En Dag På Museet

Av Anders Dahlgren, Door2door
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se

Del 1: The Henry Ford Museum

Ett bra sätt att planera en USA-resa, och dessutom vara säker på att få se fina bilar oavsett årstid, är att lägga upp rutten efter de många bilmuseer som finns över hela USA. Amerikanska museer håller ofta mycket hög klass och det finns ett stort utbud av museer med transport som tema: bilar, flygplan, tåg, rymd. Här börjar en serie reportage om amerikanska bilmuseer och andra relaterade museer. Först ut är ett museum som i sig kan vara värt en USA-resa - the Henry Ford Museum i Dearborn, Michigan. I kommande reportage fortsätter vi till andra museer och platser runt USA.
Välkommen in på en rundtur!


Även om Ford är mest känd för biltillverkning är The Henry Ford Museum i Dearborn i närheten av Detroit mycket mer än ett bilmuseum.

Henry Ford började tidigt på 1900-talet att samla föremål från sina och samtida kollegors och konkurrenters verksamheter. Tanken var att bevara föremål och byggnader från industrialismens utveckling. Museets ursprung är Henry Fords privata samling som först fick namnet the Edison Institute efter den berömde uppfinnaren.

Det ska vara något avslappnande över ett bra museum. En bra museiatmosfär får en att glömma omvärlden och aktuell tid för en stund. The Henry Ford Museum är ett sådant museum. Det är beläget i en byggnad i en klassisk bilfabriksmiljö i Dearborn i Detroitområdet.

I omgivningarna finns Fords Dearborn Test Track and andra Fordanläggningar byggda i samma stil.

Basutställningen är en kavalkad över amerikansk
biltillverkning genom tiderna, inte bara Fordbilar.
Bilutställningen är lättillänglig med ramper som går längs de utställda bilarna.
Besökarna kan njuta av äldre neonskyltar från McDonald´s och andra kända amerikanska företag.

Museet är i stort sett en enda öppen lokal med god takhöjd, som erbjuder en lugn, nästan kyrklig, atmosfär. Lokalerna rymmer inte bara bilar utan även ännu större föremål som flygplan och lokomotiv, tågvagnar och olika uppbyggda miljöer från det tidigare amerikanska samhället.

Om vi börjar med bilarna finns en stor basutställning som visar bilismens utveckling med exempel från olika tillverkare, inte enbart ur Fords egen produktion. Man får säga att museet varit generösa mot Fords konkurrenter eftersom merparten av bilarna de visar inte är Fordbilar.

Museets tema är ”Made in USA”. Från olika industrimiljöer kommer generatorer, pumpar och andra maskiner som hjälpte till att få igång industrialiseringen av USA och världen. I stort och smått finns många exempel på Americana som äldre, genuina emalj- och neonskyltar från amerikanska företag som McDonalds och Holiday Inn och besökarna kan äta lunch i en fullt fungerande diner byggd i en tågvagn.

Den som uppskattar bensinstationsnostalgi kan njuta av en komplett Texaco bensinstation med en matchande tankbil.

Det är bara några år sedan Holiday Inn bytte grafisk profil. Frågan är varför?


Många föremål har en specifik historisk anknytning. Ett provrör som påstås innehålla Thomas Alva Edisons sista suck kanske är något om du har intresse för det något mer bisarra. Det lär väl inte gå att belägga att provröret verkligen innehåller Edisons sista suck, men en sak är i alla fall säker, Henry Ford var en stor beundrare av Edison och det lär ha gjorts flera försök att fånga uppfinnarens sista suck.

Kanske den buss som Rosa Parks reste med i Montgomery, Alabama 1955 känns mer verklighetsförankrad? Hon vägrade lämna sin plats för en vit passagerare trots att den tidens lokala lagar krävde detta av de svarta medborgarna.
Det var en händelse som blev en viktig milstolpe i medborgarrättsrörelsens frihetskamp.

