Veckans salubil

 

 
Av Sören Fjellstedt
Usabil.nu kommer varje vecka att lyfta fram en av annonserna i syfte att hjälpa säljaren att få så god marknadsföring som möjligt. Vi kommer ta fram de data som vi tror kan vara intressant för dig som läser artiklar på usabil.nu men främst för att hjälpa annonsören att sälja bilen på bästa sätt. Vad vi hittar kommer från och med nu skilja sig från vecka till vecka, dels för att få artiklarna så intressanta som möjligt men också för att de ska bli enklare att skriva. Vi förstår det är bättre att Veckans Salubil kommer varje vecka istället för som nu, då och då. Vi bedömer inte skick och kvalitet utan visar bara det positiva/intressanta om försäljningsobjektet. Den som är intresserad köpare får sen kontakta säljaren och utföra de kontroller denne anser vara nödvändiga.
Vi på Usabil.nu önskar både köpare och säljare lycka till och hoppas samtidigt denna information är till glädje för de som bara tittar på annonser också och egentligen inte är intresserad av att göra affär.
Denna veckas annonsbil

Dodge Monaco Four-Door Sedan 6P 1966

Veckans salubil har djupa rötter i eder skribents hjärta, och därför känns det extra roligt att presentera något så ovanligt och trevligt som denna.

Jag och en god vän var i USA och körde väg 99 från Sacramento söderut mot Bakersfield hösten 1997 sent på kvällen körde vi in till en bensinmack i staden Modesto (staden som är grunden till manuset för ”Sista Natten Me Gänget” och hemstaden för George Lucas.

På bensinmacken stod en kille och fråga om han fick tvätta vindrutan för en dollar och givetvis fick han det och när rutan var ren och jag precis ska åka vidare ser jag en tidningsbehållare som det ligger gratis annonstidningar.

Bilderna berättar hur bilen ser ut i typisk Dalamiljö och kolla in dom för det är troligt det är enda gången du får se en sådan här bil då det facto är enda exemplaret i Sverige och vilken miljö den fotas i nästa gång är det Du som köpare som bestämmer och visst skulle den göra sig bra i Ditt Garage!

Efter lite bläddrande kom jag till bilar till salu och där stod det Dodge Monaco 1966 for sale. Ett fantastiskt trevligt par ägde bilen och det blev affär.
Efter en natts sömn körde vi vagnen till Los Angeles och jag minns hur jag lyssnade på massor av religiösa inslag denna söndag på radion. Men bl.a. på grund av skilsmässa blev bilen såld och jag saknar fortfarande bilen.
Den gick fint och var oerhört vacker speciellt över instrumentbrädan och Bakljusen, men bilen blev för mig historia och så och för familjen Hans Melander

Dodges dyraste exklusivaste modell 1966 hette Monaco och ett par köpte bilen ny och brukade denna bilen endast tre år till mannen i familjen dog, änkan behöll bilen och år 2009 tog deras arvingar fram bilen och gjorde den körduglig. Bilen såldes till Sverige och här har killen som nu säljer den använt den i fem år till stor glädje då den både varit pålitlig och bekväm. Det är med sorg bilen säljs men då en ”ny” Dodge inhandlats så ges nu möjligheten för en ny Monaco entusiast att ta över förmånen att köra en Monaco

Visst är det trevligt om bilen inte bara är vacker på utsidan utan även invändigt. Och både fram och baksoffan är både nyklädd och
nystoppad av en inrednings expert i Dalarna! Man sitter Kungligt enligt ägarna! Åk till Dalarna och känn dig som en Kung.
Säljaren har gjort en 10 minuter lång film och lyssna!! det här är en bilägare som vet exakt hur man ska beskriva, lugnt metodiskt och korrekt.
MISSA INTE DENNA!

Dodge Monacos främsta konkurrent 1966 var Pontiac Grand Prix och man lyckades sälja 30600 exemplar i sex olika utföranden i Sverige finns det endast idag 4 exemplar registrerade av Monaco 1966 och i 4 dörrars Sedan utförande är det endast detta exemplar

Så vill Du köpa en bil som du omöjligt kan möta en likadan av får du skynda dig kontakta säljaren, finns den kvar så hittar Du den här.

http://www.usabil.nu/databas/Detalj.asp?ID=112611


 

Trygg Pigg och ekonomisk samt helt original är motorn en 383 kubiktum stor
motor på 325 hästar räcker till. Motorn helt orenoverat men absolut nyservad.

Här är ägaren Håkan Helander som glatt fyller upp tanken förr att kunna Criusa ut i Dalanatten, trevlig Bensinmacksmiljö!

SÄLJAREN BERÄTTAR

Hej här är lite info om min ovanliga unika för Sverige bil.

Köpte henne 2010 och har brukat henne fem somrar och hon har funkat perfekt varje gång, delvis på grund av att bilen är i bra skick men också för att jag servat och hållit efter slitdelar, när vi bytte klädsel på fram och baksoffa så hittade vi två trevliga dokument ”Build Sheet” som givetvis sparats och bilen är ännu idag precis som dessa dokument.
Bromsarna var renoverade i USA men inte huvudbromscylinder och bromsservon så dessa är bytta och fungerar numera helt makalöst. Har varit noga med Service och idag kan man Cruisa och den håller lätt tempen nere och humöret uppe!

Hör av dig om du vill komma och kolla! Men kolla in filmer och bilder först!

KALL FAKTA:

Dodge Monaco Four-Door Sedan 6P 1966
Tillverkades I hela 33600 exemplar i sex olika utföranden 1966 vi gissar denna bil inte bara är den enda av just denna modell utan också den finaste Monacon
Vikt när den i basutförande lämnade fabriken 1966 utan vätskor enligt tillverkarens uppgifter: 1764,5 kilo
Hjulbas 3073 mm
Bredd 2032 mm
Längd 5418 mm
Ram med lös kaross
Fram fyra länkarmar med spiralfjädrar
Fjädring bak Bladfjädrar
Motorn är en Dodge V8:a på 383 Kubiktum som ger 325HP vid 4800 RPM
Växellåda är tre växlad Automat 727
Bakhjulsdrift stel bakaxel med bladfjädrar och torisionsfjädring fram
Ram med lös kaross fyra länkarmar fram och stel bakaxel

Bilprovningen:
2015-07-15 Besiktigad utan anmärkning
Besiktigad tom 1 Augusti 2017

Dodge gjorde vad man kunde 1966 man tog Sköna Pamela Austin till hjälp vid marknadsöringen och visst blev det rätt 30600 exemplar tillverkades.
Skönhet säljer som grädde på moset ungefär!
Dodge ville vara först i ledet av bilar, ”Följ inte ledaren utan Kör den” och nu har du chansen att sätta dig först i ledet
Den vackra fina instrumentbrädan med de två stora runda mätarna delade Monaco med den lite billigare Polara Serien.