Över Gränsen November 2015!

Av Sören Fjellstedt


Över Gränsen hittar du numera här på Usabil.nu

Höst kan vara kul trots man slutat käka Morfintabletter för nu börjar planeringen för den sommar som snart ska komma och den sommar som kommer ska vi inte köra på älg å skrota usabilar.

Dollarkursen var uppe en bit över nio kronor och vände sedan ner så nu ligger den på en bit under nio. Men det är inte mycket som kan stoppa en svensk raggare (läs bilentusiast eller vad du vill) från att likt vikingarna släpa hem sina fynd från väst till vårt land. Jag ser redan nu fram emot att få räkna in statistiken för år 2015 för det känns som vi fyller på vårt gammelbilslager rejält varje månad.

För mig ser det ut att bli mer och mer resor runt i vårt land då många containers hamnar i skogarna utanför Sundsvall, Luleå, Gävle och Jönköping osv men där bilarna kommer dit kommer jag ofta när det är dags för tömning.
Roligast den gångna månaden var ett kaffebord jag satt vid som jag inte besökt på tio år men kändes som igår! De jag träffade är inte bara våra kunder utan också mina vänner och det är jag löjligt glad för.

Har Du nått kul på väg in eller om du undrar över import får du gärna maila mig så kan vi diskutera moderna vikingar erövringar.
Men vart jag kommer och tar kort till nästa Över Gränsen står skrivet i stjärnorna. När jag satt punkt i detta manus åker jag till Skövde så i nästa artikel kommer säkert en bild därifrån.


Sören Fjellstedt info@ccv.se för Usabil.nu

Kawasaki 900 har Du säkert hört talas om men känner di till en av föregångarna? Nämligen Kawasaki H1,
dess fulla namn är Kawasaki 500 Mach 111 med en tre cylindrig motor. Motorn är en tvåtaktsmotor som var extremt snabb. 1971 var detta världens snabbaste på kvartsmilen som avverkades på 11,6 sekunder med en sluthastighet på 179,6 km/h.
Denna fartmaskin hade inga blinkers och var utrustad med något svaga trumbromsar.
Det som var viktigt var att det gick fort och inget annat! Som alla andra fräna fordon så finns det hela 52 exemplar tidigare
registrerade i Sverige och de flesta registrerades här på sjuttiotalet. Den orange i bakgrunden är en likadan men här har
säkerhet kommit in i bilden med både blinkers å skivbromsar men så är det ju en 72:a också.
Båda hojarna hittade vi mellan Norrköping och Linköping

Här en Oldsmobile >Eighty Eight som gått Roll On Roll Off från USA men av säkerhetsrisker har den fått en luftpall
under då den inte gått att rulla för egen maskin, torde ge ägaren extra kostnader när bilen strula på detta sätt.

Björn från Stockholms Grödinge har köpt en Impala SS Convertible som importerats för ca 20 år sedan men först nu
kom den ut på våra vägar och får därför att räknas som nyimport. Snygg bil
Kolla in vilken snygg Packard 1951 som rullar in i vårt land kul när det kommer så
fina udda gamla bilar detta blir nummer nio när den registreras som Packard 1951






Buick Special 1958 2dr HT tillverkad i 34903 exemplar så den
sålde bra när den var ny. I Sverige finns sedan tidigare 176
exemplar Buick Special i alla sju olika karossutföranden osäker
på hur många av dessa 176 som är av 2dr HT utförande.







Det roliga är att det kommer fordon jag aldrig sett förut men
här är en udda pjäs, maila mig gärna om du har en förklaring
till detta fordon med grymma 335X80X20 däck på info@ccv.se


Hos Lans Auto www.lansautoimport.com/ i Lidköping hittar vi mycket godis från förr men här en bild över de
Cadillac 1963 och 1964 som för tillfället skrotas, Söker du delar till sådana så är chansen stor att Du hittar det här!

De Soto Fireflite Four-Door HardtopSportsman 6P 1957 som under sina 58 år sparsamt använts av tidigare ägare. Tom plasten som suttit på sätena är fortfarande ej borttagen. Vi får hoppas den kommer till mer nytta nu när svenska entusiaster lagt vantarna på den

I en Cadillac 1955 som stod undanställd i ett hörn hittade vi roliga detaljer, titta noga den har en mörkgrön fint mönstrad originalklädsel. När bilen var nästan ny har någon försökt skydda klädsel på fram och baksäte med en gråbrun överdragsklädsel som som totalt slitits ut genom åren.
Det gula på sätet är stoppning i sitsen och det vita är stoppning i ryggen.
Med något förvånade ögon frågade jag importören om varför han tog
hem en sådan bil han log och berättade att han hade en
krockad convertible som skulle lagas upp med delar från denna.
Roligast är ändå den soppskål som står på sätet med sand i.
Den ställer en del fraktfirmor in i bilen innan den sänds från USA
för att skydda inredningen från mögel och missfärgning.
I DETTA FALL KÄNNS DET VÄL LITE ONÖDIGT…