Sista muskelbilen från GM
Trans Am med svenska rötter

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Vid mitten av 1970-talet hade kriget om hästkrafterna ebbat ut men Pontiac var fortfarande med på banan med sin muskelstarka Trans Am. Per Säljös exemplar från -74 är en av få som genomgått en fullständig originalrenovering.

 

Egentligen letade Per Säljö efter en Pontiac GTO från åren 1966-67 att sätta klorna i. Istället blev det en orörd Trans Am -74 som varit i Sverige sedan ny

– Att det skulle bli en omfattande originalrenovering var något som Karlskronabon aldrig hade en tanke på.

– Jo, bilen var ett riktigt ladugårdsfynd. Den hade stått avställd sedan 1984 och under det tjocka dammlagret fanns en helt orörd muskelbil. Hade ingen tanke på någon större renovering men givetvis spårade det ur, berättar Per.

Idag ångrar han sig inte. Ju mer han satte sig in i ämnet Trans Am, ju mer intresserad blev han av den sena muskelepoken som just nu är mycket aktuell borta i USA.


Bilbyggaren Säljö


Det hela började när Per precis avslutat ett båtbygge som tagit två år att slutföra. Det kliade i fingrarna och frågan var vad han skulle ge sig på den här gången.

– Polarna undrade om jag skulle bygga om köket därhemma eller börja fila på en hot rod, skrattar Per som har tre tidigare rod-byggen på sitt samvete.
En av kompisarna tipsade om en Trans Am som stod i en lada i Skåne.
”Det vore väl något för dig att skruva med!”, skämtade de.

– Jag var måttligt intresserad men tog ändå en tur för att inspektera objektet, minns Per.
Paret som ägde Pontiacen hade haft den sedan slutet av 1970-talet och var inte överens om den skulle avyttras eller inte.

Per Säljö har ägt flera muskelvagnar samt hot rods tidigare. Det senaste projektet blev emellertid en originalrenovering av en Pontiac Trans Am -74. Bilen har varit i Sverige sedan ny. Per söker information om dess tidigare liv.
Pontiac Trans Am hade samma grundkaross åren 1970-1981. Grill och bakljus fick ny design 1974.
Då tillkom även gummiklädda stötfångare på grund av nya amerikanska säkerhetsregler.

Gick att köra
Eftersom ladan bilen stod i skulle rivas, var de tvungna att flytta den vilket inte var så enkelt. En försäljning var nog ändå det bästa, resonerade de.
En summa pengar bytte ägare och nu skulle Per försöka få hem nyförvärvet till Blekinge.

– Stället var ordentligt vildvuxet och för att få ut bilen var vi tvungna att plocka bort ladugårdsdörrarna. Att starta motorn vågade vi inte eftersom den inte varit igång på många år.

Väl hemma spolades objektet av och efter vissa förberedande åtgärder startades 455:an.
– Jodå, den spann riktigt fint. Bytte en del bromsdelar, sedan kunde jag provköra. Detta var i juli 2007 och efter ett besök hos Bilprovningen använde Per sin Trans Am säsongen ut.

Ladugårdsfyndet som Per Säljö köpte 2007. Pontiacen hade stått
avställd sedan 1984 och var rejält dammig men i orört originalskick.
Karossen var relativt rostfri. De bakre skärmkanterna är
svensktillverkade och köpta hos Pro Parts i Rättvik.
Både 455-motorn och automatlådan har Per renoverat själv.
Bromsservon och locket till huvudcylindern har han
låtit gulpacificera efter originalmönster.
Originalförgasaren saknades men Per hittade två korrekta på
annons och byggde en fungerande.
Korrekt ytbehandling
Den kommande vintern revs Pontiacen ned i sina minsta beståndsdelar.

– Det märktes att bilen inte rullat så många mil. Hittade mängder med små lappar med artikelnummer på slangar och olika chassidelar, förklarar Per som givetvis bevarat eller gjort kopior på dessa märkningar från fabrik.
En detalj som han gjort själv är VIN-dekalen i förardörren.

– Den finns inte som nytillverkad men med datorns hjälp fixade jag en exakt likadan som originalet. Den gamla var fin men gick inte att få bort hel, förklarar han.
Under hela renoveringen har Per strävat efter att använda så mycket av bilens originaldelar som möjligt.

– Alla bultar och clips har rengjorts och ytbehandlats till ursprungsskick. Det har varit svartförzinkning,
gulpacificering och vanlig elförzinkning beroende på vilken detalj det gällde.
 

Bert-Ola Runeson på Masens Motor ”tunade” bilen i sin bromsbänk.
Detta för att få exakt inställning på förgasare och tändning.
Hjulen är av bikupemodell och försedda med ett yttre skikt av gummi.
Svåra att renovera men Per har lyckats perfekt.
År 1974 fanns Trans Am med tre olika motorer. Billgast var 400-maskinen och dyrast 455 Super Duty. Per har mellanvarianten – 455 standard. VIN-dekalen som sitter i förardörren gick inte att få bort hel.
Per gjorde därför en ny exakt efter originalet.

