Made in Jönköping
Fentons Roadster -32

När Jönköpings-bon Anders ”Fenton” Svensson byggde sin 32:a valde han att använda prylar från det svenska företaget Jocar. Såväl ramskenor som karossdelar är tillverkade i svenskt stål och pressade i Jönköping. Snacka om småländskt hantverk!

AV MAGNUS KARLSSON (TEXT & FOTO)

Reportaget har något år på nacken!

Smålands Jerusalem kallas samhället vid Vätterns strand. Visst finns det många kyrkor i Jönköping men nog är Elmia och tändsticks-fabriken mer känt. Och så stadens stolthet HV71 …
Motorintresset har alltid varit stort i Sveriges nionde största tätort. SHRA Jönköping, Road Legends, Vätterbygdens Veteranbilklubb och Matchtown Rodders är föreningar som håller samman entusiaster med olika typer av motorintresse.
Samtliga klubbar är dessutom engagerade i den årliga påskmässan Bilsport Performance & Custom Motor Show.

Svensksåld Plyma
En av medlemmarna i Matchtown Rodders är Anders ”Fenton” Svensson som kört street rod sedan 1988.
– Köpte en Plymouth cabriolet från 1947 när jag var 23. Det var en gammal svensksåld vagn som rullat i Jönköping sedan urminnes tider, berättar Anders som fortfarande har kvar den roddade Plyman.
I garaget står även en orörd Cheva Coupé -46 som väntar på att fixas till.
– Köpte Chevan för tio år sedan. Då var den en hög med delar, fick ihop bilen och körde lite grann men blev sugen på att bygga en 32:a från grunden, säger Anders som startade med ett par ramskenor sammanfogade med ett kryss.

Nu återstår ytterligare inkörning innan Anders plockar isär
och lägger den slutgiltiga lacken.
Framaxeln samt ”hairpins-upphängningen” är från
Pete & Jakes och köpt genom Jocar.
Med två tum sänkt vindruteram och en uppsättning 15-tums American Racing Torque Trust-hjul blir stuket helt rätt.
5-årsprojekt
Arbetet med chassit började 2006 och hela projektet fram till nybesiktad 32:a kom att ta exakt fem år.

– Eftersom jag köpte ramdelarna från Jocar i Sölvesborg låg det nära till hands att även skaffa en kaross därifrån. Det här var precis i början av Jocars verksamhet och företaget hade bara pressat en handfull karosser när Anders beställde sin Roadster.

– Det fanns två versioner att välja på. Dels att köpa en ihopsatt och färdig kaross, dels att köpa lösvirke, säger Anders som valde det senare alternativet.
Prisskillnaden var 35.000 och har man som Anders arbetat som bilplåtslagare i över 15 år borde det inte vara någon konst att bygga själv, resonerade smålänningen.
– Det roliga är att Jocar pressar sina karossdelar här i Jönköping, så man kan säga att hela bilen är byggd här.
Klassiska Stewart Warner-instrument är aldrig fel. Färdigköpt
elsystem från M&M Autowiring i Bengtsfors underlättade.
Cheva 350-motorn är försedd med Corvette
aluminiumtoppar som Anders högglanspolerat.
Mycket arbete
Anders berättar om hur han bit för bit sammanfogade de olika karossdelarna.
– Skruvade fast torpeden i ramen och utgick ifrån den när resten byggdes på. Golvplåten fixade Oskar Klahr i Tidaholm som tillverkat ett flertal 32:or.
Han erkänner att det var mer arbete än han först trodde, speciellt med alla förstärkningar och småbitar som han fick tillverka till insidan.
– Med facit i hand hade det nog varit smartare att köpa en färdigbyggd kaross, men nu vet jag hur man ska gå till väga.
Bland annat har han gjort en egen rörkonstruktion som löper mellan varje B-stolpe och längs sittbrunnen med mellanbitar ned mot golvet.





