Två ägare sedan ny
När Ingmar köpte Mustangen
hade den rullat 900 mil!

 

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Motellägaren i Strängsered köpte en sprillans ny Mustang
Mach I men tyckte den var svårkörd på vintern. Han bytte in den hos Ford i Ulricehamn där en av mekanikerna lyckades köpa loss den. Jodå, han har fortfarande kvar bilen.

Det är snart 40 år sedan som en ilsket gul Ford Mustang Mach I -72 lastades på det stora fraktfartyget med destination Europa. Bilen var beställd av Ford Motor Company i Sverige och skulle placeras ut som lockbete hos någon av landets återförsäljare.

– Jag minns när den kom till Autocenter i Ulricehamn som var Ford-agentur på den tiden. Jag arbetade som mekaniker och blev mäkta imponerad av den tuffa Mustangen, berättar Ingmar ”Putte” Helin.

Han minns att navkapslarna låg packade i fyra kartonger i bagageutrymmet och att bilen fick en polering innan den ställdes ut till försäljning.

Ford Mustang Mach I -72. Med ett nypris på 46.000 kronor var den dubbelt så dyr som en Volvo vilket gjorde modellen till en drömbil för de flesta.

Dyrköpt vildhäst


Ingmar berättar att den muskulösa Mustangen stod osåld under flera månader innan en motellägare kom förbi och köpte den.

– Jag tror man begärde 46.000 kronor, vilket var en massa pengar vid den tiden, då en ny Saab eller Volvo kostade hälften så mycket, säger Ingmar.
Han minns att Ford i Ulricehamn sålde minst ett par nya Mustanger varje år.

– Glömmer aldrig en orange 70:a som var försedd med en 428 Cobra Jet-motor. Den var 4-växlad manuell och hade trögtrampad koppling, men jäklar vad den gick. 120 på tvåan var inga problem …

Ingmar började arbeta på Ford redan 1969 och hade dessförinnan gått yrkesskola och gjort praktik hos den lokala BMC handlaren där han fick skruva med allt från små Hundkojor till flotta Jaguarer.

Mach I-modellen gick endast att få med V8-motor. Ingmars
bil har den minsta versionen på 302 kubiktum.
Trots att bilen idag har rullat närmare 14.000 mil är mängder
med delar fortfarande original. Övre kylarslang samt
klämma är närmare 40 år. Snacka om kvalitet!



”Ford var det som gällde”

– Men det var ju Ford som gällde.
Hade fixat i ordning en krockskadad 20M TS -65 som blev ersatt av en 20M XL -69, minns Ingmar som inte var nödbedd när chefen erbjöd honom att byta in sin XL mot den gula Mach I 72:an.

Hal på vintern
I april 1974 hade Mustangen bara rullat 900 mil.
– Motellägaren, som hette Sven Carlsson, var tillbaka med sin Mustang bara efter ett år. Han bytte in den mot en ny Granada och jag var inte sen att nappa på erbjudandet att ta över Mach I:an, minns Ingmar.

Nu är ju frågan varför ägde inte Sven Carlsson bilen längre tid?
Bilsport Classic ringer upp den numera pensionerade motellägaren.
– Visst kommer jag ihåg Mustangen, säger Sven och rabblar registreringsnumret utan minsta tvekan i rösten. Jag drev ”Färdshuset Kullan” som låg mitt emellan Jönköping och Ulricehamn. Jag sålde anläggningen 1989 och i dag heter stället Rasta.
Sven berättar att Mustangen inte var så trevlig att köra på vintern och han valde därför att byta bort den.

Första servicen
– Det var mitt under bensinkrisen och jag fick bara skambud hos de olika bilhandlarna. Det var en mekaniker på Ford som köpte den och han har visst kvar den än idag, säger Sven som verkligen har koll på läget. Bilmekanikern Ingmar Helin använde sin Mach I som bruksbil under tio år.

– Jag hade inte råd med ytterligare en bil så Mussen fick rulla en hel del, säger Ingmar och visar serviceboken med en enda stämpel – 250-milaservicen som Sven gjorde 1973.

Vid mitten av 1980-talet ställdes bilen undan för en ordentlig översyn.
– Det hade blivit en del rost i skärmkanterna samt mellan bakljusen, förklarar Ingmar som fick tag på nya delar från Leksands Bilplåt samt Sven Ullman.

