, hålborrade skivor.
Skivor bak: Amazon, nedsvarvade, hålborrade.
Bromsok bak: Saab 9000, inbyggd handbroms.
Handbromswirar: Opel, handbromsspak Volvo, omklädd.
Bromsservo: 7 tums rostfritt, polerat.
Huvudcylinder: Volvo 240.
Bakaxel: Ford 9-tums, kortad, Powertrax diff. 3,73:1.
Upphängning: Egen 4-link, kromad, panhardstag.
Rattstång: Camaro -90, Borgeson knut, Volvo-delar, eget stödlager.
Transmission: TH700R4, byggd av Alexandra Engineering.
Kylare: Walker Cobra.
Rutor: Bilglasdesign, Stockholm.
Fördelare: MSD Billet.
Tändning: MSD AL6.
Elhissar: EZE Wiring.
Insug: Edelbrock Performer.
Förgasare: Edelbrock 600.
Soppapump: Holley.
Stolar: ProCar, BilButtericks, i skinn.
Inredning: Svart skinn av Boris Apelbergs Sadelmakeri.
Ratt: Banjostuk, eBay.
Instrument: Classic Instruments.
Värmepaket: Mojave Heater.
Shifter: “En sån där rejsig B&M”
Generator: Suzuki Swift.
Elsystem: Haywire.
Fälgar bak: SLT Mags 15” x 10”.
Däck: 275-60-15.
Fälgar fram: Ska bli svenska Slotmags, 15” x 5,5”.
Däck: 205-50-15.
Avgas: 2,5” Aluminiumsprutat.
Rostfria bromsrör och bränsleledningar.
Tack till: Björne Rosén, Sam Symalla, Stalle, Loa, Fredhälls Bilverkstad, Gurra Jonsson, Tomas Koskinen, Benke Björkman, Svenne & Benke Nyström, PG, Bilglasdesign AB, Stickan Ekman, Perry Ahlgren, Pärre Larsson, Ted Westerfors och framför allt min sambo Wivi.
 


Fjärrstyrt larm är lyx på en rod. Dödskallen fungerar som indikatorlampa för larmet.

Ford 9-tumsaxel fördelar kraften till backen.

Cheva 350-maskinen rivs totalt i vinter. Block, tråg och insug blir kvar. Strokas till 385 cui och kommer att bli pigg.