Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram de data som vi tror kan vara intressant för dig som läser artiklar på usabil.nu men främst för att hjälpa annonsören att sälja bilen på bästa sätt. Vad vi hittar kommer från och med nu skilja sig från vecka till vecka, dels för att få artiklarna så intressanta som möjligt men också för att de ska bli enklare att skriva. Vi förstår det är bättre att Veckans Salubil kommer varje vecka istället för som nu, då och då. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil

Mercedes Benz 220 S A Traktor 2dr 3P 1965


Veckans salubil är ingen bil utan en A traktor och jag tror alla eller nästan alla som idag kör USA bil har drömt om en egen EPA eller A traktor men det är långt ifrån alla som haft lyckan att ratta en egen vagn från 16 årsdagen och som annonsören skriver så har den ju i alla fall usabilsljus, så därför blir den en värdig bil som Veckans Salubil totts att det inte heller är en usabil.

Epa A traktor förekommer bara i Sverige och i slutet av 1930 talet började man bygga om bilar för att kunna använda dom i jordbruket och man drevade då ofta ner dom och satte på stora hjul och ett flak för att kunna köra grejer på flaket och ha en stor drivkraft. 1940 kom så en kungörelse, den 30 April 1940 med namnet EPA-traktorkungörelsen (1940:440) Här fanns i princip två regler och det var ofjädrad bakaxel och max två växlar framåt. Den fick gå hur fort som helst men bara framföras i 30km/h. Med åren blev både motorerna kraftigare och mer varvvilliga så låg du och körde 70 km/tim med bil å släp hände det ofta att en Epa drog förbi vilt skrålande motor i 100 km/tim.
Ja ni kan ju räkna ut själva hur det såg ut, och ibland studsade de av vägen med allvarliga skador både på bil å passagerare.
Så myndigheterna ville förbjuda dom from 31 Mars 1975 men med starka krafter från motorfolket fick de som var kvar fortsätta köra men förbud att bygga nya, efter ytterligare en folkstorm kom så ett förslag att gå igenom så kallad A Traktor fick byggas med främsta begränsningen att den inte SKA KUNNA köras fortare än 30km/tim men här får man ha flera växlar och fjädring så det kan vara riktigt bekvämt att åka traktor och det är en dröm som några av oss fått uppleva i verkligheten. Eder artikelförfattare åkte riktig EPA, en Austin A30 1950 med kompisen Ove.
Kanske därför livet ser ut som det gör…. Tack Ove och tack alla tjejer som åkte med!!




Snygg och trevlig ur alla vinklar och notera pressning på taket och eldflammor en riktig Custom traktor som syns och som inte är så
vanlig finns endast två andra Mercedes 1965 A traktorer i Sverige men det här är den enda som man får åka tre personer i.
Kolla in en perfekt instrumentbräda hitta farsgubben på en marknad och den passar bra i bilen tillsammans med en helsoffa från en
Opel Kapitän och ett farligt grönt tyg innertak och givetvis finns massor av mysbelysning i hytten som får medåkarna att smälta ifrån
musiken i CD spelaren, Eddie Meduza sjöng i en låt ” När man är 16 år och livet leker och man har allt det där som inte farfar har å de e
bara å glida iväg ” Visst vore det kul att glida iväg i denna!! FRAMÅT ut i livet!!
Motorn en 5 cylindrig Diesel från en ’Mercedes 300 1983 tuffar gott både på bort och hem i sommarnatten, inga läckage eller problem enligt ägaren! När man är 16 år behövs väldigt liten backspegel för allt här i livet finns fortfarande framför dig så se ut genom rutan å ta dig ut i livet!

Bilen är ursprungligen en Mercedes fyra dörrars sedan som byggts om till en två dörrars pick up sen har en hel del lagts på plåtarbetet för att få det att likna nått fränt och ovanpå har lagts en grön färg och scallops.
Bilen har egen design och stil men är riktigt tuff.

Motorn är en Mercedes 300 Diesel motor från 1983 och efter hänger två växellådor, drivkraften åker sen ner i original bakaxel och genom original plåtfälgar som hottats med krombultar, kromringar och däck med vita sidor. Rakt igenom en smakfull bil som både har mycket original från 1965 men också många nya fräna lösningar.

Farsgubben hittade även fina USA ljus till lyxmercan och
det passar perfekt med ögonlock
Ägaren Emil har under två år varit världens lyckligaste traktörförare lämnar nu över ratten till en ny kandidat och han
suckar när han kliver ur och muttrar, ” det är svårare å ragga i 740:n”

Ägaren Emil Bertilsson har förmånen att ha en både förstående och klok pappa som hjälpte honom med bygget av sin drömbil främst med kunskap och garage men roligast har han nog haft under de två år han cruisat omkring med första bilen

Så du som är snart 16 år visa den här artikeln för farsan å morsan å säg åt dom att motorlära har räddat massor av ungdomar från ett liv i tristess å dumheter
Är den kvar ring och kolla här är länken:
http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=112264

 
Bilprovningen:
2014-07-17 Besiktigad utan anmärkning
Besiktigad för alltid behöver aldrig besiktigas igen
 

Emil har redan köpt sin nästa bil en Chevrolet Two-Ten två dörrars stolpe från 1956 och med många timmar i garaget hoppas han vara ute på vägen redan nästa år. Jag vill ju ut och ragga igen säger han Farsan har precis gjort sin gubbbil färdig en fin Cadillac Fleetwood
Imperial 1938 och så fort den går att köra hoppas Emil få in
Chevan här istället.. Man få hjälpa till å städa och tvätta
några veckor flinar han, då brukar det lösa sig!!

SÄLJAREN BERÄTTAR

Vill bara säga att en A traktor har varit nyckeln till vuxenlivet och med pappas goda hjälp så har många både korta och långa resor gjorts med Mercan.
Förutom att den går bra och billigt så är det viktigt att berätta att man får ha med två passagerare och då kan man ha ännu roligare och kompisarna har alltid betalt drivmedels pengar så efter att den var färdigbyggd har den inte kostat mycket pengar. Och orsaken jag säljer är givetvis att jag fått körkort och nu kan man cruisa lite fortare även om jag trivts finfint i 30km/h. Är en 50 år gammal bil så lite småfix kan det vara men jag har aldrig blivit stående den är trygg att åka i. Vet inte vad jag skulle begära men fick då rådet att sälja den till den som har högsta budet över 40 000:- på Mercan den sista Juli så buda via sms å vänta eller slå till å köp den
för 50 000:- så kan du cruisa redan den kommande helgen. Ring mig för mer info.








Så såg bilen ut innan rika gubbar köpte den på 60 talet.
Men Emil håller med den var snygg även som original.
Pappa som vi tror e Göteborgare Heter så klart Glenn och i garaget har han en trevlig tavla med rubriken LIVSLUST, där kan man se åtta av hans entusiastfordon han haft å skruvat med under livet. Emil säger att
han troligt behöver en större Tavla för de e många bilar han vill äga
men till dess är det bara ett foto han har och det är korten på sin
första bil en Mercedes från 1965………