Dodge Center Chevrolet

Av Anders Dahlgren, Door2door
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se

Trots att George McNeilus bor i Dodge Center är han en sann Chevrolet samlare. I garaget har han flera Chevrolet. Navet i samlingen är en 1962 Chevrolet Impala Anniversary Gold Limited Edition, vilket även avspeglas i Georges samling av reklammaterial från dåtidens Chevrolethandlare.

På väggen i George McNeilus kontor i Dodge Center, Minnesota sitter en Mobilskylt i emalj. Den skylten såg George för första gången när han som barn åkte bil med sin far på en landsväg någonstans i Minnesota. Bensinmätaren började närma sig botten och barnen höll utsikt efter en bensinmack medan pappan rattade bilen efter landsvägen i förhoppning att bensinen skulle räcka. George fick syn på en Mobilstation med en stor emaljskylt som växte fram bakom träden. Det räddade den dagens åktur. Många år senare köpte Georges pappa marken där bensinmacken funnits. I köpet ingick Mobilskylten som George tidigare sett någon gång på femtiotalet.

Nu pryder den Georges kontor tillsammans med andra nostalgiobjekt från en tid då vägarna, reklamen och bilarna var roligare.

George McNeilus sköter sina affärer från ett skrivbord monterat på fronten av en 1957 Chevrolet.

Efter andra världskriget, som tvååring, kom George McNeilus till USA från Irland. Man kan verkligen säga att han har bensin i blodet och att hans bilintresse startade tidigt eftersom han växte upp på pappans bilskrot.
Bilarna blev Georges hobby och i viss mån på senare år ett levebröd. George har dragit sig tillbaka från det familjeföretag som utvecklades ur faderns bilskrot för att idag driva sin förmedlingsfirma, McGeorge Classics. Han gör det främst för sitt eget intresses skull och hjälper vänner och bekanta i Minnesota att sälja sina bilar.
George är en hängiven Chevrolet älskare, även om han också har en fin 1955 Ford Thunderbird i garaget.

Navet i den egna bilsamlingen är en 1962 Chevrolet Impala Anniversary Gold Limited Edition som George renoverat. Det är en ovanlig version av Impalan som Chevrolet tillverkade i samband med Chevrolets femtioårsjubileum. Många förväxlar jubileumet med General Motors femtioårsjubileum 1955 eftersom det tillverkades en guldfärgad Chevrolet även 1955, men det var en Bel Air som tillverkades i ett enda exemplar. Impalan ska ha tillverkats i 300 till 350 jubileumsexemplar och erbjöds i SS-versionen till kunder över hela USA. Chevrolet blandade en speciell jubileumslack i guld med färgkod 927.
 
 När George var barn såg han den här Mobilskylten för första gången.
Nu pryder den hans kontor.

Chevrolet producerade en mängd reklammaterial för jubileumsåret 1962.

Den matchande inredningen var helt i vinyl och med trimkod 891. Koderna ska framgå på trimskyltarna om det är en äkta original jubileumsbil. Georges Impala har en 327 motor med 250 hk, Power Glide automatlåda, fabriksmonterad AC, AM push button radio, baksäteshögtalare, stoppad intrumentbräda, vakumstyrt bakluckelås, tonade rutor, ”day/night” backspegel, dubbla yttre backspeglar, dubbla antenner bak, original matchande säkerhetsbälten och guldfärgade golvmattor.

Som för andra, ovanliga samlarobjekt finns det många myter om Impala Anniversary Gold-bilar. Det sägs att det tillverkades bilar så att varje handlare i USA fick ett exemplar. Det är obekräftat hur det var med det och det finns de som arbetade för Chevrolethandlare på sextiotalet som påstår att de sett flera exemplar av jubileumsbilar hos handlare och att alla inte varit SS-bilar. Det diskuteras även än idag om 1962 var rätt år för jubileumet.

En del hävdar att det är 1961 som är det femtioende året för Chevrolet. Inför jubileumet löste Chevrolet detta med att släppa jubileumsbilarna redan 1961, även om de var 1962 års modell. En sak är i alla fall klar, ett exemplar står i Georges garage. Han tänker behålla den fyra-fem år innan han ska sälja den och kanske skänka pengarna till välgörenhet.

Ögonstenen och navet i Georges samling är en 1962 Chevrolet Impala Anniversary Gold Car.
 

Impalan är omsorgsfullt renoverad. Lacken är
specialblandad för jubileumet och har färgkod 927.