Ställbara coilovers håller bakvagnen i korrekt
läge och ger rätt vägegenskaper.
Stagen som håller svärmorsluckan på insidan har Anders gjutit själv.
De blev så lyckade att han fick en beställning från Jocar.
Cheva smallblock
Valet av drivlina föll på Cheva 350 och 700-automat.
– Har alltid haft smallblock i mina bilar. Min gamla Plymouth är försedd med 350-maskin och min Cheva Coupé ska också få en smallblock så småningom, säger Anders som för många år sedan tävlade med en Chevelle -64 med samma motor-typ.
– Körde 11,6 sekunder på strippen som bäst, sedan dess har jag bara använt mig av Chevas smallblock, förklarar han.
Blocket hade Anders liggande, resten har han skaffat genom annonser och på olika veteranmarknader.
– Topparna är Corvette aluminium som jag polerat och insug samt förgasare är Edelbrock, förklarar han och tillägger att han valde en mild kamaxel eftersom det inte är fråga om någon racebil.
Anders ”Fenton” Svensson med sin nyligen SFRO-godkända Ford Roadster -32. Den matta lacken är en
metallicbas som man enbart hällt härdare i. Bakljus från Pontiac -50 är alltid snyggt på ett klassiskt bygge.

Anders äger ytterligare två USA-bilar. Den svensksålda Plymouth-cabben från 1947 köpte han 1988.
Cheva Coupén från 1946 är en nyare investering och ska snyggas till när 32:an är helt färdigbyggd.

Karossen väntar på att få ett lager av ”Peters Blandning” som
är en mix av en mängd röda metallicnyanser.

Här börjar Anders bli färdig med pusslandet med de olika delarna
som köpts från det svenska företaget Jocar i Sölvesborg.
En kul grej är att plåtbitarna pressas just i Jönköping.

Ford 8-tummare
Stommarna till inredningen har Anders tillverkat själv.
– Själva klädseln sydde Greger i Nässjö och suffletten i canvastyg monterade Solbacka här i Jönköping. Cabställningen är en amerikansk Kwik Top som jag modifierat.
Anders poängterar att bilen inte är färdigbyggd och att det än så länge handlar om en inkörningsperiod.
– Jag vill köra så mycket som möjligt och sedan förbättra efter hand, förklarar han.
I somras bytte han utväxling i den kortade Ford 8-tumsaxeln.
– Körde med 3.00:1 men nu har jag 3.55:1 i slutväxel vilket ger ett motorvarv på 1.900 vid 90 km/h.
Eldsflammorna i golvet har plåtgururn Oskar Klahr i
Tidaholm gjort med hjälp av sick & fals-maskin.
Chassit är färdigt och väntar på att karossen ska få färg.
Anders har även tillverkat ett avtagbart tak till sin Roadster.
”Peters Blandning”
Även lackeringen är provisorisk eftersom han inte vet vilken färg han ska ha när allting är färdigt.
– Min kompis Peter Karlsson är lackerare och han hade massa ”slattar” i olika burkar. Vi tog de som var rödmetallic och hällde alltsammans i en burk. Nyansen kallas numera ”Peters Blandning” och funkar bra …
Mycket av delarna i 32:an kommer från Jocar i Sölvesborg.
– Framvagn, grill, kylarmaskering samt en hel del småplock har jag köpt där. Elsystemet kommer från M&M Autowiring i Bengtsfors – de gör kanonfina grejor, berömmer Anders.
Det har blivit en hel del mil under sommarens inkörningsperiod.
– Jo, vi var i Danmark en sväng med husvagn efter rodden, då blev det ett par hundra mil, förklarar han och visar den egenhändigt byggda dragkroken.
Svenskt hantverk från Jönköping fungerar bra tydligen.
Cheva 350-blocket hade Anders liggande, var egentligen avsett till Coupén från -46.
Övriga motorkomponenter har införskaffats på olika swap meet samt köpts från kompisar.