348-försedd Impala -58
Omöjlig att motstå

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)



Egentligen är det 1959 års Chevor som gäller för
Jörgen Skarin i Brastad. När en öppen Impala -58 dök
upp till salu i New York kunde han dock inte låta bli att
handla.
Anledningen var att modellen är ganska ovanlig i Sverige, speciellt med originalmonterad 348-maskin.

Jörgen Skarins intresse för Chevrolet föddes i början av 1990-talet då han skaffade en 1988 års Camaro Z/28 Convertible.
 

Jörgen Skarin från Brastad köpte sin Impala -58 för åtta år sedan.
Då var den ett rostigt objekt från New York.

Den ersattes efter en tid med en nyare Camaro innan han fick upp ögonen för den fenprydda versionen från 50-talets sista år.
– Jo, 59:an är utan tvekan den snyggaste Chevan och den trevligaste att köra också, förklarar Jörgen som skaffade en öppen Impala -59 för elva år sedan.
Den ljusrosa cabrioleten kom till Sverige redan 1979 och har försetts med 409-motor.
– Bilen är genomgången ordentligt i Sundsvall 1983 och har sedan fått rulla år ut och år in, säger han.

Visst är den öppna Impalan vacker! En bilrenovering görs dock inte av sig själv och
Jörgen vill passa på att tacka alla kompisar och företag som varit delaktiga i projektet.

Letade 59:a
Jörgens öppna 59:a behövde med andra ord en renovering och det var därför som bilparken utökades med ytterligare en Cheva cabriolet – en ljusblå -58.
– Egentligen letade jag efter en Coupé -59 som jag kunde plocka lite godbitar till renoveringen av cabben ifrån, men så blev det inte.
Han berättar om Nicklas Karlsson i Karlskrona som vid den här tiden drev firman NK Chevy Parts.
– Nicklas ringde från USA och meddelade att han hittat en Impala Coupé -59 till mig. Han hade även en Convertible -58 på gång och undrade om jag inte ville köpa den också …
Eftersom båda bilarna var renoveringsobjekt och priserna de rätta bestämde sig Jörgen för att köpa bägge.
– Båda Chevorna hade 348- motor, vilket är lite unikt. Jag gillar 59:orna bättre men en -58 cab finns det ganska få av i Sverige så därför valde jag att köpa objektet som stod strax utanför New York.

Under de åtta år som Jörgen renoverat Impalan har han även samlat på sig en mängd tillbehör. Det utanpåliggande reservhjulet köptes
från USA. Det är få bilar som är snygga med continental kit – men Chevrolet -58 ser bra ut med detta option.

Rejält rostig
Det var ett väl anfrätt objekt som anlände Göteborgs hamn våren 2003.
– Någon hade börjat renovera borta i USA men förmodligen tröttnat. Det enda som var nytt var inredningen, resten var orört, förklarar Jörgen som snart hade plockat ned bilen i sina beståndsdelar.
Hela golvet samt 20 centimeter längs hela karossidan var bortrostat och ny plåt åkte på plats.
– Bilen var dessutom smälld vid ena bakflygeln, så det fanns ju en del att göra, säger Jörgen med ett skratt.
Jämfört med årgångarna 1955-1957 är tillgången på nytillverkade delar betydligt mer begränsad om man äger en Cheva -58.
– Jag fick faktiskt tag på det jag skulle. Listerna lämnade jag emellertid iväg till ett proffs i Norrland som riktade och polerade dem till nyskick.

Interiören är faktiskt det enda som Jörgen inte behövt skaffa till bilen.
Den var inköpt av förre ägaren i New York som dock
inte orkade fullfölja renoveringen.
Hjärtat i Jörgens Impala är samma 348-maskin som bilen levererades med 1958. En ovanlig tillvalsmotor speciellt i en cabriolet. Jörgen har uppgraderat sin big block med Tri-Power (tre stycken 2-portsförgasare). Chevor med fabriksmonterade 348:or hade alla dubbelt avgas,
smalare fläktkåpa (fan shroud) samt grövre bränsleledning som
drogs en annan väg på grund av värmen från avgassystemet.

Ett ovanligt tillbehör är askoppen som rengör sig själv. Aska och fimpar sugs automatiskt ned i
ett rör bakom instrumentpanelen och hamnar i en glasflaska nere vid kickpanelen.



Varmförzinkad ram

Jörgen valde att lyfta av karossen för att kunna renovera bilen in i minsta beståndsdel.

– Blästrade ramen och skickade sedan iväg den på ytbehandling. Vi syradoppade den först, sedan sänktes den ned i en stor bassäng med flytande zink som höll cirka 400 grader.
Därefter lackades ramen halvblank svart, precis som från fabriken men med ett betydligt bättre rostskydd än vad General Motors kunde erbjuda 1958.

– Det viktiga vid en sådan här procedur är att låta ytan kallna långsamt. Tror att det är 20 års garanti på jobbet, säger han.
Trots att bilen var körbar vid importen 2003 valde Jörgen att se över automatlådan samt helrenovera motorn.

– Tyvärr finns det inga uppgifter på hur många Chevor som försågs med 348-maskinen det här året. Den här har suttit i sedan bilen var ny, vilket är extra roligt.

Automatisk ljusavbländning är mer vanligt på Cadillac.
Fanns även att köpa till Chevrolet.


