Renovering utan genvägar

Mustang -67 som tog sju år att få färdig

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Wim Kooijman bestämde sig tidigt för att återanvända alla originaldelar på sin Mustang -67.
Istället för att köpa nytt renoverade han det gamla. Till och med de komponenter som inte ska gå att få isär plockades itu och
gjordes iordning. Men sedan tog det också sju år innan bilen var ute på vägen igen.



Det var den 6 januari 1967 som en guldfärgad Mustang rullade av bandet i Fords sammansättningsfabrik i San Jose i Kalifornien. Bilen som var av hardtopmodell, hade beställts med så gott som alla extra tillbehör som gick att uppbringa.

Ordern var lagd av en återförsäljare i Costa Mesta dagarna före jul och den 10 januari såldes Mustangen till den kund som fick betala 50 procent mer för sitt fullutrustade exemplar än om han hade tagit standardversionen.

Den extra utrustningen som gjorde att priset sköt i höjden var bland annat vinyltak, deluxeinredning, luftkonditionering, konsol, servostyrning, skivbromsar, tonade rutor, tiltratt med mera, med mera ...

Familjen som flyttade från Holland till Sverige. Ben, Wim och Antoinette Kooijman och deras Musse -67 som är en familjemedlem sedan 2003.

Flyttade till Sverige

Informationen kommer från Wim Kooijman i Kumla som köpte den vackra vildhästen i Holland 2003.

– Jag hade letat efter en välutrustad Mustang i 5-6 år och hittade den här hos en bilhandlare i Gorlie, berättar Wim som är född i Nederländerna men flyttade till Sverige 2007.
Han förklarar att familjen var trött på stressen i hemlandet där det bor 16 miljoner människor på en yta som är 15 gånger mindre än Sverige.

– Jag arbetade som teknikutbildare på BMW men när en bilverkstad i Kumla blev till salu valde vi att flytta, berättar Wim och tillägger att det bästa med Sverige är närheten till naturen.
När han skulle åka och titta på Mustangen lånade han med sig ett endoscope från jobbet.

– Det är en liten kamera som man kan filma med inne i trånga utrymmen. Vi använde tekniken på BMW för att bland annat undersöka brända ventiler.
Man trädde in endoscopet genom tändstiftshålet för att kontrollera, säger Wim.

1967 var först året man kunde beställa sin Mustang
med vikbar rattstång – tiltratt.
”Interior Decor Group” innebär bland annat aluminiuminlägg i dörrsidor.



Använde filmkamera

Mustangen blev alltså filmad inuti motorn samt i alla balkar och skrymslen innan Wim var nöjd och gjorde affär.

– Säljaren tittade mycket misstänksamt när jag höll på med filmkameran, skrattar Wim och tillägger att bilen var i ett fantastiskt bra skick även i de skrymslen som normalt är omöjliga att kontrollera.
Direkt efter köpet skruvade Wim ned bilen i sina beståndsdelar. Eftersom Mustangen var i bra originalskick ville han behålla så mycket som möjligt av de ursprungliga komponenterna.

– Det är ju smidigt med alla nytillverkade delar som finns att köpa. Mitt syfte var dock att behålla så mycket som möjligt av det gamla och renovera på riktigt istället för att bara byta ut.


Noggrann renovering

En av de svåraste utmaningarna var renoveringen av pumpen till avgasreningen.

– Den här bilen är nysåld i Kalifornien och därför utrustad med så kallat Thermactor Emission Control System. Till detta finns inga renoveringssatser och ska egentligen inte gå att ta isär …
Wim har till och med demonterat automatlådans ”neutral switch” som är väl förseglad.

– Jag borrade ur nitarna och fixade till originalet istället för att köpa en ny, förklarar den händige bilmekanikern.
Till och med vindrutan är den som följde med bilen 1967.

– Glaset hade en lite repa men stämpeln med det gamla datumet från tillverkaren Carlite satt kvar vilket var viktigare än att ha en perfekt ruta, resonerar han.

