Potatishandlarens Roadmaster

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO) (Reportage från Bilsport Classic nr 3 2010)

Mitt under semestern i Marocko ringde plötsligt Anders Cederlöfs mobiltelefon. Det var barndomskamraten Charles Jacobsson som borta i USA hade hittat en Buick Roadmaster -48. Bilen var till salu på San Diego Swap Meet och Anders fick tio minuter att bestämma sig …

Anders Cederlöf i Kode norr om Göteborg har de senaste åren mest ägnat sig åt 2-hjuliga entusiastfordon.
Visst har jag ägt jänkebilar men det var när man var i 20-årsåldern, erkänner Anders som har haft både en Limited -58 och en Olds av samma årgång.
Men motorintresset började tidigare än så.

Hade Epa-traktor när jag var 16. Vi åkte 15 traktorer i karavan från Göteborg till Elmia i Jönköping för att rösta fram Charles Jacobssons showlackade Duett till ”Sveriges Snyggaste Epa”. Bilisterna på Riksväg 40 var tokiga på oss, säger Anders med ett skratt.


Swap meet-fynd


Tävlingen på Elmia ägde rum 1982 och polaren Charles flyttade så småningom till Amerika för att hålla på med bilar på heltid.
Vi höll kontakten och jag hälsade på Charles där borta i Pasadena då och då.
Jacobsson hade rätta känslan med gamla bilar och har genom åren spårat upp mängder av fina bilar som skickats hem till brodern ”Westside” i Kungälv.
Jag blev ju alltmer sugen på en USA-vagn igen och bad Charles att hålla utkik efter en sen 40-talare, säger Anders Cederlöf som till vardags handlar med potatis, frukt och grönsaker.

I februari 2005 ringde plötsligt mobiltelefonen i Cederlöfs badbyxor.
– Jag var på semester med familjen i Marocko och det var Charles som ringde från San Diego Swap Meet. Han hade hittat min drömbil påstod han.


Smidde planer
Harley-åkaren från Kode som inte åkt amerikansk bil på 15 år hade nu tio minuter på sig att bestämma om en Buick Roadmaster -48 var rätt bil eller inte.
Jag litade på Charles. När han säger att en bil är ok, då är den det, förklarar potatishandlaren som ringde tillbaka till Jacobsson
som stod och uppehöll säljaren av Buicken så att ingen annan skulle lägga beslag på den.

Efter köpet transporterades bilen hem till Charles villa i Pasadena där den fick stå och mogna några månader.
Jag ville få den iordninggjord innan skeppning och när Charles senare reste till Sverige började vi planera hur Buick-renoveringen skulle utföras, minns Anders.

Kepsen viktigast
Tanken var att inredning, kromning och lack skulle fixas till av de hantverkare som Charles använder sig av i Los Angeles.
Bilen var ju helt rostfri så när som på ett litet angrepp i bagageutrymmet, berättar Anders och tillägger att han redan vid inköpet bestämt sig för en lackering i vinrött och svart.
 

Potatishandlaren Anders ”Masa” Cederlöf och barndomsvännen Charles
Jacobsson som numera bor i Los Angeles.
De speciella sökarlyktorna är ett marknadsfynd från Kalifornien. De 5-ekrade hjulen har Anders köpt i efterhand.
Däcken kommer från USA Trading i Vargön.
Buick -48 har en imponerande instrumentpanel.
Anders har låtit denna vara original
Elmanövrerad framsoffa från Cadillac Eldorado -68.
Inredningsjobbet är utfört av Roman Upholstery i Los Angeles.


Hösten 2005 revs bilen isär och alla karossbitar sandblästrades, grundades samt sprutades i de metallicfärger som Anders hade bestämt.

Den vinröda heter Matador Red och är en Ford-nyans. Den andra Chryslers Brilliant Black, förklarar Anders.Innan man startade renoveringen befallde han Charles att skaffa en gangsterkeps till Roadmastern.
– Jo, en 40-talare utan keps stämmer inte i linjerna, tycker Anders.


Extra delar
När Bilsport Classic träffar Anders med sin Buick -48 är Charles Jacobsson hemma i Sverige på semester. Han passar på att ta en sväng med Buicken som han hittade i San Diego.
Det var en mycket speciell gubbe jag köpte Roadmastern av, säger Charles med ett skratt.
Hade jag sagt att den skulle skickas till Sverige, hade jag aldrig fått köpa bilen.
Charles berättar att säljaren var originalfixerad och även ägde en Roadmaster Convertible av samma årsmodell.
Han skickade med en hel del nya delar, vilket var hyggligt av honom, tillägger Anders.

Avslutad affär på San Diego Swap Meet. Charles har precis gjort upp med säljaren men vågar inte berätta att Buicken ska skeppas till Sverige.

Pinstripad
Efter att den vackra 40-talaren anlänt Sverige har den förbättrats stegvis varje vinter.
Jag har bland annat låtit montera luftfjädring. Fick hjälp av M & M Autowiring i Bengtsfors. De har även hjälpt mig med elsystemet som numera är ombyggt till 12 volt.
Med hjälp av en kompressor i bagageutrymmet kan Anders numera höja och sänka bilen efter behag. I framvagnen är spindlarna droppade 2,5 tum vilket ger bilen ett perfekt stuk.
Anders har även byggt ett nytt avgassystem i rostfritt samt skaffat modernare hjul med radialdäck.
Sista detaljen gjordes av italienaren ”Blaster” som pinstripade baklucka, keps, instrumentpanel, insidan av dörren samt framkant på motorhuven.
Det var väl det som fattades. Nu är bilen precis som jag velat ha den, säger potatishandlaren från Kode och tar plats bakom
ratten.
Charles Jacobsson hoppar skrattande in på passagerarsidan och de båda barndomskamraterna glider sakta iväg.

Originalåttan på 320 cui har Anders endast behövt snygga till på utsidan.
Lackeringen är utförd av Diamond Auto Body i El Monte, Kalifornien.
Vid årets påskmässa på Elmia blev Anders Roadmaster en av prisvinnarna.