En Dag På Museet

Av Anders Dahlgren, Door2door
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se

Del 2: Vi åker vi vidare västerut i Michigan till R.E. Olds Transportation Museum i Lansing.

R.E. Olds Transportation Museum
Det finns flera sevärda bilmuseer i Michigan. Ett av dem är R.E. Olds Transportation Museum i Lansing, ungefär en och halv timmes bilväg väster om Detroit.
Lansing är en klassisk bilstad. Min första kontakt med Lansing och museet var tack vare ett köp av en 1957 Oldsmobile för några år sedan. 1957 Oldsmobile är inte alltid så lätta att hitta i bra skick. Men jag hittade en i Lansing, och var kan det vara mer passande att köpa en sådan?

Anders Dahlgren åkte till Lansing för att köpa en – Oldsmobile!

1901 flyttade Ransom Eli Olds sitt företag Olds Motor Works till staden. Det utvecklades med åren till Buick–Oldsmobile–Cadillac-fabriken som tidigare var känd som General Motors Fisher Body Division. Den sista bilen som Oldsmobile producerade där var en 2004 års Oldsmobile Alero. Fabriken hette då Lansing Car Assembly – Body Plant. Idag är ledsamt nog både Oldsmobile och fabriken borta.
Däremot finns R.E. Olds Transportation Museum kvar och museet är värt ett besök.. Museet håller till i relativt trånga lokaler, men är på jakt efter större ytor, så de lär bli kvar ett tag.
Ransom Olds var en pionjär inom bilindustrin. Han var faktiskt före Henry Ford att införa löpande bandtillverkning i sin fabrik. Olds startade flera bilföretag. Bilarna benämndes Olds Automobiles, men i folkmun blev det Oldsmobile. Med tiden blev det även det officiella namnet, som vi känner märket.

 En vacker, silverfärgad, 1937 Oldsmobile L37
Club Coupe ingår i samlingarna.
 Snygga Nascardekaler på en 1953 Oldsmobile.
1953 vann Dick Passwater ett Nascarlopp i
Charlotte med en 1953 Oldsmobile. .
Dick Passwater körde tjugo Nascarlopp i en
Oldsmobile under karriären 1952-1953

Trots att bilmärket, som fått namn efter Olds, levde vidare lämnade R.E. Olds företaget redan 1904 efter olika affärsdispyter. Han startade därefter REO Motor Car Company i Lansing. Det nya företagsnamnet skulle från början vara R.E. Olds Motor Car Company, men efter en tvist om namnrättigheterna ändrade Olds namnet efter sina initialer R.E.O.
I fabriken i Lansing ska fjorton miljoner Oldsmobilebilar ha producerats och några av dem kan du se i museets samlingar. Den som gillar Oldsmobile får se en kavalkad av klassiker och kan följa märkets utveckling genom åren, från tidiga ångdrivna bilar och den berömda “Curved Dash” fram till Oldsmobiles sista produktion från 2004.

Oldsmobile Vista Cruiser är en ikon inom amerikanska familjebilar. Glastak var en intressant detalj,
som både Buick och Oldsmobile erbjöd under en tid.

 


För att nämna några sevärda bilar hittar du en 1937 Oldsmobile Model L Coupe, en 1953 Oldsmobile Nascar Race Car och en 1972 Oldsmobile Vista Cruiser, den ikoniska stationsvagnen med glastak.

Det är en av mina favoritbilar, min far hade en när jag växte upp. Utställningsbilarna är inramade med reklamskyltar och andra sevärda föremål från verkstäder och försäljningsställen. Förutom Oldsmobile innehåller museet fordon av märkena REO och REO Speedwagon. Museumet har ett sextiotal bilar i samlingarna, men lokalerna är förhållandevis trånga och alla bilar kan inte visas samtidigt.

Däremot inbjuder museet besökare att kontakta dem i god tid om det är någon speciell bil från samlingen man vill vara säker på att se. Men, som sagt, museumet har planer på att expandera verksamheten i nya lokaler så att de kan visa fler fordon i framtiden.

Bilarna står tätt, omgivna av reklammaterial och andra föremål.
En Oldsmobile HydraMatic-skylt skulle pryda vilket
Oldsmobilegarage som helst.
Serviceställenas skyltar har sett olika ut under olika perioder.
Den här är förmodligen från sextiotalet.
En tjusig emaljskylt som en gång visade var man kunde hitta den lokala Oldsmobileverkstaden. Idag är skyltar som denna heta samlarobjekt. Tråkigt nog upphörde Oldsmobile som bilmärke 2004.
Idag ser platsen där fabriken låg ut så här.