En annan historisk händelse som är mer tragisk var mordet på president Kennedy den 22 november 1963. Han färdades i en öppen 1961 Lincoln Continental när han blev skjuten. Bilen benämndes SS-100-X av Secret Service. Efter mordet förstärktes bilens skydd och den användes även av Kennedys efterträdare Lyndon Johnson till 1967. Därefter var den i tjänst för andra officiella uppdrag till 1978 innan den skänktes till museet där den är placerad tillsammans med andra presidentbilar, t.ex. president Eisenhowers Lincoln från 1950.

Lokalerna är så stora att det ryms ånglok, tågvagnar och flygplan.
I taket hänger en DC3:a från 1939 och du kan även se en fullskalig kopia av bröderna Wrights flygplan, som de gjorde den första flygturen med.

För den flygrädde kanske ett test som visar hur man landade ett flygplan med hjälp av radiosignaler på tjugotalet kan vara lugnande? Allt var inte bättre förr, men dåtidens piloter kunde i mörker och dimma, utan att se landningsbanan, ledas rätt med hjälp av två signaler. När signalerna bildade en gemensam signal tillsammans var piloten på rätt väg och kunde landa. I alla fall ibland.

Vi är alltså i goda händer idag med all modern navigationsteknik. Men all teknologisk utveckling började någonstans och dess historia kan du ta del av
på the Henry Ford Museum.
Amerikanska skyltar har ofta ett tydligt grafiskt
formspråk som inte håller tillbaka.
Drive-In-kulturen är representerad av en 1956 Chevrolet Bel Air med brickan på dörren.
I bakgrunden skymtar en diner där museibesökarna kan äta lunch eller fika.
The Henry Ford Museum rymmer även en DC3:a och andra flygplan. För den bensinmacks intresserade finns en äldre Texacomack att njuta av.
En av de utställda presidentbilarna är en 1950 Lincoln. Den användes av president Eisenhower.


Gillar du tåg finns finns det ett antal lok och vagnar i lokalerna. Bland annat ett, av två, kvarvarande exemplar av världens starkaste ånglok, 2-6-6-6 Allegheny.
Alla föremål på museet är inte stora som lok. Köksmaskiner, TV-apparater, automater, möbler, reklammaterial och mycket annat ingår också i basutställningarna. Till detta arrangeras även tidsbegränsade specialutställningar med varierande teman och varje år står museet som värd för flera bilutställningar på området.

Räkna med att du behöver en hel dag på museet om vill tillgodogöra dig de olika utställningarna i lugn och ro. I anslutning till själva Henry Fordmuseet finns även Greenfield Village som är ett utomhusmuseum med historiska byggnader, även de med koppling till industrialismens och USA:s utveckling.

 En snygg tankbil från Texaco är parkerad utanför macken. Järnvägen var en bidragande faktor till industrialiseringen.
Stora ånglok och vagnar representerar detta i den stora utställningslokalen.
Det har funnits en mängd märkliga automater genom tiderna. Mold-A-Rama-maskiner kom på sextiotalet
och tillverkade små plastminiatyrer. Kanske inte lika lika hett idag, men en snygg automat är det i alla fall.


Här finns huset där Henry Ford föddes, verkstaden där han byggde sin första prototyp, bröderna Wrights cykelverkstad, där flygets utveckling startade, och många andra intressanta byggnader, även mer vardagliga byggnader från jordbruk och småstäder i USAs barndom. På området transporterar dåtida färdmedel i full funktion besökarna, som kan välja mellan att åka med äldre bussar, både hästdragna och motordrivna, och ett tåg draget av ett ånglok.

Från the Henry Ford Museum utgår visningsturer till den berömda Fordfabriken River Rogue, där produktionen fortfarande är i gång och man kan få se hur modern biltillverkning går till, om man inte nöjer sig med hur det var förr. Som sagt, ta god tid på dig om du vill hinna med allt. Men det är det värt.
Du hittar mer info om museumet på denna länken.    www.thehenryford.org/visit/henry-ford-museum/

I del 2 åker vi vidare västerut i Michigan till R.E. Olds Transportation Museum i Lansing.
 

Museet har en egen biograflokal. En nostalgisk baldakin bjuder in till visning av gamla reklam- och journalfilmer om museets olika teman.










Modeller av konceptbilar. Det finns några i skala 1:1 också.
 

Tidsandan avspeglas i populärkulturen, här i en serietidning från femtiotalet.