Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram de data som vi tror kan vara intressant för dig som läser artiklar på usabil.nu men främst för att hjälpa annonsören att sälja bilen på bästa sätt. Vad vi hittar kommer från och med nu skilja sig från vecka till vecka, dels för att få artiklarna så intressanta som möjligt men också för att de ska bli enklare att skriva. Vi förstår det är bättre att Veckans Salubil kommer varje vecka istället för som nu, då och då. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil

Plymouth Special De Luxe Two-Door Club Coupe6P 1948

Veckans salubil är en bil som designades och började tillverkas redan före andra världskriget. Bilen är både liten och stor men just denna har även en unik historia som få kan slå.

Första ägaren köpte den 1948 i San Fransisco 1948 och körde den som finbil fram till 1972 när han sålde den till ynglingen John Piombo.
På grund av sin låga ålder registrerades bilen de två första åren på Johns far så John blev ägare på riktigt först 1974.

Han kom att köra å nyttja bilen i totalt 43 år men då trafiken är rätt så hetsig San Fransisco valde han att sälja den för att köpa sig en mer modern hobbybil och vad det blir får framtiden utvisa.
 

Nuvarande ägaren Håkan sökte ett lämpligt objekt för att bygga Hot rod när denna fina bil kom in i hans dataskärm och efter många samtal med John blev det så affär och Håkan åkte över för att göra klart affären och desto mer Håkan lärde känna bilen och dess historia desto mer förstod han att bilen var byggd och i perfekt skick för all framtid redan 1948 och han förmår sig inte kapa sönder denna tidsmaskin.

Huset John bor i har tre våningar, längst ner garage längst upp sovrum och i mitten vardagsrum och kök 300 meter från Golden Gates södra brofäste
här i garaget stod bilen 95% av tiden och de andra fem procenten stod den på gatan utanför eller kördes korta sträckor.
Bilen har alltså stått här i nästan 16000 nätter och dagar…..

Plymouth lyckades 1948 sälja 347174 exemplar och av dessa var det 156629 exemplar av exakt denna modell så det är inte få tillverkade som gör bilen unik utan dess historia. Till Sverige kom det säkert några då det var en billig fin bil och idag finns det i vårt land innan denna 46 exemplar registrerade som Plymouth 1948 men få lär vara så rostfri och genuint original som denna.
De 46 som redan finns i Sverige finns spridda från Höganäs i Söder till Skellefteå i Norr så den som lägger vantarna på denna fina bil lär vara ensam om en likadan i sin bygd.

Mycket vacker bil ur alla vinklar och med en mäktig historia I think she miss you John Piombo..!!
Bilen är lyxutrustad med radio men ingen värme då första ägaren tyckte det var i lyxigaste laget… inredningen
Vackert patinerad och framsoffan har två överdrag och båda satt där 1972 enligt John Piombo.

Om just Du ska få bli nästa ägare på denna fina bil skynda dig klicka på länken för att se om den är kvar för när nån faller för historien är den borta
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=111905


KALL FAKTA:

Plymouth Special De LuxeTwo-Door Club Coupe6P 1948
Tillverkades I hela 16629 exemplar i detta utförande 1948 vi gissar det finns 6 st tidigare I vårt land men det här är troligt den enda med original lackeringen.
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1948 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1369,9 kilo
Hjulbas 2972 mm
Bredd 1870 mm
Längd 4997 mm
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med spiralfjädrar
Fjädring bak Bladfjädrar
Motorn är en Plymouth rak 6:a på 217,8 Kubiktum som ger 95HP vid 3600 RPM
Växellåda är tre växlad manuell
Bakhjulsdrift stel bakaxel med bladfjädrar och

Bilprovningen:
2015-05-15 Besiktigad utan anmärkning
Besiktigad för alltid behöver aldrig besiktigas igen

Håkan betalar och han får nycklarna och John ger honom tydliga instruktioner om vad som förpliktigar en Plymouth 1948………….
 
Till slut får han provsitta den och känna min bil här i San Fransisco…. Wunderful…. Här lämnade Håkan bilen och John lovade backa in bilen i garaget igen för att ännu några nätter få stå i det egna garaget

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej här är lite info om min sköna bil
Underbar patina.
Sid sexa. 3 växlad manuell.
Reg,bes 2015-05-15. Med beröm godkänd.
2 ägare i USA, San Francisco.
Andra ägaren köpte den 1972 och har fört körjournal och sparat kvitton sedan dess tills nu.
Köptes i vintras för att bygga en hotrod / custom av den. Men ångrade mig när jag förstod vilket fint skick och välvårdad den var.
Vill då hellre sälja den till någon som uppskattar en orginalbil med både historia och själ.
Visst är den lite sliten i lack och inredning. Överdragsklädseln satt i när förra ägaren köpte den 1972, så jag tror att originalklädseln är hel. Har inte vågat demontera överdraget än.
Motorn är genomgången av förra ägaren då den borrades om med nya lager, byggdes även om för att klara blyfri bensin. Alla kvitton finns.
Charmig trälåda följde med, med diverse bra att ha saker. bl,a nya torkar armar med blad, hjullager mm.

Bilen gick på bärgare ner till Los Angeles sen container till
Göteborg innan Håkan fick händerna på sin bil igen
Plymouth kom 1948 så Ahlgrens bilar som kom
1953 är en kopia av Plymouth 1948 inte tvärtom
Här utanför sitt hus står Håkan å putsar,  precis som John på bilden till höger från 1972 och väntar på en köpare
så han får ro i kroppen så han kan bygga ihop sin Hot Rod nån gång………
John Piombo är 19 år och har precis köpt bilen av en vän till familjen.
För att få billigare försäkring fick pappan stå för bilen de första åren
John fick vänta till dagarna efter sin 21 års dag (blir myndig) innan
han fick en egen pink slip (regbevis) den 8 Februari 1972.
John berättar vidare att han första åren körde bilen till skolan men att Plymouthen inte var tillräckligt vacker… John berättar brudarna sa
” Vi tar hellre bussen än åker med den där fula bilen…… han flinar
Jag förstår inte varför jag behöll den lilla fula bilen i 43 år innan jag sålde den”. Kom ihåg att han tävlade om snyggingarnas hjärtan med killar som hade muskelbilar på parkeringen såsom Charger,Challenger, Road Runner, GTX, Camaro, Firebird osv osv i färgerna som Hemi orange, Garnet Red, Hugger Orange, Butternut Yellow, Daytona Yellow, Light Gunmetal Metallic, Top Banana Yellow, Green Go Alla bilar med minst tre hundra hästar
John skrattar säger ” and in the bottom of the parking place under the
old three stands my Rest Room Green Plymouth 1948 with 90 hp”
Självklart de tog bussen……
Den enda gång bilen kom till bilprovningen i Sverige fick den med beröm godkänt rostfri fint patinerad lackering och med härlig gång å bromsar….



Reservdelar och bra ha prylar samt verkstadshandböcker mm mm, allt följer med och det innebär massor av tidsdokument till bilen från tiden i USA
Här en superrenoverad extremfin likadan bil

Här en talande berättande trevlig film om bilmodellen
Dom här bilderna var viktiga att andas enkelhet då det är Plymouth och köparna man riktade sig till var de med minst pengar till en ny bil.
Dom här fingrade nog killen från San Fransisco i när han bestämde sig för att köpa denna vagn. Härligt