Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram de data som vi tror kan vara intressant för dig som läser artiklar på usabil.nu men främst för att hjälpa annonsören att sälja bilen på bästa sätt. Vad vi hittar kommer från och med nu skilja sig från vecka till vecka, dels för att få artiklarna så intressanta som möjligt men också för att de ska bli enklare att skriva. Vi förstår det är bättre att Veckans Salubil kommer varje vecka istället för som nu, då och då. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil

Lincoln Continental Mark III Four-Door Hardtop Sedan 6P 1958

Lång, låg, mäktig! Så skall en Usabil vara!

Ford insåg i mitten av femtiotalet att man måste växla upp när det gäller möjligheten erbjuda exklusiva bilar som kunde möta konkurrenterna GM:s Cadillac och Chryslers Imperial man skapade till årsmodell 1956 Lyxbilsmodellen Continental Mark II
Men började med en stor tvådörrars vagn i XL format. Samtidigt påbörjades bygget av världens modernaste hypermoderna bilfabrik i Wixom,Michigan, USA. Här färdigställdes fabriken under 1957 samtidigt som det formades en jättebil med självbärande kaross, ny motor, låda och massor av andra nymodigheter. Fabriken användes för utveckling av Fords nya modeller samt tillverkning av Lincoln 1958. Den enda Ford modell som också kom att byggas här 1958 var Thunderbird.
Ungefär samtidigt startade mellanprismärket Edsel och för att ytterligare krångla till det så utrustade man storsäljaren Fairlane med plåtcabriolet.
Ford måste spenderat extrema summor för att hålla alla projekt levande

Lördagen den 31 Maj 1958 tillverkades denna skönhet och lackerades i den vackra Mörkblå färgen Arrowhead Blue. Ser nästan svart ut i vissa lägen.

Veckans salubil är en gigant som redan när den rullade av löpande bandet vägde nästan 2300 kilo och det var innan vätskor och underredsmassa samt tillbehör lastades på.
Längden är dryga 580 cm och bredden är drygt 203 så när dessa giganter byggdes pratades det och man insåg att Continental Mark III var den största personbil som byggts någonsin och alla ansåg den var gigantisk så stor att flera delstater påtvingade modellen reflexer bak och extra parkeringsljus fram.

Fanns massor av extra tillbehör på denna bjässe. Bland annat fanns 105st utvändiga färgkombinationer och 47 olika inredningsalternativ.

Man kom att tillverka 5891 exemplar av denna modell och av de som finns i Sverige idag kom den första när den var 15 år gammal måndagen den 22 Januari 1973 sen 1978 ytterligare en och sen har det kommit några för varje årtionde och idag finns det totalt 22 exemplar i Sverige av exakt denna modell.
Från Bollnäs i norr till Sösdala i söder.

Av våra 22 bilar så är de flesta en eller två ägares bilar men vi har en som sticker ut nämligen en flerfärgad som kom till Sverige måndagen den 17 April 1978 och sedan dess har hela 23 personer haft lyckan att äga den bilen. Nu rullar den i trakterna mellan Örebro och Mariestad.

Utifrån bilderna torde veckans salubil vara en av de bästa på svenska marknaden idag till ett överkomligt pris.


Vill du ha en diskret fin jänkare ska du gå vidare och hoppa över denna annons. Men vill du ha det största vräkigaste mest vågade bil i sin tid, ring då och kolla om den är kvar!
Om just Du ska få bli nästa ägare på denna fina bil skynda dig klicka på länken för att se om den är kvar för när nån faller för det värsta är den borta

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=111315



Inredningen var helt i Läder och tyg och i färgen Blå, nuvarande
ägare har köpt nytt material från USA så inredningen är perfekt

KALL FAKTA:

 Lincoln Continental Mark 111 Four-Door Hardtop Sedan 6P 1958
Tillverkades I 5891 exemplar i detta utförande 1958. Det finns 22 st I vårt land men det här är troligt en av de bästa
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1958 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 2252,1 kilo
Hjulbas 3327 mm
Bredd 2035 mm
Längd 5817 mm
Självbärande kaross
Fram fyra länkarmar med spiralfjädrar
Fjädring bak Triangelarm med två spiralfjädrar
Motorn är en Lincoln V8:apå 430 Kubiktum som ger 375 HP vid 4800 RPM
Växellåda är tre stegs Automat
Bakhjulsdrift stel bakaxel med spiralfjädrar och triangelarm.

Bilprovningen:
2015-05-15 Besiktigad utan anmärkning
Besiktigad tom 2017-06-01

Säljaren har haft tre av dessa bilar men aldrig samtidigt men av en händelse så kom alla tre mötas i Varberg för några år sedan och
givetvis blev det fotografering Är nog enda gången man kunnat säga att Lincoln Continental är vanlig i Sverige…..

SÄLJAREN BERÄTTAR

Det här med bilar kan vara farligt….mitt intresse har tagit mig runt med en massa olika motorfordon men framförallt av gamla amerikanska bilar. Varför det är just 1958 Lincoln jag haft tre av är för att jag har lite annorlunda smak. Tycker om det som är annorlunda å vackert.

Min första bil köptes i mitten av 70 talet och det var en sex cylindrig Dodge Lancer GT 1962 och efter den bilen har det blivit både det ena och andra men bara bilar som är ovanliga på nått vis. Nu har jag det lite trångt i garaget då jag även förvarar mina döttrars bilar så det är dags att ta nya kliv därför är min fina Lincoln till Salu!
 

Här en kavalkad av andra vackra Continental 1958
Länken nedan tillät de ingen inbäddning så du får klicka på den för att kunna se klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=q8HzUJh-MpY
Enligt Fords egna undersökningar var Continental långt mer intressant jämfört med Cadillac…..
Det kan ha varit dessa tidningsannonser köparen såg när han bestämde sig för denna stor fina bil
Sen när köparen väl var inne i försäljningshallen fick han en försäljningsbroschyr i handen som han
fingrade till han lycklig kunde åka ut på de amerikanska vägarna.