Servetthållare modell större är också ett äkta GM-tillbehör. Kompassen är ett udda tillbehör som kan komma väl till pass även i Sverige.


Tri-Power

Den kraftiga 348-maskinen var egentligen avsedd för GM:s lastbilar men hittade 1958 även in på personbilssidan. Fyra olika versioner erbjöds där den tuffaste var på 315 hästar och hade mekaniska lyftare, högre kompression samt tre stycken 2-portsförgasare (Tri-Power).

– Den hette Special Super Turbo- Thrust och är mycket ovanlig. Min motor heter enbart Turbo-Thrust och var från början försedd med en 4-portare. Jag har emellertid uppgraderat med Tri-Power, förklarar Jörgen.
Det var dock inte bara att bulta på det nya insuget med de tre förgasarna.

– Man måste även skaffa en speciell vakuumpump som precis som bränslepumpen drivs av kamaxeln. Vakuumet räcker inte till annars.

Speciella bränslerör
Jörgen visar alla små detaljer som skiljer en 348-bil jämfört med 58:or som levererades med smallblock eller sexa.

– Eftersom alla 348-bilar hade dubbelt avgassystem var man tvungna att dra bränsleledningarna lite annorlunda på grund av värmeutvecklingen.
Han berättar att det gick att specialbeställa dubbelt avgas även till bilarna med den mindre 283-motorn.
 

– På de bilarna gick givetvis också bränsleledningarna en annorlunda väg, säger Jörgen och tillägger att de speciella bensinrören var lite grövre än normalt.

Prismat på instrumentpanelen gör så att du kan se
trafikljusen även om du hamnat för långt fram i korsningen.

 Ytterligare ett kännetecken för 348-modellen var kåpan runt kylfläkten som är något smalare på bigblock-modellen.

Silver Blue
Under renoveringen har Jörgen använt sig av en snurrställning som gjort att han enkelt och smidigt kunnat rotera karossen vid de olika arbetsmomenten.
– Jag grundade och lackade karossen när den fortfarande hängde i ställningen. Dörrar och baklucka var då bortmonterade för att jag skulle få färg överallt.
Därefter lät han materialet ”sätta sig” under en längre tid eftersom det bytts en hel del plåt.
– Jag trodde att ytan skulle sjunka lite grann, men det gjorde den inte, säger Jörgen som senare tog bilen till en lackeringsfirma som gjorde den slutgiltiga appliceringen i originalkulören Silver Blue (färgkod 930).
 

Chevrolet fick 1958 ett helt nytt chassi, ny kaross samt
som tillval en bigblockare på 348 cui.

 

Fyra ”vingbilar”
Sedan tre år tillbaka är Jörgen medlem i Classic Chevrolet Wing Club.

– Det är en förening för oss som gillar Cheva-modellerna från åren 1958-1960. Det finns cirka 1.200 inregistrerade exemplar i Sverige och vi är numera 400 medlemmar vilket måste anses bra, säger Jörgen.
Visserligen är det en del medlemmar som äger mer än en bil. Jörgen har faktiskt fyra stycken.

– Jo, det blev en El Camino -59 också. En kille hade renoverat men tröttnat på bilen just som han var färdig …
Hur går det nu med av 59-cabben som skulle göras i ordning före 58:an?

– Njae, nu ska jag börja med Coupén istället. Cabben som stod först i kön får vänta ett tag till, avslutar Jörgen Skarin.

Den varmförzinkade ramen har lackats svart och försetts med
hjulupphängning samt 348-maskinen med sina tre 2-portsförgasare.
För att underlätta renoveringen hängdes karossen upp i en roterbar
ställning. Även lackeringen utfördes medan bilen var ramlyft.

Chevrolet 1958
Totalt tillverkade Chevrolet 1,2 miljoner personbilar av 1958 års modell. En hel del nytänkande kännetecknar årgången som nu såg helt annorlunda ut jämfört med den tidigare generationen 1955-57.
Förutom ny karossdesign hade Chevan nu spiralfjädrar runt om och man erbjöd även en bigblock-motor samt den nya modellen Impala.
Dock ingick Impalan i Bel Air-serien premiäråret för att bli helt egen 1959. Den mest unika Chevan 1958 var stationsvagnen i 2-dörrarsutförande. Den gjordes i endast 16.590 exemplar. Tvåa på uddalistan är Impala Convertible som tillverkades i drygt 55.000 exemplar.
I Sverige kostade en öppen Chevrolet V8 22.400 kronor vilket kan jämföras med den enkla Biscayne, som med sexa under huven gick på 18.100 riksdaler.

Motortyp Volym Effekt Vrid Komp Förgasare
6-cyl 235,5” 145 hk 215 8,25:1 1-port
V8 283” 185 hk 275 8,5:1 2-port
V8 283” 230 hk 300 9,5:1 4-port
V8 283” 250 hk 305 9,5:1 insprutning
V8 283” 290 hk 290 10,5:1 insprutning
V8 348” 250 hk 355 9,5:1 4-port
V8 348” 280 hk 355 9,5:1 3x2-port
V8 348” 300 hk 350 11,0:1 4-port
V8 348” 315 hk 356 11,0:1 3x2-port

Sönerna Martin, Niklas och Jonas gillar givetvis också Chevrolet.