Fyra dörrar, sexa, 3-växlad
Svensk standard

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)







Krister Engdahls första bil var en svenskbygd
Chevrolet -56 som han köpte 1964.
Den åtta år gamla amerikanaren var i kanonskick men såldes efter en tid iväg.

I dag, 47 år senare, äger han en nästan identisk Cheva. Men den här gången var det inte lika enkelt att hitta en i fint skick.

På 1960-talet var det lite annorlunda att åka gamla jänkare än vad det är idag. Det var svårt och dyrt att köpa reservdelar. Trots att bilarna var billiga var man ofta flera delägare på samma bil.
– Jag tjänade fyra kronor i timmen men fick låna pengar av min far när jag skulle köpa min första bil, minns Krister Engdahl i Månsarp utanför Jönköping.
Året var 1964 och bilen en 4-dörrars Chevrolet 2100 av årsmodell 1956 som monterats samman av GM Nordiska i Stockholm.
– Den var av svensk standard och hade sexa och 3-växlad manuell låda. Bilen var välvårdad och jättefin eftersom den bara var åtta år gammal.
Krister berättar om turerna i den rymliga amerikanaren.
– Trots det fina skicket var man inte rädd om bilen. Vi hade kul och det hände ofta att en i stort sett perfekt vagn skrotades vid ett motorhaveri.

Krister och Elisabeth Engdahl har hållit ihop sedan 1960-talet.

Plyma för 125 kronor
Han förklarar att de gamla trotjänarna fick rulla året runt och när det var riktigt kallt tömde man motorerna på kylarvatten när inte bilen användes.
– Vi hade inte råd med glykol. Ibland åkte det i en sexa i en V8-bil eftersom de motorerna var enklare att få tag på, minns Krister.
Efter 56:an blev det en Chevrolet Bel Air 2-dörrars Hardtop -54.
– Det var en trevlig vagn som jag lackade om och körde med åren 1964-66. Tyvärr skrotades den sedan.
Därefter hittade Krister en Plymouth Convertible -46 i Eksjö.
– Säljaren ville ha 150 kronor för Plyman som var i hyfsat skick. Jag prutade ned den till 125 …
Den bilen rullar fortfarande i Jönköping, numera som street rod och i betydligt bättre skick än vid mitten av 60-talet då Krister ägde den.

Rätta känslan
Krister hann även med en Cheva -57 samt en 55:a Convertible innan det blev hus, familj och mer alldagliga bilar.
– Mina barn har emellertid ärvt bilintresset och de har både byggt om européer samt renoverat jänkare från 50-talet. På så vis har jag kunnat hålla mig uppdaterad och följt utvecklingen med hobbybilar som idag håller betydligt högre standard än när jag var ung, säger han.
Det var när Krister fyllde 50 som han bestämde sig för att återigen köpa en amerikanare.
– Jo, jag började kolla annonser men det var inte så enkelt att hitta det jag egentligen var ute efter. Ville ha en likadan Cheva -56 som jag hade när jag var 18 – helst i samma fina skick dessutom.
Han hade även krav på modell och utrustning vilket gjorde det hela mer komplicerat.
Bilen skulle vara en 4-dörrars Sedan med sexa och 3-växlad manuell låda. Svensksålt var också ett måste för att allt skulle kännas rätt.

Trots 27.000 mil är det få delar som ersatts mot nya.
Slangklämmorna till kylaren är ett exempel.
Chevrolets pålitliga sexa var på 3,86 liter det här året och utvecklade 140 hästar. Är helt ljudlös i en välisolerad Sedan-modell. Något som Krister hade som krav när han letade efter en Chevrolet -56. Snacka om nostalgi!
Nysåld i Borås
Efter ett par år fick han ett tips om ett renoverat exemplar i Hjo. Det var flera som var intresserade men efter viss budgivning kunde Krister glida hem i en nästan exakt likadan bil som han ägde 1964.
Modellen var den något dyrare Bel Air-versionen som har ett mer påkostat listverk jämfört med den enklare 2100-serien.
Säljaren hette Ulf och hade haft bilen sedan 1976 då han köpte den av barnen till förste ägaren som var läkare.
Doktor Johan Mu?ller Aspegren köpte sin Chevrolet hos den lokala GM-handlaren i Borås 1956. Dit hade den transporterats från Hammarbyhamnen i Stockholm där den monterats av delar som skickats från USA i stora trälådor.
– Det såldes nästan 2.000 Chevor i Sverige 1956 och de flesta var av 4-dörrars modell, förklarar Krister.
Cabriolet- och Hardtop-modellerna kom färdiga från USA men övriga sattes samman i Stockholm. En rolig detalj är att han sparat registreringspappren från sin första bil och jämför man originalhandlingarna med ”doktorsvagnen” skiljer det bara några chassinummer mellan bilarna.
Båda dokumenten är signerade av samma inspektör på GM Nordiska AB, säger Krister och håller upp de 55 år gamla men ändå välbevarade handlingarna.
Kristers Bel Air är fortfarande original inuti.
Endast sittdynan i i framsoffan är utbytt.
Sökarlampan har sutti på sedan bilen var ny. Undrar vad första ägaren, doktor Johan Mu?ller Aspegren, hade för användning av den ...
Bilen är såld ny i Borås 1956 och Krister Engdahl i Månsarp,
utanför Jönköping är tredje ägaren.
Tanklocket är dolt bakom höger baklampa.

 

Svensk kvalitet
Idag har Chevan rullat 27.000 mil och de flesta har doktor Aspegren avverkat eftersom han hade en sommarstuga i Dalarna som han ofta besökte.
Han använde bilen fram till 1972 då den ställdes undan i en loge vid sommarstället.

Efter hans bortgång var barnen nära att skrota den men som tur var hamnade den istället hos bilentusiasten Ulf Jonsson i Hjo.
Krister berättar att Ulf fixade en del rost och lackade om Chevan i originalkulörarena Pine Crest Green och Sherwood Green.

– Tyget i sittdynan fram har även bytts ut annars är bilen i sitt ursprungliga utförande, säger Krister och stänger förardörren med ett dovt klick.
Det sägs att de svenskbyggda vagnarna höll bättre kvalitet än de som gjordes borta i USA och efter en provtur i Krister Engdahls ljudlösa 56:a är det bara att hålla med.
 

Motorvärmaren lät doktor Aspegren installera eftersom
han använde Chevan året om.
Krister Engdahls första bil var en Chevrolet 2100 -56.
Den köpte han av en bilhandlare i Huskvarna 1964 men ersatte den efter en tid med andra amerikanska vagnar. Våren 2010 lyckades han efter mycket letande hitta en liknande bil – en svensksåld Bel Air -56,
även den med sexa och 3-växlad låda.
Plymouth -46 som Krister köpte för 125 kronor.
Den udda cabben rullar idag som street rod i Jönköping.
En öppen Cheva -55 blev sista jänkaren för Krister innan det blev
familj och husrenovering under några år.
Kristers Bel Air -54 får sig en översyn hemma på gatan.
En vacker bil som senare skrotades.
Den 2-färgade Bel Airen ligger bara några chassinummer ifrån Kristers gamla 56:a. Båda bilarna är tillverkade i Hammarbyhamnen i Stockholm.
Bel Air, överst, var den mest påkostade Sedan-modellen 1956.
Nederst till vänster den enklare versionen 2100 som i USA hette Two Ten. Billigast var 1500-serien (One Fifty).