Tillverkad i Danmark – nysåld i Sverige
Släktforskad Sport Sedan

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

De flesta ägnar den mesta tiden åt att meka med sin hobbybil. Ingvar Hansson däremot har det senaste året jobbat intensivt med sin Chevas släkthistoria. Jodå, den svensksålda 57:an är tillverkad i Köpenhamn och bilen har genom åren varit med om både det ena och det andra …

Ingvar Hanssons mintgröna Chevrolet Bel Air har en något annorlunda bakgrund än andra svensksålda 50-talare – den är nämligen tillverkad i Danmark.
På den stora GM-fabriken i Köpenhamn hade man monterat bilar sedan 1920-talet och Ingvars 57:a anlände Europa som ”byggsats” i en stor trälåda.

Bilarna sattes samman på en ”line” som innehöll olika GMvagnar. pickuper,
Oplar och Chevor monterades tillsammans med märken som Pontiac
och Vauxhall, förklarar Landskronabon Ingvar som ägnat mycket tid åt
att forska om sin bils ursprung.

Ingvar Hansson från Landskrona äger en Chevrolet Bel Air Sport Sedan -57. En bil som kom till Europa i en trälåda och blev
sammansatt på GM-fabriken i Köpenhamn.


GM International Copenhagen
Eftersom den svenska GM-fabriken stängdes efter 1956 års produktion blev den danska Chevrolet-exporten till Sverige ganska omfattande 1957.
Totalt såldes det mer än 1.500 Chevor i Sverige det här året och den danska fabriken byggde flertalet av dessa, resten av bilarna kom färdiga från Amerika, säger Ingvar. Han förklarar att de Europabyggda bilarna hade egna serienummer och tillverkningskoder.
På min 57:a står det IC på framför chassinumret, vilket betyder General Motors International A/S Copenhagen. Även färgkoderna är annorlunda och stämmer inte alls med de amerikanska.

25 ägare sedan ny
Den 27 mars 1958 blev exportchef Olof Ögren första ägare till den vackra Chevan med registreringsnummer B67685.
Ögren arbetade för Findus i Bjuv och var stationerad i Stockholm, somrarna tillbringades i semesteridyllen Viken i Skåne. Medan fadern arbetade på fabriken i Bjuv var barnen på badstranden, säger Ingvar som själv bor ganska nära Öbergs fritidshus där Chevan rullade om somrarna.
Totalt har 57:an haft 25 ägare sedan den registrerades första gången av GM Nordiska i Stockholm. Jag har haft kontakt med alla innehavare mellan 1967 och 2000. Ägarna före -67 fi nns inte längre kvar men Ögrens son Claes har jag snackat med, berättar Ingvar som ringt massor med telefonsamtal under kartläggningen av sin danskbyggda amerikanare.

Från början levererades bilen med sexa och 3-växlad manuell låda. Idag sitter det en 350-maskin under huven tillsammans med en 350-automat.

 


Frontalkrockades

Bilen som är av modellen Bel Air Sport Sedan lämnade GM-fabriken i Köpenhamn med 6-cylindrig motor och en 3-växlad manuell låda. Den var blå med blått tak och fi ck behålla den nyansen fram till 1971 då nederdelen av karossen sprayades i en orange kulör.

Första ägaren sålde Chevan 1962 till Bengt Larsson i Stockholm.
Fem år senare köpte Erik Lindholm den för 1.600 kronor. Han passade då på att göra en mindre renovering och tog bland annat med Chevan till ”The First Go” i Anderstorp sommaren 1968.
Påsken 1969 var det nära att historien om den tolv år gamla Chevan fått ett abrupt slut.
Erik och hans fästmö Anita var på väg till Edsele i Ångermanland då de krockade med en VW 1500. Det var en rejäl smäll och Chevroleten fick bärgas till Sundsvall där den blev inlöst av försäkringsbolaget.

Customiserad
Ingvar berättar vidare om hur den krockskadade bilen köptes loss av några ungdomar och fixades till så den åter blev körbar.
Nu kom den att vandra runt bland olika ägare i trakterna kring Sundsvall. Vid början av 70-talet modifierades bilen med förhöjda fenor, huvscoop och en ombyggd grill.

Vid den här tiden var den en gång så vackra 57:an ganska skamfilad och värdet var
vid ett tillfälle nere på ett par hundralappar.

– Våren 1985 köpte Tomas Sjölander i Sundsvall bilen och började åka på bilträffar. Den hade då renoverats grundligt av den tidigare ägaren Bernt Kandel i Östersund, berättar Ingvar och tillägger att det nu blev betydligt enklare att spåra fordonet tack vare de nya registreringsskyltarna.

Ingvar Hansson köpte sin 57:a för ett år sedan och har sedan dess försökt
få fram all fakta om bilen. Han tycker att en fin bil är förvisso fin men med historik blir den ett steg till, närmare en individ än ”bara” en fin bil,
man vet att den varit med om en massa saker.
De Europa-byggda GM-vagnarna har egna id-brickor. Färg- och inredningskoderna är inte samma som på de USA-tillverkade bilarna.
Jagade nummer
Ingvars kartläggning av bilens historia har gett honom kontakter och vänner samt en hel del roliga historier.
– När jag köpte Chevan i maj 2009 följde det med gamla besiktningspapper samt kvitton men ingen ägarhistorik. Jag kunde dock avläsa på id-brickorna att den var danskbyggd och nysåld i Sverige.
Efter kontakt med Transportstyrelsen fick han ägarkopior tillbaka till 1982 då Bernt Kandel ägde 57:an.
– Jag ringde upp honom och han berättade att han köpt Chevan redan 1975 och då saknade bilen registreringsnummer. Efter att den krockats hade Chevan rullat på interimskyltar eller helt utan nummerplåtar. Bernt hade inga ägarhandlingar kvar men däremot chassibrickan med färg- och inredningskoderna som han lovade att skicka.
Våren 1985 köpte Tomas Sjölander bilen av Bernt Kandel. Bilden tagen vid campingen på Power Meet samma år. Erik Lindholm blev tredje ägaren till Chevan 1967. Tjejen heter Anita och blev senare Eriks hustru. Lennart Westlinder fick tag på 57:an 1971 och sprayade nederdelen av karossen i en orange kulör.