I mittkonsolen sitter fyra indikeringsslampor för bälte, handbroms, öppen dörr samt låg bränslenivå i tank. Ingår i tillvalet Convenience Group.
Maskinen i Wims Musse är den enklaste V8-motorn 1967. Den är på 289 kubiktum och utvecklar 200 hästar med hjälp av en 2-portsförgasare. Wim har försökt återanvända så mycket som möjligt. Bagagerumsinredningenär dock ny – däremot är den
svarta Kalifornia-skylten original.

Mustang-domare

Efter fyra års renovering var bilen fortfarande isärskruvad men karossen hade grundats i väntan på lackering.

– Det var då vi köpte hus i Sverige. Jag monterade ihop Mustangen så pass att det gick att få med den i flyttlasset. När familjen efter en tid kommit tillrätta i det nya landet kunde han fortsätta med sin omsorgsfulla renovering.
Wim Kooijman är inte enbart en duktig mekaniker han har även skaffat sig ett djupt kunnande i ämnet Ford Mustang.

– Jag var medlem i Holländska Mustang-klubben i många år. Där tog jag även domarcertifi kat för bedömning av originalbilar i klassen 1967-68.
Han förklarar att man i Holland använder samma princip som den amerikanska klubben MCA, där man utgår från 1.000 poäng och sedan drar av för det som inte stämmer på bilen. Har man exempelvis fel årsmodell på radion dras det bort fem poäng från de ursprungliga 1.000.

Takkonsolen är en del i tillvalet ”Convenience Panel”.

Lackat själv

Wim uppskattar att han lagt ungefär 7.000 timmar på projektet och då var det en mycket fin bil som han började med.

– När den importerades från USA till Holland hade den bara rullat 84.000 miles vilket motsvarar drygt 13.000 mil. Den hade dock blivit omlackad någon gång och i samband med togs vinyltaket bort, förklarar Wim.
Förutom alla delar som tagits isär och gjorts i ordning har han lagt många timmar på slipa hela bilen plåtren.

– Jo, det är handslipat inne i bagageutrymmet, under huven och även inuti bilen tills allt var skinande blankt.

Belysning i bagagerummet är ytterligare ett tillbehör på Wims Mustang.
För att få svart på vitt vilka options Mustangen hade från fabrik,
beställde Wim en så kallad ”Marti-rapport” från företaget
Marti Autoworks i USA. I dokumentet finns all data om bilen
samlad samt uppgifter hur unik den är tack vare all utrustning.
Wim är certifierad domare för Mustang 1967-1968

Mycket dokumentation

Dörrfalsar, koffert, interiör och motorutrymme har Wim lackerat själv medan sprutningen av exteriören lämnades bort till en lokal billackering.
För att få exakt information om den välrenoverade Mussen har Wim beställt en så kallad Marti-rapport från USA.

– Det är företaget Marti Auto Works i Arizona som tagit över Fords alla fordonsdata från 1967 och framåt. På rapporten kan man läsa när bilen är tillverkad och vilken utrustning den ska ha.
Vid köpet fick Wim mängder med kvitton och servicejournaler till bilen.

– Jag har all dokumentation ned till 1970, säger han och bläddrar försiktigt i en pärm. Bilsport Classic säger grattis till en fantastisk renovering och framförallt välkommen till Sverige och bilkulturen här!

Kontrollstämpeln i motorutrymmet har suttit sedan bilen var ny.
Den betyder att lacken är synad och godkänd av inspektör nummer 28.
Renoveringen startade i Holland. När familjen 2007 flyttade till
Sverige fick Mustangen plockas ihop provisioriskt och åka med.
Wim har slipat ned allting till plåten. Där det var svårt att komma åt med maskin har han handjagat. Så här såg karossen ut invändigt före grundning. Bagagerummets vänstersida efter lackering. I det lilla hålet satt jiggen fastskruvad när bilen målades 1967. Ytan ska därför vara olackad.
Alla kritstreck och färgmarkeringar som hittades
före renoveringen har Wim reproducerat.
För att kunna återskapa alla markeringar korrekt fotograferade
Wim det hanhittade innan alltsammans slipades bort.