Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram de data som vi tror kan vara intressant för dig som läser artiklar på usabil.nu men främst för att hjälpa annonsören att sälja bilen på bästa sätt. Vad vi hittar kommer från och med nu skilja sig från vecka till vecka, dels för att få artiklarna så intressanta som möjligt men också för att de ska bli enklare att skriva. Vi förstår det är bättre att Veckans Salubil kommer varje vecka istället för som nu, då och då. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil är för ovanligheten två till antalet då ägaren vill få utrymme för nya fordon i sitt garage efter att ha ägt bilarna många år.
Första bilen är

De Soto S10 Custom Fifth Avenue Two-Door Club Coupe1942


D
e Soto en bilmärke som grundades den 4 Augusti 1928 kom att tillverkas som 30 årsmodeller mellan produktionsåren 1929 och 1961 med uppehåll för andra världskriget 1943 tom 1945 då man jobbade för högtryck för amerikanska försvaret och hade ett bra samarbete med Svenska Bofors.

Denna bil är tillverkad strax innan USA gick in i andra världskriget och betecknas av de flesta De Soto kännare som den vackraste årsmodellen under 40 talet och tom en blind förförs över denna bils linjer!

Bilens historia är något diffus men helt klart har den haft ett sagolikt liv innan den hamnade i Vännäs för fem år sedan. Enligt säljaren i USA så fann man bilen i en lada i södra Kalifornien i slutet av 1980 talet sedan. Köparen tog den till San Fransisco och renoverade bilen med rätt detaljer och rätt material men ingen reparation med svetsen. Bilen användes sedan sparsamt och såldes till en stad nära Detroit. Här ägde en krigsveteran bilen i ca 10 år innan Mattias lyckades lägga vantarna på den. Mattias har under de år han ägt bilen endast putsat och kört sparsamt samt renoverat bromsarna.

Så vill du ha en bil som är bättre än bra och snyggare än snygg slå till och köp dig ett bekymmerslöst bilägande. Bara att åka till bilträffar och kamma hem trevliga priser? Den här bilen gör alla glad i alla läger. Men ett problem är att Mattias inte har ett pris annat än dyr och han vill nog höra vem du är och om du är värdig att köpa hans kanske finaste bil då kommer ni nog överens om priset också.
Exakt denna modell tillverkades i 2236 exemplar under produktionsåret 1942 men endast några få hade det unika tillvalet ”Fitfth Avenue”
Det finns sedan tidigare två exemplar i Sverige av De Soto 1942 men detta är den vackraste.
Tror att båda är Club Coupe men detta är helt säkert med ovanliga tillvalet ”Fifth Avenue” utanför USA.
Vackrare än vacker så otroligt vacker bil från alla vinklar!






Ovanliga Fifth Avenue tillbehöret gör bilen olik alla andra De Soto 1942
Genom trevligare inredning, cigarett automat i ratten och
en massa andra lull lull grejor…

KALL FAKTA
:
De Soto S10 Custom Fifth Avenue Two-Door Club Coupe1942
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1941 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2113,8 kilo
Hjulbas 308,6 cm
Bredd 196,7 cm
Längd 537,8 cm
Ram med lös kaross
Bak:Stel bakaxel bladfjädrar bak
Fram: individuell spiralfjädrar
Antal passagerare 6 (trångt)
Motor: 236,6 tum rak sex cylindrig som ger 115 hkr vid 3800 RPM
Växellåda Fluid drive en manuell som funkar som en automat Mattias berättar gärna.

Finns den kvar hittar du den här:
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=111141
 
Filmen visar en likadan De Soto i USA dock inte lika välutrustad eller fin som Mattias Bil
Små detaljer som bakljus, fönstervevar gangsterkeps mm gör bilen olik de flesta.
Motorn spinner som en katt och signalhornen kan vara
bra om du vill väcka de döda
Det här är ett fint par så är du stadd i kassan så köper du inte bara en juvel utan båda. Det är sällan dessa bilar är till salu både var för sig och i par.
Titta njut å läs och åk upp till Vännäs för att kolla in ett par riktiga bilar från 40 talet.

De Soto S11 Custom Four Door Suburban 8P 1947

Här en bil man måste titta flera gånger för att se vilken utomordentlig vagn det är.

Bilen är en Stationsvagn…. Ja du läste rätt men också en Limousine, visst är det fränt när en bil träder fram efter ett tags betraktande. Ju mer man tittar ju vackrare blir den,
Och den här bilen har förutsättningarna för att kunna användas då Mattias faktiskt har kört den några hundra mil under de år han ägt bilen. Med tre sätesrader rymmer du hela familjen på veckan och alla kompisar på helgen.

Så förnämligt att ha något roligt i garaget som inte bara stiger utan även stiger i värde för varje år.

Reservdelstillgången är god för båda bilar och en hel del har kromats om bla, grill, stötfångare fram och bak, lycktsargar, navkapslar, nya bak ljus (NOS) original, dessutom ny koppling och renoverat:Bromsar, förgasare, bakaxel, sökar lyckor, varsel ljus nytt original elektriskt tank lock ren omklädda säten i original material (alla tre soffor) nytt innertak nytt avgassystem mycket dessutom medföljer följer med fem nya Firestone White walls Slutligen bilen har ett pris 280000.
Tillverkades i 7500 exemplar i detta utförande och i Sverige finns det idag tre st registrerade och nu är den vackraste till salu.

47:an är bara att sätta sig i lägga i växeln glida ut och bilen är stor rymlig och diskret, ingen
ser att bilen finns men när man börjar titta är den obeskrivligt vacker.!

KALL FAKTA:
De Soto S11 Custom Four Door Suburban 8P 1947
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1946 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2113,8 kilo
Hjulbas 308,6 cm
Bredd 196,7 cm
Längd 565.8 cm
Ram med lös kaross
Bak:Stel bakaxel bladfjädrar bak
Fram: individuell spiralfjädrar
Antal passagerare 9
Motor: 236,6 tum rak sex cylindrig som ger 109 hkr vid 3600 RPM
Växellåda Fluid drive en manuell som funkar som en automat Mattias berättar gärna.

Här finns bekväma platser för åtminstone 8 personer och nyligen omklätt så inget som spricker när du far ut och åker….
Är du mörkrädd är det rätt bil för dig finns
flera alternativ till fräck belysning.
Spelar ingen roll om du förstår språket eller ej men här är några som älskar sin De Soto 1947 utöver det vanliga…….
Förarmiljön är uppiggande och Trevlig och med tanke på det stora sällskap som kan följa med
torde det vara omöjligtatt somna bakom ratten i den här…….
Kromat takräcke. Gangsterkeps, sökarlyktor ger bilen
en extra tuff och Manlig attityd!
Under de är Mattias ägt bilen har motorutrymmet behållits i samma skick som vid köpet och behöver man inte göra nått ska man låta bli.
Går ljudlöst utan vibrationer
Bagageutrymme med ädelträ, krom och lack. Här slänger man inte in nån gammal domkraft å åker iväg inte utan här emballeras allt innan transport..
De Soto marknadsfördes som en enkel bil som passa både för stort och litet gods…..
Huvornamentet på -47 anär en blank Naken Kvinna som
klyver området så bilen kan passera.
Vackert och en påminnelse om en tid som passerat
Huvornament på -42 an är en naken kvinna i glas som
dessutom kvällstid är upplyst med svag välkomnande mysbelysning.




Man kan tänka sig skaparna av dessa broschyrer våren 1941
inte trodde att USA skulle gå in i kriget som härjade i Europa därför
drog de på som vanligt med tro och hopp om framtiden