Hittade id-brickan
Istället provade Ingvar att lägga ut en efterlysning på internetsajten usabil.nu. Han hade även fått tips om att bilen skulle ha fi gurerat i en tv-dokumentär om raggarna i Sundsvall.
– Jag fick tag på tv-inslaget men såg inte skymten av min 57:a någonstans. Däremot antecknade jag en del namn på människor som jag sedan ringde upp.
Bland Sundsvallsraggarna fanns några som kom ihåg Chevan och Ingvar fick en hel del tips på personer som kunde ha ägt bilen.
– Till slut hamnade jag hos Lennart och Britt-Inger Westlinder.
De hade ägt Chevan 1971 och i deras gömmor fanns ett fotografi där man såg registreringsnumret.
Tyvärr var det en röd interimskylt och på Länsarkivet i Härnösand kunde man inte få fram några ägarnamn på det numret.
– De hjälpte mig även att söka på chassinumret i de olika Norrlandslänen. Letade också i så kallade Bilkalendrar från 1957. Inget gav resultat.

Street Rulers
Ingvar tog även kontakt med den lokala jänkebilsklubben Street Rulers i Sundsvall samt lade ut en förfrågan i en veckotidning utan att få fram något gammalt registreringsnummer.
Räddningen blev Anders Edlund som hade haft bilen före paret Westlinder.
– Jag hade jagat honom en längre tid och plötsligt ringer han en dag och berättar att han hittat ett gammalt kvitto med registreringsnumret A89489, berättar Ingvar som gick vidare till
Riksarkivet i Stockholm och därigenom kunde få alla ägarnamn sedan bilen var ny och det första numret B67685.
Ingvar hade lyckats med sin uppgift att kartlägga historien bakom den gamla Chevan som bland annat bytt ägare för en 75:a brännvin och vid ett annat tillfälle mot en Simca 1000.
– Alltsammans har varit både intressant och lärorikt samt utmanande för fantasin. Genom mängder med telefonsamtal kunde jag få ihop det pussel av ledtrådar jag samlat på mig.
Många gånger ringde jag personer två gånger samma dag eftersom nya uppgifter hela tiden kom fram, säger Ingvar med ett skratt och tar plats bakom ratten i sin vackra Chevrolet Bel Air Sport Sedan från 1957.
Någon som gjort en liknande släktforskning?

Försäljningsbroschyrerna översattes och trycktes i respektive land. Här den danska versionen på 1957 års Chevrolet-utbud.

GM-fabriken i Köpenhamn
Redan 1924 rullade den första bilen, en Chevrolet, ut från General Motors sammansättningsfabrik i Köpenhamn. Den danska anläggningen låg i Sydhamnen och var koncernens första utanför USA.
Syftet var dels att skapa nya arbetstillfällen och dels att kunna sälja fler bilar i Europa. Eftersom bilarna kom i delar, paketerade i stora trälådor, skapades mer utrymme på lastfartygen och därmed fick man plats med fler fordon.Den danska fabriken fick namnet General Motors International A/S och de följande åren skulle ett antal liknande anläggningar uppföras i Europa.
I Sverige öppnades en fabrik i Hammarbyhamnen, Stockholm, 1928. Här pågick sammansättning av GM-vagnar fram till 1957 då staten bland annat ändrade på tidigare förmånliga skatter och tullar. Aktiviteterna minskade successivt under 1960-talet och 1978 lades den svenska fabriken ned helt och hållet.

GM-bilar tillverkade i Stockholm är märkta XS (före 1946) eller NS och de som gjordes i Danmark har bokstäverna IC stansat på id-brickan.
I Köpenhamn pågick däremot monteringen av fordon fram till 1974 och mängder av de Chevrolet som såldes i Sverige under 1960-talet var byggda i Danmark.
De ursprungliga lokalerna i Köpenhamn blev snart trångbodda och 1929 hade man byggt nytt i hörnet av Aldersrosgade och Haraldsgade. Här fanns även reservdelslager, administration, utställning, lager av leveransklara
fordon, en testbana samt en utbildningsenhet för bilreparatörer.
Under andra världskriget blev arbetsstyrkan halverad och man ägnade sig bland annat åt att producera kylskåp och mjölkmaskiner.
År 1948 var fabriksytorna på 56.000 kvadratmeter och arbetsstyrkan ökade så smått.
När man 1955 hade byggt ut fabriken ytterligare förfogade man över 65.000 kvadratmeter och personalstyrkan låg på 1.200 personer.
Idag finns endast en del av den stora fabriksbyggnaden kvar i Köpenhamn.

I den danska GM-fabriken monterades både amerikanska och europeiska bilar. Pickuper och personvagnar producerades tillsammans
och vid mitten av 1950-taket sysselsatte anläggningen 1.200 personer.
General Motors International Copenhagen låg vid Sydhamnen i Köpenhamn. Här fanns reservdelslager, testbana,
utställning, utbildning, administration samt ett rejält lager med leveransklara bilar.
Den mintgröna nyansen är inte bilens originalkulör men mycket snarlik GM-färgen Surf Green som fanns 1957.
Ingvar har varit i kontakt med alla ägarna mellan 1967 och 2000.
Han har nu en mängd bilder från förr och en ägare skickade en id-bricka som fattades till bilen.