En Dag På Museet

Av Anders Dahlgren, Door2Door CarBroker
Anders Dahlgren driver Door2Door Carbroker sedan 2004. Företaget hjälper kunder att köpa bil i USA, allt från att leta bil till att sköta  betalning och import. 
Alla kan idag leta bil på internet, men hur gör man sedan? Door2Door inspekterar bilar på plats över hela USA och ombesörjer garanterat säkra betalningsförmedlingar personligen då även bilens dokument och serienummer kontrolleras och säkras. Företaget är svenskt men även registrerat att bedriva verksamhet i USA och har två amerikanska banker vilket underlättar betalningarna både för köpare och säljare. 
Genom åren har det blivit hundratals bilköp i trettioåtta delstater. - Jag har varit med om de flesta situationer som man kan träffa på vid bilköp i USA. 
Jag har träffat "little old lady", ni vet hon som endast kört till kyrkan på söndagar (och även deras sonsöner som påstår detta), kört förbi den "bortglömda skroten" många gånger och hjälpt säljarna hitta eller återskapa försvunna ägarbevis ett antal gånger när det blivit dags för affär. Eller varit med om säljare som varken vill lämna ut sitt bankkonto, ta emot en postväxel eller kontanter. 
-"Du kan ju ha tryckt dem själv" som en orolig säljare sa. Men han ville göra affär ändå och hur gör man då? Till slut blev det affär även den gången, säger Anders. 
Anders kommer att berätta lite mer här på usabil.nu om sina resor, möten med säljare, deras bilar samt intressanta platser han sett i USA.  Det finns fortfarande gott om gamla bilar i USA och många väntar på att komma till Sverige. 
Ring 08-6310880 eller 0708-609468  om du vill få hjälp att köpa bil i USA. Du kan även gå in på www.door2door.se

Del 3: Auburn Cord Duesenberg Museum

Få tänker förmodligen på Indiana som en amerikansk delstat där det produceras bilar, men efter första världskriget fanns ett tjugotal bilproducenter i Indiana. Jämfört mot fabrikerna runt Detroit i Michigan var företagen i Indiana mindre och använde sig inte av massproduktion lika tidigt som i Detroit. Många av Indianas biltillverkare var småföretagare i sammanhanget och med hantverket de utförde blev produktionskostnaderna till slut för stora och märken som Cole och Stutz och många andra försvann med tiden. Det bilmärke som överlevde längst var Studebaker som tillverkades fram till 1963.

Biltillverkningen i Indiana må ha varit kortlivad, men bilmärken som Auburn, Cord och Duesenberg har ändå överlevt i historien.
I Auburn, Indiana ligger The Auburn Cord Duesenberg Museum. Det ryms idag i Auburnfabrikens gamla kontorsbyggnad. Under företagets storhetstid hade Auburn en utställningshall i Art Deco-stil i entréhallen. Visningsrummet har i modern tid återuppstått som museilokal. Förutom att det åter är bilutställning i entréhallen är det tidigare kontoret en trappa upp också museum. Där finns fler bilar utställda, men även delar av kontoret och utvecklingsavdelningen är bevarade där.

Auburns utställningshall i det tidigare kontorets entré är återskapad.
 Inredningen Art Deco-stil är bevarad och en perfekt inramning till bilarna.

Den dynamiske affärsmannen E.L. Cord tog över företaget på
tjugotalet och namngav det idag klassiska bilmärket efter sig själv.
Cords kontor som det såg ut på trettiotalet.

I slutet av artonhundratalet tillverkade Charles Eckharts företag, Eckhart Carriage Company, hästdragna vagnar i Auburn, Indiana. Familjeföretaget gick över till att försöka utveckla bilar och den första Auburnprototypen visades 1903 på Chicago Automobile Show. Familjen var tveksam till att biltillverkning var deras framtid, men man fortsatte i alla fall tillverkningen. Ödet, i form av första världskriget, hindrade företagets utveckling och man avslutade tillverkningen 1918.