Belysning i motorutrymmet kan vara välkommet under den
mörka årstiden. Fungerar felfritt efter närmare 40 år.
När Ingmar köpte bilen 1974 satt alla dekaler och
kritmarkeringar kvar under huven. Tidens tand har
dock gått hårt åt dokumentationen från fabriken.
Navkapslarna som låg i bagageutrymmet när Mustangen anlände
till Ford i Ulricehamn 1972, är de som sitter på bilen än i dag.

Medium Bright Yellow

Reparationerna krävde en hellackering vilken Ingmar tog hand om själv.
– Mach I-dekalerna och sidostripsen fanns inte nytillverkade på den tiden utan de gjordes av en reklamfirma i Ulricehamn, minns han.
Bilen är en av 3.664 Mustanger som gick på export 1972 (Kanada ej inräknat) och av dessa var 1.641 av karosstypen fastback. Hur många som såldes i Sverige är svårt att veta men det var förmodligen ett större antal eftersom man lade pengar på att tillverka både försäljningsbroschyr och instruktionsbok på svenska.

Kulören på Ingmars bil heter Medium Bright Yellow och hamnade på drygt 7.000 Mussar det här året (totalproduktion 125.093 exemplar).
– Min bil såldes utan radio. Det satt en täckbricka i hålet istället, säger Ingmar och tillägger att svenska Ford hade plockat bort dimljusen i grillen samt bytt de bakre sidomarkeringarna från röda till gula.

Ingreppen berodde på olika lagar i USA och Sverige.
– Ford flyttade även parkeringsljusen från framblinkersen upp till strålkastarna samt monterade svenska 3-punktsbälten i bilen.


Original bakspoiler

Spoilern på bakluckan har emellertid varit med hela tiden.
– Det var ett jäkla hallå både från polisen och Bilprovningen, vingen var enligt dom helt livsfarlig. Jag satte en plexiglasskiva mellan luckan och spoilern och därefter var det tyst.

Drivpaketet i Ingmars Mach I är en beskedlig V8 på 302 kubiktum.
– Den har en 2-portsförgasare och ger 210 kusar. Växellådan är en FMX-automat, förklarar han och tillägger att när han köpte bilen satt det massor med originallappar och kritstreck i motorutrymmet.
De har dock försvunnit genom åren men det mesta är ändå original under huven.

För att bilen skulle bli laglig i Sverige fick Ford bygga om en del saker.
Bland annat fällde man in orange blinkers i Mustangens akter.

En kul detalj är att spärren till ryggstödet släpps när man öppnar
dörren. Funktionen styrs genom en elkontakt i dörrfalsen.

Ingmar Helin i Hökerum har ägt sin Mustang i 37 år. Bortsett från Ford i Ulricehamn är han andra ägaren sedan bilen anlände till Sverige 1972.

Hur många svensksålda Mustanger har fortfarande kvar originalratten?
Det märks att Ingmar Helin varit rädd om bilen
som faktiskt fick rulla även på vintern de första åren.
Knappen till bakrutedefrostern sitter dumt till och knäcktes av
Ingmar redan på 1970-talet. Endast tio procent av
alla fastbacks beställdes med detta option.

Dörrsidan är helt orörd så när som på ett högtalargaller.
Eftersom bilen kom till Sverige utan radio och första ägaren
hellre lyssnade på V8- motorn fick Ingmar själv fixa ljudet.

Bilens ”id-bricka” är välbevarad i Mustangens vänsterdörr.
DSO 90 betyder att bilen gått på export.

Egen verkstad

Idag har Ingmar en egen bilverkstad i Hökerum strax utanför Ulricehamn.
– Jag jobbade tio år på Ford innan jag startade eget, säger mannen som dock alltid varit märkestrogen.
Bakom verkstaden står ytterligare en Mustang -72 som dottern tidigare körde med.
– Min bror har en hardtop -66 så visst är det Ford som gäller, säger Ingmar nöjt.
Nog kan han vara nöjd alltid. Hur många har ägt samma bil i 37 år? Är fordonet dessutom en svensksåld Mach I med endast en tidigare ägare borde lyckan vara fullkomlig, eller hur?