Dodge Custom Royal Regal Lancer
Vårmodellen 1958

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Chrysler-koncernen var experter på att hitta på nya versioner vid slutet av varje modellår.
Detta för att försöka sälja ytterligare några bilar innan nästa årsmodell gjorde entré. Dodge Regal -58 var just en sådan ”Spring Edition” som dock bara såldes i 1.163 exemplar.


Stig-Olof Fransson i Brålanda är en hängiven MoParfantast med flera trevliga 50-talare i sin ägo. Just Dodge har länge legat honom varmt om hjärtat och därför visste han mycket väl vilken ovanlig bil som plötsligt dök upp i en annons.
– Det var en 1958 års Dodge Regal Lancer, en modell som man bara hört talas om, aldrig sett i verkligheten, berättar Stig-Olof.
Saluvagnen stod på Åland och två andra svenskar hade ringt på annonsen före Stig-Olof och hade därmed förtur.
– Jag var emellertid den enda som återkom med ett seriöst bud så det var bara att kasta sig på båten.

Dodge Custom Royal Regal Lancer gick även att få i färgkombinationen svart och kopparmetallic.


Från Åland

Den udda Dodgen hade importerats till Åland 1988.
– Det var en läkarstuderande som bott i USA några år och ville ha en bil med sig hem. Att det blev en Regal var nog bara en slump, säger Stig-Olof.
Efter fyra år sålde killen bilen vidare till en familj på Åland.

– De var mycket motorintresserade och visste vad det handlade om. De ägde Dodgen i elva år innan jag tog över nycklarna, säger MoPar-fantasten från Brålanda.

Stig-Olof förklarar att det finns en hel del USA-bilar på Åland men att man får betala tull och moms vid import, eftersom det självstyrande landskapet står utanför EU:s skatteunion.


Spring Edition

Dodge Regal är en så kallad Spring Edition. Att tillverka en speciell vårmodell var ett välkänt knep för att sälja ytterligare några tusen bilar strax innan nästa årgång presenterades.

Det kunde räcka med en annorlunda listuppsättning eller ett speciellt motoralternativ och man hade en ny bilmodell. Ibland tog man bara fram en ny, ofta glad färg på vårkanten – en Spring Color.

I fallet Regal blev det ett mellanting. Modellen fick en egen färgkombination samt en kromdekor som lånades från kusinerna inom Chrysler-koncernen.

Oavsett utvändig färguppsättning hade Regal Lancer samma inredning.
 

I Stig-Olofs Regal Lancer sitter en helt orörd 350-maskinpå
295 hästar. Modellen fanns även med 361-motorn.

Speciella lister
Stig-Olof förklarar att Regalmodellen gick att köpa i kombinationen kopparmetallic med svart tak och svart sidodekor eller koppar och vitt.
– Mina färger heter egentligen Eggshell White och Copper Beige Metallic. Faktiskt var det samma inredning oavsett vilken av kombinationerna man valde. Innertaket är av någon anledning i tyg och inte i hårdpapp som i övriga hardtopmodeller det här året.
Han visar de udda detaljerna som utmärker Dodge Regal Lancer gentemot övriga Dodge-modeller 1958.
– Bilen har en bredare list på framskärmen som går ovanför strålkastarna och framför motorhuven. Den sitter normalt på de mindre DeSoto-modellerna samt på Chrysler Windsor, förklarar dalslänningen Stig-Olof.
Självklart har modellen egna emblem på framskärmarna och som huvornament har man tagit 57:ans version.
Framskärmslisten hämtades från DeSoto Firedome
och Fireflite samt Chrysler Windsor.
Bilen hade bara rullat 10.000 mil när Stig-Olof
importerade den från Åland 2003.


Enda i Sverige
I grillen tronar en medaljong som normalt bara sitter på bilar med den vassare D500-motorn under huven.
– Till Regal Lancer fanns tre motoralternativ, berättar Stig-Olof. Det var Super D500 som var en 361:a med dubbla 4-portsförgasare,
D500 med en vanlig 4-portare på 361:an samt en 350-motor på 295 hästkrafter. Det är den sistnämnda som sitter i min bil.
Stig-Olofs exemplar är det enda kända i Sverige.

– Har snackat med de flesta Chrysler-fantasterna i landet och det är bara någon som sett modellen i verkligheten. Det har då handlat om renoveringsobjekt i USA som inte gått att rädda.
Kanske inte så konstigt eftersom modellen bara gjordes i 1.163 exemplar.

Lågmilare
Vid importen från Åland hade Dodgen bara rullat cirka 10.000 mil sedan ny.
– Det märks att ingen varit och skruvat på bilen tidigare. Det mesta är helt orört, säger Stig-Olof och tillägger att den dock blivit omlackerad av någon tidigare ägare.
Under de sju år som han ägt den ovanliga vårmodellen har han bara behövt byta ljuddämparna samt montera nya white walls.
– Jodå, nog kunde man göra bilar för drygt 50 år sedan, fastslår Stig-Olof och glider sakta iväg i MoPar-produkten med det garanterat längsta modellnamnet – Dodge Custom Royal Regal Lancer.

Stig-Olof Fransson från Brålanda Dalsland äger flera Chrysler-produkter. En av de ovanligare är en Dodge Regal Lancer från 1958.
En vårmodell som gjordes i två olika färgkombinationer, kopparmetallic och vit eller svart
Regal Lancer är en udda modell som tillhör den dyrare Custom Royal-serien.