En grupp finansmän från Chicago köpte bolaget i tron att de skulle kunna vända företagets negativa siffror till lättförtjänta vinster. Kunderna strömmade inte till som förväntat, de ekonomiska problemen fortsatte och ägarna såg bolagets slut närma sig.

Det var då E.L. Cord kom in i bilden. Han var en entusiastisk affärsman och försäljare som ändrade företagets inriktning. Han såg till att de osålda lagerbilarna företaget producerat lackades om i grälla färger och erbjöd bilarna till bilhandlare till generösa rabatter.

Övervåningen i den tidigare kontorsbyggnaden är idag museiutställning.

Pengarna från försäljningen av lagret användes till att ändra produktionen från mindre fyr- och sexcylindriga motorer till åttacylindriga, något som Cord trodde skulle bli mer eftertraktade. Cord tänkte stort och hade en plan för hur han skulle utveckla företaget. Han bearbetade rika och framgångsrika människor som filmstjärnor, idrottsmän och politiker.

1927 köpte han konkurrenten Duesenberg, som fortsatte som ett eget företag,
nära införlivat i Auburnföretaget.

Under Cords ledning riktade sig företaget mot en glamorös kundkrets.
Bilarna byggdes för affärsmän, politiker och filmstjärnor. Här en 1931 Duesenberg J Murphy Convertible Coupe Roadster.
Företaget utvecklade inte bara designen av bilarna.
Cord var även den första framhjulsbyggda bilen.
 Reservdelarna som fanns kvar när produktionen upphörde har bland annat använts till att bygga kopior som denna 1931 Cord L-29 replica.

Nya bilar skapades med formgivning och prestanda för den tilltänkta rika publiken. Snart introducerade Cord även ett märke med namn efter honom själv. Den första Corden kom 1929, den var också den första bilen med framhjulsdrift, vilket idag är standard för de flesta moderna bilar. Från slutet av tjugotalet till slutet av trettiotalet producerades de fantastiska bilar som vi idag kan se på museet. Men dåtidens ekonomiska förhållanden var tuffa mot Auburn – Duesenberg – Cord och produktionen upphörde 1937. Kontorsbyggnaden överlevde och ett företag köpte upp reservdelslagret för att erbjuda reservdelar. De användes även för att bygga kopior av bilarna. Därefter tjänade lokalerna bland annat som cykelverkstad och tyglager fram till 1973 då Auburn Automotive Heritage tog över lokalerna för att skapa det museum vi kan besöka idag. Som tur var har en del av inredningen förvarats och bevarats sedan storhetstiden och man kunde med den som bas återskapa entréhallens visningsrum i dess forna glans. Idag är det åter fyllt med fantastiska bilar.



En 1935 Auburn 851 Speedster i den övre utställningshallen.
 Denna 1937 Cord 812 Supercharged Coupe 12 tillverkades sista året.


Museet är värt ett besök året om. Men om du råkar var i trakten veckan innan Labor Day, som firas den första måndagen i september, kan du även uppleva Auburn Cord Duesenberg Festival. I år var det sextionde gången festivalen arrangerades.

I anslutning till Auburn Cord Duesenberg museet ligger även National Auto & Truck Museum och i närheten finns även Auburn Auction Park där de håller stora bilauktioner ett par gånger per år bland annat under festivalhelgen.
Titta på www.auctionsamerica.com för datum.

Och har du lite tid över och besöker Auburn på sommaren kanske du kan se en film på Auburn Garrett Drive-in på 1014 State Route 8 (4mi west of Auburn).
Har du tur visar de kanske ”The Great Gatsby” eller någon annan film där det körs bilar från Auburn, Cord och Duesenberg.

Anders Dahlgren Door2Door CarBroker har köpt över
fyrahundra bilar i fyrtiofem amerikanska delstater.
Auburn – Cord – Duesenberg-bilarnas design var något utöver det vanliga med spektakulära
detaljer som utanpåliggande grenrör på denna 1935 Auburn 851 Speedster.