Rammas racer

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

När Lars Ramqvists Ford -34 coupé anlände från Arizona var den ett knappt körbart renoveringsobjekt.
I dag är det bara kulhålen i bilens akter som vittnar om tiden i USA.

Ett hot rod-projekt kan nog aldrig anses som helt färdigt.
Nya idéer, trender och ägarbyten ser till att bygget hålls levande och ändras eller förbättras med åren.
Lars Ramqvists Ford -34 är ett bevis på hur personlig en rod kan vara och i ”Rammas Garage” har sista arbetstimmen definitivt inte avslutats.

– Den här bilen kom till Sverige för cirka tio år sedan, förklarar Lars och tillägger att det var bilentusiasten ”Jözze” i Malung som hittade objektet i Arizona.
 

Lars Ramqvist har byggt sin Ford -34 i Bonneville-stuk. Taket har han sänkt tre tum och fronten har åkt närmare backen
med hjälp av en droppad originalaxel. Grillen är en nytillverkad från Bob Drake..





Fyndet gjordes på Ebay och efter att en kompis till Jözze inspekterat den lätt ombyggda originalbilen skickades den över Atlanten.


Sänkt över ramen
Efter en tid hamnade kupan hos Klas Erixon i Alingsås som lade mycket arbete på den skamfilade karossen som i USA hade sänkts över ramen. En slarvig modifikation som Klas fick göra om för att allt skulle bli snyggt.
Förutom att han lagade mängder med rost monterade Klas en vässad Cheva 283-maskin mellan rambenen, säger Lars som har sin hemvist i Söderhamn.
Under åren i Alingsås försågs Forden bland annat med styrning från Cheva -51, bakaxel från Mustang -69 samt bakljus från Ford -37.

– Själva karossen är faktiskt från 1933 men fronten är 1934 års, förklarar Lars som tog över ägandet för tre år sedan.

Förbättrad
Det första söderhamnaren gav sig i kast med var att sänka taket tre tum.
– Var på swappet i Pomona i samma veva och fick tag på en choppad vindruta plus massa andra grejor till Forden.
Sänkningen av taket medförde givetvis att samtliga rutor byttes mot nya. De mekaniska originalbromsarna var redan ersatta med hydrauliska när Lars köpte bilen.
Han har däremot förfinat chassit med egentillverkade bärarmar och styrstag i aluminium. Den droppade framaxeln har lackats för att matcha resten av framvagnen.
– Ford 8-tumsbakaxeln har jag låtit sitta kvar men jag letar efter en klassisk ”quick change”, förklarar Lars.

En ny GM ZZ4-maskin förser den lätta rodden med 355 kusar. Lådan är en preppad TH 350 och i aktern sitter en 8-tums Mustang-bakaxel.

Lars har byggt om från ”rumble seat” till vanlig baklucka.
Notera kulhålen runt bakrutan!

Så här kan det gå om man vänsterprasslar i en byhåla i Arizona.
Buick-trummor på gamla Ford-spindlar är ett klassikt koncept. Lars har tillverkat egna bärarmar och styrstag i aluminium.



Ny trästomme

Lars har lagt många timmar på karossen på insidan.
– Det var bara fragment kvar efter den ursprungliga trästommen som stadgar upp invändigt. Köpte mig en gammal bandsåg på auktion, sedan var det bara att återskapa alla förstyvningar, säger Lars.
När han ändå var igång med karossen passade Lars på att bygga om aktern som var försedd med en svärmorslucka i
glasfiber.
– Jag plockade bort extrasätet och bytte till en gammal baklucka i plåt som rod-byggaren Tomas Lodby i Kalifornien fixade fram. Har mer nytta av ett bagageutrymme än ett säte som ingen ändå vill sitta i, resonerar Lars.
Senaste vintern har Lars låtit sy upp en ny klädsel.
Det är Marie Kusendal i Sundsvall som gjort om hela inredningen i svart och orange.
 

 

ZZ4-motor
Numera sitter en betydligt nyare motor i rodden.
– Jag plockade ur 283:an och beställde istället en sprillans ny ZZ4 ”crate machine” från USA. Ska enligt pappret ge 355 hästar …
TH 350-automaten som satt i har han haft isär och renoverat samt preppat innan den åkte tillbaka in under 34:an.
Den blå nyansen är lagd av en kompis till Lars.
– Han har egen lackfirma och har blandat lite som han vill. Vet inte vad det är för kulör egentligen, säger Lars med ett skratt.
Dekorationen på huven har ”The Wizzard” gjort och Lars förklarar att ”Rammas” syftar på Ramqvist. En ny grill från Bob Drake och Lars var ganska nöjd med sin version av den roddade Forden.
Så det där med kulhålen runt bakrutan …
– Det sägs ha handlat om ett svartsjukedrama i en byhåla utanför Phoenix. Mer vet jag inte, flinar Rammas och sprätter iväg i sin Bonneville-stukade kupa.

Vevstaksvarianten har används till att hålla rattstången på plats.






 
Kupan kom till Sverige 1999 och det var Klas Erixon i Alingsås som efter mycket arbete åter fick bilen i trafik.
Lars ”Ramma” Ramqvist i Söderhamn köpte Forden 2007 och har därefter byggt om efter eget tycke och smak.
Karossen på ”Rammas” rod är egentligen från 1933 medan fronten är 1934 års Ford.