Reklampelare i USA
Av de nya delar som inhandlats har mycket varit GM original men även en del reproduktioner har beställts – detta främst från National Parts Depot (NPD) i USA.

– När jag under en USA-resa besökte deras filial i Michigan såg killen vid disken på mitt kundnummer att jag handlat mycket den senaste tiden. Han undrade om bilen var färdig och om jag hade någon bild att visa.
Det hela slutade med att Pers Trans Am blev reklampelare i den senaste NPD-katalogen.

– Kul att renoveringen uppskattas ”over there”, tycker Per som inte haft det så enkelt att få fram prylar till sin -74.

Han förklarar att det är större utbud till de äldre modellerna samt till 1977 och nyare.
– Har väl med efterfrågan att göra. De tidiga årgångarna har ju varit
populära under flera år och de senare modellerna är tillverkade i cirka 100.000

 exemplar årligen, så där finns ju en marknad, spekulerar Per.

En så kallad ”Buck Tag” sitter på torpeden och
avslöjar bilens utrustning från fabrik.


Svensksåld?
Den första Trans Am-modellen kom 1969 och gjordes i knappt 700 exemplar. Därefter låg årsproduktionen på ett par tusen bilar men 1974 ökade försäljningen ordentligt.
– Min bil som är utrustad med 455-motorn är gjord i 4.648 exemplar. Det gjordes ungefär lika många med den mindre 400-maskinen och knappt 1.000 stycken med den mer kraftfulla 455 Super Duty, förklarar Per.
Vad Per har hört ska det inte ha sålts någon Trans Am ny i Sverige 1974 – inte av GM i varje fall.
– Jag misstänker ändå att min bil aldrig har rullat i USA. Den har kilometermätare, strålkastartorkare och fabriksmonterade svenska säkerhetsbälten.

Alla chassidelar är lackade eller ytbehandlade exakt
efter originalet. Styrstagen är som när de lämnade
fabriken, det vill säga helt obehandlade.
Bromsrör i stål med ”spiralskydd” och rätt färger på nipplar är en självklarhet vid en originalrenovering. Larséns USA-bildelar i
Rödeby har varit till stor hjälp under renoveringen.


Hittade rätt förgasare

Per har lagt många timmar på att renovera bilens originaldelar.
– Fälgarna tog en del tid att få fina. De är av bikupemodell och det sitter ett vulkat lager med gummi ytterst. Fick tvätta med thinner och därefter blanda rätt nyans med mjukmedel i färgen.
Även hjulens centrumkåpor har han slipat och kromat.
– Originalförgasaren saknades men jag hittade efter ett år en med rätt datum och nummer på Ebay.
Samma dag som jag fick hem den dök det upp en på nätet …

Några delar som köpts nya har han fått bygga om för att likna originalet.
– Skaffade en nytillverkad bensintank men den hade ett påfyllningsrör med det lilla hålet – avsedd för blyfritt. Per ordnade det hela genom att skarva ihop det gamla originalröret med den nya tanken.

Produktion Trans Am 1969-1981 Pontiac Trans Am 1974
Manuell Automat Totalt
1969 697 1974  400 1.750 2.914 4.664
1970 3.196 1974  455 4.648 0 4.648
1971 2.116 1974  SD 455 212 731 943
1972 1.286 SD = Super Duty
1973 4.802 Totalt 1974   10.255
1974 10.255
1975 27.274
1976 46.701
1977 68.745
1978 93.341
1979 117.108
1980 50.896
1981 33.493
Invändigt är allting utbytt eller renoverat. Hastighetsmätaren är graderad i både miles och kilometer – ett bevis på att bilen varit i Sverige sedan ny.
Det satt även svenska säkerhetsbälten monterade när Per köpte Pontiacen.



Reservhjul av typen ”space saver” var standard 1974.

Testad i bromsbänk
Per har arbetat med billackering i 20 år och förarbetet inför lackeringen gjorde han därför själv.
– Slipade karossen plåtren och grundade med epoxy och lade därefter flera lager slipgrund. Därefter lade kompisen Ingemar Hansson på Keskens Qustom Lackering i Karlskrona den röda nyansen Buccaneer Red som suttit på bilen från fabrik. Efter genomgång av 455-maskinen och automatlådan kunde Per ta en första provtur med sin helrenoverade Trans Am. Detta var hösten 2009.

– Både motorn och lådan var perfekta inuti och hade egentligen inte behövdes ses över. Men nu är det gjort i alla fall …
Sommaren 2010 har Per Säljö kört en hel del med sin potenta Pontiac. För att justera maskinen lät han Masens Motor i Nättraby testa bilen i bromsbänk.

Efter en del skruvande visade displayen 359,7 hästkrafter vilket kan anses mer än okej för en helt original muskelvagn från 1974.
Frågan är om modellen inte var den sista av de allra vassaste! Sökandet efter ett GTO-projekt går emellertid vidare.

En kopia på bilens originalfaktura har beställts från Pontiac Historic Services (www.phs-online.com).
Här finns alla uppgifter om vad som beställdes från fabrik och vad allting kostade.
Pontiac Firebird började tillverkas 1967 och Trans Am gjorde entré -69. Generation 2 gjordes fram till 1981.