Anniversary Gold-bilarna fick matchande inredning,
inklusive säkerhetsbälten och golvmattor.
Minnesota har en liknande bilsäsong som Sverige, kort och intensiv. Dagen för besöket hos George snöade det och vägarna var isiga och saltades, så Georges bilar stod torra i garaget. Men under säsong kör George helst sin 1955 Chevrolet, en rod med modern motor, växellåda, framvagn och digital instrumentering.

I garaget finns även en 1956 Chevrolet Nomad i en något udda, grå och beige färgkombination som benämns India Ivory/Dawn Gray. Enligt George, är den ovanlig helt enkelt eftersom de flesta ville ha färggladare kombinationer på femtiotalet när Nomaden erbjöds kunder.

George McNeilus är verksam som domare på nationella bilutställningar i USA och har även vunnit utmärkelser på sådana för egna bilar. En mycket fin 1955 Ford Thunderbird i originalskick står bredvid femtiofemman. -Bilen har fått flera utmärkelser bland annat första pris i Antique Automobile Club of Americas nationella utställning 2005, berättar George. Både Nomaden och Thunderbirden är till salu.

George tänker behålla Impalan i fyra-fem år till, sedan planerar han att sälja den för välgörenhet.

Förutom Mobilskylten är George kontor prytt med nostalgiföremål med 1962 Chevrolet Impala Anniversary Gold-föremål som nav. Under jubileumsåret erbjöd Chevrolet sina kunder en mängd olika reklamprylar som idag utgör Georges samlarområde. Som för många samlare är jakten på samlarobjekt kanske viktigare för George än samlingen i sig. Jakten på fler Chevroletföremål har tagit George till swap meets över hela centrala och södra USA.

-Det finns alltid något intressant att köpa. Ibland har jag letat i 10-20 år innan jag hittat det jag sökt efter, säger George och visar några ovanliga objekt från femtio- och sextiotalets showroom.

I samligen finns förutom reklammaterial från Chevrolet även hel del andra roliga föremål. Till exempel har George några trampbilar från Chevrolet och Ford samt scootrar som vi nog inte sett så många av i Sverige.
Det fanns matchande, guldfärgade säkerhetsbälten till jubileumsbilarna.  Väkomnande golvmattor på kontorsgolvet.

Ett par Doodle Bug står på kontoret. Det var en scooter som byggdes från 1946 till 1948 av Beam Manufacturing Company i Webster City, Iowa. De såldes av en speciell butikskedja i konkurrens med andra märken på andra butikskedjor. Motorn var oftast från Briggs & Stratton, med en effekt på 1 och ½ hästkrafter och toppfart på 22 mph. Precis som i Sverige är idag mopeder och scooters från efterkrigsåren eftertraktade samlarobjekt också i USA. Det arrangeras bland annat ett Doodle Bug-möte i Webster City varje år för likasinnade.

Många förväxlar Georges bostadsort Dodge Center med att han är en Dodgehandlare. Men trots bostadsorten är George McNeilus en sann Chevroletman. Affärerna sköter George från ett skrivbord som är byggt på fronten av en 1957 Chevrolet Bel Air.
Även mitt ärende hos George var en Chevrolet som han hjälpte en säljare med.
Bilen är en 1955 Chevrolet Bel Air tvådörrars sedan som moderniserats med 350 motor med 4-ports Edelbrock förgasare,  treväxlad 350 Turbo automat, 15 tums Torque Thrust-fälgar, styr- och bromsservo, tvåkrets bromsar med skivor fram, elektrisk torkarmotor, 3-punkts säkerhetsbälten, tonade rutor och en del andra uppgraderingar inklusive stereo med USB-kontakt.
En trevlig klassiker som nu ska skeppas till Borlänge i Dalarna från trakten av Dodge Center, Minnesota.
En reklamskylt i 3d för 1955 Chevrolet kan vara svår att hitta.
En del objekt har George letat efter i många år.
Under säsong kör George McNeilus sin 1955 Chevrolet.
Drivlina, framvagn och instrumentering är moderniserade. India Ivory och Dawn Gray är en ovanlig färgkombination för Nomader.
De flesta ville ha piggare färger på femtiotalet.
Denna 1955 Ford Thunderbird har fått utmärkelser på nationella utställningar och är nu till salu.
 
Doodlebug var en liten scooter som såldes under ett par år på fyrtiotalet. Artikelförfattaren och Roger Hyke som George McNeilus hjälpte att
sälja en 1955 Chevrolet Bel Air. Bilen är nu på väg till Borlänge.